Gå till innehåll

Lever du på fixed limit?


Softish

Recommended Posts

  • Svars 180
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

I NL kan man trots allt vinna ändå genom kraftiga bluffar mot tighta spelare men i fixed klarar man sig sällan utan träff. Det är ett oemotsägligt faktum. Hur många gånger måste jag upprepa den trådförklaringen? ;)

 

det är inget faktum. det är fel. och eftersom det är fel blir resten av din post rätt meninglös.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen är jag övertygad om att det krävs mer skicklighet i NL jämfört med FL på grund av att dina beslut blir mer betydelsefulla bl.a. pga att man spelar större potter där dina beslut spelar större roll, och eftersom du också kan bestämma betstorleken påverkar du mer.

 

Det är förmodligen större skillnad mellan en dålig NL-spelare och en bra NL-spelare, jämfört med samma sak inom FL.

 

De flesta kan nog hålla med om att det är mindre svängningar i NL än i FL och detta borde ju bero på att slumpen har mindre inverkan.

 

Men naturligtvis krävs det skicklighet i FL också, och om det krävs skicklighet, kan man vinna. Innan jag började med NL försörjde jag mig på FL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om du vill spela FL så som du spelar NL. Det fungerar ju inte så. Till viss del ha du ju förstått det eftersom du ställer frågan om hur man ska spela. Men sen fortsätter du älta att du kan bluffa i NL etc.

 

Helt ärligt, du lär dig mer om hur man ska spela NL genom att köpa ngn av de bättre böckerna i ämnet (sök här på forumet) än att i denna tråd gå i polimik med de som, vänligt men bestämt, försöker förklara för dig att du tänker fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vidhåller fortfarande att korten har mycket större betydelse i fixed än i no limit. Den som påstår något annat vet inte vad han pratar om. Hur ska du i fixed kunna manipulera bort en motspelare som har hög träff om du själv inte har träff ihuvudtaget? Visst kan du representera stege eller färg men i många fall kommer du att få syn och bara förlora på det. I NL bör man spela spelaren lika mycket som korten men det kan man ju försöka med i fixed om man själv sällan träffar. I fixed är starthänderna väldigt viktiga men vad gör du med AK om du sedan inte träffar? Försöker du vinna genom skicklighet då? ;). Om du har tur så lyckas du få den andre att lägga sig men det har fortfarande med korten att göra. I NL inverkar även faktorer som betstorlek i förhållande till potten och motspelarens stackstorlek o s v.

 

Hemligheten ligger i att inte pissa iväg pengar med missad AK utan minimera förlusterna då. Försöker du bluffa någon som du vet kommer syna får du ju skylla dig själv.

 

Om du lyckas förlora 1 bet mindre än din motståndare när han har AA o du KK t.ex än vice versa så går du ju plus på det, eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är inget faktum. det är fel. och eftersom det är fel blir resten av din post rätt meninglös.

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det känns som om du vill spela FL så som du spelar NL. Det fungerar ju inte så. Till viss del ha du ju förstått det eftersom du ställer frågan om hur man ska spela. Men sen fortsätter du älta att du kan bluffa i NL etc.

 

Helt ärligt, du lär dig mer om hur man ska spela NL genom att köpa ngn av de bättre böckerna i ämnet (sök här på forumet) än att i denna tråd gå i polimik med de som, vänligt men bestämt, försöker förklara för dig att du tänker fel.

Tråden handlar om FL och inte NL men jag förmodar att du skrev fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

 

Alla spelare kommer i det långa loppet ha lika mycket tur/otur med korten (acceptera det till en början)

Om det inte är enbart skicklighet som gör att vissa personer kan försörja sig på FL och andra inte, vad är det då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

 

:shock: :shock: :shock::-D :-D :-D :-D :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

Jag tror att OP fortfarande inte lärt sig något av de som försöker vara hjälpsamma och lära honom vad FL egentligen är...

 

Mitt tips är att du lägger ner FL, det blir billigare så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

 

Om man nu har sådan konstant otur som du beskriver här ska man nog inte satsa pengar på något som har ett turmoment i sig.

 

Väldigt förenklat kan man säga att i FL så försvinner bluffmomentet men du kan väl inte på allvar tro att det uppstår ett vakuum?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

 

Om de ständigt träffar bättre så blir det ju svårt men med tanke på att du verkar vara den enda som tror att det är så, så kanske du borde tänka om. Det är ju jävligt svårt att vinna i NL också om motståndarna hela tiden sitter på bättre händer än vad du gör. Spelar du bättre och smartare än dina motståndare så vinner du i längden.

 

Att sen kalla folk idioter när de säger till dig att du har fel är ju inte så himla smart om du frågar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som seriös pokerspelare har man naturligtvis inställingen att slumpen drabbar alla lika, sett över en tillräckligt lång period. Det råder inget tvivel om att allt gämnar ut sig i längden. Så låt oss sätta punkt där.

 

Vem vinner då till sist, vem lyckas dra hem den största delen? Den sämre spelaren? Den gråhårige? Den tjocke? Eller han med keps?

 

Jag är hyffsat säker på att det är den bästa spelaren som i längden vinner mest pengar.

