Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Är det nån lchf/paleo förespråkare som orkar posta det denne äter under en vecka. Är nyfiken då man ofta ser nån biff med sallad och fetare typ av sås men det håller väl knappast en hel vecka, blir det nån variation för de som är strikta lchf:are till exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån lchf/paleo förespråkare som orkar posta det denne äter under en vecka. Är nyfiken då man ofta ser nån biff med sallad och fetare typ av sås men det håller väl knappast en hel vecka, blir det nån variation för de som är strikta lchf:are till exempel.

 

kaffe med grädde och smör verkar vara en måltid när det kommer till lchf :roll:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fin post barf! gillade sockerrör vs sockerdricka exemplet, 'whole foods' och hur det vi inte kunde smälta ändå har en vits låter rimligt, dock känns det mer som att hon attackera paleo som 'berta 45' skulle anamma via typ aftonbladets extrabilaga om hälsa och kanske inte heltoks mer insatta typ av paleo?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fin post barf! gillade sockerrör vs sockerdricka exemplet, 'whole foods' och hur det vi inte kunde smälta ändå har en vits låter rimligt, dock känns det mer som att hon attackera paleo som 'berta 45' skulle anamma via typ aftonbladets extrabilaga om hälsa och kanske inte heltoks mer insatta typ av paleo?

 

var inte riktat som nån attck mot tokens diet utan mer lite "public service", men att hon riktar sig mot berta 45 är nog lite att ta i utan kritiken hamnar förmodligen nånstans mellan dessa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fin post barf! gillade sockerrör vs sockerdricka exemplet, 'whole foods' och hur det vi inte kunde smälta ändå har en vits låter rimligt, dock känns det mer som att hon attackera paleo som 'berta 45' skulle anamma via typ aftonbladets extrabilaga om hälsa och kanske inte heltoks mer insatta typ av paleo?

 

ang insatt när det kommer till paleo blir det ju på nåt sätt ett icke-argument, då det helt enkelt inte går att vara insatt när det kommer till paleo mtp nuvarande forskning.

 

jag blev dock personligen väldigt förvånad över hur grönsaker har utvecklats genom tiderna; sen är jag iofs ingen paleo-gubbe per say ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

??

 

per se? låter på ett sätt och skrivs på ett annat; inget scoop att tala om ... :D

 

jag är mer intresserad av trillskes magiska metod att träna 6 gr om året men ändå hålla en fysik som man kan presentera (må det vara beach lr tävling)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det nån lchf/paleo förespråkare som orkar posta det denne äter under en vecka. Är nyfiken då man ofta ser nån biff med sallad och fetare typ av sås men det håller väl knappast en hel vecka, blir det nån variation för de som är strikta lchf:are till exempel.

 

jag har många gamla veckomenyer liggande och kan skriva ner dom här för ditt nöje om det är så du menar. vill du veta gram av varje livsmedel har jag ingen data jag vill dela med mig av.

 

 

jag brukar inte äta frukost, men gör jag det så blir det oftast tvåäggs-äggröra (ingen variation här inte). lunch är rester från matlagning under de senaste dagarna. kvällsmat är det som står här under och lagas från grunden i princip varje kväll. detta är hämtat från tre veckor totalt och det är inte några särskilt ovanliga veckor.

 

1 oxsvanssoppa

2 blomkålsmos & stekt gödtupp

3 rostbiff och coleslaw, tomat & rödlökssallad

4 kokossoppa

5 chili

6 fisk med stuvad mangold

7 apelsinsoppa

8 lövbiff (rå) med sallad

9 köttfärslimpa med pesto och grönsallad

10 lasagne (squash istället för pasta, ost istället för ostsås)

11 högrevsgryta med saffran, broccoli

12 köttfärssoppa, ugnsbakade rödbetor

13 grillspett på fläsksida, jordnötssås, fänkålssallad och smörstekt kvitten med parmesan-creme fraiche

14 grillade burgare med stekt lök och sallad

15 grillad entrecote och ugnsbakad rödlök

16 smörbakad fänkål med rå lövbiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan väl hålla dig till att skriva väggar om ämnen som du åtminstone har lite koll på trillske?

