Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

fick mig att tänka på härskartekniker och insåg att jag faktiskt har utsatts för sådana senast för någon vecka sedan vilket kändes fascinerande och intressant att se att man reagerar på det, så intressant att jag var mer fascinerad av upplevelsen än av att säga ifrån lol.

 

 

Vad hände?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad hände?

 

var i klätterhallen för kanske 2veckor sedan.

 

var nog inte medvetet, först hjälpte han mig med en svår led jag inte klarade, sedan tror jag han såg mig klara en rutt han hade problem med så han blev kanske lite grinig. senare när jag hängde med några andra och han joina så började han med härskarteknikerna. ignorerade det jag sa ibland så mina frågor blev hängade i luften, hur han vände sig när han pratade, hur han inte kollade på mig när han pratade med mig etc. väldigt intressant att känna hur självförtroendet faller och hur tillbakadragen man blir när man blir utsatt för härskartekniker. väldigt kraftfullt, kul att se hur cesar millan gör det:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var i klätterhallen för kanske 2veckor sedan.

 

var nog inte medvetet, först hjälpte han mig med en svår led jag inte klarade, sedan tror jag han såg mig klara en rutt han hade problem med så han blev kanske lite grinig. senare när jag hängde med några andra och han joina så började han med härskarteknikerna. ignorerade det jag sa ibland så mina frågor blev hängade i luften, hur han vände sig när han pratade, hur han inte kollade på mig när han pratade med mig etc. väldigt intressant att känna hur självförtroendet faller och hur tillbakadragen man blir när man blir utsatt för härskartekniker. väldigt kraftfullt, kul att se hur cesar millan gör det:

 

Intressant. Frågan är om beteendet är alpha eller beta...?

 

Läst någon bra bok i ämnet? Har den här hemma. Inte läst den än men lite om detta står i den.

 

http://www.amazon.com/The-Definitive-Book-Body-Language/dp/0553804723/ref=sr_1_2?ie=UTF8&qid=1337100149&sr=8-2

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu hängde jag inte med, kan du förtydliga?

 

det dåliga är ökad risk för cancer, pms, illamående etc.

 

En kvinna idag som aldrig ätit piller kommer fortfarande ha 350 menstruationer, antog att det var det du menade annars hänger inte jag med. En kvinna som heller aldrig ätit piller lider väl inte av ökad risk för cancer mot historiens 100ggr-kvinnor? Och om de gör det så lider de flesta inte av kraftig pms eller illamående.

 

Jag håller såklart med om att piller är bajs, men menar inte nödvändigtvis att det skulle vara sämre att ha 350 än 100.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En kvinna idag som aldrig ätit piller kommer fortfarande ha 350 menstruationer, antog att det var det du menade annars hänger inte jag med.

jepp, har skrivit detta massa gånger. poängen är att 350x mens inte är normalt så att försöka göra p-piller mer normala genom att ge tjejer mens är att göra det mer onormalt.

 

En kvinna som heller aldrig ätit piller lider väl inte av ökad risk för cancer mot historiens 100ggr-kvinnor?

jo, menstruation är en stor belastning som ökar risk för äggledar/äggstockscancer.

http://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Tema/Cancer/Cancerformer-och-fakta/Cancerformer/Aggstockscancer/

De flesta som får äggstockscancer är över 50 år. Orsakerna till sjukdomen är oklara, men antalet ägglossningar har betydelse. Tillstånd som innebär att ägglossningen hämmas, till exempel graviditet, amning och användning av kombinerade p-piller, minskar risken för äggstockscancer. Om någon i familjen haft äggstockscancer är risken att själv få det något ökad.

 

Och om de gör det så lider de flesta inte av kraftig pms eller illamående.

sant förvisso, men förändrar inte poängen. känns som syftningfel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till reflektion ang. att inte utmanas i grundskolan för er som inte tröttnat: matematik.

 

Jag själv har haft ett otroligt "klumpigt" förhållande till matematik, och bara blivit lite mer noggrann senaste året då jag blivit lite mer tvingad. I vissa kurser har det faktiskt känts som att jag hela tiden fyller i luckor bakåt istället för framåt.

