Gå till innehåll

Topp 150 bästa filmer jag någonsin sett.


mrfiskman

Recommended Posts

125. Apocalypse Now. År:1979.

 

123. Barnen från frostmofjället År: 1945

 

För det första så måste jag ge dig cred för att du gör denna lista och det ska bli spännande att följa fortsättningen.

Men exempelvis rankingen på ovanstående är INFRACTION.

 

Edit: okej, jag tonar ner min reggaeprofil.

Fortsätt ditt goda jobb. Man älskar ju listor och att tycka till om dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 220
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ett helt gäng med bra filmer där får jag säga. Man blir rätt spänd på att se fortsättningen. Gudfadern, Part II och Casablanca är ju två filmer som nästan alltid lyckas placera sig bland de tio högsta på dylika listor...Gissar på att så sker även här!

 

Njae casablanca är ju rätt tråkig så den kan vi strunta i tycker jag, iofs gillade jag den första gången jag såg den men jag är less. Gudfadern 2 är självklart med på listan men så jävla högt ligger den inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Btw så somnade jag redan 22 igår kväll och sov ända till 07 idag. Jag vaknade som vanligt småsvettig med snusabstinens och lätt kaffesug. Jag kan inte komma på att jag drömde någon mardröm men hade en konstig känsla av att något var fel. Den känslan växte och växte när jag så småningom startade upp datorn och slog på tvn för att ha vakna med voice i bakrunden. Jag började småklunka på det billiga skitkaffet och då slog det mig: Jag har en växande oro för att jag ska ha glömt någon film, Vore ju ytterst pinsamt om jag glömt en topp 20 film tex.

 

Jag drack upp kaffet och kollade igenom listan en gång till. Den känns komplett men lite av oron finns kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas, men tror inte, att du får med Bunuels klassiker Las Hurdes från 1933. Låtsasförståsigpåarna hyllar den som en fantastiskt dokumentär, bara för att de vet att det är vad man SKA tycka om man har bildad och sofistikerad smak, men i själva verket är Las Hurdes filmhistoriens första mockumentary. Hysteriskt jävla rolig, kort och gott. Fullt i paritet med genreklassikern This is Spinal Tap.

 

For instance, there is a scene where the farmers are working in a place where adders are plentiful. The adders frequently bite them, but these bites are not fatal. They would eventually heal, but these people don't know that. Instead, they use a kind of ointment to cover the wound, and this treatment actually leads to infection, which eventually mangles or even kills them.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Finns riktigt många filmer man inte tänker på annars... bara en fråga, ingen kritik eller så men hur tänkte du när du tog med Kontakt? Bra foto, handling, Jodie Foster? Har helt glömt bort den filmen sen jag såg den på bio...

 

 

Handlingen är bra men framförallt är det fosters femonenala insats som ger filmen en såpass bra placering, första gången jag såg filmen så tittade jag lite halvdant bara och tänkte för mig själv " Jo den kan väl få en trea"

 

Sen några månader senare när det inte fanns så mycket att göra och jag kollade igen blev jag lite småkär i Jodie, en av hennes absolut bästa insatser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppas, men tror inte, att du får med Bunuels klassiker Las Hurdes från 1933. Låtsasförståsigpåarna hyllar den som en fantastiskt dokumentär, bara för att de vet att det är vad man SKA tycka om man har bildad och sofistikerad smak, men i själva verket är Las Hurdes filmhistoriens första mockumentary. Hysteriskt jävla rolig, kort och gott. Fullt i paritet med genreklassikern This is Spinal Tap.

 

 

Jepp, Land utan Bröd. Mycket bra. Bästa av Bunuel jag sett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns en bok med på bokrean i år som heter 1001 filmer du måste se innan du dör.

 

Här är en som verkar försöka iaf.

 

http://beta.filmtipset.se/yourpage.cgi?member=11254&page=package_view&package=10917

 

Sett 333 filmer på den listan. Många bra filmer, mycket skräp. Väldigt amerikaniserad.

 

Sett 21/30 på mrfiskmans lista. 7 skulle kvala in på min Top110.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

muy introssante

 

 

Ja verkligen. Det känns lite sökt. Som att han vill provocera och han lyckas uppenbarligen med mig.

Att inte ha desa filmer på i alla fall topp 50 är ett lätt effektsökeri.

Som att klistra upp dekaler på en homosexuell jesus i kyrkan.

Jag kan bevisa att Barnen från Frostmofjället (plats 123) är en sämre film än Gudfadern (136).

Ta en random biopublik och visa båda filmerna. Den film där publiken somnar eller går är den sämsta filmen.

Man kan inte ta ett mästerverk som Gökboet och lägga den långt ner på listan bara för att det finns så många listor där den ligger högt.

Jag skulle vilja se motiveringar till dessa placeringar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja verkligen. Det känns lite sökt. Som att han vill provocera och han lyckas uppenbarligen med mig.

Att inte ha desa filmer på i alla fall topp 50 är ett lätt effektsökeri.

Som att klistra upp dekaler på en homosexuell jesus i kyrkan.

Jag kan bevisa att Barnen från Frostmofjället (plats 123) är en sämre film än Gudfadern (136).

Ta en random biopublik och visa båda filmerna. Den film där publiken somnar eller går är den sämsta filmen.

Man kan inte ta ett mästerverk som Gökboet och lägga den långt ner på listan bara för att det finns så många listor där den ligger högt.

Jag skulle vilja se motiveringar till dessa placeringar.

 

Så det som flest gillar är alltid bäst. Interesting............ :rolleyes: :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja verkligen. Det känns lite sökt. Som att han vill provocera och han lyckas uppenbarligen med mig.

Att inte ha desa filmer på i alla fall topp 50 är ett lätt effektsökeri.

Som att klistra upp dekaler på en homosexuell jesus i kyrkan.

Jag kan bevisa att Barnen från Frostmofjället (plats 123) är en sämre film än Gudfadern (136).

Ta en random biopublik och visa båda filmerna. Den film där publiken somnar eller går är den sämsta filmen.

Man kan inte ta ett mästerverk som Gökboet och lägga den långt ner på listan bara för att det finns så många listor där den ligger högt.

Jag skulle vilja se motiveringar till dessa placeringar.

 

Om du börjar med att skaffa fram 100%iga bevis på att "Gudfadern" är bättre än "Barnen från frostmofjället" så ska jag överväga motivering till dessa filmer. Annars gäller som bestämt motivering till de 20 högsta. (Obs vad alla världens filmexperter tycker ger jag blanka fan i så det räknas inte som bevis, du får tänka ut något annat)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...