Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Har svårt att tänka mig att högt citerade verk inom matematik innehåller fel. Samma gäller möjligen fysik även om jag har mindre känsla för den inramningen. Men inom vetenskapen ingår även att applicera, och extrapolera resultat. Testa medicin (jag hoppas slippa rota fram 5 exempel men säg till om det behövs).

 

Möjligt att du hävdar att det inte är vetenskapligt utfört, eller att felen ofta inte ens tillhör vetenskapliga områden, men det tycker jag är en sidodiskussion.

 

Vi gör det enkelt, leta upp de fem främsta exemplen!

 

Det är inte alls enkelt, det är jobbigt. :(

Får sätta mig och gräva. Däremot inte de fem främsta, det innebär ju att leta upp alla. :roll:

 

Har du sagt A får du även säga B. ;-)

 

Ser mkt fram mot dessa exempel eftersom du ägnat ganska många inlägg åt att såga vetenskap och akademiker samt nu senast specifikt medicinsk forskning.

 

Om jag förstått dig rätt så verkar du även tycka att de flesta forskare/akademiker är mer snett ute än diverse religiösa tomtar. Which is pretty fucking mindblowing...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blir mycket chockad och förvånad, hade aldrig föreställt mig att det skulle utvecklas så här. :shock:

 

eller..... ja..

 

 

Om jag förstått dig rätt så verkar du även tycka att de flesta forskare/akademiker är mer snett ute än diverse religiösa tomtar. Which is pretty fucking mindblowing...

 

Förvånar mig inte ett dugg om det i slutänden inte är hans egna uppriktiga åsikt utan snarare något som han identifierar som något typiskt påstående som bara en riktigt skarp och öppensinnad tänkare skulle kunna ha, tänk alfahannen Taleb.

 

Nu kommer jag reta upp honom rejält med min subjektiva bedömning och fina projicering men det styrker nog bara min gissning. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om utbildning. Jag har läst till ekonom i ett år nu och känner att jag nog hellre skulle vilja läsa till civilingenjör. Jag är 23 idag och om jag börjar till nästa höst kommer jag vara precis 24 år fyllda. Det känns som att alla teknologer börjar vädigt tidigt. Kommer jag bli kallad farfar och vara klassens pensionär? Man vill ju gärna ta del av studentlivet om man flyttar till en studentstad. Erfarenheter av studentliv och läsa på SU är ganska begränsat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om utbildning. Jag har läst till ekonom i ett år nu och känner att jag nog hellre skulle vilja läsa till civilingenjör. Jag är 23 idag och om jag börjar till nästa höst kommer jag vara precis 24 år fyllda. Det känns som att alla teknologer börjar vädigt tidigt. Kommer jag bli kallad farfar och vara klassens pensionär? Man vill ju gärna ta del av studentlivet om man flyttar till en studentstad. Erfarenheter av studentliv och läsa på SU är ganska begränsat.

 

Om du skäms för att vara "gammal" så är jag säker på att de andra kommer kalla dig klassens pensionär. Eller så slappnar du av lite, vidgar dina vyer och inser att man kan hänga med personer som är 5 år yngre (eller äldre) utan problem =)

 

Edit: När jag började på kth så var det en hel del som var några år äldre, även om det flesta var 19-20, men det var inget man tänkte på. Var mest en 60-årig gubbe som stack ut, men du kommer nog smälta in bättre än honom =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

det är nog cool, det är nog värre för dem som är 24 och ser ut som 34, finns ju 24 åringar som ser ut som 16 och så vidare :).

Enda skillnaden mellan dig och dem är mest bara att du har haft chansen att jobba upp lite erfarenhet på basic stuff som ändå de flesta 18 åringar fixar, medan några fibbar otroligt mycket på. Exempelvis göra vettig mat, tvätt, alkohol. Sistnämnda är svårast imo, tog mig 14 år i branschen innan jag lärde mig hantera det någorlunda typ.

