Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad

Han tog ju även "you had time", slaktade den fullständigt och gjorde den populär. Till winnerbäcks försvar är det en fruktansvärt svår låt att översätta till svenska. Men när original-texten är så fenomenalt briljant kan man ju undra varför en artist ger sig på att slakta den.

Postad
Jag är intresserad av var alla tunnelbaneuppgångar i Stockholms ligger. Söker man på google maps så får man enbart ut en plats per station medan jag är ute efter samtliga uppgångar. Söker man på hitta.se får man flera uppgångar, men placeringarna stämmer inte (se ex fridhemsplan). Någon som sitter inne på en lösning?

EDIT: Gärna även själva stationens placering under marken. Men den blir väl relativt uppenbar om man vet uppgångarnas placering.

Har du kollat wikimapia.org?

Postad

Är det inte underligt att det är just 15-24 åringarna som känner sig så stressade och mår så dåligt? Borde ju imo vara den skönaste tiden i livet.

Personlig wall of text

Personligen tycker jag att studera på universitet är det minst stressiga man kan tänka sig. Går visserligen ett rätt flexibelt program och har såklart en edge tack vare pokerpengar, men livet är ju ändå så otroligt soft i universitetslivet.

Jag stiger upp när jag vaknar av solljuset, vanligtvis mellan 7 och 10, förutom ungefär en dag i veckan då jag har något jag behöver få gjort. Slösurfar och lagar mat innan jag tar en lång kaffe (2h+) med olika roliga och intelligenta människor i skolan där vi oftast diskuterar intressanta ämnen (tänk tokbokämnen och inte det senaste skvallret).

Därefter går jag antingen på någon föreläsning (går på de föreläsningar vars föreläsare kommer från arbetslivet och struntar i de akademiska föreläsningarna) eller tar en promenad ner till vattnet där jag blandar mellan att läsa studielitteratur, mer populärvetenskapliga böcker (Taleb, Logic of Life, Gödel, Escher, Bach, etc) och skönlitteratur.

På kvällarna är det oftast ingenting inplanerat, men brukar bli att alltid ta en promenad, äta middag framför någon serie eller film och slösurfa. Varannan kväll är jag ensam och varannan försöker jag alltid hitta någon att umgås med.

Periodiserar rätt hårt mellan att festa väldigt mycket, cirka 3 dagar i veckan, då man träffar mycket nya personer och överlag bara fokuserar på att ha roligt och vara impulsiv och andra perioder så lever jag primalfokuserat och försöker beta av så mycket som möjligt av skolarbetet. Försöker alltid hålla mig undan nattklubbar och går på middagar, vinkvällar och hemmafester istället.

Jag har bestämt mig för att bara göra saker som jag tycker att är roliga eller känns meningsfulla under tiden jag studerar. Jag umgås bara med personer som jag gillar och försöker visa att jag gillar dem. Att bredda umgängeskretsen känns viktigt, men jag gör det främst för att träffa människor jag vill umgås med, inte bara skapa ytliga kontakter för ett brett nätverk.

I perioder då jag inte är nöjd med livet så börjar jag med långa nattpromenader där jag funderar på vad jag verkligen vill ha ut av livet och hur jag ska gå tillväga för att nå dit. Om det inte hjälper så bokar jag en resa för att komma bort och se något annat. När jag kommer hem så känns allting bättre.

Med lite grundläggande kunskaper om hur hjärnan fungerar och något liknande liv så förstår jag inte hur man ska kunna vara olycklig. Det enda som inte är möjligt för svensson kanske är resandet och att alla inte får studera sina intressen, men åtminstone de i intervjun hade ju studieplats, så hur kan så många må så otroligt dåligt?

Postad

Vi var ett gäng som ägde en gammal hyundai, vars kamrem la av så det blev skrot kvar. Med kort varsel blev jag förra helgen tvungen att hyra bil. Det blev en sprillans, glänsande, Mustang. Var det enda de hade inne.