Har mycket koll. Ärligt talat är det dock inte mitt problem, så det är ok.

 

Have fun gaining. :roll:

 

 

 

1072c95.jpg

Mvh default fitnessbög

 

Visserligen direkt efter ett tungt möte med en skallerorm - oklart vem som skallrade/skakade mest av oss, så tappade väl 10kg på plats medans den slingrade sig runt min fot.

 

Så jag har som sagt failat er, jag är definitivt inget biceps-monster, men tror ändå jag är någonstans där många vill vara(?), utan något jävla opti-schema och med bra mycket mer vila än ansträngning. Enda kraven är hyfsad mat-budget för att proteinrikt ofta är dyrt samt förmåga att explodera utan att livet är hotat - sistnämnda går utan problem att träna upp.

 

Köper 100% att Killerwolf ifrågasätter det jag skriver och vill ha en dialog, fattar däremot inte att så många här inne lägger sig på golvet och skriker så fort man inte copy-pastear nya trendiga rön. Förvånas gång på gång av att en dagbok full av människor som vill ligga i framkant och ifrågasätta normer har så förjävla svårt med folk som kommer med obekanta infallsvinklar.

 

Jag är också irriterad på att jag blir irriterad och ens skriver detta, känns som en personlig svaghet att jobba vidare på. :(

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har jättemycket matlab-tips men känner att jag typ inte får någon cred. Antagligen är jag bara full och trött och har pms eller något men så är det. :D

 

Men lillkillen, är de nedriga mot dig i primalboken :(

 

Det kanske bara är ett implicit sätt att ge dig diffus uppmärksamhet utan att explicit acceptera dina något förvirrade vanföreställningar. Till tröst kan jag nämna att du knappast är ute cyklar värre än vanligt. En fullständig soppa av felaktigheter, men så brukar det ju vara. Vad är det som gör denna situation unik?

 

Kanske behöver du förankra den implicita metoden på ett mer explicit sätt. Förankring är viktigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tons of amazing gif's over here:

http://survivorgifs.tumblr.com/

 

24j6NC.gif

F8JUtd.gif

ZF4fdY.gif

T3Wiaz.gif

U1T3ll.gif

 

 

 

 

väldigt märklig föreläsning. titeln är debunking paleo, sedan är det 20min där hon bevisar varför paleo funkar. hon har helt enkelt inte satt sig in i rörelsen utan grundar allt i en nidbild som media har över hur rörelsen är. sedan ser jag inte direkt problemet om det faktiskt är så att några mindre insatta äter som hon säger, dvs nötbeteskött+ekologisk sallad varje dag. de bidrar ju till minskad global uppvärmning, skapar diversifierat djurliv, blir friskare och säger FU åt livsmedelsvärket. visst vi kan ju kräva att alla ska använda korrekta argument, men hur troligt är det att vi får igenom det? kan vi inte nöja oss med att folk iaf mår bra och gör planeten bättre att leva på? :-D

 

folk fokuserar på helt fel saker i livet, bli upprörd över att idioter är idioter och angripa folk som gör väl av fel orsak etc ger föga.

 

btw way of the superior man var faktiskt läsvärd. säger en del sund filosofi, mycket går igen från andra böcker. cliffs är typ "var antifragile". och så lite förklaringar om att fruns konstanta shit-test är saker man får leva med och lära sig hantera.

 

 

 

någon som kan ge review på koh jum?

1. hur är den 2013?

2. hur står den sig mot andra öar?

 

 

var ska man få korrekt information om vad som händer i världen nu när intrade är nere? tycker denna är för svår att överskåda: http://betsofbitco.in/list

måste finnas någon bättre?

 

depth_mtgox.png

funderar på vad jag missar, men borde inte det där driva upp priserna? förstår inte riktigt platån som uppstått runt 48usd i bitcoin senaste tiden, måste vara massa saker som drar och sliter i valutan vi inte ser. spännande tider...