 

 

Brudarna kommer då verkligen inte bry sig för fem öre i alla fall, snarare tvärtom, att du har några år på dem är nog bara till din fördel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På tal om utbildning. Jag har läst till ekonom i ett år nu och känner att jag nog hellre skulle vilja läsa till civilingenjör. Jag är 23 idag och om jag börjar till nästa höst kommer jag vara precis 24 år fyllda. Det känns som att alla teknologer börjar vädigt tidigt. Kommer jag bli kallad farfar och vara klassens pensionär? Man vill ju gärna ta del av studentlivet om man flyttar till en studentstad. Erfarenheter av studentliv och läsa på SU är ganska begränsat.

 

Jag tänkte likadant när jag började och var i din ålder. Gör inte om det misstaget! Det är ingen större skillnad och det är absolut ingen nackdel på ngt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gah, svår tenta. höftar att jag fick mellan 7-20poäng av 25 möjliga. i tidspressen mot slutet fick jag för mig att räkna ut något annat än uppgiften begärde och kommenterade det och dessutom felaktigt, men jag räknade innan ut det som frågades efter och kommenterade det korrekt. dum som jag var suddade jag ut kommentarerna till detta. alltså jag räknade ut mätstörningen istället för processstörningen, men hade innan räknat ut HFdelen av FS och LF av S. fast snacket om att PI vs PID gav nog ändå samma slutsatser.

 

sedan var det en uppgift om diskreta överföringsfunktioner och amplitudmarginal när jag inte visste exakt hur man gjorde.

(G=1/s, F=Kp ska diskretiseras med samplingsintervallet h och Am=3)

KE blev typ

z+(AmKph-1)=0

hade för mig mig det var typ abs(z)=1 så gissade Kp=2/3h, men lite osäker. inte räknat så mycket på diskreta funk och stabilitetskriterier, RH funkar inte väl i z-planet?

 

sedan var det ett gäng uppgifter jag tror gick bra men kan ha missat något. en skum överföringsfunktion som blev typ Y=1/(s^2+s+1) * w^2/(s^+w^2) där det som söktes var stationära värdet, dvs t->oändlighet. lim s->0 för sF fick jag till noll, men kändes märkligt för en 3poängsuppgift. men bör väl bli ungefär en sinusvåg med en dämpning.

 

y(t)''+y(t)=u(t-1) , u(t)=theta, fick jag till y=-cos(t-1)theta(t-1), låter rimligt va?

 

slarvade kanske lite med en pade-approximation, den fick högre fasmarginal än verkliga modellen vilket jag i efterhand inser att jag uttryckte mig lite klantigt om, men nog inget jättefel.

 

sista listade jag inte ut. var en tillståndmodell där reglerfelet e skulle integreras med Xn+1(t)=§e(tau) dtau som jag skulle visa att det gick att skriva om till en intern tillståndsåterkoppling. ritade lite fina försök till skisser iaf för 1poängaren men sedan skulle man räkna ut Gry och då var jag helt lost.

 

gah, känns verkligen som jag kommer få typ 7-9 poäng och få U. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

gah, känns verkligen som jag kommer få typ 7-9 poäng och få U.
Då är det på´t igen och mycket lättare andra gången. Oavsett är du garanterat inte den första student som får U på en regler-tenta.

 

Fick du ha kurslitteratur på tentan? Jag tror LiTH för ovanlighetens skull är oerhört snälla med reglerteknik G, din låter mycket tuffare.

 

Jag läser vidare 18hp avancerat i höst, optimal styrning etc, blir... en upplevelse, antar jag.

Nu kommer jag reta upp honom rejält

Nej, för det är enkla grejer så om du hade du brytt dig det minsta hade du förstått. Istället blir du sur enligt din vanliga jante. Buhu, han har åsikter, nu måste vi snabbt påstå att det är någon annans.

 

Har du sagt A får du även säga B.

Var ju bara slaktis som trollade mig till himlen och tillbaka för att jag slarvade. Här är B:

Det finns garanterat fel i artiklar, och det finns garanterat luckor i vedertagna vetenskapliga modeller.

 

Om jag förstått dig rätt så verkar du även tycka att de flesta forskare/akademiker är mer snett ute än diverse religiösa tomtar.
Tveksam slutsats när jag skrev raka motsatsen.