Idag skulle jag återigen hyra en A till B-bil för några dagar. Nu kör jag runt i en sprillans, lika glänsande, dodge challenger.

Händer bara i La Jolla.

Jag fick visserligen lite kompispris, men jag betalar under 500/dag, fullständigt försäkrad och utan några tillägg. Det vill säga vad en jävla skrothög kostar i Sverige.

Lägg därtill att bensinen här kostar hälften så mycket.

Skulle vara rätt skoj att stanna här och jobba en stund.

Förjävla svårt att hålla hastighetsgränserna i den här saken.

Postad
Är det inte underligt att det är just 15-24 åringarna som känner sig så stressade och mår så dåligt? Borde ju imo vara den skönaste tiden i livet.
Att det "borde" vara det är ju lite poängen, är ju sånt som får folk stressade. De fattar inte varför de är fattiga, inte gör något av livet, inte ser ut som fotomodeller, etc.

Vidare är det väl en del nostalgi och en del att många fuckar upp livet rätt tidigt, men ärligt talat tror jag inte det egentligen "borde" vara skönaste tiden. Av någon anledning säger man bara så.

Första kärleken är ju exempelvis fantastisk, men den möts ju av en motsatt kraft av samma kaliber förr eller senare. Om den inte gör det innebär det förmodligen att du fuckade upp rätt tidigt och är fattig, ensamstående och/eller deprimerad vid 28. Var då 21 så jävla bra egentligen? Det är ju som att låna pengar och känna sig rik.

Inser självklart att det finns de som har en ganska rak väg i livet, men nu pratar vi ju inte om alla människor utan om en "stor del". Kanske hälften av dem som knyter sig i ung ålder krashar några år senare, hälften av de som inte gör det undrar varför de är ensamma och nojar över att inte hitta någon.

Du har ett riktigt ess i rockärmen vid ung ålder: du kan skylla alla dina misslyckanden på potential, att du fixar det i framtiden. Någonstans kring 23-24 ramlar det taket ner i skallen på dig. Återigen med välbalanserad kraft.

Jag tror personligen din lycka inte har något alls att göra med någon av de faktorer du nämner, de är alla relativa och säger inte så mycket om välmående. Möjligen något i din sista paragraf dock, vilket rimligen inte brukar utvecklas före 25.

Måste jag gissa skulle jag tro att den bästa tiden är efter du begripit vad du håller på med, samt före du börjar få biologiska problem med kroppen. Båda saker skulle kunna vara ganska individuella. En (imo) respektabel 30+ skulle inte göra samma misstag som den 18 åringen som köper in i reklamen på TV och blir deprimerad för att den inte mår ännu bättre än den gör (det låter ju även så oerhört dumt i klartext).

Postad
Jag stiger upp när jag vaknar av solljuset, vanligtvis mellan 7 och 10, förutom ungefär en dag i veckan då jag har något jag behöver få gjort. Slösurfar och lagar mat innan jag tar en lång kaffe (2h+) med olika roliga och intelligenta människor i skolan där vi oftast diskuterar intressanta ämnen (tänk tokbokämnen och inte det senaste skvallret).

ok, nu skriver jag ju 8.30 så lite busted. idag är onsdag och då har jag en lugnare dag, ska bara skriva rapport från 9.30-17. men såhär har min vecka sett ut:

QjBMdCQ.png

måndag: 2h föreläsning om arbetsorganisation. ganska intressant och duktiga föreläsare. kort lunch med folk jag har 0 gemensamt med förutom typ tv-serier. skulle jag ta upp något tokbokämne skulle de tro jag ännu mer tokig än de redan tror.

efter lunch är jag dubbelbokad, mitt grupp-arbete sitter och skriver på vårt case PenPal 13-17 medan jag har materialteknikföreläsning. men sitter med dem från 12.30-13.15 iaf innan jag måste gå till marerialteknikföreläsningen. då läraren missade förra föreläsningen bestämmer han sig för att ta igenom två föreläsningar på en lektion. så han knör in 4h undervisning på 2h. därefter har jag 15-17 labb i polymera material(identifikationslabb(vi ska göra diverse prover på sample och sedan lista ut om det är HDPE eller LDPE etc). ganska trivial labb.

