Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

jag tror att sagan om trillske kan ge en förklaring till varför ett riktigt HeatoN-meal post work out är att föredra: han vaknar upp dagen efter en riktigt trevlig pubvända. hans gudalika fitnessbiceps har fått arbeta kontrollerat explosivt när han har sträckt sig efter sejdeln fylld av vätskedrivande dödsknark (ja, dödsknark. för vi har ju sett graferna som bevisar att klassiskt metamfetamin håller folket i schakt jämförelsevis. och vi vill ju inte vara nån schumme och vägra tro på färgglada grafer ellerhur?). trillske känner sig utmattad och törstig. hade han kunnat överleva på enbart minnena av girl on girl action på dansgolvet så hade han varit evigt nöjd, men nej han behöver även litervis med vätska den här dagen. rent instinktivt sveper han i sig en liter eller mer av valfri återfuktande vätska.

 

men vänta, kan kroppen verkligen tillgodose sig med så mycket vätska på en gång? svaret ligger i avsaknaden av urin denna dagen.

 

slutsats ala exploit: kroppens behov kan skifta. att sprida ut vätskeintaget från måndagens fylla fram tills torsdag kan ju tyckas vara en skum metod då kroppen skriker efter vatten redan första dagen, och tar gladeligen emot en annars onormalt stor mängd i sitt system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Herre.

 

 

 

Min.

 

 

 

Skapare.

 

Så djävulusiskt tungt att jag nog kommer betala payperview för galan om jag är hemma. Och det har jag bara gjort när Gustafsson fightats :mrgreen:

 

Hoppas bara det blir en tung match som inte slutar i antingen tidigt avslut eller fem ronders lay n' gay från GSP.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har mycket koll. Ärligt talat är det dock inte mitt problem, så det är ok.

 

Have fun gaining. :roll:

 

 

 

1072c95.jpg

Mvh default fitnessbög

 

Visserligen direkt efter ett tungt möte med en skallerorm - oklart vem som skallrade/skakade mest av oss, så tappade väl 10kg på plats medans den slingrade sig runt min fot.

 

Så jag har som sagt failat er, jag är definitivt inget biceps-monster, men tror ändå jag är någonstans där många vill vara(?), utan något jävla opti-schema och med bra mycket mer vila än ansträngning. Enda kraven är hyfsad mat-budget för att proteinrikt ofta är dyrt samt förmåga att explodera utan att livet är hotat - sistnämnda går utan problem att träna upp.

 

Köper 100% att Killerwolf ifrågasätter det jag skriver och vill ha en dialog, fattar däremot inte att så många här inne lägger sig på golvet och skriker så fort man inte copy-pastear nya trendiga rön. Förvånas gång på gång av att en dagbok full av människor som vill ligga i framkant och ifrågasätta normer har så förjävla svårt med folk som kommer med obekanta infallsvinklar.

 

Jag är också irriterad på att jag blir irriterad och ens skriver detta, känns som en personlig svaghet att jobba vidare på. :(

 

 

ser du ut som på kortet utan träning får jag ge dig kudos; det är allt som oftast svårt att bygga muskler utan att träna. att det skulle röra sig om hur/när man äter tror jag är ganska mycket horse shit. jag tror att du på nåt automagsikt sätt hamnat rätt i din diet och faktiskt utfört en hel del arbete utanför gymmet ... my two cents.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fin post barf! gillade sockerrör vs sockerdricka exemplet, 'whole foods' och hur det vi inte kunde smälta ändå har en vits låter rimligt, dock känns det mer som att hon attackera paleo som 'berta 45' skulle anamma via typ aftonbladets extrabilaga om hälsa och kanske inte heltoks mer insatta typ av paleo?

 

"

Madeleine

2013-03-15 kl. 20:13

Suck. Människan har levt i cirka sju miljoner år. Jordbruket kom först för cirka 10000 år sedan (kom till Skandinavien för cirka 4000 år sedan). Evolutionen tar betydligt längre tid än så. Bevis på att vi inte är skapta för att äta jordbruksprodukter är att många av dagens sjukdomar (cancer, diabetes, olika autoimuna sjukdonar, depression, schizofreni m.fl) inte fanns innan vi började med jordbruk. Det beskrivs mycket bra i boken ”Vegomyten” av Lierre Keith (en bok som alla bör läsa!).

 

Att vissa klarar jordbruksprodukter bättre än andra beror troligtvis på vilken släkt man kommer ifrån. Har du förfäder som sedan flera tusen år tillbaka levt på mycket jordbruksprodukter så har du antagligen utvecklat lite mer motståndskraft mot dessa livsmedel. Kommer din släkt däremot från områden där det är vanligare att äta kött och fisk (oftast de som bor vid kuster och på öar) så har du troligtvis inte utvecklad denna motståndskraft och reagerar alltså negativt på spannmål och stärkelserik mat.

