Gå till innehåll

Othello och gdaily har en dagbok ihop.


gdaily

Recommended Posts

En tråd med den något felaktiga titen Kräkas?! har dykt upp på forumet efter en hand som jag och Glimne spelade under SM (och som Glimne använde som exempel i sin Aftonbladetkrönika sedan).

 

http://www.pokerforum.nu/forum/handanalys/47168-kraekas.html

 

 

Tyvärr tror jag inte att Glimne är insatt i betydelsen av "floata", annars borde han nämnt det i krönikan :ola:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

LOL,

 

spelade WSOP weekly ($140, 1 på 10 vidare) på Betway, har aldrig varit så kall förut i en satte - först treoutad, sedan raisafoldar preflop några gånger, och till sist när jag var nere på 800 (startstack 2000) så gjorde jag en stop&go med KJ på floppen T98, och fick syn av A8(!) för 650 in i 350-potten. WP, 8 på turn och blankt på river.

 

Well, om inte folk vore så usla så skulle jag inte vinna på satelliter, men man känner sig lite "besviken".

 

// gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tog mig in till nästa fredags $140 feeder på Betway redan på första försöket, så ny är kommande vecka "förstörd" - vad ska jag nu hitta på?

 

Tänkte försöka med Pokerfinnkampssatte i dag på Betway, och en sattelit till Helsingfors Midnight Sun på söndag på Boss. För vem vill gå ut när solen skiner?

 

// gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Othello, recension på Wii fit tack!
+1
Oh well.

 

Ni har ju sett reklamen antar jag, en balansbräda som även dubblerar som våg kombinerat med ett antal minispel som syftar till att få den spelande att motionera/röra på sig.

 

Spelet säljs med en platta som väger c:a 4kg och drivs med fyra batterier (inkluderas). Denna platta känner av hur du fördelar din balans och kan således ge direkt feedback på hur du överför de övningar som finns i spelet. Direkt när man startar spelet får man lägga in sin Mii-gubbe där och blir sedan utvärderad av spelet. Denna utvärdering är dock värdelös, man får sin Wii fit-ålder uträknad vilket i mitt fall blev 51 första gången jag körde spelet eftersom jag inte förstod hur ena övningen gick till. 30 sekunder senare hade jag räknat ut hur man skulle göra och blev då 30 år gammal, vilket enligt spelet även var den ålder min femåriga dotter innehade. Bättre då med BMI som spelet räknar ut åt dig, men det borde å andra sidan informera om att om man är en jäkligt muskulös snubbe så kommer även BMI att vara missvisande (jag menar, ställer sig Mats Sundin på Wii Fit-brädan så anses vara överviktig av spelet).

 

Efter detta och lite annat slumpmässigt tramsande kan man således börja spela spelen. Fast inte alla. De flesta är låsta och måste låsas upp genom att spela en viss tid - i princip låser man upp ett spel var 10de minut som man spelar.

 

Spelen är uppdelade i fyra kategorier:

 

1 - Aerobics

2 - Muscular

3 - Balance

4 - Yoga

 

Såsom den otränade killen jag numer tyvärr är så kan jag meddela att Yoga var klart jobbigast och balance klart enklast. Ett problem för mig är dock att då jag är 194cm lång så har jag inte tillräckligt högt till tak för att kunna prova yogaspelen i dess fulla prakt då mina händer helt enkelt slår i taket om jag försöker göra någon av de övningar där man skall sträcka på sig.

 

Aerobicsspelen involverar stepup-övningar, hula hoops (syns i reklamfilmen), någon variant av...jag tror det heter boxexercise och lite annat smått och gott. Dessutom finns "jogging", vilket är ett spel där man inte skall använda plattan utan helt enkelt lägga en av Wii-kontrollerna i fickan och springa på stället. Humor.

 

Balansspelen är de klart roligaste, men också de som helt klart ger minst i fråga om motion. Här finns skidåkning, balansgång och lite andra roliga varianter där man står och gungar på brädan för att få ens gubbe att röra sig i rätt riktning.

 

Muscular är mest vanlig gymnastik av typen armhävningar, situp-varianter och liknande. Effektivt men tråkigt.