 

vid generalisering får man väl säga att religiösa är tokstollar i större utsträckning än vetenskapsmän.

 

På tal om utbildning. Jag har läst till ekonom i ett år nu och känner att jag nog hellre skulle vilja läsa till civilingenjör. Jag är 23 idag och om jag börjar till nästa höst kommer jag vara precis 24 år fyllda. Det känns som att alla teknologer börjar vädigt tidigt. Kommer jag bli kallad farfar och vara klassens pensionär? Man vill ju gärna ta del av studentlivet om man flyttar till en studentstad. Erfarenheter av studentliv och läsa på SU är ganska begränsat.
I grunden inga problem, så nämner istället problemen, som jag ser det:

- Just 19-åringar (inte minst teknologer) kan vara bra irriterande när man är en bit över 20, man har i princip levlat till en annan planet

- Jobbigt med en känsla av att alltid ligga efter och känna att man presterat för lite.. man hamnar ju i ett nytt sammanhang och jämför sig lätt med normen

- Det kan även vara bra irriterande och stressigt att fortfarande studera när man är 27-28. Jag misstänker å andra sidan att det slår motsatsen, vara 27-28 och fast i ett karriärsval som inte leder någonstans. Får känslan av att det är en problematisk ålder oavsett vad sjutton man har för sig.

 

Annars är det mer individ än ålder. Som någon nämnde har tjejer då verkligen inga problem med några år äldre killar, och om man inte ser gammal ut sticker man inte ut mer än på papperet. Och gammal kan man ju se ut oavsett ålder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

babbel etc

 

I grunden inga problem, så nämner istället problemen, som jag ser det:

- Just 19-åringar (inte minst teknologer) kan vara bra irriterande när man är en bit över 20, man har i princip levlat till en annan planet

- Jobbigt med en känsla av att alltid ligga efter och känna att man presterat för lite.. man hamnar ju i ett nytt sammanhang och jämför sig lätt med normen

- Det kan även vara bra irriterande och stressigt att fortfarande studera när man är 27-28. Jag misstänker å andra sidan att det slår motsatsen, vara 27-28 och fast i ett karriärsval som inte leder någonstans. Får känslan av att det är en problematisk ålder oavsett vad sjutton man har för sig.

 

Annars är det mer individ än ålder. Som någon nämnde har tjejer då verkligen inga problem med några år äldre killar, och om man inte ser gammal ut sticker man inte ut mer än på papperet. Och gammal kan man ju se ut oavsett ålder.

 

++++++++++++++++++++++

 

/mvh, 23årig teknolog som precis ska påbörja sitt 2:a år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en halv dag senare och några inlägg fler från er så känner jag mig i alla fall betydligt säkrare på mitt val, tackar för det.

 

För övrigt har jag Spenderat dagen med att granska kursprogram/scheman etc och slutar inte förvånas över hur mycket schemalagd tid det är. Inte 2-3 lektioner i veckan, som jag har vant mig vid. Allt känns jävligt seriöst :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en halv dag senare och några inlägg fler från er så känner jag mig i alla fall betydligt säkrare på mitt val, tackar för det.

 

För övrigt har jag Spenderat dagen med att granska kursprogram/scheman etc och slutar inte förvånas över hur mycket schemalagd tid det är. Inte 2-3 lektioner i veckan, som jag har vant mig vid. Allt känns jävligt seriöst :-)

 

GU: 1.5*2.5pph

Chalmers: 1.5/40pph

 

pph=poäng per timma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag började plugga på KTH när jag var 23. Det var snarare en fördel... Alla i klassen var vana att vara "skolans stjärnor" och blev lite chockade av att nu helt plötsligt vara en människa i mängden av andra smarta. Kommer också ihåg första tentorna när några fick underkänt (hur man nu kan inte kan bli godkänd i algebra), det tog vissa ganska hårt medan jag som hade några års arbetslivserfarenhet tog det betydligt lugnare - förr eller senare så kör man på en tenta och det är liksom inget att liga sömnlös över, världen går inte under för det.