 

Vad man däremot kan diskutera är hur mycket slumpen påverkar, hur länge man kan gå back även om man spelar bra osv. Som jag nämnde tidigare är jag övertygad om att slumpen har större inverkan i FL än i NL och visst är det irriterande i FL att man inte kan spela lika spelaranpassat som i NL, men det var ju inte riktigt vad saken gällde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De matematiskt korrekta besluten är mer avgörande i FL. Det är mycket enklare att räkna ut sina implicita odds och därefter agera utefter det. Ex så är det sällan korrekt (men det bryr sig inte fisken om) att syna med en endast ett hålpipedrag på turn i FL medans det under rätt förutsättningar kan vara det i NL. På de lägre nivåerna antar jag att man i stort sett bara kan spela med rätt odds, dvs utan att semibluffa, bluffa eller köra över dragfisken trots att man är tom. Ska du leva på FL så är en bra rb kanske mer avgörande än i NL då det är maxrake i stort sätt varje pott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte vilken nivå du lirar på men jag tror att du överskattar bluffmomentet i poker i allmänhet och underskattar möjligheten att bluffa i limit, det gäller bara att göra det på rätt sätt. Om du hela tiden betar och betar med missade överkort mot synstationer är det DU som gör misstagen givet förutsättningarna i limit-spel. Eftersom du inte kan, hur mycket du än vill, lägga in en riktigt fet satsning och pressa ur folk ur potten får du hitta andra knep att vinna potter. Du måste inse att man inte kan spela på samma sätt som i NL utan att du måste anpassa ditt spel till de förutsättningar som finns.

 

Om du med bluffa menar att göra en macho-höjning och slå ut tre spelare ur potten med luft är det väldigt svårt i limit, det blir bara dyrt att spela tuff, spara de betarna till när du har nåt, hur fin din starthand än må ha varit pre. Om du däremot med bluff menar vanliga c-betar, höjning för gratis showdown, höjning med semibluffar med drag, höjning för att isolera och ta initiativ osv. är det något som görs konstant på SH-borden och det är det är det som är nästan hela essensen med SHFL, iaf. på lite högre bord.

 

Sen är det ju helt självklart att det är mängder med folk som lever på FL.

 

/Aron

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

Du har visat att du saknar fundamental kunskap om poker och du vet inte vad du snackar om. Och med tanke på ovan inlägg är jag förvånad att folk fortfarande bemödar sig att försöka ge dig seriösa svar.

Eller är allt bara nån form av levling/skämt? Man blir fan misstänksam...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

 

Herregud Softish. Jag börjar nästan tycka synd om dig. Hur korkad är du egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är inte så att jag är emot fixed. Jag har bara svårt att förstå hur man ska kunna gå plus i längden om man inte överlag har flyt med korten. I NL kan man trots allt vinna ändå genom kraftiga bluffar mot tighta spelare men i fixed klarar man sig sällan utan träff. Det är ett oemotsägligt faktum. Hur många gånger måste jag upprepa den trådförklaringen? ;)

 

Milt uttryck så har du TOTALT fel, sanningen är precis tvärtom.

 

Du har troligtvis för lite pokererfarenhet för att göra en bra bedömning av verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

 

Varför skulle motståndarna alltid träffa bättre än vad jag träffar?

 

Medge att du har fel och kom undan med lite heder i behåll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

 

I fixed limit nl hold'em ger du de som t ex har ett färgdrag rätt odds bara genom att beta - du KAN ofta inte ge folk fel odds. Med många i potten är det alltså mycket vanligt att någon av dem får in sin stege/flush etc till rivern.

 

Det är lustigt att läsa Malmuths och Sklanskys essä-samlingar och se hur de båda genom åren ofta återkommit till att nl hold'em inte har någon framtid, eftersom duktiga spelare har så stort övertag. Själv tycker jag FL är så otroligt tråkigt, och har svårt att förstå hur det kan ha varit så populärt i USA att sitta och sega med det. Men jag kan hålla med dem (Malmuth har skrivit om detta flera gånger) som menar att FL egentligen är svårare. Det är svårare på så sätt att man måste ta till mycket mer trix som check-raise etc. Dessutom är det fullt av specifika fallgropar för den som är van vid no limit, t ex att man sitter och kallar alla bets och undrar när det blir ngn action, för att bara se hur folk faktiskt hade monster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

 

du är uppblåst och har fel. du har inte spelat fixed tillräckligt länge och vet inte vad du snackar om.

 

jag har spelat nästan en miljon händer FL från $0.5/1->$30/60. över den tiden hade jag som längsta downswing på runt 20 000händer(jag körde ~50k händer/månad). i många "perioder" hade jag "otur" och mina motståndare "träffade bättre" än jag, ändå lyckades jag plussa. detta för att jag hade sådan edge att jag snabbt hämtade igen det. ligger man på +3BB/100händer (1BB=2bigblinds) och kör 3000händer/dag så kan man bli utdragen i 10st 8BB-potter (mer än man borde bli rent statistiskt) och ändå gå plus för dagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta aer ett hjartligt menat inlagg Softish sa snalla ta det pa ratt satt:

Spela ALDRIG mer poker. Nagonsin. Inte pa kul, inte for smapengar, just dont.

Du kommer lacka som ett sall tills du slutar spela. Forsoker inte vara haftig lr nedlatande, jag har last allt for manga inlagg av dig over en allt for lang tidspann for att se nagon minsta lilla mojlighet for dig att bli en vinnande spelare, ever.

 

Lycka till med allt annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur korkad är du egentligen?! Jag har trots allt spelat fixed tillräckligt länge för att veta vad jag snackar om. Hur ska du lyckas vinna genom att spela skickligare om dina motspelare ständigt träffar bättre än dig?? Menar du på fullt allvar att man ska kunna klara sig genom enbart skicklighet? Du har verkligen visat att du bara är en uppblåst besserwisser.

 

Ta chansen här efter alla inlägg som motbevisar dig och säg "I stand correct, jag hade fel. Jag skall verkligen försöka ta till mig av tipsen och ödmjukt försöka lära mig"

 

Eller tuffa på och skapa en ny tråd i månaden där du säger att FL är tur och att man inte kan vinna på det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...