Gå till innehåll

Topp 150 bästa filmer jag någonsin sett.


mrfiskman

Recommended Posts

  • Svars 220
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Men gör din egen lista med the Rock på plats 32 då.

 

Vad har The Rock med The Matrix och Gudfadern att göra? Sluta skriva som om du verkligen förstår dig på filmer, för det gör du uppenbarligen inte..

 

The Matrix:

 

Awards:

Won 4 Oscars. Another 28 wins & 36 nominations

 

The Godfather:

 

Awards:

Won 3 Oscars. Another 19 wins & 17 nominations

 

I rest my case..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Av de jag sett är de mesta skräp bortsett från Matrix och Monty (inte Monthy) Python's Life of Brian. Sistnämnda borde vara högre upp på listan också imo, utan att ens ha sett vad du tänker lista senare ;)

 

Ser fram emot fortsättningen iaf. Välkomnande underhållning. Du borde fixa IMDB-länkar till allting och embedda det i t.ex. årtalet.

 

Text

 

Sjukt jobbig lista att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får man slänga upp en egen lista i tråden? Om mrfiskman inte vill att den tar upp plats i tråden så tar jag bort den. Den är sorterad efter år och ej rangordnad. Kan komplettera med en rangordnad Top15 eller nåt senare. Börjar med 50 filmer. Andra halvan (1993-2008) kommer senare om nån är intresserad.

 

Sierra Madres skatt 1948 John Huston

 

Cykeltjuven 1948 Vittorio De Sica

 

Förbjuden lek 1952 René Clément

 

Bob le flambeur 1955 Jean-Pierre Melville

 

En dödsdömd har rymt 1956 Robert Bresson

 

Smultronstället 1957 Ingmar Bergman

 

Hiroshima mon amour 1959 Alain Resnais

 

Till sista andetaget 1960 Jean-Luc Godard

 

Jules och Jim 1961 François Truffaut

 

En doft av honung 1961 Tony Richardson

 

Långdistanslöparen 1962 Tony Richardson

 

Terrassen 1962 Chris Marker

 

Leva sitt liv 1962 Jean-Luc Godard

 

Kvarteret Korpen 1963 Bo Widerberg

 

Paraplyerna i Cherbourg 1964 Jacques Demy

 

Repulsion 1965 Roman Polanski

 

Mannen från Tokyo 1966 Seijun Suzuki

 

Min vän Balthazar 1966 Robert Bresson

 

Slaget om Alger 1966 Gillo Pontecorvo

 

Persona 1966 Ingmar Bergman

 

Flickorna i Rochefort 1967 Agnès Varda, Jacques Demy

 

Den våldtagna 1967 Robert Bresson

 

Mandomsprovet 1967 Mike Nichols

 

Flickorna 1968 Mai Zetterling

 

Rosemarys baby 1968 Roman Polanski

 

Falken 1969 Ken Loach

 

Midnight Cowboy 1969 John Schlesinger

 

Ådalen 31 1969 Bo Widerberg

 

En kärlekshistoria 1970 Roy Andersson

 

Clockwork Orange 1971 Stanley Kubrick

 

Family Life 1972 Ken Loach

 

Gudfadern 1972 Francis Ford Coppola

 

Viskningar och rop 1972 Ingmar Bergman

 

Gudfadern 2 1974 Francis Ford Coppola

 

Barry Lyndon 1975 Stanley Kubrick

 

Taxi Driver 1976 Martin Scorsese

 

Annie Hall 1977 Woody Allen

 

Stjärnornas krig 1977 George Lucas

 

Himmelska dagar 1978 Terrence Malick

 

Manhattan 1979 Woody Allen

 

Life of Brian 1979 Terry Jones

 

Rymdimperiet slår tillbaka 1980 Irvin Kershner

 

The Shining 1980 Stanley Kubrick

 

En förlorad värld 1981 Michael Lindsay-Hogg, Charles Sturridge

 

Fanny och Alexander 1982 Ingmar Bergman

 

Jedins återkomst 1983 Richard Marquand

 

Svart ängel 1988 Claude Chabrol

 

Kikis Delivery Service 1989 Hayao Miyazaki

 

Metropolitan 1990 Whit Stillman

 

Bram Stoker's Dracula 1992 Francis Ford Coppola

 

 

Det är bara den egoistiska delen av mig, den del som vill att inget ska stjäla uppmärksamheten från min lista som inte vill ha andra listor i tråden. Den andra normala delen tycker det är helt Ok med din lista här.

