Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

hur då? det är ju hela poängen med marknad, att den anpassar sig. låter som vanliga sosse-fallacyn "problemet med kapitalism är att någon kan köpa allt kaffe i världen och sedan sälja det dyrt" vilket givetvis är helt idiotiskt för i takt med att rikingen köper upp allt blir det svindyrt och i takt med att han dumpar det på marknaden sedan faller priserna. folk som daytradear blir rika på rikingens bekostnad.

 

det ska erkännas att jag inte vet vad jag pratar om. jag vet knappt hur en marknad fungerar (tar gärna boktips), men det känns som att man borde kunna fakea olika marknadshändelser och lura pöbeln. när jag läst diskussioner om värdet på bitcoin har ett argument varit "det handlas så och så myckt med bitcoin därför är bitcoin värt X" eller "alla sitter ju bara och håller på sina bitcoins, därför är bitcoin inte värt mer än X". om jag då äger 10% av alla bitcoins borde jag väl kunna handla en massa med mig själv och på så sätt få bitcoin att verka mer värt än vad det egentligen är?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Drar en vild chansning på https://sv.wikipedia.org/wiki/Flyttank

Vet att pokerspelare har använt sig av det när de har funderat på poker.

 

Verkar coolt som fan. Det fanns ju ett par roliga studier att läsa om någon är intresserad. Alternativt gör ni som jag och lyssnar på det obligatoriska Joe Rogan klippet http://www.youtube.com/watch?v=KeqmKwsvM58. Hur some helst, jag har bokat tid på torsdag så jag återkommer med trip report!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar coolt som fan. Det fanns ju ett par roliga studier att läsa om någon är intresserad. Alternativt gör ni som jag och lyssnar på det obligatoriska Joe Rogan klippet http://www.youtube.com/watch?v=KeqmKwsvM58. Hur some helst, jag har bokat tid på torsdag så jag återkommer med trip report!

 

boka min 1h. 45 minuter verkar vara standard överallt, men det är för kort imo.

 

http://www.vice.com/hamiltons-pharmacopeia/tanks-for-the-memories-part-1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ska erkännas att jag inte vet vad jag pratar om. jag vet knappt hur en marknad fungerar (tar gärna boktips), men det känns som att man borde kunna fakea olika marknadshändelser och lura pöbeln. när jag läst diskussioner om värdet på bitcoin har ett argument varit "det handlas så och så myckt med bitcoin därför är bitcoin värt X" eller "alla sitter ju bara och håller på sina bitcoins, därför är bitcoin inte värt mer än X". om jag då äger 10% av alla bitcoins borde jag väl kunna handla en massa med mig själv och på så sätt få bitcoin att verka mer värt än vad det egentligen är?

 

när du säljer bitcoin sänker du priset på bitcoins ja, så när du försöker sälja av stora mängder får du dåliga valuta för dina bitcoins. samma när du försöker köpa stora mängder då stiger kursen och du får betala dyrt för dina bitcoins. marknaden är som gjord för att straffa stora rörelser så snarare kan forumiter bli rika på att exploatera att rikingar inte har tid att göra små affärer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Poängen är att denna sosse redan har allt kaffe och därav lättare kan styra marknaden
Agreed. Killen hade en kaffe-generator och fick på så vis utan ansträngning hela kaffemarknaden.

 

Varje gång "sosse" nämns verkar ni tappa tråden och säga något konstigt.

 

Sen går det väl inte att fucka up marknaden hur mycket som helst, men det bör ju finnas bra och dåliga sätt att sälja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Agreed. Killen hade en kaffe-generator och fick på så vis utan ansträngning hela kaffemarknaden.

 

utan ansträngning? de offrade sin cpu-kraft på något om nästan inget trodde på. de behöll pengarna istället för att växla ut och sänka kursen. om satoshi blir miljardär är det välförtjänt imo. de andra som hakade på förtjänar också att bli rika.

 

http://motherboard.vice.com/blog/this-pizza-is-worth-750000

Laszlo was one of the first bitcoin miners, and early on, his coffer was likely overflowing—the original miners were still minting 50 BTC every 10 minutes, remember, and had fewer competitors with which to share the spoils. Even when the value of bitcoin promptly began to rise, and the Bitcoin Pizza Index hit $270,000 in 2011, Hanyecz quipped online that "I don’t feel bad about it. The pizza was really good.”