 

Det låter som om jag är negativ till Wii Fit, men inte riktigt. Jag tycker spelet är en lysande idé även om vissa delar dock kunde implementerats bättre. Möjligheten att lägga upp egna träningsprogram saknas t ex (man måste istället spela ett minispel, sedan navigera i menyn och välja nästa, etc). Spelet är dock kanon, med ett förbehåll: Att du inte tränar aktivt i dagsläget. Om du gör det är det ett kul komplement till din träning, men det kommer inte göra någon superstor nytta för dig. Det kommer nog inte vara någon som säger "Wii Fit tog mig från fotbollens divsion två till allsvenskan, nu siktar jag ännu högre" om man så säger.

 

Om man dock blivit semisoffpotatis som undertecknad är det kanonbra. Helt enkelt för att det gör olika motionsövningar tillgängliga, och oavsett vad man gör så är det ju bra att röra på sig, och det gör spelet att man gör. Det är också ganska roligt - mina döttrar på tre och fem år tycker att balansspelen är det roligaste som går att spela just nu. Det är dock viktigt att man inte fuskar, balansplattan kan ju inte se vad du gör med dina händer och överkroppen...

 

Så, betyget blir tredelat:

 

För aktiva människor som går på gym/tränar/idrottar två eller fler gånger i veckan:

:D:D av :D:D:D:D:D

 

För folk som inte tränar alls på grund av ren och skär lathet:

:D:D:D:D av :D:D:D:D:D

 

För folk emellan de två grupperna (tränar då och då men oftast får förhinder eller hoppar över träningen, etc):

:D:D:D :-? av :D:D:D:D:D (3.5 av 5)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åtta (!) spelare i Betways Finnkampenkval - 20+2 vanlig turre med ett added säte värt 10 000 kr. Vad är det för fel på folk, gillar ni inte pengar eller?

 

Om folk slutade hora rakeback med skygglappar på en enda sajt och började se sig kring bland andra sajter så skulle ni upptäcka en hel del värde som ligger och simmar för direkt djuphavsfiske.

 

Primas pokermanager hotade för övrigt att stänga av min chat för att jag postade en länk i chatten till info om pokerfinnkampen, var en som frågade då han hade sett att det var jävligt bra övervärde i turren men inte visste vad det var han kvalade till. Man får tydligen inte posta länkar. Jag svarade att det nog är över/under klockan 09:00 måndag morgon när min chat blir upplåst igen, typ när betways support komer till jobbet. Sedan skojade jag med en kille jag har på msn som jobbar där:

 

Aja, du har ju carte blanche på vad som helst egentligen. Blir du blockad så låser vi upp dig på en kvart.

 

Nix, vi är inte lika inför lagen :ola:

 

// gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer TV-spel, jag och Shahin diskuterar Singstar och den kommande uppdateringen av Singstore:

 

(8:46 PM) Shahin: var inga superlåtar

(8:46 PM) Göran: näh

(8:46 PM) Shahin: ja gilalr Glorious

(8:46 PM) Shahin: Sheeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee

(8:47 PM) Göran: is bringing me in!

(8:47 PM) Göran: turning me on!

(8:47 PM) Göran: making me

(8:47 PM) Göran: (båda två nu)

(8:47 PM) Shahin: GLOOOOOORIOOOOOUS

(8:47 PM) Göran: GLOOOOOOOOOOOOOORRRRRRRRIIIIIIIOUUUUUUUUUUSS

 

 

MSN-sång. Vi borde uppträda på någon geekkonferens någonstans.

 

Just det, pokerupdate: 40PTBB/100 på SvS sedan en minicomeback där (1800 händer bara), bra plus på mitt vanliga grindande HU-spel. Missat att spela i båda FTOPS PLO-turneringarna som spelats så jag funderar...HA? Kan vara värde. Går om fyra dagar, kostar 215 dollar.

 

Dottern skulle på kalas idag. När hon skall ta på sig sin klänning ser frugan något på hennes rygg som ser ut som en finne. Hm. 15 sekunder senare inser hon att det är ett 20-tal liknande märken på ryggen och på vänster sida om bålen. Två minuter efter det konstaterar jag att, japp, hon har vattenkoppor. Jag skulle på den där roliga coach/pokerträffen imorgon som diskuterats på annat ställe, men nu funderar jag på om jag borde sätta mig själv i karantän utifall att någon där inte haft vattenkoppor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spelade som sagt Boss-kvalet till Helsingfors i går. Låg lite över medel när något konstigt skedde med min dator - CPU-aktiviteten gick upp till 75% och allt blev skitsegt. Fick boota om tre gånger innan jag kom in på Boss igen. Då hade jag blindats ner till något under medel, men det stal jag snabbt ikapp. Sedan spelade jag dåligt, med snittstacken 6k och jag 5k så openställde jag med AJo. Hälften av spelarna vid bordet hade 9-10 k och hälften 1-2k, så det var såklart dåligt spelat, skulle nöjt mig med att höja till en lax (så jag kan syna alla småstackar och ändå folda mot bigstackar). Min förklaring är att jag satt och grindade virusprogram och liknande (har inte hittat något smuts på datorn, och i dag mår den bra).