 

 

Network Hashrate

PetaFLOPS

455.68

detta innan BFL-ASICs levererats. dvs 3st*världens näst kraftfullaste superdator adderade till bitcoinnätet sedan jag skrev sist.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förankring är viktigt!
Du är lite kul ibland, men det som blir fel med hela din implicit/explicit-repertoar är att du tydligt visat att det finns mycket i den "soppan" du inte begripit. Det kan man skylla på mig om man vill, men då ska man veta att många även faktiskt förstod. Vart är då den felande länken? Och där faller såklart även humorn.

 

Sen kan du även jobba med att tolka sociala signaler, tror jag, eftersom du verkar fått för dig att jag blir ledsen när tokboken bestämmer sig för att fjolla.

 

Dock trevligt att du inser att det finns någon form av poäng bakom det jag skriver. Vore du snäppet trevligare skulle du även våga hjälpa till att förklara vart folk hamnat lite fel. Det är oerhört tacksamt att göra, jag lovar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är lite kul ibland, men det som blir fel med hela din implicit/explicit-repertoar är att du tydligt visat att det finns mycket i den "soppan" du inte begripit. Det kan man skylla på mig om man vill, men då ska man veta att många även faktiskt förstod. Vart är då den felande länken?

 

Ja, det kan ju inte vara något fel på dina resonemang. Självklart måste det vara jag som är för dum för att förstå. Det verkar vara en sannolik slutsats!

 

Sen kan du även jobba med att tolka sociala signaler, tror jag

 

The_Missing_Link.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att vara för dum är inte enda anledningen till att man inte förstår.

 

Jag ska försöka vara pedagogisk.

 

Förvånas gång på gång av att en dagbok full av människor som vill ligga i framkant och ifrågasätta normer har så förjävla svårt med folk som kommer med obekanta infallsvinklar.

 

När du på sedvanligt vis bajsar ur dig en harang faktafel, logiska kullerbytor och slutsatser som går stick i stäv med allmänt vedertagna forskningsresultat måste du räkna med att bli ifrågasatt.

 

Du kan inte kalla din harang "obekant infallsvinkel" när det i själva verket är rent nonsens.

 

Det är inte okej att hänvisa till "jag har med mina implicita låtsasmetoder kommit fram till det här i mitt huvud. Det stämmer med min egen erfarenhet, grundat på min egen situation. Jag känner att det är rätt i mitt hjärta."

 

Jag förstår att det kan vara frustrerande att faktiskt behöva kunna backa upp det man påstår och inte bara flumma runt. Men när du gång på gång når diametralt motsatt slutsats juxtapositiv forskningskonsensus måste du ha något mer på fötterna än en plötslig ingivelse du fick när du i allsköns ro satt och la en kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka vara pedagogisk.

Ska även jag försöka vara.

 

När du på vanligt vis bajsar ur dig en harang som har faktafel, logiska kullerbytor och slutsatser som går stick i stäv med allmänt vedertagna forskningsresultat

Du bajsar ut att någon annan bajsar. Minuspoäng.

 

måste du räkna med att bli ifrågasatt.

Japp!

Vilket var vad Killerwolf gjorde, något jag gärna ville sätta tänderna i innan folk började grina.

 

Du kan inte kalla din harang "en fräsch ny infallsvinkel" när det i själva verket är rent nonsens.

Kallar den inte "ny". Och vill gärna veta vad som är nonsens av:

-Lugn-aggro träningsstil

-Att mat "i anslutning" till träning handlar om flera dagar. Dagen efter ett träningspass är du i allra högsta grad i build-up mode.

 

Du kan få hugga vilken av de poängerna du vill och förklara vilken enormt logisk vurpa jag gör och vilka faktafel det handlar om.

 

Tills dess är det precis det bajs du beskyller mig för. Vilket som sagt är minuspoäng.

Jag förstår att det kan vara frustrerande att faktiskt behöva kunna backa upp det man påstår

Inte ett dugg.