 

Jag har inte funderat över detta så mycket då jag istället mest beslutat att jag tycker matematik är tråkigt och därför fuskar mig fram instinktivt. Det är sant att jag tycker det är ganska tråkigt, men jag tror min klumpiga metodik kommer ifrån att jag tidigare aldrig behövde bakgrunden utan hoppade x antal steg till lösningen ibland, och "hittade på" lösningsgången de andra gångerna. Som med mycket annat belönades inte hårt arbete; det tog ju bara längre tid för samma resultat.

 

Det är inte så bra att det blir så, tror jag. Jag tycker det läggs mycket resurser (eller pratas om, åtminstone) på saker som att "förklara varför saker och ting är viktiga", men min personliga åsikt är att det inte räcker. Om utvecklingen går väldigt snabbt i ung ålder tror jag man måste få utrymme att slå i taket. Ser heller inte problematiken i att höja det där taket, det gäller ju bara att det finns uppgifter som går upp ett snäpp vad gäller abstraktionsnivå snarare än att dela ut en matte-bok för åk 3 istället för 2.

 

Att jag kom att tänka på det var ju för att något tidigare geni omnämndes. Den snubben flög ju alltså upp och slog huvudet i värds-eliten innan det framkom att han saknade rätt bakgrund. Jag misstänker att det problemet kan vara väldigt vanligt, bara att inte taket är riktigt så högt. Även om taket är universitetsnivå suger det att ha instinktiv klumpig metodik.

 

Återknyter till de där "topp-talangerna": de är tvärt om, de har oftast otroligt fundament. Hårt arbete ligger bakom. Och enligt min uppfattning är det som sagt just det som betalar sig senare i livet, efter grundskolan, snarare än att ha lätt för saker och ting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till reflektion ang. att inte utmanas i grundskolan för er som inte tröttnat: matematik.

 

Jag själv har haft ett otroligt "klumpigt" förhållande till matematik, och bara blivit lite mer noggrann senaste året då jag blivit lite mer tvingad. I vissa kurser har det faktiskt känts som att jag hela tiden fyller i luckor bakåt istället för framåt.

 

Jag har inte funderat över detta så mycket då jag istället mest beslutat att jag tycker matematik är tråkigt och därför fuskar mig fram instinktivt. Det är sant att jag tycker det är ganska tråkigt, men jag tror min klumpiga metodik kommer ifrån att jag tidigare aldrig behövde bakgrunden utan hoppade x antal steg till lösningen ibland, och "hittade på" lösningsgången de andra gångerna. Som med mycket annat belönades inte hårt arbete; det tog ju bara längre tid för samma resultat.

 

Det är inte så bra att det blir så, tror jag. Jag tycker det läggs mycket resurser (eller pratas om, åtminstone) på saker som att "förklara varför saker och ting är viktiga", men min personliga åsikt är att det inte räcker. Om utvecklingen går väldigt snabbt i ung ålder tror jag man måste få utrymme att slå i taket. Ser heller inte problematiken i att höja det där taket, det gäller ju bara att det finns uppgifter som går upp ett snäpp vad gäller abstraktionsnivå snarare än att dela ut en matte-bok för åk 3 istället för 2.

 

Att jag kom att tänka på det var ju för att något tidigare geni omnämndes. Den snubben flög ju alltså upp och slog huvudet i värds-eliten innan det framkom att han saknade rätt bakgrund. Jag misstänker att det problemet kan vara väldigt vanligt, bara att inte taket är riktigt så högt. Även om taket är universitetsnivå suger det att ha instinktiv klumpig metodik.

 

Återknyter till de där "topp-talangerna": de är tvärt om, de har oftast otroligt fundament. Hårt arbete ligger bakom. Och enligt min uppfattning är det som sagt just det som betalar sig senare i livet, efter grundskolan, snarare än att ha lätt för saker och ting.

 

Lite som Rock Lee vs Hyuuga Neji dådå :ola:

 

Jag märker fortfarande av det du skriver när jag ibland hjälper folk med gymnasiematte för att jag är en sån givmild själ.

Ma A, B och C gick jag verkligen in för att förstå varför problemen skulle lösas som de skulle, medan jag i Ma D, E, F och diskret endast lärde mig formler utantill för att klara proven.

 

Jag kan alltså fortfarande lösa tal upp till Ma C på gymnasienivå för att jag lärde mig varför det skulle göras, men minns varken trigonometrin, integraler, komplexa tal, kombinatorik etc eller matriser då jag endast la det i korttidsminnet inför proven.

