Gå till innehåll

Är du för att införa dödsstraff i sverige?


mrfiskman

Är du för att införa dödsstraff i sverige?  

260 medlemmar har röstat

  1. 1. Är du för att införa dödsstraff i sverige?

    • Ja!
    • Nej!
    • Vet inte/beror på... motivera gärna i tråden.
    • Bryr mig inte.


Recommended Posts

  • Svars 256
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Är du ens lite allvarlig?

 

Snälla sluta, du kommer bara göra dig illa på google.

 

Vad är din kommentar till den statistiken då, att staterna i USA med dödstraff har högre murders/citizen -rate än de med icke dödsstraff? Om det nu är som du säger, att dödsstraff är avskräckande, hur kan det stämma? Borde ju vara rätt få mord i dessa stater isf.

 

Ja menar i Sverige, vi behöver ju verkligen dödsstraff för att minska på alla mord. Titta på USA där funkar det ju skitbra :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEJ DET ÄR DET INTE. Sluta häva ur dig idiotier. Av 12 stora studier så visade 9 på en förebyggande effekt och då måste de dessutom av metodskäl drastiskt underskatta den effekten.

 

Nej, det är det inte. Det är dyrare i USA eftersom de har en lång överklagansprocess och stora juridiska kostnader. Det är knappast dyrare i Kina.

 

Och argumentet kring dödsstraffets vara eller inte bygger i vart fall inte särskilt mycket på logistik och processkostnader. Det är lite som att säga att man inte ska hänga folk eftersom det är dyrt med rep.

 

Det är väl inte jätterelevant att diskutera om det är dyrare eller inte respektive avskräckande eller inte på detta sätt då jag anser att vårat samhälle här i Sverige skiljer sig en hel del från Kinas och USAs.

 

Visst ligger vi hyggligt nära USA samhällsmässigt som helhet, men när det kommer till grov kriminallitet samt hur rättssystemen fungerar tycker jag det skiljer en hel del.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Helt klart emot dödsstraff eftersom så många är inkompententa och/eller korrumperade. Däremot kan jag tänka mig att ta livet av nån.

 

Förresten håller jag med ovanstående. Frågan är lite luddig. Diskuterar vi för/emot i Sverige, vissa av USAs delstater, KINA, Liberia eller i vår egen familj.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet att kriminologer typiskt är totalt värdelösa som vetenskapsmän och inte har något att tillföra i samhället. Men att i en tråd där konsensus är emot dödsstraff, och det enda som egentligen diskuterats är varför man ska vara det, banga ur för att det är jobbigt är ju bara för mesigt.

 

Du vet att det faktiskt inte existerar några mänskliga rättigheter va?

 

Det är ett moraliskt system som inte är internt konsistent, användbart och som slängts ihop som konsensus och egentligen helt saknar relevans för allting i hela världen.

 

Då borde du ju veta att de inte sysslar med riktig vetenskap och basically bara hittar på saker för att rättfärdiga moraliska ställningstaganden. Det är ett väldigt nära värdelöst område, om inte direkt destruktivt.

 

Om du inte märkt att de sysslar med nonsens efter att ha umgåtts nära med dem under lång tid så är ditt logiska sinne nog bortom all räddning.

 

Börja med Isaac Ehrlich, som för övrigt är emot dödsstraff, och sen får du fan googla dig till det själv.

 

Det som stör mig mest är att du häver ur dig att det är bevisat att dödsstraff inte har någon effekt när du inte ens har en aning om den allra mest grundläggande litteraturen.

 

Sluta rapa upp standardpropagandan, pls.

 

Ja, jag räknar i kronor och ören för att det är de begränsade resurserna vi har. Vägrar man värdera liv så är man ett fegt jävla as som inte ska uttala sig om någonting. Det är nämligen vad man måste göra i verkligheten och alltid gör, implicit i sina beslut.

 

Du påstår att det är bevisat att dödstraff är dyrare än livstid och jag motbevisar dig direkt och du svarar med det här när jag redan sagt att jag är emot dödsstraff. Vad var det som var oklart?

 

Okej OT-man...

vägra ge oss källorna du refererar till, blir så mycket bättre så liksom... Google är den bästa vetenskapliga källan... Grundläggande litteratur? Får man fråga vad du pysslar med?

Fortsätter ditt OT: Vilka är de riktiga vetenskaperna? Filosofer och ekonomer?

det finns inga mänskliga rättigheter...