 

Har bokat sommarens Vegas-resa - dit den 2 juli, hem den 14(15), flyger med Delta. Fördel: Billigt (8000 kr totalt) och att vi landar i Bromma på hemvägen, kan aldrig skada. Nackdel - Vet inte, men något skit är det säkert... Den stora fördelen är dock att flyget går Amsterdam-Las Vegas, med en "teknisk mellanlandning" för att fylla på bensin. Detta innebär, om jag fattat det hela rätt, att jag inte går in i passkontrollen i USA förrän i Vegas, vilket är jävligt skönt, i Dallas och New York brukar det vara sånt krångel att ta in lite "extra" kontanter.

 

//gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Manola Depp [observer]: Well played

RJAYC: he had many outs

Manola Depp [observer]: I said well played

RJAYC: gg

Manola Depp [observer]: If I thought he played wrong I would have said norwegian fish instead

RJAYC: hahah

 

Säger det nu i stället - jävla norrman!

 

PokerStars Game #17401861280: Tournament #88170744, $2000+$100 Hold'em No Limit - Level III (25/50) - 2008/05/13 - 13:04:53 (ET)

Table '88170744 1' 9-max Seat #5 is the button

Seat 1: coldgear (3275 in chips)

Seat 2: liampbrown (5375 in chips)

Seat 3: kosjol (2490 in chips)

Seat 4: Aurfish (3120 in chips)

Seat 5: RJAYC (2605 in chips)

Seat 6: accaugl (3195 in chips)

Seat 7: delegator (3795 in chips)

Seat 8: Manola Depp (2735 in chips)

Seat 9: KipsterDK (410 in chips)

accaugl: posts small blind 25

delegator: posts big blind 50

*** HOLE CARDS ***

Dealt to Manola Depp King of DiamondsKing of Clubs

Manola Depp: raises 100 to 150

KipsterDK: folds

coldgear: folds

liampbrown: folds

kosjol: folds

Aurfish: folds

RJAYC: folds

accaugl: folds

delegator: calls 100

*** FLOP *** Jack of Spades3 of Hearts4 of Diamonds

delegator: checks

Manola Depp: bets 200

delegator: calls 200

*** TURN *** Jack of Spades3 of Hearts4 of DiamondsQueen of Spades

delegator: checks

Manola Depp: bets 550

delegator: raises 2250 to 2800

Manola Depp: calls 1835 and is all-in

Uncalled bet (415) returned to delegator

*** RIVER *** Jack of Spades3 of Hearts4 of DiamondsQueen of Spades9 of Spades

*** SHOW DOWN ***

delegator: shows 5 of Spades6 of Spades (a flush, Queen high)

Manola Depp: shows King of DiamondsKing of Clubs (a pair of Kings)

delegator collected 5495 from pot

*** SUMMARY ***

Total pot 5495 | Rake 0

Board Jack of Spades3 of Hearts4 of DiamondsQueen of Spades9 of Spades

Seat 1: coldgear folded before Flop (didn't bet)

Seat 2: liampbrown folded before Flop (didn't bet)

Seat 3: kosjol folded before Flop (didn't bet)

Seat 4: Aurfish folded before Flop (didn't bet)

Seat 5: RJAYC (button) folded before Flop (didn't bet)

Seat 6: accaugl (small blind) folded before Flop

Seat 7: delegator (big blind) showed 5 of Spades6 of Spades and won (5495) with a flush, Queen high

Seat 8: Manola Depp showed King of DiamondsKing of Clubs and lost with a pair of Kings

Seat 9: KipsterDK folded before Flop (didn't bet)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Basket! LeBron James blir foulad, och hans mamma är redo att börja veva för att försvara sin son. LeBron säger "Sitt your ass down!" till mamma.

