Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

behöver boktips.

 

temat är fysik/matematik

 

änsålänge har jag bestämt mig för:

Surely You're Joking, Mr. Feynman!

 

fyll på min inköpslista!

 

Cryptonomicon av Neal Stephenson, skönlitteratur med matte/crypto/INT.

Jag rekomenderar den varje gång någon frågar efter boktips.

Du har väl läst GEB av Hofstadter, annars är den ett klockrent tips.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sprids bland kändisar i USA nu:

 

Recent G.I. Joe, She's the Man, and Stop-Loss star Channing Tatum has been spotted wearing KSO Trek Five Fingers while on his way to workout.

 

 

http://neuroanthropology.net/2009/07/26/lose-your-shoes-is-barefoot-better/

http://www.elsevier.com/wps/find/authored_newsitem.cws_home/companynews05_01399

 

Sternbergh explains the developmental influence of shoes simply: ‘This is the shoe paradox: We’ve come to believe that shoes, not bare feet, are natural and comfortable, when in fact wearing shoes simply creates the need for wearing shoes.’ Shoe designers are convinced that feet need to be protected against the ground, and the result is that our feet are so sheltered that they do become fragile.

 

 

During barefoot running, the ball of the foot strikes the ground first and immediately starts sending signals to the spinal cord and brain about the magnitude of impact and shear, getting most of its clues about this from the skin contact with the surface irregularities of the ground. Take away this contact by adding a cushioned substance and you immediately fool the system into underestimating the impact. Add a raised heel and the shod runner is forced to land on it. Strap the cushioning on tightly with the aid of a sophisticated lacing system and you block out shear as well, throwing the shock-absorption system even further into the dark ... The cushioned midsole of the modern running shoe robs the system of important sensory information necessary for ankle, knee and hip response to impact. The arch support (or orthotic) in modern running shoes not only prevents the arch suspension system from absorbing energy by preventing flattening but eventually leads to intrinsic muscle atrophy and complete loss of active muscular control of the arch leaving only the inelastic plantar fascia as a checkrein to flattening. The barefoot runner’s ‘foot position awareness sense’ which relies heavily on sensory input from the sole of the foot minimizes his risk of sustaining an ankle sprain on uneven ground. The shod runner is at marked increased risk of ankle sprains because his ‘foot position awareness sense’ is handicapped by the paucity of sensations coming from his soles.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kan du va så insnöad på några meningslösa fingerdojer:-P ?

 

älskar dem helt klart. löpningen blir roligare, bättre och det känns helt enkelt bra. tackar dem för att jag gick ner 8kg förra året och mår allmänt jättebra. vill bara sprida glädjen. är övertygad om att väldigt många här skulle må väldigt bra över att gå över till VFF eller barfotalöpning. bästa investeringen jag har gjort i mitt liv imo.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såg avatar på 3d bio igår. Måste hålla med om att det är den mest speciella och bästa filmupplevelse jag haft. När man gick från bion så kändes det inte som man sett en film utan att man fått ta del av en annan värld i 2 timmar och 40 minuter. När jag ser den på tv hemma sen så tvivlar jag på att jag kommer känna likadant men just igår på den bion i 3d så va det en fantastisk upplevelse. My 2 cents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såg avatar på 3d bio igår. Måste hålla med om att det är den mest speciella och bästa filmupplevelse jag haft. När man gick från bion så kändes det inte som man sett en film utan att man fått ta del av en annan värld i 2 timmar och 40 minuter. När jag ser den på tv hemma sen så tvivlar jag på att jag kommer känna likadant men just igår på den bion i 3d så va det en fantastisk upplevelse. My 2 cents.

 

+1 håller med

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

såg avatar på 3d bio igår. Måste hålla med om att det är den mest speciella och bästa filmupplevelse jag haft. När man gick från bion så kändes det inte som man sett en film utan att man fått ta del av en annan värld i 2 timmar och 40 minuter. När jag ser den på tv hemma sen så tvivlar jag på att jag kommer känna likadant men just igår på den bion i 3d så va det en fantastisk upplevelse. My 2 cents.

 

+2

 

försöker komma tillbak till världen men alla vettiga sittplatser är fullbokade långt framåt. kul att filmen går bra. tog nog ROTK igår:

http://boxofficemojo.com/alltime/world/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem Born to run som du rekommenderade för ett tag sedan och har börjat tjuvläsa första halvan (var julklapp) och måste säga att den är riktigt bra. Rolig, underhållande och inspirerande.

Har inte skaffat ett par ff än, men försökt köra lite ny löpteknik genom att använda främre delen av foten och skippa hälen. Fungerar bra, även om det är rätt stelt i vaderna än så länge så springer bara varannan dag. Känner att det blivit betydligt "lättare" att springa den månad jag kört hittils. Att jag haft fel teknik tidigare är troligen anledningen till att jag utvecklats så dåligt.

