Gå till innehåll

Wellbok - well...

heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Jag gillade den, har ni läst de flesta andra böcker som diskuterats lär ni gilla den också. Hela boken handlar om varför vissa blir framgångsrika. Spoiler: arbete lönar sig. Tar upp Bill Gates, Chris langan, hockeyspelare, pianister, nobelpristagare, piloter som krashar, barn i förorten etc. Som pokerspelare som strävar efter framgång med prestationsbaserad inkomst kan man nog lära sig en hel del av boken.
Har läst den, plockade upp den för ett knappt år sedan inför en tågresa. Att jag frågar är för att jag själv är så kluven. På ett sätt är det kanske den tunnaste boken jag läst, otroligt trivial, och kändes som den med fördel kunde komprimerats till 30 sidor.

Ändå kan jag inte ångra en sekund att jag köpte den, då vad som tidigare verkade vara onödig och även spekulativ kuriosa i marginalen på något vis har lyckats peta sig in som helt nytt material i ett både medvetet och undermedvetet beslutsunderlag. Det är väldigt sällan jag hittar sådant från en så tydligt ensam källa.

Ironiskt nog är det den mest triviala och självklara delen som hjäpt mig mest. De där 10 000 timmarna fastnade verkligen.

Under de 10 månader jag inte läst boken har den gått från rent av dålig till riktigt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på hur pokern går. Ju rikare jag blir ju mer kan jag tänka mig sänka min lön, ju sämre jag tjänar på poker desto mer intressanta blir alternativen. Gissar att min timlönskurva börjar peaka och samtidigt har integralen växt till sig en del så finns ju risk att alternativ kommer behöva övervägas om några år.

Coachar inte poker av diverse anledningar, hade nog velat ha en bit över 500usd per timme och hysfat uppbokat för att börja göra det.

Vet inte om jag är så bra på poker egentligen, är ju främst att ens motståndare är sämre som man lever på.

vet att du förmodligen spelar olika nivåer etc men

vilken är den högsta nivå du kan spela med +EV utan att du kan känna dig tvingad att ta sitout för bordet är för tufft? vad uppskattar du din edge till på 10/20$ på ett bord med 5 stycken slumpmässiga av de 50 bästa grindarna på nivån?

Länk till kommentar

vet att du förmodligen spelar olika nivåer etc men

vilken är den högsta nivå du kan spela med +EV utan att du kan känna dig tvingad att ta sitout för bordet är för tufft? vad uppskattar du din edge till på 10/20$ på ett bord med 5 stycken slumpmässiga av de 50 bästa grindarna på nivån?

Ser ingen större anledning att spela ett tufft 400bord längre. Har 9tableat nl1k utan tableselection, högre vill jag nog inte lira utan fisk. Vetefan om jag ens tillhör de 50bästa på nivåerna på alla siter...

Men sätter jag mig på ett helt slumpat 10/20 bord tror jag att jag har 2-3bb/100. På de jag faktiskt väljer att spela kanske 5bb. Lirar bara 10/20 mot fisk. Dubbla på nl1k typ. Stor skillnad på nivåerna imo...

NL400 tror jag att jag kan hålla 5bb+ på att 6tablea randombord.

Länk till kommentar

Trodde du var musiksnille, men där ser man. Kul att du plussar, fittjävel! En annan torskar inköp på inköp... :(((((((((((((((((((((((

Känns så iallafall, men jag har inte köpt in mig efter första, eller så är det speldjävulen som spökar mina hjärnceller. Fan oxå.-

Vad är det bästa du köpt för dina vinster?

Länk till kommentar

Trodde du var musiksnille, men där ser man. Kul att du plussar, fittjävel! En annan torskar inköp på inköp... :(((((((((((((((((((((((

Känns så iallafall, men jag har inte köpt in mig efter första, eller så är det speldjävulen som spökar mina hjärnceller. Fan oxå.-

Vad är det bästa du köpt för dina vinster?

Plussar och plussar, inte spelat en hand i oktober :)

bästa jag köpt:

1. Öronproppar

2. iPhone

3. Fivefingers

4. MacPro

vänder säkert snart, GL!

Länk till kommentar

Jag beställde nyss Outliers efter jag läst om boken här. Kan väl inte skada att läsa och få lite motivation till en lat jävel som jag!

Och när du säger att du vill ha $500/h om du hade coachat, brukar man inte ta mindre för coaching/h än sin hourlyrate i poker för att det inte finns varians etc?

Länk till kommentar

Genom att ta mer risk och ha tur, ja.

Fast det finns ju massor av undersökningar som visat att företag i grupper med lågt p/e överavkastar jämfört med högt p/e och att detta inte beror på högre risk (vilket vore kontraintuivt eftersom avkastningen över tid skulle jämnas ut ifall aktier med lågt p/e som grupp hade högre inneboende risk). Eugene Fama (en av de största före detta EMH-profeterna) stod bakom en av dessa undersökningar. Omvänt finns det INGA bevis för att beta är ett värde som har något med verkligheten att göra överhuvudtaget; sambanden existerar helt enkelt inte empiriskt.

Länk till kommentar

Jag beställde nyss Outliers efter jag läst om boken här. Kan väl inte skada att läsa och få lite motivation till en lat jävel som jag!

Och när du säger att du vill ha $500/h om du hade coachat, brukar man inte ta mindre för coaching/h än sin hourlyrate i poker för att det inte finns varians etc?

Man kan ju tycka att det är roligare att spela än att coacha.

