Gå till innehåll

The life of RaMz


RaMz

Recommended Posts

  • Svars 6,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

psykologi!

 

gick psykologi A på gymnasiet, det verkade intressant men hade kuklärare så det pajade rätt mkt.

 

hon vägrade föra en diskussion om huruvida det finns mänskliga raser, eller "etniciteter" som det så vackert heter på svenska.... jag tror det finns raser.... omg jag e rasist

 

raser som hundraser?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Angående återhämtningsförmågan så försvinner den raskt i takt med att man blir äldre, fetare och får förstörd lever och hjärna. 21 är det bara att köra 48 timmarspass, 29 så blir man sängliggande i ett dygn eller två för att man råkade titta för länge på en burk folköl.

 

FAIL.

 

Du är bara vek o försöker komma med rationaliseringar. ST still going strong.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är bara vek o försöker komma med rationaliseringar. ST still going strong.
Du är ju snarast ett exempel på min tes. Gråhårig i förtid, orkar inte mer än att vältra dig mellan säng, dator, restaurang och uteställen samt så förstörd fysik att du måste ta taxi för en 200m promenad. Om två år kommer det bara vara cowboyhatten som gör att man ser skillnad på dig och Doyle Brunson.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är ju snarast ett exempel på min tes. Gråhårig i förtid, orkar inte mer än att vältra dig mellan säng, dator, restaurang och uteställen samt så förstörd fysik att du måste ta taxi för en 200m promenad. Om två år kommer det bara vara cowboyhatten som gör att man ser skillnad på dig och Doyle Brunson.

 

 

 

n1 Hjort,klockslaget , hatten av osv osv 8-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kallt kallt kallt. reggade inte så sent så ute ur allt nu. Kom itm i en hel del men blev inget superdeep någonstans, spelade inte jättebra mot slutet heller, tappa lite fokus.

 

Föreläsning kl 8a lär man ju skita i, känns lite jobbigt att inte kunna köra fullt ut med pokern om man ska hänga med i skolan. Samtidigt så vill jag inte missa en massa värde pga att jag måste gå i skolan varje dag, så får hitta någon bra medelväg där, känns lite jobbigt nu vet inte riktigt hur jag ska lösa det, kanske skita i skolan så mkt jag behöver bara och läsa så mkt jag kan hemma.

 

Måste hitta lägenhet också så det får bli prio under veckan att gå på visningar och engagera mig i att lägga bud osv.

 

Sätt inte så höga krav på studieresultat. Var nöjd med att klara hälften. Det är nog nyttigt (och kul) för dig att inte bara ha pokern. Njut av Lund och att vara "student". Det seriösa studerande kan du ta senare i livet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:-D

Sätt inte så höga krav på studieresultat. Var nöjd med att klara hälften. Det är nog nyttigt (och kul) för dig att inte bara ha pokern. Njut av Lund och att vara "student". Det seriösa studerande kan du ta senare i livet.

 

Jag är fan 23 om en månad, ska jag skjuta upp studierna ännu mer så kommer jag va 30 år gammal när jag är klar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag läset en psykologisk översiktskurs på högskolan. Slappaste skiten jag vart med om.Tröttnade rätt snabbt och sket i den tills vi fick hemtentan som jag slängde ihop på 2-4 timmar och sen va dom poängen fixade.

 

Ja alltså det är ju inte speciellt svårt, men det är fortfarande en del att göra för att hänga med. Nu har skolan vart igång en vecka utan att jag gjort något och jag har väl typ 90 sidor att ta igen tills veckan slut för att hänga med. Ungefär lika mkt som jag läst dom senaste 5 åren totalt. Är jäkligt stor livstilsskillnad för mig att börja läsa 1-2h om dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja alltså det är ju inte speciellt svårt, men det är fortfarande en del att göra för att hänga med. Nu har skolan vart igång en vecka utan att jag gjort något och jag har väl typ 90 sidor att ta igen tills veckan slut för att hänga med. Ungefär lika mkt som jag läst dom senaste 5 åren totalt. Är jäkligt stor livstilsskillnad för mig att börja läsa 1-2h om dagen.