Var säger jag att det är bevisat att dödsstraff inte fungerar? Please enlighten me!

Sluta ljug!

Kronor och ören ja, då är du ju inte nationalekonom vilket jag trodde ett tag. Finns det andra kostnader förknippade med dödsstraff månne?:oops:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inga bevis för att dödsstraff är mer avskräckande än livstids fängelse.*

 

Avskäckningsskälet är inte mitt huvudmotiv till att svara ja. Under förutsättning att det gick att under någorlunda rättssäkra former avrätta återfallsförbrytare och människor som utfört exceptionellt grova brott till en lägre kostnad än livstidsförvaring så vore ju enbart det en veritabel slamdunk. Dessutom besparar vi samhället oerhört mycket framtida emotionellt lidande. På kostnadssidan för en brottsling finns också en mängd indirekta kostnader tex de ekonomiska konsekvenserna av hans brott ute i samhället. Vad kostar en återfallsförbrytare bara vad det gäller tex försäkringar?

 

Sen kan man ju också fråga sig varför vi ska spara på människor som utför upprepade våldtäkter, förgriper sig på barn, upprepad ekonomisk brottslighet, mord, upprepade rån, landsförräderi osv oavsett om det kostar tio gånger mer att avrätta dem än att låsa in dem. Jag menar... vad har de egentligen i vårt samhälle att göra? Betalar gärna en särskild avrättningsskatt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är din kommentar till den statistiken då, att staterna i USA med dödstraff har högre murders/citizen -rate än de med icke dödsstraff?
För att stater i USA inte är särskilt lika varandra, så behöver man kontrollera för saker som andel fattiga osv. Att jämföra Kalifornien med Louisiana utan att kompensera rejält är rätt jäkla lol.

 

Man skulle ju exempelvis kunna jämföra Rio De Janeiro med Houston, men det vore också löjligt.

 

Om det nu är som du säger, att dödsstraff är avskräckande, hur kan det stämma? Borde ju vara rätt få mord i dessa stater isf.
Det beror ju på hur stor motivationen att mörda är till att börja med.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men räkna in värderingar i "information" då. Och om man inte har någon askorkad grundvärdering som "det är alltid fel att döda" så spelar ju informationsbrist jättestor roll för hur starkt man bör anse något, om alls.

 

Also, det är rätt komiskt att se kontrasten med ditt religionshat och dina "etiska" åsikter.

 

"Värderingsbrist" alltså? Briljant. Ehm, nej. Det är nog inte speciellt vanligt.

 

Sen så får jag väl be så mycket om ursäkt för att jag inte kollat med dig innan vad som är okej att basera en åsikt på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att stater i USA inte är särskilt lika varandra, så behöver man kontrollera för saker som andel fattiga osv. Att jämföra Kalifornien med Louisiana utan att kompensera rejält är rätt jäkla lol.

 

Man skulle ju exempelvis kunna jämföra Rio De Janeiro med Houston, men det vore också löjligt.

 

Det beror ju på hur stor motivationen att mörda är till att börja med.

 

Nu jämförde vi inte bara Kalifornien med Louisiana utan ALLA dödsstraffstater med ALLA ickedödsstraffstater. Men det är säkert bara en slump...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du hänvisade ju själv till google, lolla mig.
Ja, men det var innan jag förstod att du var vetenskapligt och statistiskt illiterat och faktiskt trodde att du bad om några riktiga studier. Vilka är förhållandevis lätta att hitta om du, mot förmodan, skulle vara genuint intresserad och börja med referenserna från sidan jag länkade till.

 

Och i sann ovetenskaplig anda så verkar du direkt ha gått och letade efter saker som stärker din hypotes istället för att motbevisa den. wp.

 

Nu jämförde vi inte bara Kalifornien med Louisiana utan ALLA dödsstraffstater med ALLA ickedödsstraffstater. Men det är säkert bara en slump...
Och det är rejält korkat. Det är inte så att du har sociologer i släkten?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej läst igenom tråden ännu MEN:

 

I 99% av fallen där dödstraffrelaterade brott begås anser och tror jag att sammhället borde ha kunnat fånga upp å stävja problemen långt tidigare.

 

Tyvärr går mentaliteten åt sämmre resurser åt barn å ungdommar med speciella behov till fler poliser vilket bara är en ond cirkel och dömt att misslyckas på sikt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fängelse ska vara ett straff, varför bara inte utföra andra billigare straff? Amputering av ben/armar/händer/penisar/liv.