 

Visst att det uppenbarligen är lättare med Ma A-C, och att resterande kurser till viss mån bygger på dem, men jag tror ändå att det "hårda arbetet", varför löser jag talet såhär?, är den stora anledningen till att det sitter kvar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lol athene gjorde det alltså:

 

Det tog ca 28 timmar för Athene och hans hardcore-crew (som för övrigt består av en hel del svenskar) - att nå lvl 60 på svårighetsgraden "Hell".

 

Han dingade 60 när det var ca 4 minuter kvar innan servrarna släcktes inatt kl 04:00 (16 maj).

 

Spoiler:

På hans livestream näms följande tips på hur de bar sig åt:

 

- 1 char fokuserar på "speed and movement", medan resterande chars fokuserar på DPS.

- Det spekuleras om att Athene var Monk, och "rushade" igenom alla acts, medan de andra dödade mobsen och sedan teleporterade till Athene som redan kutat igenom hela banan...typ.

- Han nämner att det mesta rör sig om en "gear check" dvs, inte så mycket skill utan det handlar mer om vilken gear man har.

- Han nämner att de INTE kommer ge sig på world first på Hardcore, eftersom det är helt "insane" och typ omöjligt just nu, enligt honom.

- Han nämner att Kineserna var 6h före EU, men pga strul med servrar där borta så lyckades Athene och hans crew komma ikapp.

- Han nämner även att i Act 3, det man gör questet med att tända eld på 5 brasor, och hissar upp kanonen etc - det questet kunde de tydligen göra om flera gånger och levla 5 levels bara där.

- Han nämner även att de kunde göra om en boss flera gånger för att få en jävla massa exp, men han nämner aldrig vilken boss.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sweden's enormous education experiment improved longevity

 

In Sweden, the government decided to undertake a controlled study of its proposed new school system — so, from 1949 to 1962, all 1.2 million children in the Swedish state education system were set on one of two paths. In a slowly increasing proportion of the school districts across the country, it became compulsory for children to attend a comprehensive school for 9 years. The rest of Sweden provided a control group, in which children stuck to the existing system: mandatory schooling for 8 years, with the most academically gifted children remaining in school for up to 10 years

 

children educated in the reformed system had a reduced risk of dying between the ages of 40 and 70, particularly from cancer, ischaemic heart disease and accidents. The two groups had an identical risk of dying before the age of 40.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öj, skoldiskussion;

 

när jag var jätteung, gick på lågstadiet, var jag jätteduktig på matte. jag gjorde bort allt direkt jag fick det i handen. jag bad om mer men jag fick inte för att jag redan låg nog mkt före. detta var under hela ettan och tvåan. i trean minns jag att jag bad om att få göra bort treans matte första veckan så att jag kan gå vidare till mellanstadiematte, det gick inte. jag fick göra klart matten under höstterminen och sedan ett "sluttest" om att gå över till mellanstadiematte eller inte. när jag gjorde bort den första mellanstadiematten jag fick så fick jag typ gå till ett enrum och plugga in multiplikationstabellerna om och om igen i flera veckor :S

 

har aldrig tänkt på det men det måste ju vara sjukt jättesjukt? istället för att få utvecklas som en demon gick jag till att bli trött på den svenska skolan och skita i det mesta. mellanstadiet satt man bara och rullade tummar och väntade på att få gå ut och spela bandy. gick ut högstadiet med maxbetyg almost trots att jag blev utskickad titt som tätt från lektionerna för att jag tyckte att allt var för lätt och höll på med annat..

 

måste såklart tilläggas att detta hände i inavlade norrbottens ultrasossevpskolor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

öj, skoldiskussion;

 

när jag var jätteung, gick på lågstadiet, var jag jätteduktig på matte. jag gjorde bort allt direkt jag fick det i handen. jag bad om mer men jag fick inte för att jag redan låg nog mkt före. detta var under hela ettan och tvåan. i trean minns jag att jag bad om att få göra bort treans matte första veckan så att jag kan gå vidare till mellanstadiematte, det gick inte. jag fick göra klart matten under höstterminen och sedan ett "sluttest" om att gå över till mellanstadiematte eller inte. när jag gjorde bort den första mellanstadiematten jag fick så fick jag typ gå till ett enrum och plugga in multiplikationstabellerna om och om igen i flera veckor :S

 

har aldrig tänkt på det men det måste ju vara sjukt jättesjukt? istället för att få utvecklas som en demon gick jag till att bli trött på den svenska skolan och skita i det mesta. mellanstadiet satt man bara och rullade tummar och väntade på att få gå ut och spela bandy. gick ut högstadiet med maxbetyg almost trots att jag blev utskickad titt som tätt från lektionerna för att jag tyckte att allt var för lätt och höll på med annat..