tisdag föreläsning 8-10, sedan direkt till robotlabbet för att hela dagen stressa för att försöka bygga klart vår 3d-skrivare så vi kan få något resultat innan rapporten ska in i maj. runt 17 står vi och har säkerhetsgenomgång av en ABB IRB1600 innan ursäktar mig med jag måste gå så jag hinner hem innan dansen/löpträningen börjar. något sektions-skit hinner jag inte gå på för jag ska dansa(väljer bort löpträningen denna veckan för det är något religiös högtid när andra tillfället är).

eftersom jag missat när gruppen samlades i måndags ska jag alltså skriva igen det på egen hand, fast snälla som gruppen är offrar sig en och är med och skriver det på onsdag.

torsdag är det helgdag så då blir det heldag i robot-labbet där vi 9-17 ska bygga på vår 3d-skrivare. om vi kämpar på bra kanske vi kan få göra en skarp utskrift på robot nästa tisdag, men risk att det krävs helgarbete för att vi ska hinna med det.

:cry:

Postad

Är inte alla föreläsningar och arbeten roliga, intressanta eller bra att kunna i framtiden? Något av de kriterierna gör i alla fall för mig att det känns meningsfullt. Om aktiviteterna inte klassas som något av de så struntar jag i att göra dom och om det inte är kompatibelt med ens utbildning så kanske man har valt fel utbildning.

Rekommenderar att du testar att prata om saker du tycker att är intressanta med dina lunchkompisar. Annorlunda saker är intressanta och roliga. Att de är vana att alltid bara diskutera tv-serie, senaste fotbollsmatchen och helgens fest bör göra att det är ännu roligare när någon kommer och pratar om något helt annat, speciellt när du går en teknisk utbildning där de flesta förväntas vara någorlunda intelligenta.

Det känns som att det finns en risk att jag för tillfället är lite lik slaktavfall när det gäller att promota inlärning och kunskap, men om man inte gillar att lära sig saker är nog universitetet en dålig plats att vara på.

Postad
Är inte alla föreläsningar och arbeten roliga, intressanta eller bra att kunna i framtiden? Något av de kriterierna gör i alla fall för mig att det känns meningsfullt. Om aktiviteterna inte klassas som något av de så struntar jag i att göra dom och om det inte är kompatibelt med ens utbildning så kanske man har valt fel utbildning.

Kanske missförstår eller övertolkar en smula, men jag tror att det i allmänhet är ganska svårt och inte alltid så bra att "plocka russinen ur kakan". För det första är det inte alltid så lätt att avgöra om en "tråkig" kurs senare blir nödvändig grundkunskap i framtida kurser. För det andra kan en tråkig kurs komma i ett helt annat ljus och bli kul när kunskaperna behöver användas i form av tillämpning eller annat. För det tredje kan man i arbetslivet ha nytta av vid första anblicken tråkiga och irrelevanta kurser. Har egen erfarenhet av alla tre och är i efterhand ganska nöjd över att jag lyckades plåga mig igenom även de tråkiga delarna av utbildningen.

Men det är klart, är för stor del tråkigt har man nog valt fel.

Postad

På den gamla goda tiden då jag studerade så prioriterade jag att lägga allt engagemang på de föreläsare och ämnen som var intressanta och givande och gled igenom resten av kurserna genom att prioritera bort dåliga föreläsare och läsa in det på egen hand.

Man sparade oerhört med tid på att prioritera bort dåliga och ointressanta föreläsare och man fick stora möjligheter att styra sin tid.

Studietiden var den absolut mest okomplicerade och avslappnade tiden i mitt om man ser från jag gick ur gymnasiet och fram till nu

Studierna är endast ett verktyg att visa den som värderar att rekrytera dig att du är i stånd att ta till dig information och det är en chock för de flesta att komma ut i arbetslivet efter 5 års studier och inse att man bara fått en ytlig grund och egentligen inte kan ett skit. De bästa inser detta snabbt och de sämsta inser det aldrig...