 

Nedan följer ett exempel på en inhuman människa som kommer kosta samhället senare i livet. Och när jag säger "kosta samhället" menar jag både i pengar och lidande. Garanterat fler brott följer.

 

Det är onsdag kväll, en av de allra sista dagarna av sommarlovet. John ska börja skolan på måndag, åttonde klass. Han bor i Kungälv med sina föräldrar. Fadern är invandrare från Tjeckoslovakien. Johns stora intresse är kanot, och i juli har han varit i Oxelösund och tävlat i ungdoms-SM och fått bronsmedalj.

 

Innan sommarlovet är slut har John och en kamrat beslutat att tälta ute vid Ingetorpssjön, ett populärt tillhåll för traktens ungdomar. Johns mor skjutsar dem ut och hon känner sig lite orolig. Sjön ligger åtta kilometer från hemmet. Pojkarna tycker hon är sjåpig. Det är ju så pojkar tycker om oroliga mammor. När hon släppt av dem följer de stigen till klippudden vid den södra änden av sjön.

Det är där de ska campa.

 

Det är någon gång mellan åtta och nio på kvällen. Pojkarna reser tältet och tänder sedan en eld vid stranden. De ska grilla korv.

Ingen av dem vet att det här är John sista kväll i livet. De sitter och pratar och har roligt. Vad pratar de om? Sommaren som gått? Musik? Kanot? Flickor? Mopeder? Skolan som ska börja?

 

Mordet

Det är elden som lockar till sig Johns mördare.

Fyra ungdomar, två artonåringar, en sjuttonåring och en femtonåring, alla skinnhuvuden och nazister, har också sökt sig till sjön, till en annan udde.

De har laddat upp rejält med öl och sprit. De skriker över till John och hans kamrat, men får inget svar. De beslutar sig för att se efter vilka som är borta vid elden. Kanske kan det bli en rolig kväll. Där kan ju finnas någon att bråka med.

 

Femtonåringen sänds iväg som spanare. Han blir förtjust: en av pojkarna vid elden är John Hron, en pojke han inte gillar. Han har under läsåret bråkat med John och mobbat och slagit honom i skolan, till och med hotat att döda honom. I skolan går han under namnet Rambo.

 

Ingen kan säga varför han bråkat med John, kanske beror det på att han, till skillnad från andra elever, inte varit tillräckligt undergiven. John är visserligen lång, över 180 cm, och kraftig, nästan 70 kg, men nu har Rambo uppbackning.

 

Femtonåringen återvänder till sina kamrater och meddelar att han hittat en tönt och idioten Hron vid elden. Han vill att alla ska följa med och ge John stryk, ja, han föreslår till och med att man ska slå ihjäl honom.

 

De andra vill dricka ett tag till, och det kan de lugnt göra. Stigen från pojkarnas tältplats tillbaka till vägen går nämligen förbi den plats där de just nu sitter och dricker. Mellan halv elva och elva klampar alla fyra in hos John och hans kamrat.

Misshandeln inleds omedelbart. En av artonåringarna kastar en flaska i huvudet på John, och börjar slå och sparka på honom. Han faller omkull.

 

John ska säga att han älskar nazister. Han vägrar och får stryk tills han gör som han är tillsagd. Han får mer sparkar ändå, kanske för att han tidigare uppenbarligen ljugit och sagt att han inte gillar nazister.

 

Femtonåringen tar vid och ger John flera sparkar, varav en mycket hård träffar John i bakhuvudet. Vid det här laget är John skräckslagen. Åtminstone tre i gänget attackerar honom, ofta utan någon som helst förvarning, också bakifrån. Hans ögon är enligt en av de åtalade vidöppna som klot, och han kan inte fokusera sin blick. Den irrar oupphörligt fram och tillbaka.

 

Han darrar och sitter till slut på huk med huvudet i sina händer för att i möjligaste mån skydda sig mot mer sparkar och slag. Det hindrar inte att han får mer. Han får en våldsam hoppspark, sparkar i sidan och mot huvudet. Gång på gång faller han omkull av de våldsamma sparkarna. Någon slår honom med brinnande ved i nacken. Någon knuffar omkull honom i elden. De tänder eld på pojkarnas tält. De stjäl och förstör deras saker. John och kamraten ber att få gå hem, men det får de inte. I stället fortsätter man att misshandla John med sparkar och slag. Till slut blir han liggande. Hans ansikte är blodigt och svullet.