 

Bildbevis (youtube-embeddingen fungerar visst inte idag): http://www.youtube.com/watch?v=T5JOWvFSj_E&hl=en

 

Pokerupdate:

 

Har spelat två korta sessioner på deep HU borden igår och iförrgår. +1432 på 1/2 på 263 händer. Mot regulars! Trivsamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom på att jag borde grinda lite Stars och Tilts WSOP-frirullar - värdet för mig om jag råkar ta mig till WSOP på en frirulle, rent PR-mässigt, måste vara mycket stort. Men med dessa gigantiska playmoneystartfält så är det svårt att klonka, om man säger så...

 

Lättare var det i PokerTimes Pokerfinnkampssatellit. Enmannatävlingar kan jag vinna :-)

 

I morgon blir det WSOP-semifinalskval på Betway. På lördag blir det tuff-tuff tåg till Katrineholm för en lagpokertävling tillsammans med Guts och Ängelen. Jag gillar lagpoker, det är kul. Inköp hela 200 kr/man, dvs tågbiljetten eller bensinen kostar mer, men det spelar liksom ingen roll.

 

//gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varning: Det här inlägget kan innehålla pokerrelaterat material, så kallade handhistorier.

 

Jag var hemma med sjukt barn igår då hon har vattkoppor (juryn är ute gällande om det heter vattkoppor eller vattenkoppor - sjukvårdsrådgivningen/vårdguiden stavar det vattkoppor men nästan alla andra sjukvårdssajter verkar skriva vattenkoppor. Personligen gillar jag att skriva vattkoppor även om jag kan se argumentet för den andra stavningen) så det blev en hel del poker eftersom hon börjar bli bättre och mestadels tittar på TV och sover.

 

Pokerspelet underlättades av att jag lyckades backa $1400 på kort tid (bra jinx där efter att ha snittat 50PTBB/100 de senaste två veckorna) som jag sedan försökte grinda tillbaka. Det var några setups rätt tidigt när folk träffade högre set på turn och sådant, samt att en kille lyckades ha nöten vid showdown i exakt 30 minuter innan jag gav upp (han var tyvärr rätt dålig också och är en förlorande spelare, jag vägrar av princip kolla på HHs därifrån eftersom han översettade mig på turnen en gång, träfade tre flusher på rivern och drog in en stege mot mitt set+fd). Jag slutade i alla fall dagen på -$400 vilket känns som klart godkänt med tanke på starten.

 

Folk verkar datamina som besatta på FTP så det hände tre gånger igår att jag satte mig, de försvann i 20 sekunder och sedan skrev som den här killen:

gnaah: sec

gnaah: no edge

Jag antar jag borde vara stolt, men...nja.

 

Några händer då?

 

Här är jag mycket nöjd med mitt spel men han köper ut på rivern.

http://www.pokerhand.org/?2621349

 

Jag floppar nöten i trebetad pott, jag har tidigare floatat och stulit potter på turnen/rivern när han cbettat vekt så jag gör samma sak här och hoppas på att han tröttnat på mig. Jag förstår att han inte släpper sin hand, men lite synd att han träffar på rivern: http://www.pokerhand.org/?2621350

 

Han var dock schysst (är en regular, samma jag vann 800 mot dagen innan) och meddelade att han skulle lämna 10 minuter innan men valde dock att stanna kvar efter sin träff i den potten. Jag dubblade handen efter och fick in allt i den här potten så jag slutade bara lillback på -50 mot honom innan jag avslutade för dagen. http://www.pokerhand.org/?2621357

 

En annan session:

Här var lite rolig pott. Jag hade en note på killen om att han var "dålig och om du har tålamod kommer han bluffa bort hela stacken", så jag spelade exakt 100% av mina händer på knappen eftersom han helt enkelt lät mig limpa knappen även när jag hade skit. Ibland behöver man bara syna, det är så enkelt: http://www.pokerhand.org/?2621365

 

Semiriggad flop mot tightaste killen på sajten: http://www.pokerhand.org/?2621369. Rätt kul iofs, han var supertight postflop men fick spatt så fort potten var trebetad preflop. Den här potten är ju dock standardspel från båda annars då jag har överpar+nfd+hålstege och han har tvåpar och nästnötflushdraget.

