Gå till innehåll

Othello och gdaily har en dagbok ihop.


gdaily

Recommended Posts

Resten av othelloturneringen gick ju självklart inte lika bra. Jag slog australiensiske mästaren och en före detta italiensk mästare som är ruggans bra, sedan tappade jag mot en fransman när jag hade vinst, lade bort mig heeeelt i onödan mot nordiske mästaren och sedan vart jag sur och förlorade några matcher på grund av det. Jag slutade på 16de plats av c:a 50 deltagare vilket tekniskt sett var över förväntan och ranking men i praktiken kändes som en klar förlust. Oh well, om jag hade tränat lite hade jag kunnat hålla lite fokus under turneringen och inte varvat mycket bra spel med riktiga lågvattenmärken.

 

Poker då? Jodå, det blev ju inget spel i helgen, och nästkommande vecka skall troligen användas till att täppa till några läckor som Shahin identifierade i mitt HU-spel. Jag funderar dessutom på en annan potentiell läcka, men jag måste plocka fram Excel och räkna lite på det innan jag vet om det plus eller minus EV att lägga sig preflop i vissa situationer. To be continued.

 

Ola är förresten igång med att föreslå ett test där han, jag, Shahin och någon annan spelar en riktigt billig PLO rebuyturnering och spelar med en VPIP på 100 tills vi blir utslagna. Han vill se hur långt vi klarar oss. Låter roligt, men turneringen måste vara rejält billig för att jag skall kunna ställa upp.

 

Intressant artikel på Poker King om David Benyamine som är upp över 7 miljoner dollar på PLO sedan början av 2007. Nu, om han bara kunde hålla sig borta från de andra spelen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 2,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Via Neil Gaimans blogg hittade jag det här:

 

WHAT could be described as a fairy tale turned real on Wednesday in Port Harcourt, Rivers State, as a cat allegedly turned into a middle-aged woman after being hit by a commercial motorcycle (Okada) on Aba/Port Harcourt Expressway.

 

http://www.tribune.com.ng/22052008/news/news2.html

 

Neil Gaiman har skrivit en bok, Anansi Boys, som har några liknande händelser i sig (djur som förvandlas till människor, etc), därav länken.

 

Annars kan jag vidarebefodra nyheten att det kommer en ny Snuten i Hollywood-film.

 

Poker har inte spelats, jag har skruvat ihop en IKEA-bokhylla av episk storlek de senaste dagarna. Jag återkommer med en saftig HH när jag spelat lite.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cassano säger (00:01):

gått från $10 till 6k på stars sen igår kväll

 

Shahin kommenterade att han var imponerad.

 

Alltså, rent generellt, om Shahin och Cassano postade på 2+2 varje gång de gjort en av sina patenterade rusher på mer eller mindre tomma konton skulle de ha legendstatus på BBV-delen där. Jag kan tyvärr inte skvallra alltför mycket, de får berätta själva om dem, men jag garanterar att det som verkar anses vara "rekordet" där är slaget av båda två.

 

Så, då undrar man, varför kan man själv inte göra samma sak?

 

Jag har funderat på det, jag tror det har att göra med flera saker. Dels stakes. De är vana vid att spela högt, så att sitta med "hela rullen" på bordet är inte nämnvärt spännande för dem. Själv så kan jag, och har lyckats, med att ta mig från ganska lite till en bit över 1k på ganska få händer (jag tog €20 till 2k på 1100 händer en gång), men sedan tar det stopp och så vill jag börja grinda igen, för sedan blir pengarna en för stor procentsats av min "riktiga" bankrulle.

 

Båda är dessutom vassa HU SNG-spelare, vilket lägger grunden till nästan alla deras rusher - de börjar med HU SNGs och växlar över till cg när de kommit "tillräckligt långt" för att kunna spela cash game.

 

När de sedan spelar cg så spelar de också extremt aggressivt (Cassano kör oftast NLT, Shahin växlar över till PLO). Ett exempel på hur de spelar är att jag har HU PLO-stats på dem som visar att de har nästan 25% högre VPIP än vad jag själv har, och högre aggression factor på nästan alla gator. Och då är jag själv inte direkt någon nit. Kombinera det med helt sjuka handreadingförmågor, bra spel och lite hyfsade träffar och voila - vi har en rush.

 

Själv fick jag $100 från Party Poker för ett par dagar sedan. De räckte i 40 minuter den här gången. Som mest hade jag 210, jag skulle slutat då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska jag också rusha... Fick in $10 på Bwin från förra fredagens frirulle genom att sitta ut hela.

I dag tänkte jag vinna någon av kryssningssatellitplatserna.

