Gå till innehåll

Topp 150 bästa filmer jag någonsin sett.


mrfiskman

Recommended Posts

  • Svars 220
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Jag måste också slå ett slag för Cable Guy, en otroligt underskattad film. Förstår att Jim Carrey är svår att ta seriös efter alla sina hysteriska komedier.

 

Ta filmen Truman Show som exempel, skulle någon mer aktad skådis på ett seriösare plan tagit sig an huvudrollen (en av mina favoriter kanske Kevin Spacey) så tror jag den hade blivit något av en klassiker. Själv idén till filmen är helt underbar. Brukar själv leka med den tanken ibland när jag går runt på stadens gator. Spank you very much.

 

Cable Guy var så jävla länge sen jag såg, så den tänker jag inte kommentera. Intressant förslag dock i andra stycket. Håller Spacey som världens bästa skådis, är han med är det kvalité (Superman antagligen inkluderad). Tycker även att Truman Show är en underbar film och den bästa som Jim Carrey varit en del av, även om det inte är hans bästa performence.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cable Guy var så jävla länge sen jag såg, så den tänker jag inte kommentera. Intressant förslag dock i andra stycket. Håller Spacey som världens bästa skådis, är han med är det kvalité (Superman antagligen inkluderad). Tycker även att Truman Show är en underbar film och den bästa som Jim Carrey varit en del av, även om det inte är hans bästa performence.

 

:shock:

 

aldrig sett ace ventura huh??:shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bandini är tydligen ett levande argument för att arkebusering bör vara en viktig del av kulturpolitiken.

 

Allvarligt nu, jag har all förståelse för att OP inte orkar motivera alla 150 poster på listan, och är säker på att de högre placeringarna kommer att motiveras väl.

 

Riktigt så långt skulle jag inte vilja gå. Men filmlistor är väldigt allvarliga saker.;-) ;-) ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle någon amerikansk film gjord på 2000-talet kvala in på din top 110? Vilken, vilka?

 

Ursäkta mrfiskman för ännu en lista men jag vill gärna svara på frågan. Svarar på frågan om top110 i detta inlägg också, det är för att jag satt 109 st femmor på Filmtipset.se.

 

Gillar faktiskt mycket film från 2000-talet. Dessa 17 amerikanska filmer skulle kvala in.

 

A Mighty Wind 2003 Christopher Guest

 

Best in Show 2000 Christopher Guest

 

Comedian 2002 Christian Charles

 

Eternal Sunshine of the Spotless Mind 2004 Michel Gondry

 

Ghost World 2000 Terry Zwigoff

 

Life Aquatic 2004 Wes Anderson

 

Lost in Translation 2003 Sofia Coppola

 

Love Liza 2002 Todd Louiso

 

Maria Full of Grace 2004 Joshua Marston

 

Me and You and Everyone We Know 2005 Miranda July

 

Mysterious Skin 2004 Gregg Araki

 

Punch-Drunk Love 2002 Paul Thomas Anderson

 

Secretary 2002 Steven Shainberg

 

Storytelling 2001 Todd Solondz

 

The Royal Tenenbaums 2001 Wes Anderson

 

The Squid and the Whale 2005 Noah Baumbach

 

Zodiac 2007 David Fincher

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allvarligt nu, jag har all förståelse för att OP inte orkar motivera alla 150 poster på listan, och är säker på att de högre placeringarna kommer att motiveras väl.

 

 

Jag är ändå intresserad av att höra hur OP resonerar när han placerar tex Gudfadern så pass lågt. Det känns lika intressant som att veta varför Sagan om ringen vinner.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollar listan flera gånger dagligen i hopp om att Lost in Translation inte är med.

 

Hehe.

 

Kollade in din filmtipssida. Har sett 14 av dina 26 femmor. Delar en av dom. Några förstår jag inte, Alien 3 och They came back, var de så himla bra tycker du? Du gillar mycket anime, det gör jag med. Men jag håller Mononoke, Spirited Away och Kiki högre än Totoro av Miyazakis filmer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har som mål att försöka se så många av filmerna på listan igen innan hela listan är presenterad, kan bli svårt men eftersom att jag kommer presentera topp 20 lite mer ingående så finns det ju tid till att se de flesta iaf. Vissa av de för andra gången och vissa för 3-7e gången.

 

Btw the embassy så har jag verkligen försökt ge smultronstället en chans, den må vara gjord på ett faschinerande sätt men jag kan helt enkelt inte se den utan att bli smått uttråkad. Jag har gett den flera chanser nu men ska försöka en sista gång.

 

Appropå att den var med bland de 50 du postade alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe.

 

Kollade in din filmtipssida. Har sett 14 av dina 26 femmor. Delar en av dom. Några förstår jag inte, Alien 3 och They came back, var de så himla bra tycker du? Du gillar mycket anime, det gör jag med. Men jag håller Mononoke, Spirited Away och Kiki högre än Totoro av Miyazakis filmer.

 

Oj, den är absurt utdaterad. Men femmorna stämmer nog ganska bra, frånsett The Notebook som borde flyttas ned.

 

Les revenants är den bästa film jag någonsin sett, så... tja, ja. :) Alien 3 är väl en av de filmer som är närmst fyrorna men jag gillar den också skarpt.

 

Att säga att jag gillar mycket anime är väl att överdriva... jag är inte japanofil animenörd, tvärtom är jag lika kräsen när det gäller anime som när det gäller annan film. Men är det bra så är det mycket bra. Totoro är väl lite en undantagsfilm för mig, det är annars inte en genre jag brukar vara så förtjust i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollar listan flera gånger dagligen i hopp om att Lost in Translation inte är med.

 

Jag med. Och Boogie Nights

 

EDIT: Och Old School, men jag tror faktiskt inte den kommer med tyvärr.

 

EDIT2: Efter att ha tjuvkikat på Devs filmtipset-sida så inser jag att jag missförstod hans inlägg totalt. Boo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...