Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Esactun, om du inte orkade med VBA eller att lära dig pivot-tabeller så finns det en fusk-knapp i Excel som heter record macro. Så länge du ska utföra samma operationer gång på gång är det alltså jättelätt att spela in momentet än gång och sedan köra macrot.

 

(det generar alltså en VB-kod åt dig, så om du vill peta lite lätt bara så kan du tex krypa in i koden och bestämma hur många gånger du vill loopa, så slipper du även trycka igång macrot hundratals gånger).

 

________________

 

Standard att Boston är en ännu större grej i Sverige än i USA (minus Boston obv). Flera som frågat mig om händelsen diskuteras överallt här. Nej.

 

Så man får nog vara benägen att hålla med om att mediabilden i Sverige är skev. Sen kan det möjligen vara så att fler svenskar har koppling till Boston än till Irak, jag vet inte, men ändå.

 

_________________

 

så vill jag att mitt hus ska se ut:

Flytta till södra Kalifornien så kommer du möjligtvis uppgradera drömhuset. Relativt normala* människor kan ha så. jävla. sjuka. hus. I så. jävla. sjuka. landskap.

 

*Fortfarande framgångsrika CEOs osv, men jag menar att det inte riktigt är Zlatan.

 

_______________________

 

Har förövrigt inte helt begripit vad som håller nere lönerna så brutalt i Sverige. Låt säga att ett stort företag går riktigt dåligt och vill att någon ska gå in och försöka vända trenden. De kommer fram till vilken ny chef de vill ha. Vad stoppar honom från att få en miljon i månaden för att ta över? Det är ju relativt små summor i den situationen. Hittar de alltid någon de uppskattar gör det precis lika bra, men för 100k/månad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

________________

 

Standard att Boston är en ännu större grej i Sverige än i USA (minus Boston obv). Flera som frågat mig om händelsen diskuteras överallt här. Nej.

 

Så man får nog vara benägen att hålla med om att mediabilden i Sverige är skev. Sen kan det möjligen vara så att fler svenskar har koppling till Boston än till Irak, jag vet inte, men ändå.

 

697px-Foreign-born-in-sweden-2009.JPG

 

Sen fattar jag att vi identifierar oss med västerlänningar mer. Konstigt bara att man inte sett mer PK-vänster uttala sig om detta, man behöver ju faktiskt inte förminska Boston, bara be om lite mer plats för jordbävningen. Sen kan jag iofs förstå att det också är mer spektakulärt med bombdåd än naturkatastrof.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flytta till södra Kalifornien så kommer du möjligtvis uppgradera drömhuset. Relativt normala* människor kan ha så. jävla. sjuka. hus. I så. jävla. sjuka. landskap.

 

tror du missade poängen. jag vill inte ha ett sådant hus. eller jag kanske vill ha huset men jag vill inte ha all skit som följer med det, alla prylar, alla tidningar, all inredning etc. så jävla massa skit man samlar på sig som inte gör en lyckligare utan bara skapar nya bekymmer. ok jag kanske vill all skit, men jag vill iaf ha en oas utan skit också.

 

522448_523619834346827_715693193_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tror du missade poängen. jag vill inte ha ett sådant hus. eller jag kanske vill ha huset men jag vill inte ha all skit som följer med det, alla prylar, alla tidningar, all inredning etc

Fast det var just lugnet i din bild som fick mig att tänka lite på husen här. Man behöver ju inte fylla ytorna med tidningar, man kan ju fylla dem med.. yta.

 

30wa26c.jpg

 

Man behöver ju fortfarande bara en grill och samma (möjligen lite bekvämare) uppsättning utemöbler. Det är ju ytorna som växer.

 

De är duktiga på lugn här (efter de jobbat sig dit dvs).

 

 

Att det är en sån liten bild på en sån liten del är för att det kändes jättekonstigt att lägga upp en bild på någon annans tomt. Nu tror jag inte de bryr sig om det alls, men det är någon spärr som säger mig att det är konstigt att göra så. Det blev poolen eftersom den på något vis känns minst privat (samt sexy).

 

Å andra sidan är det kanske inte så viktigt att skryta om andras hus heller så vi kanske klarar oss.

 

Det där huset är förövrigt helt magnifikt. Ser väldigt fint men ganska normalt ut vid första anblicken, växer sedan för varje dörr man öppnar.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Standard att Boston är en ännu större grej i Sverige än i USA (minus Boston obv). Flera som frågat mig om händelsen diskuteras överallt här. Nej.

 

Du befinner dig iofs i Mexiko. Knappt att det talades om 9/11 i de där avkrokarna.

 

Har förövrigt inte helt begripit vad som håller nere lönerna så brutalt i Sverige. Låt säga att ett stort företag går riktigt dåligt och vill att någon ska gå in och försöka vända trenden. De kommer fram till vilken ny chef de vill ha. Vad stoppar honom från att få en miljon i månaden för att ta över? Det är ju relativt små summor i den situationen. Hittar de alltid någon de uppskattar gör det precis lika bra, men för 100k/månad?