 

Men faktum är trots allt att den största delen av vår tid på jorden har vi levt som jägare/samlare- det vill säga av kött och fis från vilda djur, plockade bär och rötter. Vi är rovdjur."

 

här har du berta 45 btw ... här känns som att det finns en hel del att diskutera :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hunnit få smälta cypern lite nu. det hela är ju helt idiotiskt. EU har problem med att för mycket pengar är utlånade och många banker blir insolventa(?) för att de har för lite pengar att låna ut. så därmed slänger tyskland och EMU på en 10% ren stöld av depositors i ett land. varenda depositor kommer känna sig rövknullad och ta ut pengar i ren protest och i resten av eurozonen kommer depositors börja leta efter alternativ för de vet vad som kan hända nu. så extremt kontraproduktivt. samtidigt känns det som att väldigt få verkar förstå vad som händer ur ett taleb-perspektiv. EMU är fragile och de försöker lösa problemet genom att göra sig ännu mer fragile.

 

känns verkligen som södra europa håller på att leta efter mamman till alla svarta svanar...

 

 

meanwhile lite oroväckande nyheter om bitcoin:

http://polimedia.us/trilema/2013/boys-and-girls-i-got-news-were-being-probed/

 

någon med teknisk kunskap som följt botnäten som kan spekulera i vad t ex de som skrev stuxnet skulle kunna göra för att sänka bitcoin om de fick för sig att bitcoin var lika hotfullt som irans kärnkraftsprogram var?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.businessinsider.com/cyprus-bailout-risks-europe-bank-runs-2013-3

 

http://www.zerohedge.com/news/2013-03-16/everyone-shocked-what-just-happened-and-why-just-beginning

 

 

Utpressning på gång?

 

FINANCE Minister Michalis Sarris is expected to discuss two issues with his Russian counterpart in Moscow on Wednesday; that of Russia pushing back repayment of a €2.5 billion loan, and how Russia can contribute to a Cyprus bailout, analysts yesterday said.

 

“What is certain is that it is completely necessary to push back payment of the Russian loan and perhaps lower the interest rate,” said economist Sofronis Clerides.

 

Cyprus secured the €2.5 billion loan at a 4.5 per cent interest rate in 2011 to plug its finances after becoming shut out of international markets. The loan matures in 2016, but Cyprus hopes to get it extend the deadline to 2020

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cypriotiska banker bad EU om samma hjälppaket som Grekland och Irland fått. Det blev då bråk eftersom bankerna som bad om hjälp är känds för att vara tillflyktsbanker för oligarker och andra som placerar sina pengar smart för att undvika skatt. Tex John Fredrikssen har alla tillgångar på Cypern. Detta samtidigt som privata småsparare har so à besparingar i samma banker.

 

Det blir stort missnöje i Tyskland att man ska rädda förmögenheterna som Cypern har överlevt av att få investerat i landet så för att de ska räddas så måste man alltså avstå 10%. Alternativet är att banken går i konkurs och alla förmögenheter försvinner.

 

Cypriotiska politiker är lika hala jäklar som alla andra och kommer nu säkert lagstifta om tunga kostnader för de som vill flytta sina pengar ut ur landet.

 

 

Det är tacken som ryssarna får för att de investerat, stått för alla fastighetsköp och gett lån till landet sen 2007.

 

Nu tror cypriotiska politiker att de ska få till ytterligare samarbete och lån med utpressning. Det kommer sluta med konkurs.

 

Småspararna kommer som vanligt i kläm.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Cypernfallet är allt lite lol, har svårt att se vad som kommer hända. Orkar inte läsa igen men det va en skatt på alla tillgångar som fanns på kontona och inte en skatt på uttag om jag minns rätt. Misstänker att inte så många cyprioter har så mycket pengar på banken generellt och att skatten istället kommer drabba massa utomstående. Ser inte riktigt hur det skulle förstöra i nuläget då det känns som ett halvsmart sätt att få in skattepengar utan riktig bekostnad själva. Finns massa nackdelar också givetvis men fördelarna verkar nog i nuläget bättre. Det jag funderar över är hur det fungerar med vanliga löner som sätts in på ens konto, kommer de beskattas också med 6% varje gång eller hur fanken tänkte de där?