Postad
Är inte alla föreläsningar och arbeten roliga, intressanta eller bra att kunna i framtiden?

Nu blir jag ju lite tvär för andra gången, men jag kan inte alls hålla med. Jag träffar fler och fler människor som har enorm erfarenhet, alla säger åt mig att de haft användning för en bråkdel av det de lärt sig i skolan.

Själv har även jag fått en enorm möjlighet nu. En viktig del till den möjligheten är att jag snart är klar med en civilingenjörsexamen - men av det jag faktiskt studerat räknas en ganska liten del. Vidare: min prestation, hur jag utnyttjar den här möjligheten, kommer antagligen inte ha mycket alls att göra med vad jag studerat. Lite trips här och där har man fått.

Sen är man väl antifragile och blir i någon mån duktig av att bli mobbad av lärarna på en sån här utbildning. Men ändå.

Lägg sedan till att jag inte kan hålla med om att speciellt stor andel förelsningar eller arbeten är speciellt roliga.

_________

Jag tycker dock som du att skolan är en ganska trevlig tid. Dock med ett schema mer likt heltokens den sista tiden i linköping (och jag lämnade ändå rester efter mig).

Postad

Behövs verkligen en upphöjning för att kunna squat-skita korrekt? Har testat att helt enkelt squata på toaringen utan problem. Är det nåt jag har missat?

Postad
Kanske missförstår eller övertolkar en smula, men jag tror att det i allmänhet är ganska svårt och inte alltid så bra att "plocka russinen ur kakan". För det första är det inte alltid så lätt att avgöra om en "tråkig" kurs senare blir nödvändig grundkunskap i framtida kurser. För det andra kan en tråkig kurs komma i ett helt annat ljus och bli kul när kunskaperna behöver användas i form av tillämpning eller annat. För det tredje kan man i arbetslivet ha nytta av vid första anblicken tråkiga och irrelevanta kurser. Har egen erfarenhet av alla tre och är i efterhand ganska nöjd över att jag lyckades plåga mig igenom även de tråkiga delarna av utbildningen.

Men det är klart, är för stor del tråkigt har man nog valt fel.

Alltså, jag menar inte att alla kurser behöver vara roliga för att man ska gå dem, men jag vill att de ANTINGEN är roliga, intressanta eller bra att kunna i framtiden. Jag förstår att man inte alltid ser var kunskapen behövs, men om jag inte relativt omgående kan förstå varför någon som bör veta bättre än mig (den som har satt upp kurserna/programmet) har incitament till att få mig att lära mig något med extremt små/begränsade tillämpningsområden så utgår jag från att personen har bättre koll än vad jag har just nu och då känns det meningsfullt att lära sig det.

Jag har läst en gäng kurser i statistik och redovisning (har båda som biämnen) och tycker helt ärligt att det oftast inte är jättespännande, men jag tror mig veta att det kan vara användbart och därför är jag motiverad till att lära mig och blir glad av att göra det.

Den senaste kursen jag tentade var en kurs i ekonometri. Efter många år som österrikare så förväntas det att man ska hata ekonometri, men jag tyckte att jag borde ge det en chans och för att förstå varför modellerna inte fungerar så behöver jag förstå hur de är uppbyggda.

På den gamla goda tiden då jag studerade så prioriterade jag att lägga allt engagemang på de föreläsare och ämnen som var intressanta och givande och gled igenom resten av kurserna genom att prioritera bort dåliga föreläsare och läsa in det på egen hand.

Man sparade oerhört med tid på att prioritera bort dåliga och ointressanta föreläsare och man fick stora möjligheter att styra sin tid.

Studietiden var den absolut mest okomplicerade och avslappnade tiden i mitt om man ser från jag gick ur gymnasiet och fram till nu

Studierna är endast ett verktyg att visa den som värderar att rekrytera dig att du är i stånd att ta till dig information och det är en chock för de flesta att komma ut i arbetslivet efter 5 års studier och inse att man bara fått en ytlig grund och egentligen inte kan ett skit. De bästa inser detta snabbt och de sämsta inser det aldrig...