 

Du verkar förövrigt inte helt vara med på att jag sällan är mot forskningsresultat. Mycket oftare handlar det om att forskningsresultaten är mer eller mindre helt meningslösa jämfört med de stora viktiga (och enkla) bitarna folk missar istället.

 

Jämför i det här fallet två exempel (verklighetstrogna, tro det eller ej):

Människa X proppar i sig all sin dagliga kost direkt efter träning för att optimera. Människa X begriper vet dock inte att han är i build up mode även dagarna efter. Människa Y ser till att få i sig en proteinshejk eller motsvarigt direkt efter träning, i övrigt äter han ovanligt mycket men på varierande tider de kommande 2-3 dagarna.

 

Jag sätter min bästa hatt på att den optimerande människa X har kämpat oerhört mycket mer och gör ett oerhört mycket större misstag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det finns ju studie® som påvisar en liten fördel med att bomba större delen av kcalintaget efter träning. det är dock ingen som har argumenterat för att detta skulle vara fastans största fördelar. det är, mer än ngt annat, ett smidigt sätt att begränsa kaloriintaget på samt hålla sig borta från småätande av skit.

din tes om att en spridning av kcalintaget efter träning skulle ge ngn slags metabol fördel, är tyvärr redan motbevisad.

du har helt rätt i att "build up mode" varar längre än några timmar efter utfört träningspass, men det spelar såklart ingen roll om du fyller upp magen med 5k kcal vid ett tillfälle eller utspritt på 10 tillfällen, det tar lixom lite tid att smälta såna mängder mat.

 

juxtapositiv

svengelska? :S

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att mat "i anslutning" till träning handlar om flera dagar. Dagen efter ett träningspass är du i allra högsta grad i build-up mode.

 

Du kan få hugga vilken av de poängerna du vill och förklara vilken enormt logisk vurpa jag gör och vilka faktafel det handlar om.

 

Okidoki!

 

Vad är build-up mode? När du säger att kroppen är i build-up mode i under flera dagar, menar du då att man ska mättnadstillföra vassle tills leucin inhiberar andra aminosyror och sedan köra kasein, eller ska man invänta oxidation? Vilken kasein / vassle mix menar du är bäst och i vilka mängder?

 

Och hur är det med kolisarna? Antar att din build-up mode är knuten till hur snabbt muskelglykogennivåerna återställs, hur ska du undvika negativ påverkan på proteinsyntesen, blandar du upp med aminosyror under hela 3-dagars fasen?

 

Människa X begriper vet dock inte att han är i build up mode även dagarna efter.

 

Ja, vad är alltså detta build-up mode som varar i 3-dagar och hur mäter du det? Har det med aminosyrorna att göra? Jag är främst intresserad av dina transportekvationer för proteinsyntesen eftersom jag tänkte bomba in lite artiklar som tycks visa på exakt motsatsen av det du hävdar. Eller är ditt build-up mode inte relaterat till proteinsyntesen? Kanske har det med Gud att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

 

sedan ser jag inte direkt problemet om det faktiskt är så att några mindre insatta äter som hon säger, dvs nötbeteskött+ekologisk sallad varje dag. de bidrar ju till minskad global uppvärmning, skapar diversifierat djurliv, blir friskare och säger FU åt livsmedelsvärket.

...

 

Warte mal.

Var inte global uppvärning bra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Warte mal.

Var inte global uppvärning bra?

 

inte på bekostnad av ökenspridning. iaf om vi kör på vår gamla definition av bra=max(∫antal människor * förväntad livslängd *SWB dt)

 

när jag skrev det där syftade jag givetvis på att den där typen av motståndare brukar se det som ett problem, så de borde inte angripa det om de är intellektuellt ärliga. men vi andra kan ju roa oss med det :P

 

 

riktigt hög kvalite på dagens banshee :D

 

bara jag som tycker det har börjat bli väldigt mycket eyeliner på dagens manliga skådespelare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...