 

Vad får dig att tro att en VD på ett stort svenskt företag har 100k/månad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en intressant bok om rörlighet. Dock inte släppt ännu (23/4).

 

Skriven av han som har den utmärkta siten mobilitywod.com, Kelly Starret.

 

http://www.mobilitywod.com/

 

http://www.amazon.com/Becoming-Supple-Leopard-Preventing-

Performance/dp/1936608588/ref=sr_1_1?s=books&ie=UTF8&qid=1366205475&sr=1-1&keywords=mobility+kelly

 

Länk till pdf med 50 s. för provläsning: http://download.lugosoft.com/cfe/_library/file/BASL%20Sample.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med om vikings, men Defiance har potential för oss sci-fi-suckers. verkar dessutom ha slagit rekord så hoppas den får vara kvar :)

 

4chan verkar ha hittat han som bombade:

Got to work and logged into facebook. I saw a recent update by the 4chan account, so I'm not sure if this is a troll but it really seems legit. With that disclaimer, 4chan is basically saying they have found a 1 to 1 match for the bomber. I didn't see this posted yet, but ya.

 

LqIUrJG.jpg

 

I think the red box is the 20 year old Saudi, the yellow the 8 year old that passed. This explains why they were checking out the Saudi with a backpack.

 

8dHaVvw.jpg

 

iOMXbdz.jpg

 

 

internet hittar mer:

 

internet vs underrättelsetjänsten 1-0

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du befinner dig iofs i Mexiko. Knappt att det talades om 9/11 i de där avkrokarna.

Njah, 2 mil gör en enorm skillnad när de innehåller den sjukaste barriären någonsin (inte ens jag, med fläckfria papper, vill passera - åt något håll).

 

Men jag förstår poängen och tycker snarare det illustrerar att Boston är lite som ett annat land. Med Sverige-mått finns det helt enkelt många länder här.

 

Just 9/11 tror jag dock var huvudtopic överallt, det hade sådana sjuka politiska konsekvenser. Inte som i NY kanske - jag har en bekant som flyttade hem 10 år efter det för han menade på att hela stället förändrades och inte återhämtade sig.

 

Vad får dig att tro att en VD på ett stort svenskt företag har 100k/månad?

Är uppfattningen jag har fått. Varsågod att rätta mig om jag har fel.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej.. Jag kanske har stirrat mig blind på att läkare osv verkar hamna vid ett "tak" i Sverige som de liksom inte kommer förbi. Och när jag tänker efter känner jag ju ingen svensk som är tillsatt övergripande CEO (bara folk som startat själva osv) så det kanske var en onödig gissning. Den som sa det (jante) var det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

[quote=Trillske;1745023

Standard att Boston är en ännu större grej i Sverige än i USA (minus Boston obv). Flera som frågat mig om händelsen diskuteras överallt här. Nej.

 

 

Alltså hatar denna jämförelse, i Irak o länder däromkring är det KRIG ju? Där skjuts det av millitärer ( inte för det är mer okej, eller bra att det är krig )

Medans det som t.e.x hänt i Usa inte har varit pga krig eller nåt, utan en terrorhandling. Stor skillnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stor skillnad.

Utveckla gärna.

 

 

Jag vet att det är stor skillnad vad gäller folks underhållnings-preferenser, folk i allmänhet läser mycket hellre om "terrorism" än om "krig" (vågar jag påstå).

 

Visserligen reflekterar alltså nyheternas utbud efterfrågan, men jag tror vi är överrens om att när vi diskuterar nyheters skeva rapportering så syftar vi på att vi vill att de ska hålla någon form av opartisk distans och inte fylla sidorna med kalle anka eller annan fiktion om det är vad som säljer.

 

Återstår att definiera vad som är terrorism och vad som är krig i det här fallet men det lämnar jag förstås till dig eftersom du tycker att det är en stor skillnad.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Top 3 för ett år sen låg på ~1msek/mån i fast lön

 

http://www.svd.se/naringsliv/telias-vd-toppar-loneligan_7059855.svd

 

Okej.. Jag kanske har stirrat mig blind på att läkare osv verkar hamna vid ett "tak" i Sverige som de liksom inte kommer förbi. Och när jag tänker efter känner jag ju ingen svensk som är tillsatt övergripande CEO (bara folk som startat själva osv) så det kanske var en onödig gissning. Den som sa det (jante) var det.

 

Du kan även ha blandat ihop det med vad en vd generellt tjänar i Sverige. Då inkluderar det ju även alla små bolag. Har för mig att snittet då är 40-50 tkr/mån.

 

Men på de riktigt stora bolagen tjänar de minst 5 mkr/år. Ingenting mot Goldman Sachs vd dock...

 

http://online.wsj.com/article/SB10001424127887323968304578250080066305850.html

 

Har dragit ett par miljarder sen han blev vd 2006. Det mesta i optioner och aktier förstås.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...