Gå till innehåll

Är du för att införa dödsstraff i sverige?


mrfiskman

Är du för att införa dödsstraff i sverige?  

260 medlemmar har röstat

  1. 1. Är du för att införa dödsstraff i sverige?

    • Ja!
    • Nej!
    • Vet inte/beror på... motivera gärna i tråden.
    • Bryr mig inte.


Recommended Posts

Tänk om världen vore så fin att de som begår mord aldrig mer begår ett mord igen efter de blivit tagna, dömda och straffade....

 

Världen är faktiskt så fin. Nästan i alla fall.

 

Våldsbrott

Antal: 10,159

Återfall efter ett år: 10%

Återfall efter tre år: 21%

 

Med våldsbrott avses brott mot liv och hälsa (BrB 3 kap), rån (inkl. grovt rån) samt våld eller hot mot tjänsteman

 

Hittade ingen bra siffra för just mord men den är avsevärt lägre, under 5% iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 256
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

När argumenten tryter...
Vad snackar du om, tror du att grejerna du dragit upp har någon som helst bäring?

 

Du har ju helt bisarr uppfattning om vad du själv förstår. Visserligen så visste jag redan om att samhället består till 80-90% av muppar, men det är fortfarande lite skrämmande att se i praktiken.

 

Fanns det fler syften?
Hämnd är en helt legitim motivation till dödsstraff och något som förekommit som delfaktor i de flesta rättssystem, däribland vårt.

 

I mina ögon så går det att göra ett rimligt argument för dödsstraff även om man är 100% säker på att det kommer att leda till högre kostnad i liv och kronor för samhället än alternativa straff. Det räcker med att man värderar hämnd högt, vilket inte är orimligt i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den?

 

Kolla min edit.

 

Våldsbrott

Antal: 10,159

Återfall efter ett år: 10%

Återfall efter tre år: 21%

 

Med våldsbrott avses brott mot liv och hälsa (BrB 3 kap), rån (inkl. grovt rån) samt våld eller hot mot tjänsteman

 

Hittade ingen bra siffra för just mord men den är avsevärt lägre, under 5% iaf.

 

Edit igen: källa: Brå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våldsbrott

Antal: 10,159

Återfall efter ett år: 10%

Återfall efter tre år: 21%

Du inser att de där siffrorna är ashöga va?

 

Och då har vi inte ens börjat uppskatta hur stor del av brottslingarna som är smidiga nog att inte åka fast andra rundan efter att de suttit inne.

 

Jämfört med en randomperson ur befolkningen så tyder ju det där på att en dömd våldsbrottsling är ungefär en miljard gånger troligare att begå ytterligare våldsbrott.

 

Hittade ingen bra siffra för just mord men den är avsevärt lägre, under 5% iaf.
Vilket antagligen till stor del beror på att dömda mördare normalt sett inte har så god möjlighet till att begå våldsbrott de närmaste åren efter domen.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du inser att de där siffrorna är ashöga va?

 

Det är som sagt alla våldsbrott inklusive ringa misshandel. Men ja, det är en hög siffra.

 

Vilket antagligen till stor del beror på att dömda mördare normalt sett inte har så god möjlighet till att begå våldsbrott de närmaste åren efter domen.

 

Kan ju vara en anledning men den största anledningen är att de flesta morden begås i hemmet, i affekt, av en närstående. Ett infall, ett crime of passion om du så vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju vara en anledning men den största anledningen är att de flesta morden begås i hemmet, i affekt, av en närstående. Ett infall, ett crime of passion om du så vill.

 

Just därför som jag inte tror på dödsstraff som avskräckande. Får säkert random snubbe att inte ha ihjäl den otrevlige killen i bankomatkön men det hindrar inte nisse från att dra stekpannan i bakhuvudet på frugan som precis berättat att hon vart otrogen och ska lämna honom.

 

Chris Rock säger det bra: http://youtube.com/watch?v=juLQBeZXmPU

 

:mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du inser att de där siffrorna är ashöga va?

 

Och då har vi inte ens börjat uppskatta hur stor del av brottslingarna som är smidiga nog att inte åka fast andra rundan efter att de suttit inne.

 

Jämfört med en randomperson ur befolkningen så tyder ju det där på att en dömd våldsbrottsling är ungefär en miljard gånger troligare att begå ytterligare våldsbrott.

 

Vilket antagligen till stor del beror på att dömda mördare normalt sett inte har så god möjlighet till att begå våldsbrott de närmaste åren efter domen.