 

Du har många bra filmer med men jag säger inte vilka utan det märks ju vilka som kommer med på min lista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara den egoistiska delen av mig, den del som vill att inget ska stjäla uppmärksamheten från min lista som inte vill ha andra listor i tråden. Den andra normala delen tycker det är helt Ok med din lista här.

 

Du har många bra filmer med men jag säger inte vilka utan det märks ju vilka som kommer med på min lista.

 

Tog bort min lista

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har tïllgång till ban-verktyget. Just saying.

 

Men ffs, det är ju Jim Carreys...tredje bästa rolltolkning någonsin. Något före Truman Show, många mil efter Man on the Moon och Eternal...

Men still, åh, jag gillade den inte när den kom, men nu har den växt på mig.

Fenomenal komedi!

 

Nu är ju det här mrfiskmans högst personliga åsikter som presenteras och om han tycker att topp 10 består av enbart Steven Seagal-filmer så är det hans fulla rätt att tycka så.

Förväntar mig inte att hans lista ska överensstämma med min men likafullt ska den bli intressant att följa.

 

Nej, det är inte okej med den typen av åsikter - men det är kul hur som helst att den här typen av trådar genererar en massa snack.

 

Du vet att alla dom nämnda filmerna på ett eller annat sätt har varit milstolpar i filmindustrin? Om det är någon som är rolig så är det du..

 

När du uttrycker dig så kan jag inte hjälpa att frestas av tanken att du har ett väldigt ungt förhållningssätt till film, eller ja..kritisk analys i största allmänhet.

Det är inte så att jag ogillar dig eller nåt, men det du säger låter inte allt för genomtänkt.

 

"I rest my case" är inte bara överdrivet uttjatat i den strida ström av amerikansk popkult som sköljer över oss, det är också ett riktigt kraftuttryck. Tänk qed/vsv/vsb.

 

Men, du presenterade inte någon uttömmande och avgörande bevisning (i den mån man kan bevisa en subjektiv åsikt, jag är mer av åsikten att den som med prosaisk elokvens pennfäktar bäst vinner, typ) för att Matrix och Gudfadern är misshandlade av OPs omdöme.

 

Visst, antalet utmärkelser kan forma ett - svagt - argument för en films kvalité, men det säger inte särskilt mycket. Det var så att säga syftet med mitt därefter följande inlägg.

 

Vad gäller milstolekvalitén...det kan man säkerligen argumentera för med viss tyngd, men är det relevant?

Om vi nu antar att Matrix (den klart svagare av de två) är en riktig kvalitetsfilm, självskriven på top 50 osv - vilka är dessa "milstolpeegenskaper" som ger den denna status? Handlar det om specialeffekterna? Häftiga - absolut, men hur långt räcker det?

Handlar det om den filosofiska och tankeprovocerande handlingen? Nja.

 

Så, vad är det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Lista tidernas 500 bästa album, var tredje år

2. Ligga med Tori Amos eller Hildur Guðnadóttir

3. Om inte 2) så i varje fall ta en öl med någon som gjort 2)

4. Uppfostra två friska barn

5. Se alla filmer på din lista utom Cable Guy

 

Korrigerade listan lite. Förvånansvärt vettig för att inte komma från mig dock.

 

Folk som använder lolzors resonemang är ju annars dels sådana som tror att Taxi Driver är pretto och dels de på andra änden av skalan som rankar Sortie des Usines Lumière à Lyon (ni får googla) på top 10 för att den var så banbrytande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag måste också slå ett slag för Cable Guy, en otroligt underskattad film. Förstår att Jim Carrey är svår att ta seriös efter alla sina hysteriska komedier.

 

Ta filmen Truman Show som exempel, skulle någon mer aktad skådis på ett seriösare plan tagit sig an huvudrollen (en av mina favoriter kanske Kevin Spacey) så tror jag den hade blivit något av en klassiker. Själv idén till filmen är helt underbar. Brukar själv leka med den tanken ibland när jag går runt på stadens gator. Spank you very much.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...