 

Tiden på KTH var den bästa i mitt liv, har flera gånger funderat på att börja plugga igen, men nu skulle man ju tyvärr sticka ut som +40 gubbe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

en halv dag senare och några inlägg fler från er så känner jag mig i alla fall betydligt säkrare på mitt val, tackar för det.

 

För övrigt har jag Spenderat dagen med att granska kursprogram/scheman etc och slutar inte förvånas över hur mycket schemalagd tid det är. Inte 2-3 lektioner i veckan, som jag har vant mig vid. Allt känns jävligt seriöst :-)

 

8 till 19 är inte ovanligt en bit in. 8-21 inträffar. Gl. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är elak och fisig mot mig Slaktis! ... bara slarvigt formulerat... formulering jag ogillade... jag slarvade bara... Dessutom är du trollig och fisig!

 

Det du uppfattar som elakhet är faktiskt något helt annat. Grundproblemet är att jag kräver att du är intellektuellt ärlig och står för vad du säger, dvs att du anför rationella argument och att dina anspråk inte ändras över tid.

 

Om nu meningarna bara var slarvigt formulerade borde vi ju kunna lösa allt i ett nafs! Här är alltså meningarna (anspråket) du ska rätta till:

 

  1. Vetenskapen är en fullständig soppa av felaktigheter.
  2. Inte ens om vi bara filtrerar högt citerade verk skulle man klara den här granskningen bra alls.

 

Jag är uppriktigt nyfiken på hur du ska få till två meningar som säger, vad det nu är du vill ha sagt samtidigt som de ändå liknar de "slarvigt" formulerade.

Mitt förslag kvalificerar tyvärr inte som omformulering utan mer som en kovändning:

 

190px-Veau_au_pr%C3%A9_02.jpg

 

 

 

 

 

"Vetenskapen är en fullständig soppa felaktigheter. Inte ens om vi bara filtrerar högt citerade verk skulle man klara den här granskningen bra alls"

 

Kovänds till:

 

"Vetenskapen har väldigt sällan fel. Detta gäller särskilt välrefererade artiklar med högt anseende vilket betyder att ett sådant urval skulle klara sig extra bra vid en granskning.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var övertygad om att du bara trollade. Är du nu uppriktigt intresserad av vart det blivit fel får jag prova igen. Men läs då vad jag skriver, istället för att hitta på att jag egentligen tänkte något annat och "kovänder".

 

Två meningar. Vi tar nummer 2 först.

2: Inte ens om vi bara filtrerar högt citerade verk skulle man klara den här granskningen bra alls.

 

Vilken typ av granskning talar vi om här? Jo, att vi granskar bibeln och säger att religion är motbevisad om vi hittar ett fel i bibeln. Hittar vi fel bland högt citerade verk klarar inte vetenskapen den granskningen, trots filtreringen. Att du missförstod detta tar jag på mig då spåret dit antagligen var onödigt långsökt, speciellt om man inte brydde sig om diskussionen utan bara om meningen. Men du missförstod det ändå. Bra alls insinuerar att vi hittar ett antal >1 fel, och det står jag för. Det gör du med.

 

Mening nummer 1:

1: Vetenskapen är en fullständig soppa av felaktigheter.

Det här är en dålig, dramatisk formulering av något i stil med "du kan hitta en jävla massa fel inom vetenskap". Din version av kovändning...

Vetenskapen har väldigt sällan fel. Det gäller särskilt välrefererade artiklar med högt anseende, därför skulle just detta urval klara sig extra bra vid en granskning.
... har ingenting med diskussionen att göra, då den handlade om att vetenskapen kan ha fel, inte att den ofta har rätt. Din mening skulle vara fullständigt malplacerad.

 

Hur uppstår en sådan felformulering? Jag tänkte inte* och var slarvig eftersom själva poängen var att du utan tvekan hittar fel inom vetenskapen, inte hur många fel. Huruvida det är fyra artiklar eller en miljon som presenterat felaktigheter är väl intressant i sig, men det förändrar inte argumentet nämnvärt, därav disträ formulering.

