Gå till innehåll

Maträttstips?


Okok

Recommended Posts

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Kan rekommendera råbiff, hästfilé och tjurtestikel. Varm surkål är också fint.

 

Åt helvete med ris, potatis och liknande studentkäk. Seriösa människor äter tillbehör som jordärtskockesoppa, smörkokt sparris, sockerärtor eller ångkokt broccoli.

 

Var hittar du tjurtestikel ?

Hästfilé är överlägset, min erfarenhet är att det är båda mörare och godare än ox-dito. Tyvärr inte lika lätt att få tag på då uppfödning av hästar inte har slakt som huvudändamål...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var hittar du tjurtestikel ?
Hemma hos några iranska bekanta. Aldrig sett det på någon meny eller charkuteri, även om det säkert går att be någon att ta in det.

 

Hästfilé är överlägset, min erfarenhet är att det är båda mörare och godare än ox-dito. Tyvärr inte lika lätt att få tag på då uppfödning av hästar inte har slakt som huvudändamål...
Håller helt med, men misstänker att det faktiskt beror på att hästuppfödning inte har slakt som huvudändamål. Alltså, att hästfilén är godare eftersom djuren får leva längre, arbeta lite och äta mer varierat. Mao, ungdjur är egentligen sämre än äldre djur.

 

Timesartikel om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst någonstans att oxfilén man får på billiga restauranger och på pizzor ofta är häst- eller åsnefilé, kan det stämma? Den borde i så fall vara billigare och inte skilja sig mycket i smak från oxfilén. Det skulle dessutom förklara "stor stark och 300 gram oxfilé 69 spänn"-grejen.

 

Problemet med äldre djur kan vara att risken att köttet inte anses tjänligt som människoföda blir större ju längre djuret lever. Men köttet som anses vara det borde isf vara godare?

 

En gång blev en av mina travhästar skrämd av en älg och skenade och skadades så svårt att vi var tvungna att ta den av daga. På protokollet man fick efteråt stod det "köttet otjänligt som människoföda". Ja, mat var precis vad man tänkte på då... Och nej, den var inte dopad eller så. Jag vet inte varför eller varför vi ens fick kommentaren, men så var det. Jag äter inte ens hamburgerkött, men det är av emotionella skäl (där lade jag upp en smash för Jennez, antar jag). Tjurtestikel däremot...hmm, nej, tacka vet jag tarmluddiga smaskiga sega bitar i en traditionell polsk soppa!

 

Håller helt med, men misstänker att det faktiskt beror på att hästuppfödning inte har slakt som huvudändamål. Alltså, att hästfilén är godare eftersom djuren får leva längre, arbeta lite och äta mer varierat. Mao, ungdjur är egentligen sämre än äldre djur.

 

Timesartikel om ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst någonstans att oxfilén man får på billiga restauranger och på pizzor ofta är häst- eller åsnefilé, kan det stämma?
Ingen aning, men hästfilé är inte särskilt billigt, eller lätt att få tag på. Aldrig sett åsnefilé, men eftersom vi knappt har åsnor i landet så är det rimligen inte särskilt vanligt. Dessutom så skriker exemplet "vandringssägen".

 

Tror snarast att det rör sig om antingen massproducerat kött, dvs dålig smak, risiga förhållanden och jättemycket spännande tillsatser. Eller att de helt enkelt använder någon annan bit än filén. Det produceras ju så extremt mycket nötkött att jag tycker att det vore väldigt märkligt om de ersatte med sällsynta djur som inte är särskilt lätta att få tag på.

 

Problemet med äldre djur kan vara att risken att köttet inte anses tjänligt som människoföda blir större ju längre djuret lever.
Jag är inte alls insatt, men det där låter konstigt.

 

Gissar att din stackars travhästs "otjänlighet" mer berodde på slakteriförhållandena än ålder och att de måste sätta dit en sån stämpel när de inte slaktat enligt gällande regler för mänsklig föda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har läst någonstans att oxfilén man får på billiga restauranger och på pizzor ofta är häst- eller åsnefilé, kan det stämma? Den borde i så fall vara billigare och inte skilja sig mycket i smak från oxfilén. Det skulle dessutom förklara "stor stark och 300 gram oxfilé 69 spänn"-grejen.