 

Ok, mina länkar fungerar tydligen inte på PSE säger Ola. Ni som läser därifrån får kolla via pokerforum.nu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

funny-pictures-cat-gambler-about-to-win.jpg

 

Ska spela Pokerfinnkampen i helgen och troligen Pokerkryssningen om 14 dagar. Däremellan blir det bojkott av Cosmopols "SM" på ett eller annat sätt. Nationaldagsbomben kanske...

 

Jag har sagt det förut, men jag säger det igen. Det är viktigt att SM tillhör spelarkollektivet, inte ett statligt monopol. Pokerförbundet är det närmaste vi kan komma ett spelarkollektiv (i alla fall i dagsläget), där har vi faktiskt chansen (och rättigheten/möjligheten) att påverka. Gillar vi exempelvis inte att SM har 10k inköp, så kan vi ta upp det på årsmötet, eller ta oss in i styrelsen. Bestämmer sig CC för att öka inköpet så kan spelarna bara dra ner brallorna och ta emot, utan möjlighet att påverka.

 

Självklart vill jag spela SM på svensk mark, men det alternativet är ju inte lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

btw gdaily, kommer du att spela kryssningen?

 

Japp, som ni säkert sett i Poker.ses nyhetsbrev så ska vi ha två frirullar med Bwin om totalt 6 platser till kryssningen, och där ska jag tydligen fungera som någon slags "värd" för de spelare som kvalar in den vägen.

 

Poker Cruise Freeroll 1: Fredag 23 maj, kl 19:00. Lösenord: "pkrcruze"

Poker Cruise Freeroll 2: Söndag 1 juni, kl 19:00. Lösenord: "pkrcruze"

 

Signa upp via http://www.poker.se/goto.php?id=54&pos=14

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte fatta hur TV4 sport kunde svika oss och inte visa avgörande matchen mellan Celtics och Cavs. Det var ju en kanonmatch! Tur jag har åtkomst till matchen på "alternativa" vägar och fick se den, dock ett dygn försent. Tufft

också.

 

I söndags var jag pokercoachmöte! Mycket intressant, vi diskuterade bankroll management och lite matematik gällande hur mycket man bör köpa in sig för i turneringar och cashgame. Jag kommer definitivt gå dit igen, det fanns mycket att hämta där.

 

Och så har jag spelat lite själv också. Jag är lite på glädjetilt just nu så jag har dåliga starter på mina spelsessioner. Alla mina dagsgrafer ser därför ut som en glad gubbe och slutar på lillplus eller lillback.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Upptäckte att jag hade några med dollar på Betwaykontot än jag trodde. Det visade sig att det var blandade surebets som hade ramlat in. Zlatan hade spelat fotboll och någon herr nilsson hade åkt skridskor. Båda ganska dåligt tydligen, vilket gjorde att jag vann "lite" i stället för "mycket" (mina surbet var konstruerade att jag skulle typ gå jämt eller vinna mycket.

 

Men det tog en jäkla tid att räkna ut vinsten. Egentligen borde jag bara spela surebetten och sedan glömma bort dem, med vetskapen om att jag gjort en "bra affär", utan att veta hur bra.

 

Nu ska jag sätta mig ner och lista ut hur många deltagare det blir i WSOP, Betway har lagt upp en marknad i år igen.

 

//gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Typ hela grejen med att ha en blogg här är ju att man kan posta youtubeklipp, men när inte ens det fungerar känns det lite småtråkigt.

 

Under den senaste veckan har länkar och youtube object embedding inte fungerat. För att inte nämna det faktum att det inte finns några RSS-feeds och att man aldrig får några kommentarer eftersom det är en mindre cermoni att hitta till kommentarstråden. Jag har halvgnällt i tre månader nu, men inget lär hända.

 

Som det är nu kan jag inte med gott samvete rekommendera någon att ha en blogg här, en dagbok är mycket roligare pga den feedback man får eller så kan ni köra en "riktig" blogg med rss-feeds och hela baletten på blogspot eller något annat standardställe.

 

Här är videon jag skulle posta iaf. Som en länk. Den lär väl inte synas på poker.se antar jag så läser ni därifrån får ni googla på softball acl carried team.