Poker Cruise Freeroll 2: Söndag 1 juni, kl 19:00. Lösenord: "pkrcruze"

 

Sedan ska jag slå upp mig till oigenkänlighet på sessa slantar :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bloggdelen kommer efter mycket om och men att dumpas och förhoppningsvis göras om till något bättre. Min agent tycker att det är bättre med en dagbok, så därför firar vi med ett inlägg där vi raskt skojar om lite saker som är roliga. Såsom pokeragenter. Eller Svenska Pokerförbundet. Eller att jag och Ola försöker hitta ett bra värde på över/under på den tid som det kommer ta Martins Poker att omdesigna sin hemsida till att inte ha Patrik Antonus klistrad över hela sidan (PA signade med Full Tilt för några dagar sedan).

 

Jag försökte få Ola att köra den här handen som en "Dagens Fråga" där man får gissa vad fi hade, men Ola tyckte det var för lätt. Jag är benägen att hålla med.

 

PokerStars Game #17894058604: Hold'em No Limit ($200/$400) - 2008/06/03 - 17:14:46 (ET)

Table 'Sirius II' 6-max Seat #1 is the button

Seat 1: deanrover6 ($39659 in chips)

Seat 2: Vaga_Lion ($39600 in chips)

Seat 3: ahh_snap ($98527 in chips)

Seat 4: Sauce123 ($45795 in chips)

Seat 5: Steve_Haris ($49690 in chips)

Seat 6: skier_5 ($44395 in chips)

Vaga_Lion: posts small blind $200

ahh_snap: posts big blind $400

*** HOLE CARDS ***

Sauce123: folds

Steve_Haris: raises $400 to $800

skier_5: raises $2700 to $3500

deanrover6: folds

Vaga_Lion: folds

ahh_snap: folds

Steve_Haris: raises $2700 to $6200

skier_5: raises $38195 to $44395 and is all-in

Steve_Haris: calls $38195

*** FLOP *** 5 of ClubsJack of Spades9 of Hearts

*** TURN *** 5 of ClubsJack of Spades9 of Hearts8 of Clubs

*** RIVER *** 5 of ClubsJack of Spades9 of Hearts8 of Clubs10 of Hearts

*** SHOW DOWN ***

Steve_Haris: shows Jack of HeartsAce of Hearts (a pair of Jacks)

skier_5: mucks hand

Steve_Haris collected $89385 from pot

 

Jag är ingen NL-expert, men det känns ju inte som den svåraste readen i historien att säga att skier_5 hade AK där.

 

Två sekunder efter att Steve_Haris lämnat bordet:

skier_5: time to go jump off my balconey

 

Waiting list var 9 personer, bordet tömdes fem minuter efter att det slutat.

 

Iaf, nu kör vi dagbok. Mkt roligare, skriv lite svar så vi får lite feedback. Imorgon skall jag posta en kul HH där jag på grund av kaosartade familjescener mitt under spelet totalslaktar en hand på flop, turn och nästan på river innan jag snabbräddar med en standardsyn. Stay tuned.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är ett Celtics-fan sedan gammalt, men jag tror ändå att Lakers tar hem titeln i år. Det blir dock tufft! En intressant grej är hur Boston försvarat mot LA i de tidigare matcherna under året, där de orienterat sig kring att få Kobe att bli en distansskytt - hur det justerar sig i finalerna nu när Lakers har Pau Gasol blir spännande att se.

 

Några nycklar:

 

 

För Celtics:

 

-Ray Allen måste göra 20 poäng i minst tre matcher (och då pratar vi inte om någon 6/20-stinkbomb utan mer 7/14 och lite straffkast) för att Celtics skall ha någon chans.

 

-Paul Pierce får inte slacka i en enda match.

 

-KG får inte hamna i något läge där han "spelar oavgjort poängmässigt men tar lite fler returer" mot Pau Gasol.

 

-De får inte tappa bort Lamar Odom i försvaret

 

För Lakers:

 

-Kobe måste fördela spelet och jobba runt bollen, även om det går lite segt i början av en match. Han får inte hamna i "30 skott per match"-läget.

 

-Lamar Odom. Spelar han bra vinner Lakers.

 

-Fisher behöver sätta lite treor, jag tror han kommer få möjlighet i avgörande lägen.

 

-Gasol behöver vara aggressiv så att Lakers kan etablera ett insidespel. Försvarsmässigt skall han spela som i serien mot Spurs, men jag tror inte han har något större problem med Garnett som ändå mest tar skott utifrån.

 

X-factor Celtics: Paul Pierce. Kommer han till linjen mycket kan det hela sluta med en vinst för Celtics.

 

X-factor Lakers: Lamar Odom. Spelar han smart och bra kommer Kendall Perkins hamna i foulproblem när han försöker hjälpa till, varvid det sedan kommer vara jäkligt tomt i mitten.