 

Du ignorerade mig förra gången så jag hyser inga större hopp om att få svar nu heller... Du tror alltså att man beräknar perioden till återfall INKLUSIVE den tid personen suttit inkapaciterad??? Lite cred får du nog ge sociologerna/kriminologerna tros allt, eller är du kanske släkt på långt håll med en sådan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag visade just de siffrorna för att det är avsevärt lättare att återfalla i annan typ av våldsbrottslighet än just mord, där återfallsprocenten är jävligt mycket lägre.

 

Svårt att ställa återfallsfrekvensen när det gäller mord mot andra brottstypers återfallsfrekvens, iom att bastalet är så pass lågt att det är känsligt för tillfälliga fluktuationer.

Dessutom finns det ju mycket riktigt en inkapaciteringseffekt i och med att de som döms för mord i vissa av fallensitter inlåsta läääänge. Därav kommer återfallsfrekvensen i denna grupp naturligt vara låg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ni/någon som förespråkar dödsstraff i Sverige skriva under på att detta är argument som ni anser rimliga FÖR dödsstraff?

  1. De grövsta brotten ska ha de hårdaste straffen och därmed bör det finnas dödsstraff för de grövsta brotten.
  2. Den utsatte/närstående förtjänar att se gärningsmannen bli avrättad med tanke på vad de har blivit utsatta för.
  3. Gärningsmannen har förverkat sin rätt att leva och skall alltså avrättas.
  4. Det är billigare med dödsstraff än med långt fängelsestraff.
  5. Dödsstraff är avskräckande och vi skulle i så fall minska avtalet grova brott.

Om ni/någon har fler argument FÖR dödsstraff så citera gärna listan och fyll på med nästa argument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom också ihåg att det som vi lekmän benämner mord väldigt ofta av domstolen benämns något annat, typ dråp, misshandel med dödlig utgång mm. Mord är mer Agatha Cristie/Conan Doyle, där du smitt planer hur du ska ta livet av någon. Det är klart att en sådan brotsling dels

 

a) kanske drar sig för att mörda om det finns dödsstraff

b) säkerligen äråterfallsförbrytare i mycket mindre grad ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad snackar du om, tror du att grejerna du dragit upp har någon som helst bäring?

 

Ja det tror jag. Jag har i alla fall visat mina argument som har stöd i studier. Det har inte du, du har i princip sagt "Googla själv". Kan du visa mig dessa studier som stöder det du säger och förklara varför studierna jag tagit upp inte har någon "som helst bäring?".

 

Släpp av mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla min edit.

 

Våldsbrott

Antal: 10,159

Återfall efter ett år: 10%

Återfall efter tre år: 21%

 

Med våldsbrott avses brott mot liv och hälsa (BrB 3 kap), rån (inkl. grovt rån) samt våld eller hot mot tjänsteman

 

Hittade ingen bra siffra för just mord men den är avsevärt lägre, under 5% iaf.

 

Edit igen: källa: Brå

 

Oavsett om din gissning på under 5% stämmer eller inte så kan man först och främst diskutera om det är en låg siffra eller om den är hög. Sen även om man tycker den är låg eller hög så tror jag att de anhöriga till offren för de <5% hade varit oerhört tacksamma om de <5% hade varit 0%. Nu kan man naturligtvis i princip aldrig få 0% men det kanske hade gått att få ner siffran en del? Alla mord som begås av en tidigare dömd och fälld mördare ser jag som ett misslyckande från samhällets sida och ett oerhört svek mot offret och de anhöriga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte blanda mig i diskussionen. Jag är emot dödsstraff av flera olika skäl. De flesta har redan luftats i den här tråden tidigare.

 

Ett skäl som inte har luftats tillräckligt dock är hur stor effekt dödstraff skulle ha på våldsbrottsstatistiken jämfört med andra faktorer. Jag är tveksam till om det har någon positiv effekt överhuvudtaget men ockå tämligen säker på att jämfört med t.ex. tillgång till vapen, fördelning av ekonomiska resurser och rättvisa villkår för medborgarna i samhället så är effekten närmast obetydlig. Den höga brottsligheten i t.ex. Sydafrika och Brasilien har nog vädligt lite med dödstraff att göra.

 

Jag ser hellre att vi arbetar för ett samhälle med färre vapen och mindre ekonomisk snedfördelning samt större möjlighet till individer att uveckla sig själva oavsett social och ekonomisk bakrund, hudfärg, etnicitet och bostadsort etc än mot ett 2/3 samhälle med mycket vapen och dödstraff. Det skulle ha många positiva effekter på livskvaliteten för medborgarna inklusive färre våldsbrott. Det är jag helt övertygad om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svårt att ställa återfallsfrekvensen när det gäller mord mot andra brottstypers återfallsfrekvens, iom att bastalet är så pass lågt att det är känsligt för tillfälliga fluktuationer.