 

Ska skaffa ett par ff och slänga bort löpskorna snart, tänkte bara vänta tills de släppt den nya modellen som du snackade om som skulle vara extra anpassad för just löpning.

 

Vad heter den modellen btw?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

+2

 

försöker komma tillbak till världen men alla vettiga sittplatser är fullbokade långt framåt. kul att filmen går bra. tog nog ROTK igår:

http://boxofficemojo.com/alltime/world/

 

Är inflation medräknad i Boxofficemojo-listan?

 

Hittade en annan spännande lista om de 15 dyraste filmerna omräknad till dagens $-värde: http://www.chicagonow.com/blogs/leshock-value/2009/12/avatar-week-the-15-most-expensive-movies-ever-made.html

 

Vilka har ni sett på denna listan?

http://www.chicagonow.com/blogs/leshock-value/2009/12/avatar-week-the-30-most-groundbreaking-movies-ever.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick hem Born to run som du rekommenderade för ett tag sedan och har börjat tjuvläsa första halvan (var julklapp) och måste säga att den är riktigt bra. Rolig, underhållande och inspirerande.

Har inte skaffat ett par ff än, men försökt köra lite ny löpteknik genom att använda främre delen av foten och skippa hälen. Fungerar bra, även om det är rätt stelt i vaderna än så länge så springer bara varannan dag. Känner att det blivit betydligt "lättare" att springa den månad jag kört hittils. Att jag haft fel teknik tidigare är troligen anledningen till att jag utvecklats så dåligt.

 

Ska skaffa ett par ff och slänga bort löpskorna snart, tänkte bara vänta tills de släppt den nya modellen som du snackade om som skulle vara extra anpassad för just löpning.

 

Vad heter den modellen btw?

 

bikila och speed. är främst bikila jag är intresserad av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är inflation medräknad i Boxofficemojo-listan?

 

Hittade en annan spännande lista om de 15 dyraste filmerna omräknad till dagens $-värde: http://www.chicagonow.com/blogs/leshock-value/2009/12/avatar-week-the-15-most-expensive-movies-ever-made.html

 

Vilka har ni sett på denna listan?

http://www.chicagonow.com/blogs/leshock-value/2009/12/avatar-week-the-30-most-groundbreaking-movies-ever.html

 

Mycket intressanta länkar för en filmnörd :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nice, free our toes!

 

youtubeklipp

 

intressant

 

Borde inte deras argument i episod 3 om att vi har folkvalda representanter krossas av att åldern för att deltaga i alla val och att flytta inte är samma som för att vara skatteskyldig?

När jag var yngre och fick ärva pengar av en släkting tyckte jag alltid att det var orättvist att jag verkligen var tvingad till att betala skatt utan att ha haft någon som helst möjligthet att varken rösta på något politiker, själv ställa upp i val eller flytta till ett annat land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte deras argument i episod 3 om att vi har folkvalda representanter krossas av att åldern för att deltaga i alla val och att flytta inte är samma som för att vara skatteskyldig?

När jag var yngre och fick ärva pengar av en släkting tyckte jag alltid att det var orättvist att jag verkligen var tvingad till att betala skatt utan att ha haft någon som helst möjligthet att varken rösta på något politiker, själv ställa upp i val eller flytta till ett annat land.

skatten kan ju anses betalas av givaren och inte av tagaren. oth så kan ju en minderårig ärva en annan minderårig i specialfall...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Borde inte deras argument i episod 3 om att vi har folkvalda representanter krossas av att åldern för att deltaga i alla val och att flytta inte är samma som för att vara skatteskyldig?

När jag var yngre och fick ärva pengar av en släkting tyckte jag alltid att det var orättvist att jag verkligen var tvingad till att betala skatt utan att ha haft någon som helst möjligthet att varken rösta på något politiker, själv ställa upp i val eller flytta till ett annat land.

 

bara sett 2 avsnitt änsålänge. men hela grejjen med folkvalda och moral tycker jag suger. bara för att majoriteten tycker stöld är okej är det inte okej oavsett om det gynnar landet eller ej. om de folkvalda tyckte att 10% av tjejer som föddes skulle tvångsprostitueras för landets bästa hade folk reagerat, men eftersom folk är så vana vid skatt orkar ingen bry sig. när sossarna fick för sig att tvångssterilisera 50 000 svenskar var det inte okej även om de var folkvalda.

 

ser 3an nu:

 

sitter och nickar till snacket om libertarianism. så frågar han vilka i publiken som är liberaler. tänker att i kapitalist USA, på en av de dyraste universiteten borde iaf kvoten liberaler vara hyfsad. men knappt någon procent som är libertarianer :(

 

8000poster!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...