 

Bilden av vad som händer under de ohyggliga timmarna är oklar. Mördarna minns inte, eller vill inte minnas, så mycket under polisförhöret. De skyller på varandra.

Ibland gör de uppehåll i tortyren. De ber hycklande om ursäkt, säger att sparkar och slag varit misstag, bjuder John på öl och anslår försonliga tongångar. Ingenting tycks dock kunna hejda nya utbrott av våld. Det räcker inte att John mot allt vad han tror på har sagt att han gillar nazister. Han måste ha mer stryk ändå. Det är katternas lek med råttan, och de njuter av hans ångest och rädsla. Det är en berusande känsla för dem att så totalt ha en pojke som skakar av skräck i sitt våld.

 

Efter en sista uppblossande misshandel kastar de honom i sjön.

John kvicknar till och simmar utåt. Han har ont, han är omtöcknad och rädd, men han är en duktig simmare. Ganska snart upptäcker skinnhuvudena att det inte var så bra att kasta i John. De kan ju inte slå honom. De skriker åt honom, kräver att han ska komma tillbaka, men han svarar inte, håller sig kvar ute på sjön i en kvart. Någon kommer på att tvinga kamraten att ropa att han kommer att få stryk i Johns ställe om han inte återvänder. Livrädd som han är gör han så. Han ropar på John och vädjar att han ska komma tillbaka, och John svarar på hans rop.

 

Uppgifterna om vad som nu händer är osäkra, och klaras aldrig riktigt ut under polisförhören. Det enda man vet är att en av artonåringarna och sjuttonåringen nu går och att de tar Johns vettskrämde kamrat med sig.

 

Det är just i det ögonblicket John fattar ett ödesdigert beslut: han vänder åter in mot land. Är det av oro för kamraten? Tror han att alla kommer att gå, eller tror han att bödlarna inte ska slå honom mer? Han har ont och han är rädd, men han förstår inte vidden av det hat hans bödlar känner. Han är bara fjorton år.

 

Vi kan inte veta hur John tänker i det ögonblick han börjar simma in mot stranden, men hans beslut får ohyggliga konsekvenser för honom.

Femtonåringen och en av artonåringarna står och väntar. Det är de två som varit mest aktiva under misshandeln, och de har hat kvar så det räcker. Misshandeln tar fart med ny målmedvetenhet och effektivitet, och nu finns ingen flykt. Ett knytnävsslag mot ansiktet fäller John till marken. Han ramlar baklänges, och slår i huvudet i klippan. Han släpas över till en gräsplätt. De båda mördarna vill göra det bekvämt för sig när de ska sparka honom. Hårda, hårda sparkar träffar hans huvud, men han värjer sig nu inte längre med sina armar.

 

Bödlarna ser att John rör sig, men han skriker inte, han bara vrider sig i plågor, mumlar något de inte kan förstå. Nu är katt- och råttaleken slut. Det roliga är över. Mördarna är nöjda och lyfter, släpar och rullar John till strandkanten och sparkar i honom. Strax innan han ramlar i hör de honom åter mumla någonting.

 

Den här gången märker John knappast att han är i vattnet. Han drunknar och sjunker sakta mot sjöns botten. De båda mördarna står kvar och rullar en cigarett. Ingen av dem lyfter ett finger fastän de förstår att John håller på att dö.

 

Mördarna vänder ryggen åt den fruktansvärda scenen och ansluter sig till de andra. En av dem berättar att John sjönk som en sten, när de kastade i honom andra gången. Bödlarna drar sig hemåt och lägger sig. Johns kamrat får lift med en bil, kommer hem och slår larm.

Bara några timmar efter att Johns mor skjutsat ut honom till Ingetorpssjön ligger han död på sjöns botten, misshandlad till oigenkännlighet.

 

Mordet skedde 1995 ( augusti ) och i Januari 2001 släpptes den av mördarna som fått längst straff. Han är idag 27 år och en fri man. Straffet för honom var 8 år (släpptes fri efter 6 år) och för de tre andra blev det 10 månader, 4 månader och en frikändes helt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om fängelse ska vara ett straff, varför bara inte utföra andra billigare straff? Amputering av ben/armar/händer/penisar/liv.

 

Nedan följer ett exempel på en inhuman människa som kommer kosta samhället senare i livet. Och när jag säger "kosta samhället" menar jag både i pengar och lidande. Garanterat fler brott följer.