Dessutom finns det ju mycket riktigt en inkapaciteringseffekt i och med att de som döms för mord i vissa av fallensitter inlåsta läääänge. Därav kommer återfallsfrekvensen i denna grupp naturligt vara låg.

 

Självklart är det så. Det enda jag sager är att återfallsfrekvensen för just mord, dråp eller vållande till annans död är så jävla liten att Snabelguys sarkastiska kommentar inte ens blir sarkastisk utan bara ”levlad”.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De grövsta brotten ska ha de hårdaste straffen och därmed bör det finnas dödsstraff för de grövsta brotten.

 

Hårdaste straffet är ju tveklöst livstids fängelse.

 

Den utsatte/närstående förtjänar att se gärningsmannen bli avrättad med tanke på vad de har blivit utsatta för.

 

Mm, då mår de säkert mycket bättre.

 

Gärningsmannen har förverkat sin rätt att leva och skall alltså avrättas.

 

Vem bestämmer vad som har rätt att leva?

 

Det är billigare med dödsstraff än med långt fängelsestraff.

 

Fel. Det kan vara upp till tre gånger så dyrt som att underhålla en fånge i 40 år.

 

Dödsstraff är avskräckande och vi skulle i så fall minska avtalet grova brott.

 

Finns inga som helst belägg för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla mord som begås av en tidigare dömd och fälld mördare ser jag som ett misslyckande från samhällets sida och ett oerhört svek mot offret och de anhöriga.

 

Självklart är det ett misslyckande från samhällets sida. Men du kan inte på allvar anse att en snubbe som slagit en stekpanna i huvudet på sin otrogna fru ska dödas eller för den delen sitta fängslad till den dagen han dör?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det så. Det enda jag sager är att återfallsfrekvensen för just mord, dråp eller vållande till annans död är så jävla liten att Snabelguys sarkastiska kommentar inte ens blir sarkastisk utan bara ”levlad”.

 

Du må tycka att du är duktig och levlar mig men du kan aldrig få mig att ändra på min åsikt att ett enda mord begått av en dömd och straffad mördare är för mycket.

 

Sen kan du komma med hur mycket fin statistik och fina förklaringar du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Självklart är det ett misslyckande från samhällets sida. Men du kan inte på allvar anse att en snubbe som slagit en stekpanna i huvudet på sin otrogna fru ska dödas eller för den delen sitta fängslad till den dagen han dör?

 

Jo men alla som tar livet av någon på något sätt döms ju till döden i de länder där det finns dödsstraff... :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just därför som jag inte tror på dödsstraff som avskräckande. Får säkert random snubbe att inte ha ihjäl den otrevlige killen i bankomatkön men det hindrar inte nisse från att dra stekpannan i bakhuvudet på frugan som precis berättat att hon vart otrogen och ska lämna honom.
Men herregud, du motbevisar dig själv i samma paragraf.

 

Du ignorerade mig förra gången så jag hyser inga större hopp om att få svar nu heller...
Det är i vart fall inget medvetet.

 

Du tror alltså att man beräknar perioden till återfall INKLUSIVE den tid personen suttit inkapaciterad???
Ok, jag skrev innan jag tänkte igenom metoden. Poängen är fortfarande att siffrorna är svinhöga. Särskilt då för mördarna som normalt blivit för gamla för att vara särskilt intresserade av mord när de väl kommit ut.

 

Jämför med hur ofta en randomperson blir dömd för våldsbrott med runt 1/5 av tidigare dömda.

 

Ja det tror jag. Jag har i alla fall visat mina argument som har stöd i studier.
Det enda argument du visat på är att morden i New York någon gång ska ha gått upp månaderna efter avrättningar. Du har inte alls visat på någon generell tendens, eller refererat till någon studie som gör det.

 

Resterande grejer indikerar helt enkelt inte det du hävdar att de gör.

 

Jag har specifikt länkat till en studie som visar på en avskräckande effekt. Jag har också nämnt en kritiker (Justin Wolfers) till den studien. Och nej, jag har inga planer på att gå igenom litteraturen ordentligt för att hjälpa dig få koll på ämnet.

 

Huvudpoängen var att motbevisa ditt tvärsäkra uttalande att det är bevisat att det inte finns någon effekt, vilket är jävligt långt ifrån att det saknas bevis för en effekt.

 

Och ja, dina kommentarer i övrigt är så korkade att jag inte ser någon större poäng om att försöka övertyga dig om något alls. Om du nu inte var ironisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...