 

idag är den värd en miljon dollar. de som sålde pizzan, köpte pizzan och de andra som valutaspekulerade är framtidens hjältar och förtjänar att belönas. om bitcoin lyckas kommer det antagligen öka vår produktivitet på jorden något enormt. att missunna dem pengar är väldigt sosse. "utan ansträngning", Taleb hånar dig för sådana uttryck. att de blev rika utan ansträngning är något vi borde se upp till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan ansträngning? de offrade sin cpu-kraft på något om nästan inget trodde på. de behöll pengarna istället för att växla ut och sänka kursen. om satoshi blir miljardär är det välförtjänt imo. de andra som hakade på förtjänar också att bli rika.

Ren och skär bonnröta. Skulle gärna vara mer romantiker om man fick välja vad man såg och inte såg.

 

 

"utan ansträngning", Taleb hånar dig för sådana uttryck. att de blev rika utan ansträngning är något vi borde se upp till!
Vad du menar är att du hånar mig men du tycker inte att ditt ord är viktigt så för effekt låtsas vi att Taleb hånar mig istället.

 

Igen, det är bara röta. Det finns miljontals "bitcoins" att lägga sin tid, vilket miljontals människor gör. Systemet är antifragile, individen är mest bara random volatile.

 

Det är, självklart, inte dessa herrar som ska hyllas. Det är - tvärt om - den tysta kyrkogården som ska hyllas.

Mvh Taleb

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utan ansträngning? de offrade sin cpu-kraft på något om nästan inget trodde på. de behöll pengarna istället för att växla ut och sänka kursen. om satoshi blir miljardär är det välförtjänt imo. de andra som hakade på förtjänar också att bli rika.

 

http://motherboard.vice.com/blog/this-pizza-is-worth-750000

 

 

idag är den värd en miljon dollar. de som sålde pizzan, köpte pizzan och de andra som valutaspekulerade är framtidens hjältar och förtjänar att belönas. om bitcoin lyckas kommer det antagligen öka vår produktivitet på jorden något enormt. att missunna dem pengar är väldigt sosse. "utan ansträngning", Taleb hånar dig för sådana uttryck. att de blev rika utan ansträngning är något vi borde se upp till!

 

Äckligt bajsnödig du är. Det var inte detta som var poängen och ingen ifrågasätter om de är värda det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De här grabbarna har nog tränat lite rörelse, kolla efter typ 5 min:

 

det ser dock inte särksilt naturligt ut. bara för att "vi" kan utföra rörelsen, så betyder det inte att vi skall göra rörelsen. den som anser att parkour ingår i ett naturligt rörelsemönster har nog inte riktigt förstått hur vi har utvecklats genom åren ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det ser dock inte särksilt naturligt ut. bara för att "vi" kan utföra rörelsen, så betyder det inte att vi skall göra rörelsen. den som anser att parkour ingår i ett naturligt rörelsemönster har nog inte riktigt förstått hur vi har utvecklats genom åren ...

 

Kanske inte är naturligt och det menade jag inte heller, tyckte mest att det var grymt att ha sådan kontroll på kroppen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

w00t:

http://www.oddee.com/item_98038.aspx#esOHTLxhb3qwzVHO.01

 

nu rasar bitcoins:

Just received this e-mail:

DWOLLA

As of 12:13 PM on 5/14/2013:

You’re receiving this notice because our systems have indicated that you’ve processed and completed a real-time Dwolla-to-Dwolla payment to Mutum Sigillum LLC (“Mt. Gox”) within the last 24 hours.

Due to recent court orders received from the Department of Homeland Security and U.S. District Court for the District of Maryland, Dwolla is no longer legally able to service Mutum Sigillum LLC’s account.

This is a courtesy email encouraging you to follow up on any uncompleted orders with Mutum Sigillum LLC as Dwolla is now unable to move money to and from Mutum Sigillum LLC’s Dwolla account.

Dwolla is not party to this matter nor does it have any information or further insight into the situation. We strongly encourages those with questions to contact Mutum Sigillum LLC

Note: Dwolla requires a court order before honoring requests such as seizing funds or revoking access to an account.

On behalf of Dwolla, we apologize for this inconvenience.