Precis. Jag turade in ett bra internship i london i sommar och förutom ren tillfällighet tror jag att kanske den största faktorn var att jag var brutalt ärlig på mitt CV och på intervjun. Skrev att jag hade spelat poker och under intervjun berättade jag rakt ut att jag inte hade en blekblå aning om hur vardagen på kontoret skulle se ut och att jag egentligen inte alls hade någon inblick i branschen och kanske skulle hata det, men att jag väldigt gärna gav det en chans.

Många rekryterare frågar medvetet frågor som de nästan är helt säkra på att ansökaren inte kan svaret på bara för att se ifall personen börjar "bullshitta" ihop något eller ifall han/hon kan erkänna att man inte kan allt.

Postad
ok, nu skriver jag ju 8.30 så lite busted. idag är onsdag och då har jag en lugnare dag, ska bara skriva rapport från 9.30-17. men såhär har min vecka sett ut:

QjBMdCQ.png

måndag: 2h föreläsning om arbetsorganisation. ganska intressant och duktiga föreläsare. kort lunch med folk jag har 0 gemensamt med förutom typ tv-serier. skulle jag ta upp något tokbokämne skulle de tro jag ännu mer tokig än de redan tror.

efter lunch är jag dubbelbokad, mitt grupp-arbete sitter och skriver på vårt case PenPal 13-17 medan jag har materialteknikföreläsning. men sitter med dem från 12.30-13.15 iaf innan jag måste gå till marerialteknikföreläsningen. då läraren missade förra föreläsningen bestämmer han sig för att ta igenom två föreläsningar på en lektion. så han knör in 4h undervisning på 2h. därefter har jag 15-17 labb i polymera material(identifikationslabb(vi ska göra diverse prover på sample och sedan lista ut om det är HDPE eller LDPE etc). ganska trivial labb.

tisdag föreläsning 8-10, sedan direkt till robotlabbet för att hela dagen stressa för att försöka bygga klart vår 3d-skrivare så vi kan få något resultat innan rapporten ska in i maj. runt 17 står vi och har säkerhetsgenomgång av en ABB IRB1600 innan ursäktar mig med jag måste gå så jag hinner hem innan dansen/löpträningen börjar. något sektions-skit hinner jag inte gå på för jag ska dansa(väljer bort löpträningen denna veckan för det är något religiös högtid när andra tillfället är).

eftersom jag missat när gruppen samlades i måndags ska jag alltså skriva igen det på egen hand, fast snälla som gruppen är offrar sig en och är med och skriver det på onsdag.

torsdag är det helgdag så då blir det heldag i robot-labbet där vi 9-17 ska bygga på vår 3d-skrivare. om vi kämpar på bra kanske vi kan få göra en skarp utskrift på robot nästa tisdag, men risk att det krävs helgarbete för att vi ska hinna med det.

:cry:

Tycker du inte det är roligt att ha lagom att göra? Är väl bra mycket roligare att göra något under dagen än att bara såsa. Also, 8-17 är väl ingenting att gråta över, åtminstone inte om man ska bli något men det kanske du inte vill. Outliers.

Det känns som att det finns en risk att jag för tillfället är lite lik slaktavfall när det gäller att promota inlärning och kunskap, men om man inte gillar att lära sig saker är nog universitetet en dålig plats att vara på.

Ska inte ryggdunka för mycket, men håller med jättemycket här. Antingen ska ett ämne vara roligt så att man gör det av ren glädje, tillföra något i ens framtida liv eller helt enkelt vara intressant. Jag valde under min studietid svåra tekniska kurser som valbara kurser även fast jag visste att jag inte kommer använda dem i arbetslivet just för att jag tycker det var intressant. Bästa valet jag gjort.

Nu blir jag ju lite tvär för andra gången, men jag kan inte alls hålla med. Jag träffar fler och fler människor som har enorm erfarenhet, alla säger åt mig att de haft användning för en bråkdel av det de lärt sig i skolan.

