Gå till innehåll

Maträttstips?


Okok

Recommended Posts

Samma problem här, tror bara jag har lagat mat med fler än två ingredienser en gång, och det var köttfärssåsen med krossade tomater, köttfärs, sambal oelek och ketchup. Mumma! Fussilli a.k.a skruvmakaroner rekommenderas till.

 

Mitt frukosttips:

 

Fiberhavregrynsgröt i mikron (är f.d kastrullpuritan men orka diska kastrullen längre...)

 

1 dl fiberhavregryn, 2 dl vatten, salt efter behag (ej saltkråkan-style ;-) ) och skjuts in i mikron i 4,5 minuter ca. smaksätt med en rejäl sked lingonsylt och servera med kall mellanmjölk.

 

Det blir helt enkelt inte bättre!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 114
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Man kan betala för att få färdiglagadmat det kallas restaurang...

Jobbar som kock och jag har inte använt spisen hemma på ett år nu. Det är det värsta som finns att laga mat hemma blir bara en massa disk och man måste åka iväg och handla massa saker, det blir bara massa jobb.

Så man har det så skönt att man käkar lunch på jobbet varje dag och sen tar man en macka eller nått på kvällen bara.

De dagar man är ledig så blir alltid att jag går ut och äter.

 

Annars är ju tacos något som är nyttigt och gott och går på 5 min..

Mvh Frallan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

VILTSKAV MED ÄDELOST & RIS (2 port.)

Skav-paketen är verkligen bra. Ren, älg eller vilt är struntsamma imo. Snacka om enkel matlagning och som blir så jäkla gott. Jag brukar göra så här:

 

Halvtina ett paket skav och skär upp biten i cm-breda strimlor. Bryn i smör. Slå på 3 dl matlagningsgrädde. Salta o peppra efter smak (smaka hela tiden av). I stort sett räcker detta. Men jag brukar ha i lite japanesisk soja (ska absolut inte förväxlas med kinesisk) och champinjoner (helst färska så klart) och även en skvätt rödvin om jag har. En hackad gul lök passar också suveränt i grytan, bara att bryna tillsammans med skavet i början. Till detta kan man ju ha ris eller potatismos om man vill, men jag föredrar kokta morötter och kokt potatis. En klick svartvinbärsgelé på sidan är suveränt. Allt som allt, inkl morotskok (som tar längst tid): max 40 min tills krubbet är klart, effektiv arbetstid max 15 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skav-paketen är verkligen bra. Ren, älg eller vilt är struntsamma imo. Snacka om enkel matlagning och som blir så jäkla gott. ....RECEPT:

 

Jupp. Nu har jag ju det så bra förspänt att hela frysen är full med viltkött. Finns både älg, rådjur, hjort och hare. Detta p.g.a att jag jagar i princip varenda ledig helg när inte pokerklubben har nån turre på g.

Brukar ta upp en pkt kött och skära "skavremsor" av det innan köttet tinat, blir mycket tunna och fina bitar då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett jävligt hett kycklingtips är "Flygande Jakob".

Finns säkert olika varianter men kort sagt går det ut på följande.

 

Ta färdiggrillad kyckling (detta kan man ombesörja själv om man tycker att man har tid) och plocka isär i mindre bitar, blanda ihop grädde (fetthalt valfri, själv ratar jag allt under 30%) och chilisauce (den vanliga Heinz-varianten) och salt och peppar efter behag, ner med rubbet i en smord form och strö över nötter (salta jordnötter eller cashew) i skaplig mängd.

 

In i ungnen ett tag (hur länge vetefan, det var länge sen jag lagade detta men har du färdiggrillad pulla tar det naturligtvis inte särskilt lång tid). I slutet av själva ungsfasen blandar du i skivad... BANAN. Detta är inte heller nåt skämt. Banan är en mycket viktig ingrediens i denna rätt. Dock ska den bara bli varm och inte ligga med för länge, blir bara mos av guleböjen annars.

 

Herreminje! Jag glömde bacon! Du ska även ha i fräst bacon, fattar inte hur jag kunde glömma det. Nåja nu har du allt du behöver.

 

Smaklig spis!

 

Om du nu steker på en köttbit lite då och då kan jag råda dig till följande;

 

Rostade rotsaker!!! Så jävulskt gott och helt suveränt enkelt.

 

Du tar helt enkelt favvorotfrukterna (själv kör jag alltid plugg, morötter, rotselleri, palsternacka, kålrot och ibland fänkål eller sötpotatis) och skär upp allting i lagoma bitar (observera att tex. palsternackan och sötpotatisen blir klara ganska fort i jämförelse med övriga ingredienser varför man får labba lite med storlekarna på bitarna alternativt blanda i senare).

 

Hursomhelst: Blanda ihop allting i en långpanna så allt får plats ordentligt. Om man blandar i en mindre form blir det för tjockt lager och sakerna blir bara mjuka. Jag gillar när allt får lite färg och blir lite knaprigt. Vidare: Slå på ett par försvarliga klunkar olivolja, var ganska frikostig med svartpeppar, salt efter önskemål samt valfria örter ex. timjan, rosmarin eller vad du nu går igång på. Blanda runt allt så att allt blir täckt m. olja och kryddor. I i ugn (jag brukar ha skapligt hög värme), låt allt gå tills det är klart och frossa loss!!! Går i princip inte att misslyckas med och kan varieras hur mycket som helst.