 

och fin comeback:

Z2UsJzZ.png

 

 

Ren och skär bonnröta. Skulle gärna vara mer romantiker om man fick välja vad man såg och inte såg.

ren? verkligen inte imo, de var de som först förstod potentialen. var det ren bondröta att jag köpte för $16 när de idag är värda $120? klart det var en hel del tur och osäkra beslutsunderlag, men det var early adoptors som såg till att det idag har fått den spridningen det har idag.

 

 

Vad du menar är att du hånar mig men du tycker inte att ditt ord är viktigt så för effekt låtsas vi att Taleb hånar mig istället.

senaste Talebcitatet här var:

Only in recent history has “working hard” signaled pride rather than shame for lack of talent, finesse and, mostly, sprezzatura.

 

det är det jag menar med att du säger att de blev rika utan ansträngning som om detta skulle förringa deras insats.

 

Igen, det är bara röta.

du övertygar mig inte för att du upprepar samma påstående två gånger. testa resonemang nästa gång vetja.

 

Det finns miljontals "bitcoins" att lägga sin tid, vilket miljontals människor gör. Systemet är antifragile, individen är mest bara random volatile.

jag fattar inget.

 

 

Det är, självklart, inte dessa herrar som ska hyllas. Det är - tvärt om - den tysta kyrkogården som ska hyllas.

Mvh Taleb

eh? såg du hans snack med Cameron? snarare säger han motsatsen. visst vi ska hylla entrepenörer som försökte och hade otur, men ser verkligen hur det skulle vara självklart att vi inte ska hylla den första pizzaköparen eller den första som handlade bitcoins för pengar. visst bitcoin behövde en Satoshi som kom på systemet, men de behövde de första som hakade på:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ren? verkligen inte imo, de var de som först förstod potentialen. var det ren bondröta att jag köpte för $16 när de idag är värda $120? klart det var en hel del tur och osäkra beslutsunderlag, men det var early adoptors som såg till att det idag har fått den spridningen det har idag.

Nej de förstod inte potentialen, de gissade potentialen och gissade kanske rätt. Jag vet inte varför det där med hindsight blir så svårt att förstå så fort något går vägen, men är så lätt att förstå när saker går åt helvette.

 

Den stora delen banbrytande, smarta, early adopters ligger som sagt på kyrkogården och håller käften.

senaste Talebcitatet här var:

Antingen förstår du inte vad Taleb menar eller så förstår du inte vad jag menar, men jag motsäger alltså inte det där gamla citatet.

 

jag fattar inget.

Nya saker med potential finns överallt, hela tiden, och smarta människor blir "early adopters" precis hela tiden. Standard blir det inget av det; vad som fastnar är lotteri; vad som sticker likt en konvex svart svan - måste jag verkligen förklara på vilken nivå det ligger?

 

Det är, som sagt, mänskligt att göra framgång logisk i efterhand och skylla misslyckanden på otur. Jag vet inte riktigt om det fyller en funktion, men är det en något riktigare bild man vill få ut får man iaf kompensera för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det var bara ren tur, men vi ska hylla alla på kyrkogården som hade otur? varför inte bara hylla båda?

 

imo var det inte bara tur, det var också viss mått av risktagande, promotande och utlånande av resurser/IOU. väl värt att hyllas och att de blir rika är fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det var bara ren tur, men vi ska hylla alla på kyrkogården som hade otur? varför inte bara hylla båda?
Varför bytte du till min sida? Försöker du förvirra mig? :-P

imo var det inte bara tur, det var också viss mått av risktagande, promotande och utlånande av resurser/IOU. väl värt att hyllas och att de blir rika är fint.

Nej det var inte (nödvändigtvis) bara tur, men det jag menar är att det fortfarande är turfaktorn som skilljer en lyckad early adopter mot en misslyckad. Bananskals-faktorn är vida överlägsen analysen.

 

Gemene man begriper knappast hur stor den där kyrkogården är, med andra ord fungerar det säkert jättebra som incitament att hylla och belöna de 0.1% som råkar vinna på lotto. Men nu talar vi alltså inte om att vända upp och ner på systemet, utan bara om en mer rättvisande bild..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

boka min 1h. 45 minuter verkar vara standard överallt, men det är för kort imo.

