Gå till innehåll

Är du för att införa dödsstraff i sverige?


mrfiskman

Är du för att införa dödsstraff i sverige?  

260 medlemmar har röstat

  1. 1. Är du för att införa dödsstraff i sverige?

    • Ja!
    • Nej!
    • Vet inte/beror på... motivera gärna i tråden.
    • Bryr mig inte.


Recommended Posts

  • Svars 256
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Det stör mig alltså inte särskilt att det blir lite felslut i form av att oskyldiga dör, så länge det är något i stil med under 1%. Det är liksom en ofrånkomlig del av all rättsskipning.

 

Klart som fan att inte du stör dig på det, men de 1% som blir drabbade kanske skulle göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

3. Vad är det för idioter här som babblar om raser? Riktigt retarderat i detta sammanhang. (psst, människan är en art)

OK, jag erkänner att jag använde fel begrepp (ras istället för art), nöjd?:roll: Var det enormt svårt för dig att föstå innebörden när jag förtydligade med Homo sapiens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar förhållandevis mycket på domare i Sverige eftersom de inte är folkvalda och inte heller särskilt lättköpta*.

 

* Vad jag vet. Kanske mest beror på att det inte finns någon större marknad.

 

 

Jag syftade inte på korruptheten vilket iofs kan va ytterligare ett skäl. Det jag syftade på var att en person (i detta fall domaren) ska avgöra hurvida brottet är tillräckligt grovt för att det ska utdömas dödsstraff.

Det i sin tur gör att samma brott kan bedömmas olika utav olika domare beroende på dera persoliga inställning till dödsstraff.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har än så länge tagit upp det viktigaste argumentet mot dödsstraff:

 

Om vi skulle ha dödsstraff i Sverige så skulle det troligen gå omkring fler frikända mördare på gatorna än om vi inte hade dödsstraff. Detta på grund av att domstolen skulle frikänna fler där bevisningen kanske inte var 100-procentig.

 

Jag vill hellre ha ett samhälle som låser in någon oskyldig 99-procentare än som släpper ut en enprocentare.

 

***

Detta i form av dödsstraff sanktionerat av staten. Om någon våldtog och mördade min fyraåring så skulle jag säkerligen hämnas privat på denne, genom att ta ihjäl denne (*) när han blev utsläppt från finkan. Och ja, jag hade sedan tagit mitt straff för det.

 

(*) Eller ännu hellre som den Australienske far som hämnades sin dotters lustmördare genom att plocka upp honom när han släpptes ut, droga ner honom, såga av (operara bort) armarna och benen och mata krokodilerna med dessa. Därefter köra paketet till sjukhus så de fick se till att han överlevde. Det var en lagom personlig hämd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Det är bevisat att dödsstraff inte är avskräckande.
NEJ DET ÄR DET INTE. Sluta häva ur dig idiotier. Av 12 stora studier så visade 9 på en förebyggande effekt och då måste de dessutom av metodskäl drastiskt underskatta den effekten.

 

2. Det är bevisat att dödsstraff är dyrare än fängelse.
Nej, det är det inte. Det är dyrare i USA eftersom de har en lång överklagansprocess och stora juridiska kostnader. Det är knappast dyrare i Kina.

 

Och argumentet kring dödsstraffets vara eller inte bygger i vart fall inte särskilt mycket på logistik och processkostnader. Det är lite som att säga att man inte ska hänga folk eftersom det är dyrt med rep.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen har än så länge tagit upp det viktigaste argumentet mot dödsstraff:

 

Om vi skulle ha dödsstraff i Sverige så skulle det troligen gå omkring fler frikända mördare på gatorna än om vi inte hade dödsstraff. Detta på grund av att domstolen skulle frikänna fler där bevisningen kanske inte var 100-procentig.

 

Jag vill hellre ha ett samhälle som låser in någon oskyldig 99-procentare än som släpper ut en enprocentare.

 

***

Detta i form av dödsstraff sanktionerat av staten. Om någon våldtog och mördade min fyraåring så skulle jag säkerligen hämnas privat på denne, genom att ta ihjäl denne (*) när han blev utsläppt från finkan. Och ja, jag hade sedan tagit mitt straff för det.

