Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

kändes som väldigt träffande ja. mycket intressant, men kändes som den slutade lite plötsligt precis när man började få lite insikt :P
Att döma av kommentarerna så var det inte oavsiktligt.

 

För egen del så har jag prickat av väldigt stora delar av allt som nämns, och med facit i hand är det rätt tveksamt om det egentligen var värt tidsinvesteringen. Till exempel att betrakta människor ur evolutionär synvinkel ger en jäkla massa aha-upplevelser, men det är tveksamt hur användbart det egentligen är om man inte faktiskt jobbar i något relaterat område.

 

Insikter utan rätt mycket arbete, som leder till någon faktisk färdighet, är nog sällan så vidare användbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kan du berätta mer! 8-):mrgreen:

 

Märklig post. Letar du upp ett tre år gammalt inlägg för att du är genuint intresserad eller är det bara ett konstigt sätt att vara dryg på? Jag tycker iaf att det är en grym 60-årspresent och skulle kunna tänka mig att dra på en liknande rid, fiske, reflektionsresa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märklig post. Letar du upp ett tre år gammalt inlägg för att du är genuint intresserad eller är det bara ett konstigt sätt att vara dryg på? Jag tycker iaf att det är en grym 60-årspresent och skulle kunna tänka mig att dra på en liknande rid, fiske, reflektionsresa.

 

Är väl ganska uppenbart att hesttok är genuint intresserad mtp alla hestresor han har dragit på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märklig post. Letar du upp ett tre år gammalt inlägg för att du är genuint intresserad eller är det bara ett konstigt sätt att vara dryg på? Jag tycker iaf att det är en grym 60-årspresent och skulle kunna tänka mig att dra på en liknande rid, fiske, reflektionsresa.

 

obv är jag genuint intresserad då jag sedan posten lagt till mig två nya intressen som är hästridning och vildmarksliv. tänk vad mycket enklare livet hade varit om alla menade det de sa.

 

med mig kan ni nästan alltid anta att jag menar det jag skriver om jag inte är extremt övertydlig med min ironi.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

fick fråga på detta på facebook så copypejstar mitt svar:

får väl se, men verkar ju inte direkt vara en konkurrent. antagligen fortfarande kopplat till dollar och antagligen centraliserat. tror inte bitcoin borde oroa sig, däremot kommer ju mängden "dollar" öka, så vi kan ju tänka oss att bitcoin kommer stiga i värde gentemot dollarn pyttelite tack vare detta. men vi får väl se när och framförallt OM apple släpper något

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bara för dig heltok, går in och frågar gubben nu direkt och så ska han få beskriva sin resa för internet med egna ord, bered dig dock på mycket kortfattat och intetsägande då han är en tystlåten liten gubbe från Piteå.

 

here it goes:

 

 

jag : 60års hästredan du gjorde, hur var den?

 

pappa: HE VA SKOJ! Bland de roligaste jag gjort i hela mitt liv (han lyste me ögonen)

 

Här får man leda på lite för att få lite mer utvecklat svar så jag frågade: vad gjorde ni då? Hur var upplägget?

 

pappa: Jo, he tog ju en heldag de där, först fick man ju gå o hämt hästarna, å jag var ju livrädd. Sen fick man sig en kohatt och så red vi en hel dag, 7 timmar lr nåt, över vatten och uppför ett berg.

 

jag: nå mer då grilla? fiska?

 

pappa: jo vi fika ju å grilla å så... Men man red ju som cowboysarna gjorde, höll på ett speciellt sätt, styrde på ett annat sätt, he va skoj.

 

 

-- summa summarum, skitbra,skitroligt. Men gubben har inte haft så jävla mycket för sig i sitt liv utöver det vanliga gubb-livet på fiske, lite jakt, båtägande ett tag, 40-årskris me porsche, alkoholism osv så får väl ta det med en nypa salt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:heart:

 

hade hoppats på att det skulle vara ett lite längre äventyr. är sugen på något sådant men inte hittat något jättebra. de flesta ridresor verkar vara väldigt anpassade för aristokrat-tjejer.

 

du har ingen länk till ridresan han gjorde?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:heart:

 

hade hoppats på att det skulle vara ett lite längre äventyr. är sugen på något sådant men inte hittat något jättebra. de flesta ridresor verkar vara väldigt anpassade för aristokrat-tjejer.

 

du har ingen länk till ridresan han gjorde?

 

Tror dom ändå var iväg 2-3 dagar . Han är o käkar med min dotter atm , kan prata med han sen. De var mest bara gubbar som han själv där , hästintresserade men som aldrig har haft medel för att ha hand om egna eller tiden att resa på sådant tidigare. Alla var i alla fall supernöjda. Dom fick känna sig lite som John Wayne hela bunten typ utan att de blev löjligt för sånt hade ju pappa burnat direkt.

 

Edit: om de hade varit obekvämt / fjantigt typ. Han är en ganska hård man i sinnet.

 

Edit 2: tror tempot var ganska lågt, tid att koppla av, njuta av naturen osv.. Tror klientelet är dem som behöver decompressa typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skulle ni vara beredda att betala för en sådan tur? Typ på upplägg kunde vara att man får sin häst karta kompass och tält och får möjlighet att rida iväg 3-4dygn och stanna längs utvalda fiskevatten varje kväll tillexempel.