 

Det är precis som Hjort skriver nästan garanterat en myt.

Sydamerikansk oxfilé är ju nu för tiden inte heller särskilt dyr i fryst form.

 

Däremot vet jag för ett faktum att det är relativt vanligt att man använder filén på rostbiffen som kallas rostasfilé, jävligt fint kött som är sjukt svårt att skilja från riktig filé.

Den är dessutom såklart mkt billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är häst dyrt var det nog inte det. Då jag själv inte reflekterade över sanningshalten var det nog en (relativt) trovärdig källa, men jag kan tyvärr inte minnas vilken. Jag tror inte att sambandet var klarlagt eller bevisat, men någon inspektör kommenterade den omfattande importen av åsnekött och den totala frånvaron av åsnekött på restaurangernas menyer. Konspiration och indicier, kanske. Eller kattmat.

 

Ingen aning, men hästfilé är inte särskilt billigt, eller lätt att få tag på. Aldrig sett åsnefilé, men eftersom vi knappt har åsnor i landet så är det rimligen inte särskilt vanligt. Dessutom så skriker exemplet "vandringssägen".

 

Gissar att din stackars travhästs "otjänlighet" mer berodde på slakteriförhållandena än ålder och att de måste sätta dit en sån stämpel när de inte slaktat enligt gällande regler för mänsklig föda.

 

Självklart, det låter rimligt.

 

Rostas är för övrigt mycket underskattat. Ofta kan den vara finare än filén (framför allt i de stora matkedjornas butiker), trots att rostas är aningen billigare.

 

Lite OT: Och tänk gärna efter innan ni köper kött från Brasilien. Eller läs in er på köttproduktionen i de länderna. Allt som är billigt är billigt av en anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är något jag åt idag. Grymt gott, och det tar ungefär 15 minuter i tillagningstid, för den händige.

 

- Spaghetti, efter behag

- Bacon 5-6 skivor

- Gurka, cocktailtomater

- Bearnaisesås, efter behag

- Pastakrydda

 

Lägg allt på tallriken, krydda och häll över såsen. Serveras med kall öl. :mrgreen:

 

eeeauuu :oops:

 

Du limpar AK först in på knappen också va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rostas är för övrigt mycket underskattat. Ofta kan den vara finare än filén (framför allt i de stora matkedjornas butiker), trots att rostas är aningen billigare.
Låter kul, får ta och undersöka det i dagarna. Har kanin, älgstek och (ta-da!) hjortsadel som behöver lagas först.

 

Pysslat en del med långkok på sista tiden också. Klart rejält underskattat smakmässigt.

 

Lite OT: Och tänk gärna efter innan ni köper kött från Brasilien. Eller läs in er på köttproduktionen i de länderna. Allt som är billigt är billigt av en anledning.
Försöker vara noga med sånt, men tyvärr så är det ju ont om pålitlig märkning av varorna.

 

Angående trådens huvudämne så var det idag två soppor samt hemgjord glass på menyn. Persiljerot- och jordärtskockesoppa parat med rödbetssoppa, toppad med pepparrotsfil, med ostbricka samt två cider och semiglass gjord på vispgrädde, frysta bär och bananer.

 

Typ 20 minuter för soppan och 20 minuter för efterrätten, om man antingen använder buljongtärning eller har gjort egen i förskott. Kanske aningen dyrt, men definitivt inte svårlagat. Bör definitivt finnas i ens repertoar då det är väldans gott och ser snyggt ut med en bra soppa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

semiglass gjord på vispgrädde, frysta bär och bananer.

Om man vill minska på fettet så går det att göra jättegott om man slänger ihop bara fryst banan (typ 1-2), frysta bär och runt 1 dl mjölk. All blandas i matberedare (såklart, detta underbara redskap!).

 

thestonk, är du någon sorts halvveg?