 

måste såklart tilläggas att detta hände i inavlade norrbottens ultrasossevpskolor.

 

vi vet. det är jättesjukt och att varken lärare, föräldrar eller samhället reagerar visar hur bisarrt vårt svenska system är. alla bara litar på att staten tar hand om det och allt blir bra och ifrågasätter aldrig att man skulle kunna göra på något annat sätt.

 

när jag berättade för mamma att jag hellre skulle hemskola mina barn än ha dem i svensk grundskola fick jag svaret typ "men ska de inte lära sig läsa?" ^^

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många historier om att man inte får utvecklas i matte här nu. :)

Jag jobbar själv på en skola och har barn i 1:a 4:e och 6:e klass och ser att det blåser lite nya vindar nu iom att det virtuella får mer och mer utrymme.

Mycket större möjligheter att plugga efter egen förmåga och eleverna uppmuntras av lärarna att använda sig av diverse hemsidor.

ex.

matteboken.se

nomp.se

webmath.se

 

Så även om det finns mycket fel i skolan så finns det även duktiga lärare som ser problemen som är.

 

Sen anser jag personligen att allt för många föräldrar lämnar helt ansvaret för barnets undervisning åt skolan. Man kan faktiskt göra mycket själv hemma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mycket större möjligheter att plugga efter egen förmåga och eleverna uppmuntras av lärarna att använda sig av diverse hemsidor.
Jag tycker inte riktigt man kan ge skolan cred för att det blivit lättare att lära sig saker utan skolan.

 

Dessutom är jag lite cyniskt inställd till hur många duktiga lärare det egentligen finns. Så vitt jag kan bedöma så väljer nästan alla högbegåvade studier som läkare, civilingenjörer, civilekonomer, jurister, etc. Varför i stort sett alla lärare i grundskola och gymnasie i bästa fall är mediokra och själva alltså inte har någon särskild erfarenhet av hur det är att vara väldigt produktiv eller ligga långt före.

 

Lärarprogrammet är ju ökänt som en avstjälpningsplats för folk som inte klarar av ett tuffare program men samtidigt inte vill ägna sig åt service eller kroppsarbete.

 

Att vi har den begåvningsdistributionen är ju också en orsak till att ganska begåvade barn faktiskt kan fungera som extralärare. Begåvningsskillnaden är nämligen tillräckligt stor för att en 12-åring ska kunna fungera som lärare jämförbart med den utbildade 30-åringen.

 

Och visst kan ju föräldrarna göra mer för barnen. Men när vi nu ordnat samhället med det explicita målet att båda föräldrarna ska jobba, och alltså inte ha så mycket tid för barnen, så tycker jag att vi har ett ansvar att göra skolan så bra som möjligt under omständigheterna. Särskilt när ändringarna för högbegåvade elever mer handlar om att sluta förstöra för dem snarare än att ge dem särskilt mycket extraresurser.

 

Att sätta en unge med 130 i IQ i en vanlig klass är inte så där väldigt långt ifrån att sätta ett barn med 100 i IQ i en klass fylld med ungar med Downs syndrom. Det är upplagt för komplikationer och frustration från alla håll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker inte riktigt man kan ge skolan cred för att det blivit lättare att lära sig saker utan skolan..

Helt enig, ville bara poängtera efter alla historier att man nu iaf har möjlighet att läsa betydligt mer i egen takt än vad som varit tidigare.

Dessutom är jag lite cyniskt inställd till hur många duktiga lärare det egentligen finns. Så vitt jag kan bedöma så väljer nästan alla högbegåvade studier som läkare, civilingenjörer, civilekonomer, jurister, etc. Varför i stort sett alla lärare i grundskola och gymnasie i bästa fall är mediokra och själva alltså inte har någon särskild erfarenhet av hur det är att vara väldigt produktiv eller ligga långt före.