Tänker inte svara på följdfrågor, men handlar dels om att lära andra äta ens kaka och dels om att inte bli ovän med folk som väldigt ogärna ser att jag coachar.

Länk till kommentar

Fast det finns ju massor av undersökningar som visat att företag i grupper med lågt p/e överavkastar jämfört med högt p/e och att detta inte beror på högre risk (vilket vore kontraintuivt eftersom avkastningen över tid skulle jämnas ut ifall aktier med lågt p/e som grupp hade högre inneboende risk). Eugene Fama (en av de största före detta EMH-profeterna) stod bakom en av dessa undersökningar. Omvänt finns det INGA bevis för att beta är ett värde som har något med verkligheten att göra överhuvudtaget; sambanden existerar helt enkelt inte empiriskt.

Fast det måste vara omöjligt eller i alla fall väldigt svårt att göra en vetttig sådan undersökning. Jag bryr mig inte så mycket om avkastning i mina analyser utan gör mest pengar på stora kursrusningar, sk swingtrading.

Matematiska modeller är inte mycket att ha imo när det gäller börsen.

Vad menar du med beta?

Länk till kommentar

Ikväll är det halloween och jag ska tydligen klä ut mig till det vissa anser är det mest skrämmande medan andra tycker tarär det vackraste. Går givetvis allin på utstyrseln. Några som chippar in för bilder?

Vill ni ha uncut version så tar undertecknad emot bidrag :mrgreen:

Länk till kommentar

Intressant att se hur ställen kan gå ner sig. Coast som var en riktigt bra resturang på lamaiwanta hade förr en västerlänning som sprang runt och bossade personalen. Allt var jättebra. Nu är han borta och thailändarna får göra som de vill, dvs stå med ryggen mot baren och ignorera kunderna. Jag satte mig och väntar på att få beställa, läser lite i the lost symbol. 15min går inte någon personal passerar ens bland borden. Så jag reser mig och går, får iaf ett thank you på vägen ut, men tvivlar på att de kopplade att jag inte beställde något, alla antog väl att någon annan tog min order. 5pers var de som stod med ryggen till i baren, de andra kunderna var även de måttligt roade....

Länk till kommentar

Samma sak hände mig på bali på en hyffsat fin restaurang. Var på morgonen så jag och tjejen var helt själva där inne. Servitören satt och tittade på tv så vi reste oss och gick efter 10 min.

Tycker som du att de restaurangerna som drivs av västerlänningar fungerar mycket bättre. De har jävligt dålig arbetsmoral där nere vad det verkar

Länk till kommentar

dvs stå med ryggen mot baren och ignorera kunderna. Jag satte mig och väntar på att få beställa, läser lite i the lost symbol. 15min går inte någon personal passerar ens bland borden. Så jag reser mig och går,

Var på morgonen så jag och tjejen var helt själva där inne. Servitören satt och tittade på tv så vi reste oss och gick efter 10 min.

Det är såklart riktigt dålig service. Men varför säger ni inte till innan 10-15 min har gått om ni ser att servitörerna inte gör nåt vettigt/kollar på tv men ändå inte kommer!? Eller åtminstone klagar innan ni går.

Länk till kommentar

Det är såklart riktigt dålig service. Men varför säger ni inte till innan 10-15 min har gått om ni ser att servitörerna inte gör nåt vettigt/kollar på tv men ändå inte kommer!? Eller åtminstone klagar innan ni går.

Klart man inte ska behöva säga till att man är där. Vad hade du tyckt om du gick in på en restaurang i sverige och fick vänta 15 min för att ens få menyn?

Länk till kommentar

Klart man inte ska behöva säga till att man är där. Vad hade du tyckt om du gick in på en restaurang i sverige och fick vänta 15 min för att ens få menyn?

Nej såklart man inte ska behöva säga till att man är där.

Men om man ser att servitören t ex sitter och kollar på tv i en tom restaurang är det väl bättre att säga till, än att sitta tyst och vänta 10-15 min på att han ska kolla klart på tv'n och sen gå utan att säga nåt när han inte kommer.

Sitter man och väntar så länge på nån som kollar på tv i en tom restaurang verkar man ju vilja äta där så pass gärna att man kan säga till efter nån minut, eller gå tidigare, eller åtminstone klaga innan man går om man väntat.

Jag tycker bara att sitta tyst och vänta 10-15 min på nån som inte gör nåt vettigt, sen gå utan att säga nåt är en kombination av dom sämsta alternativen man kan välja för sig själv :roll:

Länk till kommentar

Jag brukar tjoa och tjimma för att få uppmärksamhet men är jävligt less på att det krävs. Nästa gång ska jag nog göra som heltok, gå in och sätta mig och låta dom komma fram, gör de inte det så ska jag gå. Skulle inte sitta längre än 5 minuter dock. Då har de fått en massa chanser att ge service. Är det för mycket folk och för lite personal så de inte hinner är det ändå inte värt att vara där, någon måtta på inkompetens får det vara liksom.

Länk till kommentar

Jag har säkert gått från 10+ restauranger. Se det som en positiv externalitet. Hade alla gjort som jag hade resturangerna nog haft bättre service. För mig handlar det mest om att jag tappar lusten på att äta på stället och belöna deras dåliga service med min affär och feedback vill jag inte heller göra. När jag var backpacker brukade jag göra mer väsen av mig och ofta sätta mig synligt på grannresturangen.

Angående tiden ser jag inte det som ett problem, läste spännande bok och kul grej att göra.

Länk till kommentar