 

Är det förresten någon som känner till hemligheten bakom riktigt kompakt, vit och fin hoummus? Har prövat det mesta, men den blir oftast bara sådär fluffig och inte alls som jag tycker att det ska vara. Kanske fel verktyg? Jag borde helt klart ha dejtat fler kockar i mitt liv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter kul, får ta och undersöka det i dagarna. Har kanin, älgstek och (ta-da!) hjortsadel som behöver lagas först.

 

Pysslat en del med långkok på sista tiden också. Klart rejält underskattat smakmässigt.

 

Försöker vara noga med sånt, men tyvärr så är det ju ont om pålitlig märkning av varorna.

 

Angående trådens huvudämne så var det idag två soppor samt hemgjord glass på menyn. Persiljerot- och jordärtskockesoppa parat med rödbetssoppa, toppad med pepparrotsfil, med ostbricka samt två cider och semiglass gjord på vispgrädde, frysta bär och bananer.

 

Typ 20 minuter för soppan och 20 minuter för efterrätten, om man antingen använder buljongtärning eller har gjort egen i förskott. Kanske aningen dyrt, men definitivt inte svårlagat. Bör definitivt finnas i ens repertoar då det är väldans gott och ser snyggt ut med en bra soppa.

Någon har kapat Hjorts pf-konto. Moderator, undersök please!

 

--------

 

Har ett par mattips tidigare av högsta kvalitet i denna tråd och kommer nu med ett till:

 

  • Koka spagetti enligt anvisning (helst färsk)
  • Skvätt i olivolja
  • Ös på med valfria skaldjur (typ kräftstjärtar, musslor och/eller räkor i lag)
  • Rör om på plattan en kort stund så att allt gosar till sig
  • Bomba med färskriven parmesan
  • Ev: klipp lite persilja över härligheten
  • Öppna en pava vitt
  • Ät, drick och njut

Ca 15 min

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

thestonk, är du någon sorts halvveg?

 

Är det förresten någon som känner till hemligheten bakom riktigt kompakt, vit och fin hoummus? Har prövat det mesta, men den blir oftast bara sådär fluffig och inte alls som jag tycker att det ska vara. Kanske fel verktyg? Jag borde helt klart ha dejtat fler kockar i mitt liv.

 

Nej, inte halvveg, men jag har märkt att jag äter mindre kött med tiden (och vad gäller Brasilien så känner jag folk som har varit i regnskogen och jobbat för indianstammarna där, inklusive de "okontaktade" stammarna) . Men det beror främst på att jag köper kött på "vanliga" affärer mer sällan, det är ofta för dålig kvalitet jämfört med vad det kostar. Det blir faktiskt mest rostas och filéer. Ett rostastips: ta en rostasbit, gnugga in salt och peppar, bryn den på sidorna (noga) i stekpanna och in i ugnen tills den når ca 57-58 grader. Koka potatis , lök och jordärtskockor i en blandning av grädde och mjölk och ät till. Mums.

 

Jag brukar ta kikärtor, vitlök, olja, citron och persilja och mixa. Ingen vit grej, mer grynig (men kompakt) och beige/grön. Jag har inte provat med tahini, kan det ha någon effekt på konsistensen och färgen? Jag använder min lill-hacke för sådana grejer, kör du vanlig mixer?

 

Pysslat en del med långkok på sista tiden också. Klart rejält underskattat smakmässigt.

 

Jag somnade ifrån ett långkok som stod på svalning igår kväll, men min sambo räddade det. ICA Maxi i Nacka hade billigt högrev (undrar varför?) så det blev en klassisk chili con carne. Högrev, bacon, lite olika lökar, paprikor, olika ölsorter med tyngdpunkt på porter, några chilepepparsorter, chipotlepasta och diverse kryddor. Provsmakat och ruskigt gott. En halvtimmes matlagning (plus 3 timmars kokning) och bingo.

 

Som tur är hade vi ätit förrätt innan, crepes med caprese- respektive svampfyllning. Till det fransk cider, en cidre bouche brut och en cidre dupont reserve 2006. Sjukt gott, även om jag inte var toppförtjust i den finare cidern. Kanske fel sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kör hommousen i vanlig matberedare för länge så tror jag den kan bli lite "fluffig", har iaf hänt mig en gång. Jag brukar oftast ta mixerstaven till hummusen. (Provat 2 olika stavningar, förhoppningsvis är någon rätt). Riktig Chili är ju grymt! Gjorde det för nån vecka sen, enda nackdelen är att magen blir upprörd om man bara käkar chili i några dagar.