Lärarprogrammet är ju ökänt som en avstjälpningsplats för folk som inte klarar av ett tuffare program men samtidigt inte vill ägna sig åt service eller kroppsarbete

 

Att vi har den begåvningsdistributionen är ju också en orsak till att ganska begåvade barn faktiskt kan fungera som extralärare. Begåvningsskillnaden är nämligen tillräckligt stor för att en 12-åring ska kunna fungera som lärare jämförbart med den utbildade 30-åringen.

Jag är inte matad att bedöma begåvningsgraden på lärarna mer än efter vad jag ser och hör på min arbetsplats, men jag är övertygad om att det slinker in en och annan duktig till läraryrket också. :)

 

Och visst kan ju föräldrarna göra mer för barnen. Men när vi nu ordnat samhället med det explicita målet att båda föräldrarna ska jobba, och alltså inte ha så mycket tid för barnen, så tycker jag att vi har ett ansvar att göra skolan så bra som möjligt under omständigheterna. Särskilt när ändringarna för högbegåvade elever mer handlar om att sluta förstöra för dem snarare än att ge dem särskilt mycket extraresurser.

Självklart har vi ansvar att göra skolan så bra som möjligt, men det fråntar ju inte det ansvar föräldrarna har på sina barns utveckling. Jag hör ofta föräldrar som skyller sina barns alla problem på skolan och det är långt ifrån rättvist.
Att sätta en unge med 130 i IQ i en vanlig klass är inte så där väldigt långt ifrån att sätta ett barn med 100 i IQ i en klass fylld med ungar med Downs syndrom. Det är upplagt för komplikationer och frustration från alla håll.

 

Jag är alltså inte en blåögd fanatisk försvarare av skolan, utan jag anser den har fokus på allt för många fel saker och mycket behöver ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så även om det finns mycket fel i skolan så finns det även duktiga lärare som ser problemen som är.

Utan tvekan, men känns oerhört random vilken lärare man får. Klart det finns vissa speciellt bra skolor med ovanligt stora resurser, men för det mesta är det ju en väldig blandning och kan bli lite vad som helst.

 

Sen anser jag personligen att allt för många föräldrar lämnar helt ansvaret för barnets undervisning åt skolan. Man kan faktiskt göra mycket själv hemma.

Tror jag man gör i allmänhet också. Men ser man då till mig som exempel så har jag verkligen inga problem med exempelvis språk, något jag knappast fått från skolan. Jag är istället dålig på matematik, trots att jag (till synes och antagligen) hade utmärkta förutsättningar, och matten har jag definitivt fått från skolan.

 

Uppmuntran fick jag definitivt hemifrån. Jag gillade spel och fick därför böcker om spelprogrammering som jag pysslade med i tidig ålder, jag gillade teknik och fick därför pilla sönder apparater - tv radio etc - så fort de blev inkuranta. Jag gillade språk och nerdigt nog studerade jag därför tyska när jag var någon meter hög.

 

Men det finns alltid saker som inte kommer hemifrån. I mitt fall var matematik absolut en sådan sak.

 

____________________________

 

Ang. min spontana livsångest fick den en logisk förklaring tror jag. Under senaste 3-4 månaderna har två ex fått barn och ett tredje gift sig*, samtliga långa förhållanden. Själv sitter jag här singel och har åtminstone ett halvår kvar av tråkiga studier. Jag kan inte riktigt utgöra om de viskar "haha jag vann" eller "nemen gubben...".

 

*Gissa vilka/vilken som kommer från arbetarfamilj och vilka/vilken som är yttersta överklass. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

____________________________

 

Ang. min spontana livsångest fick den en logisk förklaring tror jag. Under senaste 3-4 månaderna har två ex fått barn och ett tredje gift sig*, samtliga långa förhållanden. Själv sitter jag här singel och har åtminstone ett halvår kvar av tråkiga studier. Jag kan inte riktigt utgöra om de viskar "haha jag vann" eller "nemen gubben...".

 

*Gissa vilka/vilken som kommer från arbetarfamilj och vilka/vilken som är yttersta överklass. :-)

 

Klassisk Peter Mangs - be afraid, be very afraid :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte så logisk koppling alls, men om det vore så - är det verkligen jag som ska vara rädd? :shock:

 

Det var nog lite smågenerellt riktat åt alla och ingen - på samma gång.

 

j/k, oroa dig inte förns du börjar rycka vingar av flugor och komma på dig själv med att spara pappas huvud i frysboxen :-P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...