 

Nu, sådär 6 år senare efter att den sista släppts fri, borde ju din garanti infriats och några, om inte alla fyra, av dessa vara fällda för ytterligare brott. Kan du påvisa detta? Om inte känns det ganska dumt att garantera det även om det är troligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, men det var innan jag förstod att du var vetenskapligt och statistiskt illiterat och faktiskt trodde att du bad om några riktiga studier. Vilka är förhållandevis lätta att hitta om du, mot förmodan, skulle vara genuint intresserad och börja med referenserna från sidan jag länkade till.

 

Och i sann ovetenskaplig anda så verkar du direkt ha gått och letade efter saker som stärker din hypotes istället för att motbevisa den. wp.

 

Och det är rejält korkat. Det är inte så att du har sociologer i släkten?

 

När argumenten tryter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är din kommentar till den statistiken då, att staterna i USA med dödstraff har högre murders/citizen -rate än de med icke dödsstraff? Om det nu är som du säger, att dödsstraff är avskräckande, hur kan det stämma? Borde ju vara rätt få mord i dessa stater isf.

 

Ja menar i Sverige, vi behöver ju verkligen dödsstraff för att minska på alla mord. Titta på USA där funkar det ju skitbra :roll:

 

Det finns fler skillnader än dödstaffet som påverkar de saker du relaterar till. Tillgång på vapen bla.

USA är ett land som jag gillar som fan och många med mig men Face it! ... USA är ett u-land när det kommer till vissa saker. Ex sjukvård, sociala skyddsnät och arbetsvillkor.

#2 av dessa borde enligt mig vara prio ett i ett våldspreventivt program. Inte straffskalor.

 

Men i Sverige finns redan detta. Därför borde ex dödstraffet få en "positiv" effekt i "landet där väldigt få betalar för väldigt många".

 

Nu skulle jag kunna rabbla upp alla jag vill ska avrättas men då skulle det bli lätt bli för alla "icke tänkande" på forumet att endast inrikta sig på det, då det är det enda de kan relatera till är DÖD / LEVA, White(Red)/Black, RÄTT/FEL.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har ej läst igenom tråden ännu MEN:

 

I 99% av fallen där dödstraffrelaterade brott begås anser och tror jag att sammhället borde ha kunnat fånga upp å stävja problemen långt tidigare.

 

Tyvärr går mentaliteten åt sämmre resurser åt barn å ungdommar med speciella behov till fler poliser vilket bara är en ond cirkel och dömt att misslyckas på sikt.

 

Jag har svårt att förstå bakgrunden till andra stycket. För några decennier sedan fanns det inga resurser i skolan för speciella behov alls. Nu sitter det assistenter till stökiga pojkar i vart och vartannat klassrum. Dessutom diskuteras väl ofta att det finns alldeles för lite poliser ute på gatorna och allt fler som håller på med administrativt arbete.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att stater i USA inte är särskilt lika varandra, så behöver man kontrollera för saker som andel fattiga osv. Att jämföra Kalifornien med Louisiana utan att kompensera rejält är rätt jäkla lol.

 

Hur kommer det sig då att studier och statistik visar att stater haft dödsstraff men sedan avskaffat det, faktiskt har minskat den årliga ökningen av antal mord per invånare?

 

Det finns också en studie som visade att när NY avrättade som mest, ökade antalet mord varje månad efter en avrättning.

 

När man frågade medlemmar i American Society of Criminology, the Academy of Criminal Justice Sciences, och the Law and Society Association visade sig att den stora majoriteten (mer än 80%) var överense om att nuvarande forskning ej kan visa att dödsstraff avskräcker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan ju som en liten instickare gällande att fånga upp förbrytare tidigt berätta följande:

Min kära far har varit avdelningschef på en mängd rättspsykiatriska avdelningar i ca 25 år. Han och ett gäng andra, däribland proffessorn Sten Levander, fick göra ett blindtest på sex journaler från socialtjänsten. Alla sex fallen var från 70- och 80-talet och involverade pojkar mellan fem och åtta år gamla. De förutspådde att fem av dessa barn skulle få psykopatiska drag och/eller bli kriminella i vuxen ålder.

De hade rätt i samtliga fem fall men fel i det sjätte. Den sjätte var Mattias Flink som vid tiden för sitt brott led av en tillfällig psykisk störning, omöjlig att upptäcka och som fullt möjligt kan drabba vem som helst av oss. Någon sorts ”patologiskt rus” framkallat av alkohol tydligen. Orkar inte googla och leta fram källor på detta tillstånd men feel free...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...