 

Bitcoin verkar intressant, har dock svårt att komma till samma slutsats som de att det är NSA eller liknande. Skulle mer tro på något rysktish maffianätverk eller liknande som antingen försöker lista ut det hela och utpressa de eller hitta svagheter och på en millisekund tjäna extrema belopp på det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säga vad man vill om ryska maffian. men sydeuropa som har brist på sparande kanske inte ska vara så pigga på att låta någon annan ta hand om deras spar-pengar.

 

problemet jag ser är främst att ingen kommer vilja ha sina sparpengar i PIIGS eller ens eurozonen nu när de har visat vad om kommer hända. 20% sannolikhet att 10% av ens pengar konfiskeras gör de är 0räntekontona rätt oattrativa förutom allt annat som skatt, inflation, defaultrisk etc.

 

det hela är så sjukt, vi har problem med att för få sparar och för många lånar, då ska de skatta sönder de få som har gjort rätt och sparat. synd inte intrade finns kvar, hade varit kul att se hur oddsen förändrades efter att nyheten presenterades.

 

å andra sidan vad de gör är ju iaf bättre än inflation. skillnaden är att detta är mer in your face så att även vanligt folk fattar hur de blir rövknullade vilket riskerar skapa mer ilska.

 

frågan är bara vart alla pengar ska ta vägen? sverige, norge, singapore, australien typ? någon större ekonomi som är alternativ?

 

 

http://www.zerohedge.com/news/2013-03-17/cyprus-parliament-delay-rescue-vote-due-lack-support-despite-ecb-pressure-pre-trade-

 

nästan värre om det inte går igenom, då är ju skadan skedd utan att de kom något närme att lösa. eller det kanske är bättre så de får göra en island direkt utan att hinna förvärra läget allt för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur funkar hostingen av bitcoin? Läste det var decentraliserat, men mer exakt?

 

här hostas de:

https://en.bitcoin.it/wiki/Block_chain

 

här kan du se storleken på den:

http://blockchain.info/charts/blocks-size

 

tänk dig bittorrent fast utan en tracker där alla delar en 6gig stor fil och kör beräkningar på den så den växer hela tiden.

 

dina bitcoin kan du göra vad du vill med, t ex lagra på ett usb-minne, ha dem på hotmailen eller stoppa in på en bank, ha dem som saldo på någon site eller skicka till någon annan bitcoinadress.

 

tips är att läsa orginalet där satoshi nakamoto förklarar hur bitcoin ska funka.

http://bitcoin.org/bitcoin.pdf

 

här är ett bra forum om du vill läsa mer:

https://bitcointalk.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

väldigt märklig föreläsning. titeln är debunking paleo, sedan är det 20min där hon bevisar varför paleo funkar. hon har helt enkelt inte satt sig in i rörelsen utan grundar allt i en nidbild som media har över hur rörelsen är. sedan ser jag inte direkt problemet om det faktiskt är så att några mindre insatta äter som hon säger, dvs nötbeteskött+ekologisk sallad varje dag. de bidrar ju till minskad global uppvärmning, skapar diversifierat djurliv, blir friskare och säger FU åt livsmedelsvärket. visst vi kan ju kräva att alla ska använda korrekta argument, men hur troligt är det att vi får igenom det? kan vi inte nöja oss med att folk iaf mår bra och gör planeten bättre att leva på? :-D

 

hon debunkar väl paleo såsom den framställs i div böcker och inte paleo i sig; så jag tolkade det hela iaf. för många religioner därute och en massa folk som vill tjäna pengar på att folk är ath-feta. det betyder inte att just den dieten eller det sätt att leva är optimalt för den stora massan ...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en fråga ang det du (heltok) säger att uthållighetsträning är dåligt; är det riktat mot elitidrottare lr rör det sig om berta 45 som står på crosstrainer 45 min om dagen?

 

nästan all elitidrott är dålig för kroppen. crosstrainer 45min kan väl vara ok, det beror på hur man gör det. imo bör man undvika cardio under långa perioder då det är inflammatoriskt, skadar hjärtat och inte ger resultat[1 2 3] som motiverar det.

 

http://www.marksdailyapple.com/case-against-cardio/#axzz2NpSD6Fte

 

men gå i lugnt tempo på crosstrainern strax under cardio-zonen funkar väl med avseende på det där. men sedan ska man ju helst lära sig röra sig också så man klarar livet väl vilket inte crosstrainern gör.

 

är väl efter ca 20min cardio det börjar gå utför i payoff. som jag ser det kan man köra cardio 45m-2h ibland, men man bör inte ha det som en vana. 0-20ggr/år ok, 75-200ggr/år inte bra.

 

här har vi källan:

http://www.charlespoliquin.com/ArticlesMultimedia/Articles/Article/728/The_(Many)_Negatives_of_Aerobic_Training.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...