Gå till innehåll

Är du för att införa dödsstraff i sverige?


mrfiskman

Är du för att införa dödsstraff i sverige?  

260 medlemmar har röstat

  1. 1. Är du för att införa dödsstraff i sverige?

    • Ja!
    • Nej!
    • Vet inte/beror på... motivera gärna i tråden.
    • Bryr mig inte.


Recommended Posts

  • Svars 256
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Ja, men då ska det vara löjligt säkert att det är rätt människa som straffas.

 

Det går väl knappt att göra. Finns väl en ganska lång lista på människor som blivit feldömda. Framförallt i staterna där hudfärgen kan ha en stor påverkan om man blir dömd eller ej.

 

Dödstraff: nej tack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, nej och åter nej.

 

Öga för öga-mentaliteten hoppas jag att vi lämnade i biblical times.

 

Däremot skulle jag kunna tänka mig livstidsstraff som faktiskt innebar livstid.

 

*edit* Sry, man kanske inte fick motivera svaret om man inte svarat "Vet inte" :twisted:

 

 

Haha nu gjorde du bort dig, dina åsikter kommer inte räknas eftersom att du skrev i samband med röstning på fel alternativ!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant att det alltid är så många som tror sig veta att dödsstraff är ett lindrigare straff än livstid när den här frågan dyker upp.

Jag menar, det är säkert sant för vissa. Men i regel? Nja.

Hur som helst, som livstidsdömd har man alltid valet att leva eller inte.

 

Dessutom förstår jag inte den här "dödsstraff om man kan garantera 100% säkerhet". Ska man tillämpa olika beviskrav för olika brott/påföljder?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns siffror på det som visar att det är dyrare med dödstraff än livstidsfängelse. Dessa siffror är från USA, skall försöka rota fram dom.

 

Det beror ju på att allt ska överklagas 1204 gånger och att man får sitta i dödscell i typ tjugo år innan straffet verkställs. Om man helt enkelt ledde ut dem ur rättssalen och satte en kula i bakhuvudet direkt så skulle det bli MYCKET billigare. Jag är personligen för dödsstraff eftersom vissa personer bevisligen är defekta och saknar existensberättigande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har man lite överklagande och grejer som kan vara vettiga i ett rättsamhälle så är det dyrare än ännu en livstidsfånge.

 

Det finns siffror på det som visar att det är dyrare med dödstraff än livstidsfängelse. Dessa siffror är från USA, skall försöka rota fram dom.

 

Det beror ju på att allt ska överklagas 1204 gånger och att man får sitta i dödscell i typ tjugo år innan straffet verkställs. Om man helt enkelt ledde ut dem ur rättssalen och satte en kula i bakhuvudet direkt så skulle det bli MYCKET billigare. Jag är personligen för dödsstraff eftersom vissa personer bevisligen är defekta och saknar existensberättigande.

 

Jag skulle tro att i över 50% av länderna som tillämpar dödsstraff så är dödsstraff mycket billigare än livstids fängelse. T.ex alla u-länder. USA är bara ETT exempel, ett undantag från regeln.

 

Sen kan man ju fråga sig ifall man som Cleburne förespråkar ska avrätta folk på väg ut ur rättsalen innan de hinner överklaga för att spara pengar eller om man ska överklaga i 20 år á la USA, och ruinera staten under processen, innan man gör slag i saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Skapa nytt...