 

Ursäktar det en så dålig formulering? Det är väl mer subjektivt, men shit happens som sagt. Att det blev en stor grej av det är ju för att du inte vill acceptera att den var klantigt formulerad.

 

*Varsågod, have fun.

 

Grundproblemet är att jag kräver att du är intellektuellt ärlig
Nej, grundproblemet är att jag är ärlig och att du inte tror på mig. Jag var ärlig med intentionen, och jag var ärlig när jag höll med om att meningen är dålig. Jag står alltså för att ha skrivit en kass mening, inte för dess budskap. Efter det har vi skrivit ett antal inlägg fram och tillbaka där du vill att jag ska försvara meningen och dess innebörd.

 

Vad gör man då? Man kan sluta svara på frågor, men det är inte min stil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du skäms för att vara "gammal" så är jag säker på att de andra kommer kalla dig klassens pensionär.

 

+1

 

Ett exempel på detta från min första vända på juristprogrammet: På nollningen presenterar sig en kille som "Torvald, 20-nånting" och blir för resten av utbildningen "den gamle killen". Han var 22.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken typ av granskning talar vi om här? Jo, att vi granskar bibeln och säger att religion är motbevisad om vi hittar ett fel i bibeln.

 

Kristendom bygger på att bibeln är Guds ord. Eftersom Gud bland annat är god, allsmäktig och ofelbar kan det inte finns några fel i bibeln. Per definition.

 

Skulle man kunna påvisa ett fel i Guds ord faller bland annat påståendet om ofelbarhet. Riktiga kristna löser det genom ID / kreationism / allmän vetenskapsförnekelse. Det finns också russinkristna (som hubbabubba påpekar plockar russinen ur kakan). Det är alltså den kristna världsbilden som faller samman om ett enda av Guds ord visar sig felaktigt. Och ja, du kan hitta russinkristna sekter som genom listiga förhållningssätt överlever alla möjliga felaktigheter / motsägelser i Bibeln. Men det var inte det ni diskuterade.

 

Den vetenskapliga metoden är inte ofelbar, tvärtom bygger den på att man ibland har fel och upptäcker / rättar till det i en ständigt förbättrad bild av världen.

 

Vetenskapen hävdar sig inte vara fullkomlig. Därför är ett fel i en vetenskaplig artikel inte en motsägelse av hela vetenskapen.

 

Kristendom står och faller med att Gud är god, allsmäktig och ofelbar.

 

Edit: Du har fortfarande inte gett mig två nya meningar, bara en massa förklarande text?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket mer intressant invändning. Men efter allt detta tjaffs om en mening orkar jag inte ta itu med den. :-(

 

Du har fortfarande inte gett mig två nya meningar, bara en massa förklarande text?
Andra meningen är bra, bara för lätt att missförstå vad som menades med granskning. Första meningen fick du en ny: "du kan hitta en jävla massa fel inom (publicerad) vetenskap". Notera avsaknad av citerings-krav eller område eller liknande.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

It will be unveiled on September 4th and now we know that the German automaker has managed to shave off 100 kg (220 lb) compared to the Golf VI by using stronger steel for minimizing the metal content, which will result in a 23 percent lower fuel consumption and 13.9 percent less CO2 emissions.

 

någon som kan förklara?

 

 

"En inflation på 10% (med högre ränta) är i princip ekvivalent med en påtvingad amorteringstakt om 10% av lånet."
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att de inte vore "framtidens företagsledare" bara de tog sig förbi den förbenade gymnasiemstematikens lömska fallgrop.:shock:

 

Han vill väl snarare yrkesinrikta gymnasiet? Vilket låter mer rimligt om än inte självklart. Gillar även själv att återinföra 4-års för budgetingenjör.

 

Sen har du folk som mig som är korkade men ändå inte. Kunskapsmässigt kan min typ skita i gymnasiet och gå rakt på universitetsstudier. Det gör vi nämligen i slutändan ändå, bara att det passerar tre år. Icke att förglömma: roliga år.

 

Svårt att få det rätt för alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...