 

Avgörandet:

Normalt sett vinner laget med bäst försvar, vilket talar för Celtics. Men de har ingen som kan försvara på Kobe, vilket gör att han kommer få möjlighet att skjuta rätt mycket skott från midrange. Risken finns att han för lätt kommer runt Allen eller vem som nu försvarar på honom och hamnar på linjen varvid Celtics får foulproblem på sina insidespelare, varvid Pau Gasol kommer få lite enkla poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag utlovade en "rolig" HH igår, den kommer här. Spelet är HU 1/2 PLO, stackar är 275 för fi och 1,1k för mig. Nu orkar jag inte skriva om den en gång till, så jag snor från min MSN-diskussion med Cassano igår.

 

(22:58) Göran: hade en till rolig pott, måste berätta pga att det hände saker här hemma när jag spelade den

(22:58) Göran: så jag spelade fel hela vägen

(22:59) Göran:

 

Dealt to Hero :5s::Kc::Ac::2d:

Button raises to $6

Hero has 15 seconds left to act

Hero: leaving very soon

Hero calls $4

*** FLOP *** :4c::3c::Kh:

 

(22:59) Göran: Här kommer Sandra in i rummet

(22:59) Göran: och frågar något

(22:59) Göran: jag ser *enbart* att jag har nötflushdrag, att jag har Ac och en till klöver

(23:00) Göran: jag tänker inte alls på mina kort eller något

(23:00) Göran: och pratar med henne

(23:00) Göran:

 

Hero checks

Button bets $12

Hero calls $12

 

(23:00) Cassano: säg inte att du synade hans bet eller ngt

(23:00) Göran: så självklart checkraisar jag inte min monsterhand

(23:00) Göran:

 

*** TURN *** :4c::3c::Kh::Td:

 

(23:00) Cassano: lol

(23:00) Göran: nu börjar barnen skrika på varandra

(23:00) Göran: i hallen

(23:00) Göran: och jag går ut där för att bryta upp bråket

(23:01) Göran: klickar check utan att se korten

(23:01) Göran:

 

Button bets $36

 

(23:01) Göran: jag hinner precis tillbaka

(23:01) Göran: och ser bara, wtf, jag har ju en wrap också

(23:01) Göran: (han startar handen med 275 btw)

(23:01) Göran:

 

Hero calls $36

 

(23:01) Göran: ....och synar....

(23:01) Cassano: haha

(23:01) Göran:

 

*** RIVER *** :4c::3c::Kh::Td::4s:

 

(23:01) Göran: barnen skriker fortfarande

(23:02) Göran: jag ser bara, "hur fan missade jag det draget?"

(23:02) Göran: Hero checks

(23:02) Cassano: hehehe

(23:02) Göran: och äntligen blir de tysta

(23:02) Göran: för sandra tar tag i dem

(23:02) Göran:

 

Button bets $108

 

(23:02) Göran: NU FÖRST ser jag att jag har AKxx

(23:02) Göran: och inser, att

(23:02) Göran: fan, det var ju ett skitbra kort

(23:02) Göran: jag har värsta showdownvärdet

(23:02) Cassano: verkligen

(23:02) Göran: och börjar garva

(23:03) Göran: för jag har på känn vad som just har hänt

(23:03) Göran:

 

Hero calls $108

*** SHOW DOWN ***

Button shows :Tc::9s::As::7h: two pair, Tens and Fours

Hero shows :5s::Kc::Ac::2d: two pair, Kings and Fours

Hero wins the pot ($323.50) with two pair, Kings and Fours

 

(23:03) Cassano:

(23:03) Cassano: humor

(23:03) Göran: alltså, hade jag checkraisat och spelat som jag borde gjort

(23:03) Göran: så hade jag vunnit 18 dollar

(23:03) Göran: lol

(23:03) Cassano: hade du inte fått en spänn

(23:03) Cassano: hehe

(23:03) Göran: så komiskt

(23:03) Göran: barnen och sandra jobbade in fiskspelet åt mig

(23:03) Göran: och jag fick max value

(23:03) Cassano: hoppas du gav barnen en extragodis bit!

(23:04) Göran: de fick var sin puss på huvudet när jag var klar

 

Alltså, sånt här metagame får man hantera när man spelar poker på helgmornar när barnen är vakna. Det är svårare än man tror att spela då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inflikar om rushar:

 

polaren är king av rushar, men jag tycker inte direkt det får kallas rushar då han indirekt har en monsterrulle, bara det att han valde att skotta med "lillinsättningen".... 2k$ på party -> 16k$ på en kväll (2 bord 5/10 nl ... ena bordet 9k det andra 7k)

eller på prima, 2k$ -> 71k$ på en kväll. (160k$ blev månadsresultatet från de 2k$'a)

 

 

prima gick till såhär: 2k$ på 10/20 nl, dubbla, sitta på 15/30 nl dubbla 2 ggr, sedan 50/100 då han hade 20k$ lr nå...

vad som är unikt med karln är att han har aldrig gulat första insättningen.