 

börja häng med dina klasskompisar, det hjälper jäkligt mycket om du befriendar en nörd eller två. Så bokar ni in 2-3 läspass i veckan. Yeah! Fan vad jag saknar plugget helt plötsligt... det är underbart att studera.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det funkar bara om man har aktiveter där man vare sig behöver tänka eller komma ihåg något. Mao, man läser humaniora. Och då kan man ju lika gärna sova igenom eländet helt och hållet istället för att imitera zombie i skolan.

 

Angående återhämtningsförmågan så försvinner den raskt i takt med att man blir äldre, fetare och får förstörd lever och hjärna. 21 är det bara att köra 48 timmarspass, 29 så blir man sängliggande i ett dygn eller två för att man råkade titta för länge på en burk folköl.

 

Höh! Mindre alkohol och mer träning så ska det inte vara några problem att grinda 12h, pausa en halvtimme och sedan plugga en dag. Det viktigaste för mig brukar vara att jag äter ordentligt och dricker mycket vatten. GL med studierna Ramz!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa vi får se hur det går. har vart på alla obligatoriska saminarier hittils och inte en enda föreläsning (alla har vart kl 08). Lär få tokplugga sen när det är dags för tenta.

 

Har en massa visningar att gå på nu, så jag kan köpa lgh någon gång och en del onlineturnerungar att spela, så skolan lär få lida lite såhär i början. Sen är det ju WSOPE och EPT i London snart också :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad ska du ta för examen?

 

:roll: Ställ inte så svåra frågor. Det har vart snack om någon slags Ekonomi Kandidat bland mina närmaste rådgivare iaf. Men det orkar jag inte ens tänka på, just nu så hänger jag ju knappt med på översiktskurs i psykologi som skulle vara rätt slappt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

aa vi får se hur det går. har vart på alla obligatoriska saminarier hittils och inte en enda föreläsning (alla har vart kl 08). Lär få tokplugga sen när det är dags för tenta.

 

Har en massa visningar att gå på nu, så jag kan köpa lgh någon gång och en del onlineturnerungar att spela, så skolan lär få lida lite såhär i början. Sen är det ju WSOPE och EPT i London snart också :)

 

Vem sa att studenter är fattiga? :shock:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte säga för mycket om just en överkurs i psykologi men överlag är det ju så att man kan klara i princip alla tentor om man lägger 2-3 dagar på det och har bra tillgång till extentor. Har funkat på i princip alla kurser jag har läst.

 

Man skulle kunna tro att det är lite annorlunda med de kurser där man tenterar med uppsatser men det verkar inte som det är så. Tillgång till all litteratur och några dygn utan poker och man kan alltid klara minst ett godkänt.

 

Att man inte lär sig särskilt mycket med sådana metoder är ju en annan sak förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska jag inte säga för mycket om just en överkurs i psykologi men överlag är det ju så att man kan klara i princip alla tentor om man lägger 2-3 dagar på det och har bra tillgång till extentor. Har funkat på i princip alla kurser jag har läst.

 

Man skulle kunna tro att det är lite annorlunda med de kurser där man tenterar med uppsatser men det verkar inte som det är så. Tillgång till all litteratur och några dygn utan poker och man kan alltid klara minst ett godkänt.

 

Att man inte lär sig särskilt mycket med sådana metoder är ju en annan sak förstås.