 

Återkommer om jag kommer på fler kulinariska frivolter!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du ska börja med att köpa en kokbok. Visst, det finns hur mycket recept som helst på nätet men det kan vara ganska inspirerande att ha något att sitta och bläddra i.

 

Instämmer till fullo. Kolla matlagningsprogram på tv funkar bra som inspiration också. Jamie Oliver på femman och Per Morbergs som går i nån av fyrans kanaler tycker jag är de som är bäst just nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Skav-paketen är verkligen bra. Ren, älg eller vilt är struntsamma imo. Snacka om enkel matlagning och som blir så jäkla gott. Jag brukar göra så här:

 

Halvtina ett paket skav och skär upp biten i cm-breda strimlor. Bryn i smör. Slå på 3 dl matlagningsgrädde. Salta o peppra efter smak (smaka hela tiden av). I stort sett räcker detta. Men jag brukar ha i lite japanesisk soja (ska absolut inte förväxlas med kinesisk) och champinjoner (helst färska så klart) och även en skvätt rödvin om jag har. En hackad gul lök passar också suveränt i grytan, bara att bryna tillsammans med skavet i början. Till detta kan man ju ha ris eller potatismos om man vill, men jag föredrar kokta morötter och kokt potatis. En klick svartvinbärsgelé på sidan är suveränt. Allt som allt, inkl morotskok (som tar längst tid): max 40 min tills krubbet är klart, effektiv arbetstid max 15 min.

 

japanesisk hehe. detta lät sjukt gott iaf. synd att man inte orkar gå och handla. capricciosa 30 minuter vi kommer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pasta Carbonara är sheisselätt att göra: Koka pasta, skär upp ett paket bacon i bitar. Fräs baconet med lite lök eller vitlök eller både och. Blanda ihop, höll upp på en djuptallrik. Knäck över ett okokt ägg, svartpeppar samt riven ost.

 

Till detta en grönsallad (ruccola, ekblad, krisp eller isberg eller vad du vill) cocktailtomater och lite olivolja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pasta Carbonara är sheisselätt att göra: Koka pasta, skär upp ett paket bacon i bitar. Fräs baconet med lite lök eller vitlök eller både och. Blanda ihop, höll upp på en djuptallrik. Knäck över ett okokt ägg, svartpeppar samt riven ost.

 

Till detta en grönsallad (ruccola, ekblad, krisp eller isberg eller vad du vill) cocktailtomater och lite olivolja.

 

mmm, detta får nog bli min lunch imorgon (fast utan riven ost).

Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fryst laxfilé i portionsförpackning är annars idiotsäkert.

 

Tips:

 

- Tina valfritt antal filéer, går snabbt i rumstemperatur.

- Lägg i ugnsfast form. Lägg lite olja i botten eller använd teflonform.

- Klicka på pesto (röd eller grön) ovanpå fisken, snåla inte. Toppa med pinjenötter.

- Sätt in i 225 grader i 12-14 minuter.

 

Servera med ris, pasta eller couscous och något grönt. Smaskens. Effektiv matlagningstid cirka två minuter, exklusive tillbehör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mmm, detta får nog bli min lunch imorgon (fast utan riven ost).

Tack!

Vassego!

 

Bjuder på min lunch idag, kör vidare på varianter på pasta, snabbt och lättlagat.

Tagliatelle med rökt lax, fetaost och babyspenat.

Koka taglietellen samtidigt som du skär upp den rökta laxen och fetaosten.

När pastan är klar, häll över i en skål, och blanda i lax och feta. Kasta i påsen med spenatbladen också. Eventuellt kan man lägga till broccoli och lite creme fraiche om man vill. Krydda med svartpeppar och lite citronsaft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jupp. Nu har jag ju det så bra förspänt att hela frysen är full med viltkött. Finns både älg, rådjur, hjort och hare. Detta p.g.a att jag jagar i princip varenda ledig helg när inte pokerklubben har nån turre på g.

Brukar ta upp en pkt kött och skära "skavremsor" av det innan köttet tinat, blir mycket tunna och fina bitar då.

 

 

 

Fan va bra !!

 

Du kan få bli min Hov leverantör av vilt kött. då det inte springer så mycket 4bent vilt hos mig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det här var en mattråd? :)

 

Då jag själv är oerhört dålig på att ha mat hemma (den börjar ju lukta efter bara ngn vecka) så är det mest konserver och fryst som funkar för min del. Men att göra sig en pasta-tonfisksallad är både enkelt snabbt och nyttigt (just som OP vill ha det). Det enda som behöver köpas hem är en påse blandsallad och sen små mesiga tomater så är det klart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag trodde det här var en mattråd? :)

 

Då jag själv är oerhört dålig på att ha mat hemma (den börjar ju lukta efter bara ngn vecka) så är det mest konserver och fryst som funkar för min del. Men att göra sig en pasta-tonfisksallad är både enkelt snabbt och nyttigt (just som OP vill ha det). Det enda som behöver köpas hem är en påse blandsallad och sen små mesiga tomater så är det klart.

 

 

Ha ha Ja dom färdiga sallads påsarna på Ica är guld. Tanten blir alltid lika överaskad när man "gjort" sallad till maten :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...