 

(*) Eller ännu hellre som den Australienske far som hämnades sin dotters lustmördare genom att plocka upp honom när han släpptes ut, droga ner honom, såga av (operara bort) armarna och benen och mata krokodilerna med dessa. Därefter köra paketet till sjukhus så de fick se till att han överlevde. Det var en lagom personlig hämd.

 

 

det kan kallas hämnd ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De "billiga" länderna är nog mindre rättssäkra än vad USA är.

 

Ja, USA är nog det mest rättssäkra landet... i världen... typ...

 

Dom som kommenterat mitt inlägg ska få svar sen ikväll.

 

Varför har inte forumets två kriminologer skrivit något i tråden?

 

En hade inte sett den, och han kände att han skämdes så mycket när han såg den att han övervägde att låta diskussionen vara. Har folk tröttnat på flashback och sitter hellre här och sprider sin dynga?!?

För den som verkligen är intresserad av frågan finns det ju en del skrivet i ämnet...

Till syvende och sist beror ju allt på vad man värderar högst, och hur vi ser på dem som begår kriminella handlingar. Ska den som begått en kriminell handling förlora sina grundläggande mänskliga rättigheter?

Vill man ha ett samhälle fritt från kriminalitet till kostnader som många andra inte är villiga att ställa upp på.

Vad skulle skälen för dödsstraff vara? Varför bara nöja sig där? Om tuffare straff skulle ha effekt på brottsligheten borde man väl implementera dessa längre ned i kedjan så att säga? Då skulle det ju få ännu mer effekt!

För mig avslöjar ens ställning i den här frågan hur man ser på sin omvärld och sina medmänniskor!

 

Och ja Hjort, jag är nära släkt med sociologer!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEJ DET ÄR DET INTE. Sluta häva ur dig idiotier. Av 12 stora studier så visade 9 på en förebyggande effekt och då måste de dessutom av metodskäl drastiskt underskatta den effekten.

 

Nej, det är det inte. Det är dyrare i USA eftersom de har en lång överklagansprocess och stora juridiska kostnader. Det är knappast dyrare i Kina.

 

Och argumentet kring dödsstraffets vara eller inte bygger i vart fall inte särskilt mycket på logistik och processkostnader. Det är lite som att säga att man inte ska hänga folk eftersom det är dyrt med rep.

 

Alltså, sluta sitta och häva ur er saker ni uppenbarligen helt saknar täckning för! Redovisa källor om ni hänvisar till dem. Hur svårt ska det vara! Ge mig nu namnen på de 12 stora studierna så att vi har chans att bedöma dina "källor".

 

Du räknar kostnader i kronor och ören nu eller? Finns det andra kostnader som går att väga in i sammanhanget? Lex Kina som du använder som argument...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

NEJ DET ÄR DET INTE. Sluta häva ur dig idiotier. Av 12 stora studier så visade 9 på en förebyggande effekt och då måste de dessutom av metodskäl drastiskt underskatta den effekten.

 

Nej, det är det inte. Det är dyrare i USA eftersom de har en lång överklagansprocess och stora juridiska kostnader. Det är knappast dyrare i Kina.

 

Och argumentet kring dödsstraffets vara eller inte bygger i vart fall inte särskilt mycket på logistik och processkostnader. Det är lite som att säga att man inte ska hänga folk eftersom det är dyrt med rep.

 

1. Visa mig dessa 12 studier, tack.

 

2. Du föredrar den form av dödsstraff som Kina tillämpar framför hur USA går tillväga? OKEJ :rolleyes:

 

3. Dyrt med rep? Bra liknelse, verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Visa mig dessa 12 studier, tack.

 

2. Du föredrar den form av dödsstraff som Kina tillämpar framför hur USA går tillväga? OKEJ :rolleyes:

 

3. Dyrt med rep? Bra liknelse, verkligen.

 

Alltså, under punkten 2. Ok att det är låg nivå på många inlägg här på forumet och så även i denna tråden men att på något sätt tolka in det i vad Hjort skrev är ju faktiskt riktigt korkat. Det han sa var ju att det inte behöver vara dyrare med dödsstraff än livstids fängelse om man inte har så långa och kostsamma överklagandeprocesser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En hade inte sett den, och han kände att han skämdes så mycket när han såg den att han övervägde att låta diskussionen vara.
Jag vet att kriminologer typiskt är totalt värdelösa som vetenskapsmän och inte har något att tillföra i samhället. Men att i en tråd där konsensus är emot dödsstraff, och det enda som egentligen diskuterats är varför man ska vara det, banga ur för att det är jobbigt är ju bara för mesigt.