 

detta håller jag med om, Universiteten verkar hålla fast vid att inte variera sina tentor allt för mycket. Nästan exakt samma upplägg varje år om man kollar på ma,fy,ke tentor på univnivå. För att göra ett exempel så kunde 10 raka ma-tentor se ut på ett visst sätt; sida ett var basic uppgifter som man inte ens behövde räknaren till, utan för att kolla att man förstådde grundkoncepten, sedan kom bevisfrågorna som kunde vara 1-2 st men gav ganska mycket poäng... kunde variera från kurs till kurs hur många bevis de kunde finnas som man var tvungen lära sig eller memorera för att kunna plocka dessa gratispoäng =) Sjuka här var ju att frågade eleverna sin lärare så kunde han säga att dessa 5 bevis måste ni kunna.... så tar han ut 2 av dem på random.

 

 

(var det en tenta som krävde räknare så hade du ju freefragg där om du orkade skriva in dem.)

 

Sen sista sidan eller sidorna var B/C "delar" som tog en från godkänt till 4'a / 5'a vg/mvg om man klarade dem, djupare uppgifter som krävdes uträkningar i ett par steg. Dessa var nästan helt snarlika från tidigare... Var det kemi så var det uppgifter baserade på labbar nästan varje gång.

 

Sick förutsägbar dynga, kollade man tentor så slapp man läsa 1/3 av böckerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

detta håller jag med om, Universiteten verkar hålla fast vid att inte variera sina tentor allt för mycket. Nästan exakt samma upplägg varje år om man kollar på ma,fy,ke tentor på univnivå. För att göra ett exempel så kunde 10 raka ma-tentor se ut på ett visst sätt; sida ett var basic uppgifter som man inte ens behövde räknaren till, utan för att kolla att man förstådde grundkoncepten, sedan kom bevisfrågorna som kunde vara 1-2 st men gav ganska mycket poäng... kunde variera från kurs till kurs hur många bevis de kunde finnas som man var tvungen lära sig eller memorera för att kunna plocka dessa gratispoäng =) Sjuka här var ju att frågade eleverna sin lärare så kunde han säga att dessa 5 bevis måste ni kunna.... så tar han ut 2 av dem på random.

 

 

(var det en tenta som krävde räknare så hade du ju freefragg där om du orkade skriva in dem.)

 

Sen sista sidan eller sidorna var B/C "delar" som tog en från godkänt till 4'a / 5'a vg/mvg om man klarade dem, djupare uppgifter som krävdes uträkningar i ett par steg. Dessa var nästan helt snarlika från tidigare... Var det kemi så var det uppgifter baserade på labbar nästan varje gång.

 

Sick förutsägbar dynga, kollade man tentor så slapp man läsa 1/3 av böckerna.

 

När jag en sommar läste en kurs i nationalekonomi (för att få CSN) så hämtade jag ut extentorna första dagen. Det var ca 15 st i häftet och jag tror det var ca 20 unika frågor totalt. Varje tenta bestod av 10 frågor. Ibland ändrade de lite lurigt värdena på t ex inflationen eller räntan men kunde man bara formeln så behövde man inte kunna något i övrigt. Deltog på två föreläsningar och klarade av tentan utan problem.

 

Likadant med juridik. Först under den femte terminen så läste jag en hel bok (de flesta har jag överhuvudtaget inte läst, vissa har använts som uppslagsverk) och det var mestadels för att jag fann ämnet intressant. Jag har klarat varje termin utan problem genom att mestadels plugga extentor. Det säger definitivt mer om juristutbildningen än om mig.

 

Kort sagt: Det går att slappa sig igenom i princip alla utbildningar (särskilt om om man tänker på att man förväntas lägga ner 40 timmar i veckan på det) och plugga extentor inför tentorna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hajjar att morgonföreläsningar är jobbiga att kombinera med pokerspel, var i samma sits under stora delar av psykologlinjen. Mitt stalltips är dock att satsa på att gå på föreläsningarna, under fem år på psykologlinjen har jag läst uppskattningsvis 5-15% av kurslitteraturen, resten har jag lärt mig på föreläsningar, seminarier och av att diskutera med andra. Bästa sättet att lära sig och framförallt att kunna prioritera vad som är viktigt att kunna imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...