 

 

En annan polare rushar sådär utan rulle(fattig kyrkråtta...4real) väldigt ofta, 57kr -> 22k kr på en kväll på svs, 55$ -> 6900$ på en kväll osv...

Han gular dock nästa gång han är i fyllan direkt. Lär sig aldrig =/. Alltid pank.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så tiltande o ta fel dag på flyget. asdasdasd.

 

Hänt er ofta? (=

 

Edit; fel konto, Shahin (=

 

Det var dagens lättaste read att se att det var du som skrev Shahin.

 

Jag har tagit fel på timma när det varit byte till sommartid en gång, men inte fel på dag. En othelloturnering tog jag dock fel på dag, och tre gånger har jag gått till tandläkaren "dagen innan" jag borde varit där. Varje gång har jag f ö kommit in inom 25 minuter, så det kan ju vara ett tips om man vill ha vård snabbt någon gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick en biljett för 250kr istället för 2500, så det var schysst. Malmö Aviation ftw (=

 

Ang rusher så är ju bara början svår. Min mest stotra rush hade jag på everest när jag inte ens kunde spela poker. 0,79 cent till 780 dollar på mindre än 12h (=

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

inflikar om rushar:

 

polaren är king av rushar, men jag tycker inte direkt det får kallas rushar då han indirekt har en monsterrulle, bara det att han valde att skotta med "lillinsättningen"....

 

Bra poäng. Vi får hitta en rush-formel. En rush där man genom en turneringsklonk får mycket pengar är ju mindre värd än en annan.

 

Jag kallar den för The Othello Rush Index, eller ORI . Den kommer förfinas senare för att ta hänsyn till olika spel och spelformer, men här är den initiala:

 

(Actual bankroll är kontoställningen när rushen anses avslutad)

 

MTT Score Percentage, MSP = MTT Score / Actual Bankroll*100

 

Rush Index, RI = (Actual Bankroll/Starting Bankroll) - MSP*2

 

Buyins at normal limit, BNL= Actual Bankroll / (Normal limit as big blind*100)

 

Buyins at initially bankrolled limit, BBL= Actual Bankroll / (Starting Bankroll/30)

 

Buyins per hand, BPH = BBL / Number of hands

 

ORI = (RI * BPH * BNL) / 10

 

Så, min "rush" från €20 till €2k ger följande ORI:

 

MSP = 0 (ingen MTT-klonk)

RI = 2000/20 -> 100

BNL = 2000/(2*100) -> 10

BBL = 2000/(20/30) -> 3000

BPH = 3000/1200 -> 2,5

 

ORI = 100*2,5*10/10 -> 250

 

Om jag å andra sidan satt att jag spelat 2/4 som normala stakes hade jag fått en ORI på 125. Hade jag vunnit pengar i en MTT och vunnit 250 där hade min ORI sjunkit till 187,5 från 250.

 

Cassanos rush från $10 till $6k är imponerande, även fast han spelar 25/50 i normala fall. Jag vet inte exakt antalet händer, men jag gissar på c:a 2000, vilket skulle ge honom ett ORI på 648.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra poäng. Vi får hitta en rush-formel. En rush där man genom en turneringsklonk får mycket pengar är ju mindre värd än en annan.

 

Jag kallar den för The Othello Rush Index, eller ORI . Den kommer förfinas senare för att ta hänsyn till olika spel och spelformer, men här är den initiala:

 

 
MTT Score Percentage, MSP = MTT Score/Actual Bankroll*100

Rush Index, RI = (Actual Bankroll/Starting Bankroll)-MSP*2

Buyins at normal limit, BNL= Actual Bankroll / (Normal limit as big blind*100)

Buyins at initially bankrolled limit, BBL= Actual Bankroll / (Starting Bankroll/30)

Buyins per hand, BPH = BBL / Number of hands

ORI = (RI * BPH * BNL) / 10

 

Så, min "rush" från €20 till €2k ger följande ORI:

 

MSP = 0 (ingen MTT-klonk)

RI = 2000/20 -> 100

BNL = 2000/(2*100) -> 10

BBL = 2000/(20/30) -> 3000

BPH = 3000/1200 -> 2,5

 

ORI = 100*2,5*10/10 -> 250

 

Om jag å andra sidan satt att jag spelat 2/4 som normala stakes hade jag fått en ORI på 125. Hade jag vunnit pengar i en MTT och vunnit 250 där hade min ORI sjunkit till 187,5 från 250.

 

Cassanos rush från $10 till $6k är imponerande, även fast han spelar 25/50 i normala fall. Jag vet inte exakt antalet händer, men jag gissar på c:a 2000, vilket skulle ge honom ett ORI på 648.

 

Hehe, lite att göra på arbetet idag?:-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...