 

Idag skulle jag bjuda på Moules i öl, men jag sitter här med feber, så jag får nog kasta in handduken.

 

För övrigt: En härlig köttsoppa är ju inte heller dumt om man nu snackar långkok.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill minska på fettet så går det att göra jättegott om man slänger ihop bara fryst banan (typ 1-2), frysta bär och runt 1 dl mjölk. All blandas i matberedare (såklart, detta underbara redskap!).
Minska på fettet!?

 

Omelett då?
Omelett är ju skitbra. Dels är det ju protein så det stänker om det, och så är det gott och lättlagat. Tycker det kan vara viktigt att ha koll på timingen där, rätt låg värme och direkt ur pannan *precis* när ytan gått från rinnig till fast. På det sättet så slipper man krångel med vändning och så blir det maximalt snygg färg.

 

Har en känsla av att frysta grönsaker kan krångla till tillagningen lite om man har i en någon större mängd. De kan ju sänka temperaturen rejält och göra tillagningen lite ojämn, så det är nog bra att antingen hantera dem separat eller värma på lite snabbt innan.

 

Jag somnade ifrån ett långkok som stod på svalning igår kväll, men min sambo räddade det. ICA Maxi i Nacka hade billigt högrev (undrar varför?) så det blev en klassisk chili con carne. Högrev, bacon, lite olika lökar, paprikor, olika ölsorter med tyngdpunkt på porter, några chilepepparsorter, chipotlepasta och diverse kryddor. Provsmakat och ruskigt gott. En halvtimmes matlagning (plus 3 timmars kokning) och bingo.
Låter som du missat kummin och utan det kan man ju inte ha någon klassisk chilli. Urreceptet är ju nötkött, lök, chilifrukt, kummin och intet annat än vatten (eller möjligen buljong), vilket smakar riktigt bra. Kan starkt rekommendera att göra en riktigt basic chili vid tillfälle.

 

Eller så kan man göra Heston Blumenthals lyxchili med ett 50-tal ingredienser.

 

Ölmässigt brukar jag mest dricka Chimay, men är väl dags att vidga horinsonterna lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lite OT: Och tänk gärna efter innan ni köper kött från Brasilien. Eller läs in er på köttproduktionen i de länderna. Allt som är billigt är billigt av en anledning.

Fortsätter springa lite OT.

Jobbar en del helgdagar på en livsmedelsbutik och kan bara instämma.

 

Köttet som kommer från sydamerika, oftast Brasilien är "djupkylpackat" typ vid 1-2 plusgrader.

Bästföre-datumet på köttet är då ungefär ett halvår efter packdatum. Att jämföra med svenskt "standardkylt" kött som håller typ två veckor..

 

Det som SKA ske, är att butiken i Sverige ska märka om köttet med två veckors datum för att det ska hålla sig i svenska kyltemperaturer. Men jag har varit på flertalet av butiker där samma kött ligger med originaldatumet från brasilien kvar och med andra ord ligger typ 4-5 månader för länge i kylen (förutsatt att det inte sålts innan dess).

 

Så pass upp för utländskt kött.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemma hos några iranska bekanta.

Fin brag där. Jag vill också ha invandrarvänner, det skulle se bra ut på CV:t, hur göra?

 

On topic har jag länge försökt lära mig uppskatta torkat kött, men ger snart upp. Dyrt är det dessutom. Nån som har nån favorit bland varianterna? Jag gillar nog torkat ren- eller älgkött bäst, sånt man måsta skära själv. Beef jerkey och liknande, njaaa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fin brag där. Jag vill också ha invandrarvänner, det skulle se bra ut på CV:t, hur göra?
Du får nog börja med att flytta ned från nordpolen. Tror inte perserna gillar det klimatet. Sen kan du pröva att gillra upp lockbete med lite sött té och backgammon så kommer de nog så smått. Men de är skygga i början, så det gäller att vara försiktig och inte göra några hastiga rörelser.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...