 

Ska den som begått en kriminell handling förlora sina grundläggande mänskliga rättigheter?
Du vet att det faktiskt inte existerar några mänskliga rättigheter va?

 

Det är ett moraliskt system som inte är internt konsistent, användbart och som slängts ihop som konsensus och egentligen helt saknar relevans för allting i hela världen.

 

Och ja Hjort, jag är nära släkt med sociologer!
Då borde du ju veta att de inte sysslar med riktig vetenskap och basically bara hittar på saker för att rättfärdiga moraliska ställningstaganden. Det är ett väldigt nära värdelöst område, om inte direkt destruktivt.

 

Om du inte märkt att de sysslar med nonsens efter att ha umgåtts nära med dem under lång tid så är ditt logiska sinne nog bortom all räddning.

 

Alltså, sluta sitta och häva ur er saker ni uppenbarligen helt saknar täckning för! Redovisa källor om ni hänvisar till dem. Hur svårt ska det vara! Ge mig nu namnen på de 12 stora studierna så att vi har chans att bedöma dina "källor".
Börja med Isaac Ehrlich, som för övrigt är emot dödsstraff, och sen får du fan googla dig till det själv.

 

Det som stör mig mest är att du häver ur dig att det är bevisat att dödsstraff inte har någon effekt när du inte ens har en aning om den allra mest grundläggande litteraturen.

 

Sluta rapa upp standardpropagandan, pls.

 

Du räknar kostnader i kronor och ören nu eller? Finns det andra kostnader som går att väga in i sammanhanget? Lex Kina som du använder som argument...
Ja, jag räknar i kronor och ören för att det är de begränsade resurserna vi har. Vägrar man värdera liv så är man ett fegt jävla as som inte ska uttala sig om någonting. Det är nämligen vad man måste göra i verkligheten och alltid gör, implicit i sina beslut.

 

2. Du föredrar den form av dödsstraff som Kina tillämpar framför hur USA går tillväga? OKEJ :rolleyes:
Du påstår att det är bevisat att dödstraff är dyrare än livstid och jag motbevisar dig direkt och du svarar med det här när jag redan sagt att jag är emot dödsstraff. Vad var det som var oklart?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant tanke, ni som är för dödsstraff. Låt säga att någon familjemedlem till er begick ett mord och skulle dömas till döden. Skulle ni fortfarande stå fast vid er åsikt?
Nej, det är en totalt ointressant tanke som bara kan slå någon på högstadienivå som originell eller intressant.

 

Det enda den säger är att man värderar min familj högre än ett rättssystem, vilket är helt jävla självklart och gäller för alla som inte är helt skadade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En intressant tanke, ni som är för dödsstraff. Låt säga att någon familjemedlem till er begick ett mord och skulle dömas till döden. Skulle ni fortfarande stå fast vid er åsikt?

 

För en far (och antar mor oxå) spelar det ingen roll vad ens barn gör. Man älskar dem alltid ändå och vill inte under några som hellst omständigheter mista dem. Så frågan är så urbotat korkad att den inte ens borde ställas.

 

Det gäller även ens barnbarn kan tilläggas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan det vara dyrt i jämförelse med ett livstids fängelsestraff? Herregud

Rättegångs- och advokatkostnader. Det går att tjäna pengar på att låsa in folk om de tvingas arbeta för 10 spänn i timmen.

 

En gång i tiden hette det kriminalvård. Jag är för att återanpassa kriminella till samhället. I Canada är fångvården den största arbetsgivaren för psykologer. I Sverige går det knappast att få träffa en psykolog i ett fängelse.

Däremot bör farliga personer låsas in så länge de är farliga för samhället. Det är dock oftast psykiskt sjuka människor som inte skall sitta i fängelse, utan i slutna vårdavdelningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså, under punkten 2. Ok att det är låg nivå på många inlägg här på forumet och så även i denna tråden men att på något sätt tolka in det i vad Hjort skrev är ju faktiskt riktigt korkat. Det han sa var ju att det inte behöver vara dyrare med dödsstraff än livstids fängelse om man inte har så långa och kostsamma överklagandeprocesser.