 

//Othello

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<object width="425" height="355"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/watch?v=IngfYgVsR4k&hl=en"></param><param name="wmode" value="transparent"></param><embed src="http://www.youtube.com/watch?v=IngfYgVsR4k&hl=en" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="355"></embed></object>

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

** WSOP 2008 Weekly Final A[1740288]:Table 1 [Multi Table Hold 'em] (30.00|60.00 NL - MTT) Real Money

 

Bites_Fish sitting in seat 1 with 3525.00

zeus666 sitting in seat 2 with 1765.00

KnumbNutz sitting in seat 3 with 1180.00

Kempe sitting in seat 4 with 2210.00

paab sitting in seat 5 with 2025.00[Dealer]

tolleman sitting in seat 6 with 1425.00

kazajunior sitting in seat 7 with 1940.00[sitting out]

werniCH sitting in seat 8 with 1820.00

TuuuuRbo sitting in seat 9 with 2135.00

Hero sitting in seat 10 with 1930.00

tolleman posted the small blind - 15.00

kazajunior posted the big blind - 30.00

 

** Dealing cards to Hero: :Ts:, :Th:

werniCH folded

TuuuuRbo raised to 120.00

Hero called - 120.00

Bites_Fish folded

zeus666 folded

KnumbNutz folded

Kempe folded

paab folded

tolleman folded

kazajunior folded

 

** Dealing the flop: :Jh:, :Td:, :As:

TuuuuRbo bet - 142.50

Hero called - 142.50

 

** Dealing the turn: :Kc:

TuuuuRbo bet - 285.00

Hero called - 285.00

 

** Dealing the river: :Qc:

TuuuuRbo checked

Hero went all-in - 1382.50

TuuuuRbo called - 1382.50

TuuuuRbo shows: :Qd:, :Kh:

TuuuuRbo wins 1952.50 from the main pot

Hero wins 1952.50 from the main pot

 

Snacka om actionflop, tur man tog det lungt som bara den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är många som förstått att man ska ta rygg på Jens "den fete" från Betway om man vill få sig ett gott skratt och tjäna lite snabba pengar, när man är ute på pokertävlingar. Vi var några ute och åt i gamla stan från Betway, PAF och Pokertime, och där stod en vanlig stor tunna. Vad får jag för odds att jag kan kasta ner vinkorken i tunnan, frågade Jens (locket var "halvpå" och det gällde att korken skulle stanna kvar på tunnan). Dubbla pengarna, sa vi, varpå Jens halade upp 400 estniska kronor och lyckades missa tunnan med en halvmeter.

 

Revanch, skrek han. Okej, du får 3 mot 1 sa jag. Denna gång lyckades han träffa tunnan i alla fall, med korken kastad i 120 ungefär, så den studsade ut.

 

Sen skulle tydligen hag kasta. Alltså vi snackar om att kasta en vinkork ungefär två meter och den ska stanna på en halv kvadratmeter stor yta. Jag tyckte det skulle vara pinsamt att träffa de andra gästerna på restaurangen som Jens var nära att göra. 3 mot 1 fick jag, och jag lobbade försiktigt ner korken i tunnan. Tot + 1000 EEK.

 

Sedan kastade Jens några gånger till, gratis dessa gånger, och var ungefär en halvmeter från att träffa tunnan varje gång. Alltså allvarligt? Tunnan är lika hög som en tioåring, och lika bred som Jens själv. Hur går det att över huvud taget missa?

 

I dag är det pokerfinnkampen. Pokertime har tydligen "klisterlappar" med logggor att sätta på vanliga tröjor, så jag har tagit med mig en speciell tröja att förvirra finnarna med. Vi får se om det hjälper. Bildbevis utlovas.

 

Tävlingen börjar 12.00 Estnisk tid, ned registrering 11.30.

 

//gdaily

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

200805240952200.jpg

Trots att jag klädde upp mig i det finaste jag äger, så hjälpte det inte. Tänkte jag skulle sätta lite griller i de finska lejonen, eller nåt. Äh, skit samma vad jag tänkte... Ukraina vinner säkert Eurovivsionsslagerfestivalen i kväll, och det är väl en 10-procentare om Ukraina blir mitt nya hemland, så lika bra att börja i tid.

 

Åkte ut på plats 60-65 nånting, 97 startande totalt (10 fler finnar än svenskar). På vägen lyckades jag göra ett rejält utköp mot en stackars Ålänning. Han höjde preflop med JJ, jag tyckte att det vore lämpligt att smaska om med 54 i spader. Hade knappt 5000 i stacken då. Ofta har de inte par och kan inte syna... Floppen kom i alla fall KK9 med en spader. Titta, jag kommer få flush, sa jag, och visst blev det så. Hade väl 2-3% vinstchans efter floppen i den handen. Stabilt.