Lägg sedan till att jag inte kan hålla med om att speciellt stor andel förelsningar eller arbeten är speciellt roliga.

Skillnad på att ha praktisk användning av exakt det man lär sig i kurserna och användning av utbildningen. Tror inte du hade varit lika vass på problemlösning om du skippat alla civ.ing. matten + teknisk inriktning även fast du kanske inte kommer jobba med det. Jag tror tvärtom att 95% av kurserna har bidragit med något, även om det är långt ifrån alla som bidrar med konkret kunskap.

Du kanske har valt fel utbildning? Jag gick ut I för 3ish år sedan och tyckte majoriteten av kurserna var roliga. Och majoriteten av det som inte var roligt var intressant eller bra för framtiden.

Inte för att jag har med det att göra men vilken bransch har du blivit erbjuden internship i?

Vild chansning: Trading på en bank då det handlar om pokerspelare och finans?

Postad

Tycker du inte det är roligt att ha lagom att göra? Är väl bra mycket roligare att göra något under dagen än att bara såsa. Also, 8-17 är väl ingenting att gråta över, åtminstone inte om man ska bli något men det kanske du inte vill. Outliers.

jag har inte direkt brist andra saker jag också vill göra. visst är ju lite kul utmaning att ha mycket att göra, men hade gärna haft lite mer tid över. läsa 150% är inget jag rekommenderar och tänker aldrig göra igen...

8-17 är något att gråta över imo. visst folk uthärdar det likt de uthärdar att vara feta eller sjuka. men det är inget man bör sträva efter eller vara nöjd med imo. finns mycket viktigare saker i livet än att tjäna mycket.

flashbackgrävarna i sr:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=5527178&play=4549323&playtype=Ljudklipp

Postad
Behövs verkligen en upphöjning för att kunna squat-skita korrekt? Har testat att helt enkelt squata på toaringen utan problem. Är det nåt jag har missat?

bumpar bajsinlägget; jag satt som snubben till höger. kändes lite i fötterna/valvet men det var typ det enda som vart lite störande. klarar jag mig som det är eller bör en fotpall införskaffas?

pseudo2.gif

Postad
bumpar bajsinlägget; jag satt som snubben till höger. kändes lite i fötterna/valvet men det var typ det enda som vart lite störande. klarar jag mig som det är eller bör en fotpall införskaffas?

pseudo2.gif

kör på! men undvik det här:

a.baa-falling-into-the-toilet.jpg

hur kändes det att squatskita? något du rekommenderar de mindre våghalsade forumiterna att pröva?

Postad
Jag skulle nog iakta viss försiktighet med att belasta porslinstoan på ett sätt som inte ingår i designspeccen då konsekvenserna av att falla ned på vassa kanter kan bli rätt allvarliga.

Edit: Tydligen gav länken utslag i någons virusprogram. Cliffs: Föreställ dig en toa som brutits sönder.

Postad
Jag skulle nog iakta viss försiktighet med att belasta porslinstoan på ett sätt som inte ingår i designspeccen då konsekvenserna av att falla ned på vassa kanter kan bli rätt allvarliga.

Edit: Tydligen gav länken utslag någons virusprogram. Cliffs: Föreställ dig en toa som brutits sönder.

känns som en skön skadeståndstalan annars eftersom tillverkaren (såvitt jag vet) inte utfärdat några direktiv för toan ifråga. (bortse från ev dränk dig inte i den lr använd inte hjullastare i närheten för ev bortförsel av avföring)

Postad
Jag har lite svårt att tro att det finns något skadestånd som väger upp ett par decimeters porslinskärva i daimkrysset.

nja, blir väl produktansvar som gäller och då gäller det väl att tillverkaren uttryckligen sagt nej till squat-skitning. typ.

till heltoks fråga;

kändes som ett bra flöde men som jag har förstått det så gäller det fördelar (in the far), så jag får återkomma i ärendet.