 

http://www.vice.com/hamiltons-pharmacopeia/tanks-for-the-memories-part-1

 

Tack för länkarna! Jag tänkte dock inte läsa något mer innan jag prövar det själv då jag tycker det är roligare så. Precis som du nämner så är det bara 45 minuter. Jag kunde inte få en längre tid den här veckan men förmodligen så blir det mer än en gång och då ska jag pröva en timme nästa gång. Om någon i Malmö är sugen så finns det t.ex här http://www.halsotankenfloating.se/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

så det var bara ren tur, men vi ska hylla alla på kyrkogården som hade otur? varför inte bara hylla båda?

 

För att svaghet förtjänar förakt och för att det naturliga urvalet bygger på att vinnaren faktiskt vinner.

 

Börjar vi hylla förlorarna sätter vi incitamenten för utrotning av svaga element ur spel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att svaghet förtjänar förakt och för att det naturliga urvalet bygger på att vinnaren faktiskt vinner.

 

Börjar vi hylla förlorarna sätter vi incitamenten för utrotning av svaga element ur spel.

 

Varför förtjänar svaghet förakt enligt dig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att svaghet förtjänar förakt och för att det naturliga urvalet bygger på att vinnaren faktiskt vinner.

 

Börjar vi hylla förlorarna sätter vi incitamenten för utrotning av svaga element ur spel.

Mjah, men nu befinner vi ju oss på en annan nivå, där frågan är vad som är riktigt snarare än hur ett system ska utformas för att ge rätt incitament.

 

Det är realistiskt att se eventuella bitcoin miljardärer som rena lottovinnare snarare än något annat, men att de hyllas som geniala och att "kyrkogården är tyst" är ju däremot jättebra för samhällets utveckling.

 

hur definierar du tur i detta fallet?
Om du läser black swan och håller med om det fundamentala så kan du komma dit själv.

 

Vi kan för skojs skull istället vara lite banala. Låt säga att Kalle, idag 22 år arbetsslös och utslängd av morsan, listar ut att bitcoin uppenbarligen är en miljardinvestering. Kalle vet att bitcoins är hans väg upp från gatan, så han investerar allt han äger, inklusive all sin tid.

 

Det visar sig att bitcoins växer till en miljardinvestering, och detta tog Kalle upp från gatan. Är Kalle - mr 100% - genial? Vad avjorde Kalles öde?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trilske du låter som någon som klagar på att en amatör vann en wsop-turnering.

 

Självklart hittar en blind höna ett korn ibland. Good for him!

 

Han gjorde iaf ett rätt till skillnad från den stora massan.

Underkonsumerade och investerade. (även om det kanske var en väldigt riskfylld investering)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trilske du låter som någon som klagar på att en amatör vann en wsop-turnering.
Vart klagar jag?

 

Självklart hittar en blind höna ett korn ibland. Good for him!

Poängen är att alla hönor är blinda. Och ja, ibland hittar någon ett (guld)korn.

 

Ska vi tala om hönor får vi nog gå på saker som att vissa blinda hönor är mer rörliga (fortfarande blinda men "ramlar" över ett större område).

 

Han gjorde iaf ett rätt till skillnad från den stora massan.

Underkonsumerade och investerade. (även om det kanske var en väldigt riskfylld investering)

Ja. Hur mycket av miljonrikedomen förklarar denna variabel? Error/Slumptermen äter upp hela förklaringsmodellen.

 

 

Om någon är det minsta intresserad av implikationerna så gillar jag personligen Talebs version av att fokusera på "överlevnad" i första, andra och tredje hand.

 

Och, igen, den Trillskianska läran som med övertygelse hävdar att liten/försiktig (percieved) optimering ger stor (verklig) optimering.

 

Exempel 1: Placera dig i en volatil miljö och överlev.

Exempel 2: Om du vill komma i form via träning, forcera typ 5-10 minuters träning i veckan.

 

"Bitcoins-miljonär-effekter" kommer eller kommer inte.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men Trillske har ju aldrig kritiserat modet att satsa och tro på bitcoin. Han säger att turmomentet i succen är väldigt stor och det är ju odiskutabelt helt sant.

 

Vad anser ni om Talebs tes:

 

"slow learners are deeper, more robust, and unlike fast ones, make small, rather than large mistakes."

 

Går inte detta stick i stäv med hans tidigare resonemang om antifragile?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...