 

Såg nu att jag misstolkade Hjorts inlägg något men faktum kvarstår att det finns en anledning till att det är stora kostnader rättsligt i USA och det skulle med all säkerhet vara väldigt dyrt på samma sätt här i Sverige. Om man inte tillämpade Kinas system, vilket ungefär var vad jag ville ha sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du påstår att det är bevisat att dödstraff är dyrare än livstid och jag motbevisar dig direkt och du svarar med det här när jag redan sagt att jag är emot dödsstraff. Vad var det som var oklart?

 

Senaste studien i ämnet:

 

". . .it is not prudent to accept the hypothesis that capital punishment deters murder to a marginally greater extent than does the threat and application of the supposedly lesser punishment of life imprisonment."

 

(Reference: Roger Hood, The Death Penalty: A World-wide Perspective, Oxford, Clarendon Press, third edition, 2002, p. 230)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden hette det kriminalvård. Jag är för att återanpassa kriminella till samhället. I Canada är fångvården den största arbetsgivaren för psykologer.
Vilket säger en hel massa om hur liten nytta psykologer faktiskt gör.

 

I Sverige går det knappast att få träffa en psykolog i ett fängelse.
Antagligen tur för de kriminella.

 

Det är också lite orättvist med tanke på hur mycket resurser som läggs på samtal och behandling i det svenska fängelsesystemet. Visserligen tycker jag det är bullshit och att vi bör sluta slösa pengar på det, men nog försöker de allt. Kommer inte riktigt ihåg var Sverige ligger i listan för kostnad per intern, men det är ju knappast under topp 10% och troligen betydligt högre.

 

Jag är för att återanpassa kriminella till samhället.
Vad fint av dig att sticka ut nacken och gå emot den starka opinion att göra kriminella ännu mer missanpassade.

 

Däremot bör farliga personer låsas in så länge de är farliga för samhället.
I så fall är det ju bara screena män mellan 15 och 30 och vara särskilt noga med att plocka ut folk från risiga sociala förhållanden, högt testosteron och adhd. Det finns jättebra indikatorer på vem som är farlig och inte är det.

 

Återigen, det är bra att du tar de kontroversiella ställningstagendena ingen annan artikulerar och argumenterar för att farliga personer inte ska gå fria.

 

Nu väntar jag bara på att du ska föreslå en metod som garanterar att farliga personer kommer gå fria. Vilket är ungefär vad det svenska systemet med låg säkerhet och generösa permissioner gör.

 

Det är dock oftast psykiskt sjuka människor som inte skall sitta i fängelse, utan i slutna vårdavdelningar.
Det är inte direkt sant. Det är normalt för unga män att vara våldsbenägna i en hel massa situationer. Det krävs ingen onormal hjärnkemi eller knasiga uppväxtförhållanden för det.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Senaste studien i ämnet:

 

". . .it is not prudent to accept the hypothesis that capital punishment deters murder to a marginally greater extent than does the threat and application of the supposedly lesser punishment of life imprisonment."

 

(Reference: Roger Hood, The Death Penalty: A World-wide Perspective, Oxford, Clarendon Press, third edition, 2002, p. 230)

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.

 

Från bokens amazonsida: "There is very little presented in terms of statistical analysis as the survey is much more of a work to understand what the standards are in each country that retains the death penalty and how they stand in regards to the international safeguards and standards "

 

Så inte superövertygande argument. Särskilt inte som han verkar gått in med en agenda att visa att dödsstraff är dåligt.

 

Du kunde ju åtminstone hittat Justin Wolfers betydligt mer substantiella kritik. Men nä då.

 

Information?

Det känns som en ganska basic värderingsfråga.

Men räkna in värderingar i "information" då. Och om man inte har någon askorkad grundvärdering som "det är alltid fel att döda" så spelar ju informationsbrist jättestor roll för hur starkt man bör anse något, om alls.

 

Also, det är rätt komiskt att se kontrasten med ditt religionshat och dina "etiska" åsikter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...