 

3000-6000kr skulle kännas rimligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om detta postats tidigare men jag är en rejäl sucker för dessa, ta tid att se dem alla om ni inte sett dem. Talet i film 2 är väl nära på världsklass...

 

De första två du postade är klassiker. Det finns många fina med I am a champion-talet, ett urval:

 

 

 

 

På samma tema som din trea, Balboa och Ali är ganska pålitliga:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De första två du postade är klassiker. Det finns många fina med I am a champion-talet, ett urval:

 

 

 

 

På samma tema som din trea, Balboa och Ali är ganska pålitliga:

 

 

Nja... I am a champion tycker jag är rätt lamt, talet är i skrift ok men after att ha sett utförandet blir man besviken då det känns riggat, inövat och ospontant. Trean du postar är bra däremot

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle faktiskt kunna tänka mig att hålla liknande turer förutsatt att det skulle vara liknande upplägg så att det är utan medföljande guide..

 

well om du inte redan gör det kan du lägga ner den tanken. Den här typen av events/upplevelse finns det "ganska många" som erbjuder redan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När man ser videon som den här, som visar den ofattbart sjuka potential våra hjärnor faktiskt besitter, inser man hur marginellt liten del av hjärnans verkliga förmåga vi använder till vardags, även i lägen där vi anser att vi kör hjärnan på maxvarv.

 

Man inser också symboliken av att den minsta och lättaste delen av konstruktionen, fjädern, är essentiell för att konstruktionen ska hålla.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

well om du inte redan gör det kan du lägga ner den tanken. Den här typen av events/upplevelse finns det "ganska många" som erbjuder redan...

 

Ok jag har varken tid eller lust så har inte forskat på området. Dock har jag gården, en hästälskande fru och därav djuren, 4500hektar skog att rida iväg i med öringvatten lite här och där..

Tänkte att det inte var helt vanligt att hyra en häst och rida iväg själv utan guide i valfritt antal dygn med endast en karta, kompass och en nödgps..

Har dock ingen aning om det finns massor sådana turer att välja på redan. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ska du bli rik på det får du nog se till att ha det riktigt bra arrangerat. de flesta vill ha guide som är med och arrangerar eller iaf finns tillgänglig vid behov.

 

någon som passar på att sälja rejält med bitcoins nu. blir fint köpläge på måndag då jag förhoppningsvis får pengarna på bitstamp efter att ha väntat sedan i torsdags(tilt vanliga pengar)

2glI06A.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lyssnade lite på gamle J-rogan, bara hört halva nu men han har med Kelly Starret och de snackar mänsklig performance.

Blev lite sugen på kanske gå lite från min rent estetiska inställning till träning och försöka jobba upp en hälsosam kropp på längre sikt också.

 

Har ju några klassiska problem, snea fötter/dålig rörlighet i rygg(dipp vid squats osv).

 

Vilket tillvägagångssätt är softast tycker panelen?

Learn by doing (dvs springa barfota/köra övningar som förbättrar rörlighet)

Klassiska "rörlighetsövningar" ala styrkelabbet

Eller helt enkelt fortsätta med min vanliga träning men börja köra mkt mer "primala" basövning (crossfitish :cry: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imo är GTO att börja med någon konstform typ dans, gymnastik etc.

 

1. du får lära dig att röra dig

2. du får lära dig att uttrycka dig

3. du får något du kan växa inom med i princip oändlig potential

4. du får skillz för nattliv etc

5. du får öva på att göra saker som går emot grupptrycket

6. ration killar:tjejer är 1:10 och tjejerna är över medelsnygga

 

0:30 börjar det, studera hans rörlighet. du kommer ju obv aldrig nå dit, men du kommer närma dig med tiden, fundera på om det är den formen av rörlighet du vill få mer av.

 

det är inte jobbigt att som ovan kille börja dansa. jag och opteron har ju uppenbarligen lyckats. tjejerna som börjar har givetvis edge i början, men väldigt snabbt är man ifatt deras försprång och kämpar från samma nivå och får edge i att man är bättre på att memorera koreografi och tips från läraren samt att man som kille oftast har bättre spänst och smärttålighet.

 

 

 

om du ska pröva att springa barfota så har min syn på det hela ändrats lite. bara att springa rakt fram på asfalt ger väldigt lite feedback så utvecklingen går långsamt. däremot att gå/jogga igenom skogen ger mycket mer feedback så utvecklingen går mycket snabbare.

 

Klassiska "rörlighetsövningar" ala styrkelabbet

läste Becoming a Supple Leopard(finns på ett digitalt bibliotek nära dig) som jag antar är facit på sådant och blev rejält avskräckt. den formen av rörlighet är inte den jag vill ha utan jag vill ha rörligheten som gör att jag kan lösa random problem som jag kommer ställas för inför i livet.

 

edit: är det han här som sänker bitcoins?

https://bitcointalk.org/index.php?action=profile;u=101735;sa=showPosts

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...