 

200805241000420.jpg

 

Lasse och Helena Forsell, känd från Poker.se TV :-)

 

 

200805241010380.jpg

Magnus "Ector" Betnér har tagit upp pokern temporärt igen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Själv har jag spelat Othello idag, och kommer fortsätta med det imorgon. Stockholm European Grand Prix, den största internationella tävlingen som spelas i Sverige i år, går av stapeln den här helgen. 50 deltagare från ett tiotal länder lägger pannan i djupa veck för att hitta de vassaste öppningarna, de bästa mittlinjerna och de lurigaste slutspelsdragen. Själv tränar jag ju inte ett skit numer, och har väl motsvarande förhoppningar på mitt resultat.

 

 

Så här lät det inför första rundan:

 

Tournament Director: "We will have a Bye* in the first round."

Jag: "I wouldn't mind starting off with a bye, that way I'm assured at least one point in the tournament!"

TD: "Parings for round one! Göran Andersson, black against Stephane Nicolet!"

 

Alla gapkrattar.

 

Stephane, franske mästaren, slutade tvåa på VM i år efter en gastkramande final över tre matcher. Han är extremt jäkla bra och lite av min idol för att han är så galet kreativ när han spelar.

 

Någon anmäler sig sedan i sista stund och visst kaos utbryter. Jag ropar ljudligt att jag vill att lottningen för första rundan skall göras om, till allmän förtjustning.

 

Naturligtvis görs ingen lottning om.

 

Naturligtvis får jag spela mot den jäkla VM-finalisten.

 

Jag har inte tränat det minsta. Jag har inte förberett mig alls inför turneringen. Jag är, i ärlighetens namn, fruktansvärt dålig om man jämför med hur jag var när jag var som bäst, vilket var för åtta år sedan. Jag kanske fortfarande är bland de bättre i Sverige, men "De e int ja som e bra, e de andra som e dåliga", som Stenmark sade.

 

Normalt sett när jag spelar en match kan jag komma på mig med att tänka att "för 7-8 år sedan hade jag sett exakt vad jag skulle göra här, men nu kan jag inte det längre utan får chansa och se om 5-10 drag om det var rätt gissning". Detta är oerhört frusterande, speciellt i en tankesport. För jag blir faktiskt lite rädd då och tänker, "Det kanske inte är har att göra med att jag inte tränar något numer, jag kanske helt enkelt håller på att bli dummare". Och är det något jag är rädd för för egen del så är det att...tja, vara korkad.

 

Totalt sett har jag nog spelat över 50 000 othellomatcher i mitt liv. SM-finalerna år 2000 brukar jag räkna som de två bästa matcherna jag spelat. Två andra matcher jag tänker tillbaka på och är stolt över är VM-matcher mot Imre Leader (som för övrigt deltar i den här tävlingen och just nu leder den) respektive Emanuelle Caspard.

 

Dagens första match, den mot Stephane Nicolet, åkte in på plats nummer fem på listan över mitt livs bästa matcher.

 

Det här är svårt att förklara, men det här är något jag helt enkelt inte kan lika bra längre. Men det var som om jag åkte tidsmaskin tillbaka till oktober 2000 och lånade min othellokunskap därifrån under en dryg timma. Jag spelade en mycket bra öppning trots att Stephane sin vana trogen hittade ett smart försvar som jag aldrig sett förut, jag planerade 15-20 drag framåt i mittspelet (något som jag inte kunnat på minst sex år), och jag räknade igenom alla varianter på slutspelslinjer och visste vad slutresultatet skulle bli (51-13 till mig) redan när det var 16 drag kvar. Efteranalys visade att jag inte gjorde ett enda misstag under matchen utan i princip spelade en "perfekt" match.

 

Det var fantastiskt att en sista gång få känna hur det kändes att vara riktigt, riktigt bra på det här spelet.

 

Eller så kanske det händer igen och det inte var den sista gången.

 

Jag hoppas det.

 

 

 

*"Bye" = en spelare har ingen motståndare och skrivs då som vinnare med antingen 33-31, 44-20 eller 64-0, beroende på vad reglerna för den specifika turneringen säger. I första rundan tag lottas det vem som får Bye, sedan får alltid den spelare som ligger sist "Bye" varvid det inte direkt stör toppstriden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...