Gå till innehåll

Othello och gdaily har en dagbok ihop.


gdaily

Recommended Posts

  • Svars 2,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Basket och poker i en fantastisk kombination! Hur åstakommer vi det? Självklart med Haralabos Voulgaris, som egentligen är sportsbettare och då framförallt inom basket.

 

Bakgrund: En domare i NBA erkände att han hade spelproblem för något år sedan och fixat matcher (framförallt point spread) åt maffian. För någon dag sedan hävdade han att andra domare sett till att matchserier gått till avgörande matcher på order av ligaledningen (framförallt en serie mellan LA Lakers och Sacramento Kings). Haralabos Voulgaris uttalar sig om detta på ESPN.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska man alltså lista ut hur man gör bokföringsmässigt i sitt AB med datorn som brann upp.

 

Kreditera 1220 (eller vad den nu ligger på för konto) med det oavskrivna beloppet. Debet 7973 med samma belopp.

 

Om du gör avskrivningar löpande återlägger du det du avskrivit under räkenskapsåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kreditera 1220 (eller vad den nu ligger på för konto) med det oavskrivna beloppet. Debet 7973 med samma belopp.

 

Om du gör avskrivningar löpande återlägger du det du avskrivit under räkenskapsåret.

 

Borde jag inte skriva av 85% (10/12) av en årsavskrivning (har brutet räkenskapsår), datorn har ju faktiskt använts tio månader, och sedan ta resten på nedskrivning?

 

/Ola

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köp ett kabinett och sätt din gamla HD i och kör till din nya dator.

 

http://www.alina.se/productInfo.aspx?T2=ACR-HD50220 eller liknande.

 

Sedan kan du använda den som en backupdisk.

 

Need more help.

Kommer åt disken.

Dock inte de mappar jag vill komma åt (dvs min user på gamla disken).

Du saknar för tillfället rättighet att använda den här mappen. Klicka på fortsätt för att få tillgång till den här mappen

När jag klickar där så händer ingenting

 

Några idéer?

 

Jag har även försökt boota från disken, utan framgång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna är ju sådana att om du köper en inventarie sista dagen på räkenskapsåret får du skriva av den för hela året och därmed för att vara konsekvent ska man inte skriva av alls om inventarien avyttras/utrangeras under året.

 

Oki. Som vanligt ologiskt på ekonomiska.

Slutresultatet blir ju detsamma ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Reglerna är ju sådana att om du köper en inventarie sista dagen på räkenskapsåret får du skriva av den för hela året och därmed för att vara konsekvent ska man inte skriva av alls om inventarien avyttras/utrangeras under året.

 

 

Vilka regler pratar du då?

 

Skattemässigt ska du räkna 30- och 20-regeln. Detta kan du dock hoppa om du skriver av på 5 år eller mer och inte vill minimera din skatt det aktuella året.

 

Bokföringsmässigt så ska du göra avskrivningar åtminstone per månad i normalfallet. Ett litet företag som endast gör ett bokslut kan dock såklart spara allt sånt till årsbokslutet och bara göra det då, då ingen utomstående kommer att se siffrorna där emellan. Jag skulle dock definitivt vilja svara ja på Gdailys fråga angående huruvida avskrivningar ska bokas för så lång tid som inventarien har innahafts innan den utrangerats. Sen är det ju som Gdaily skriver så att det inte spelar någon roll i slutändan och därför kan du ju göra precis som du vill ;) Men när frågan ställs bör svaret på den vara ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande :-)

 

Jag tycker faktiskt bokföring är kul sedan jag kom på att jag kan dra av Coca-Cola som personalförmån i företaget - det erbjuds ju samtliga anställda (dvs jag).

 

På tal om Coca-cola: Jag behöver banta. Ingen med Coca-Cola eller annan läsk före Las Vegas den 2 juli alltså. Slår vad med mig själv, en tusenlapp per dag jag bryter mot detta vad. Över/under på skänkta pengar till canserfonden bör bli 5000 kr alltså, tippar jag på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännande :-)

 

Jag tycker faktiskt bokföring är kul sedan jag kom på att jag kan dra av Coca-Cola som personalförmån i företaget - det erbjuds ju samtliga anställda (dvs jag).

 

På tal om Coca-cola: Jag behöver banta. Ingen med Coca-Cola eller annan läsk före Las Vegas den 2 juli alltså. Slår vad med mig själv, en tusenlapp per dag jag bryter mot detta vad. Över/under på skänkta pengar till cancerfonden bör bli 5000 kr alltså, tippar jag på.

 

Ola, för Cancerfondens skull bjuder jag på lunch imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Coca-Cola Light ftw!

Vet att det inte är samma sak utan socker, men bättre än inget om man är en genuin cola-älskare... =)

 

does

not

compute

 

Hel rätt.

 

Gärna mer bokföringssnack i denna db, tack. Har redan lite halv om halvt "hard on" efter avskrivningsdiskussionerna. En lite utförligare teorigenomgång gällande periodiseringsfonder skulle nog ge en både bättre och mer ihållande effekt än ett välkänt blått piller imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helt vanlig ontopicfråga:

 

Jag har ovanligt lite deg på kontot och oturen förföljer mig med att bli erbjuden gratis boende i Vegas. Har aldrig varit där. Vad jag förstår kan man rätt kul där för en billig peng ändå... men hur kul är det egentligen? Det är en tjejkompis som har släktingar som bor o jobbar där.

 

Enda möjligheten att leva loppan i vegas-->

Jag har tagit ut min minirulle från pokern för sommarledigt men titanpoker tyckte att jag skulle annat och gav mig 20Eurosar.

 

Shahin, man har ju hört att du är kung på skottning, kanske du vill köra upp degen mot 67% i arvode? Då ingår dessutom 500 ocensuerade bilder från mitt singelliv på gatorna i vegas. Live reporting och styrning av mina eskapader kostar dock en del procent av din skottarlön (Typ av sms: Ska jag hänga på de 2 tjocka amerikanerna på efterfest el kan jag gå hem o sova?).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En helt vanlig ontopicfråga:

 

Jag har ovanligt lite deg på kontot och oturen förföljer mig med att bli erbjuden gratis boende i Vegas. Har aldrig varit där. Vad jag förstår kan man rätt kul där för en billig peng ändå... men hur kul är det egentligen? Det är en tjejkompis som har släktingar som bor o jobbar där.

 

Enda möjligheten att leva loppan i vegas-->

Jag har tagit ut min minirulle från pokern för sommarledigt men titanpoker tyckte att jag skulle annat och gav mig 20Eurosar.

 

Shahin, man har ju hört att du är kung på skottning, kanske du vill köra upp degen mot 67% i arvode? Då ingår dessutom 500 ocensuerade bilder...

 

Var det bara jag som öppnade ögonen lite vidare här?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om Coca-cola: Jag behöver banta. Ingen med Coca-Cola eller annan läsk

 

Snabb fråga ang min vadslagning:

 

Det ska tydligen drickas sprit i kväll.

Groggvirke brukar jag inte räkna som "läsk" i sådana här vadslagningar. Är det okej med församlingen?

Du har visserligen ett skrivfel, "Ingen med...", tveksamt dock om du kan åberopa det.

Och du skriver uttryckligen Coca-Cola.

Hade du skrivit "jag ska inte läska mig med läsk" hade du klarat dig, men inte nu.

Sorry, drick spriten rent istället. Eller gör en screwdriver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser


×
×
  • Skapa nytt...