Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

ni vet att jag pratade om en Apple TV va? dvs skärm och allt som Jobs pratar om i sin memorar:

http://www.wired.com/gadgetlab/2011/12/rumor-roundup-apple-television/

 

Jag tror du nog får kalla den iTV eller något sånt då, iom att Apple redan har en produkt (som för övrigt är den lilla svarta lådan på bilden i artikeln du länkade) vid namn Apple TV :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror du nog får kalla den iTV eller något sånt då, iom att Apple redan har en produkt (som för övrigt är den lilla svarta lådan på bilden i artikeln du länkade) vid namn Apple TV :)

 

:oops:

 

vi får se vad Apple kommer kalla den, om den släpps. men jag tror stenhårt på den, betala $1 för att streama GoT direkt i 1080p, lätt värt det. sedan lira real racing HD, bläddra runt bland familjebilderna med iPhonen som fjärrkontroll, redigera film direkt på TVn. sedan är man låst till att köpa iPhones resten av TVns liv :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

TV'n kan säkert bli bra, men jag gillar inte att betala för min underhållning. 8-)

Gissar att det kommer hållas benhårt på det.

 

ingen tvingar dig, lär gå att streama från laptopen till den också, men vissa föredrar säkert smidigheten.

 

fick mina vindekanterare från USA, ingen tull eller något. nice :)

 

ska nog köpa ett gäng till och ge bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ingen tvingar dig, lär gå att streama från laptopen till den också, men vissa föredrar säkert smidigheten.

 

fick mina vindekanterare från USA, ingen tull eller något. nice :)

 

ska nog köpa ett gäng till och ge bort.

När priserna reflekterar mediet är jag sugen att göra rätt för mig. Känns lite irriterande att betala mer för en e-bok än jag gör för en pappersvariant. (netflix streamtjänst verkar tex vara nöten, samma med spotify.)

 

Apple brukar låsa sig ganska hårt vid itunes, och jag oroar mig för att detsamma händer med tv'n av något slag? Dvs det krävs jailbreakande och liknande för att inte vara låst till deras preferenser.

 

Nåja, blir säkert nice. Känns som framtiden åtminstone. Tvkanaler med schemalagda sändningar känns lite 80tal.

 

Först blir det dock att köpa en apple-tv (mediaspelaren). Kombinerat med ipod och ipad är det en god start för min resa ner i appleträsket. tack heltok!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Luap:

 

facebook_like_button.jpg.336x0.jpg

 

Blir nog ett köp. Tack för ett grymt inlägg.

 

Np np. Det kan ta någon timme eller två att få den jailbreakad och plexad, men du kommer absolut inte att bli besviken. PMa mig när det är dags så skickar jag guiderna jag följde.

 

 

:oops:

 

vi får se vad Apple kommer kalla den, om den släpps. men jag tror stenhårt på den, betala $1 för att streama GoT direkt i 1080p, lätt värt det. sedan lira real racing HD, bläddra runt bland familjebilderna med iPhonen som fjärrkontroll, redigera film direkt på TVn. sedan är man låst till att köpa iPhones resten av TVns liv :)

 

Tror att Apple TV har liknande funktionalitet faktiskt. Vet att det ska fungera extremt bra med film, men är inte helt hundra på hur upplägget är med serier... Allt detta är obv för USA-marknaden där den faktiskt är släppt..

 

Den enda anledningen till varför man säljer den så billigt ($100 i USA) måste väl vara att man tvingas hyra allt man vill se i den om man inte går för jailbreak? Känns som alldeles för mycket design/hårdvara för $100 tbh..

 

Hursom skulle ju en riktigt bra TV med Apple TVns funktionalitet inbyggt vara meganutz, så vi får helt enkelt hålla tummarna :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så vi talar om en liten svart låda man shoffar in i TV som ger den dödsbra mjukvara och möjlighet synka massa elektronikgrejerna. Bara att man behöver jailbreaka och sånt för de ska funka med allt?

 

Vad kostar?

Hur teknisk måste vara?

Krav på tv?

 

Attans denna elektroniska kåthet gular mek.

 

900 spänn på cdon, typ. Inga krav på TVn, bara du har HDMI typ. Går att ställa in lite allt möjligt när det kommer till output av både ljud och bild.

 

Du behöver inte vara överteknisk. Det finns bra, handfasta guider att följa - men du kommer ändå att behöva sitta och copy-pastea kommandon i terminalfönstret för att få din ATV att hämta hem installationsfiler. Worst case scenario brickar du din lilla låda för 900 sek :)

 

EDIT: Glömde nämna att man kan airplaya in spotify från iphonen till apple tv. Dödsmysigt på förfesten för alla som har fetare hemmabio än datorhögtalare och inte orkar ha mobilen i sladdtill förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp en Boxee istället klarar upp till 1080p, har en spotify, headweb och alla playappar inbyggda etc, etc.

 

Lite dyrare än ATV, men bättre.

 

Allt jag läste innan jag köpte ett media center (nån månad sen) fick mig att hellre lägga pengarna på ATV+plex. Visst att den klarar 1080p, men boxees gränssnitt är väl inte ens i närheten av plex med alla framsidor, info, subs osv automatiserat och sorterat så snyggt? Avsaknad av spotify ägs ju ändå upp av att man kan airplaya (ha mobilen kvar i fickan) spotify från iphone.

 

Hälften av upplevelsen är fränheten imo :) Smaken är dock som baken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mediaspelare är knappast något nytt.

 

Hur klarar Apple TV 1080p?

 

Transcodar ned det till 720p, tror jag. All info lär finnas på plex's forum. Har själv inte testat 720p material då jag tycker att det tar för mkt utrymme gentemot det lilla extra man får. Att den "bara" klarar 720p ser jag personligen inte som ett problem..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

kollade mina blodvärden igen:

 

Cholesterol* 264 0 - 200 mg/dl

Triglycerides* 43 0 - 150 mg/dl

Spoiler!
The American Heart Association has set guidelines for triglyceride levels:[3][dead link]

 

Level mg/dL Level mmol/L Interpretation

<150 <1.70 Normal range, low risk

175-199 1.70-2.25 Slightly above normal

200-499 2.26-5.65

>500 >5.65 Very high: high risk

HDL-C* 77 40 - 200 mg/dl

CHOL/HDL-C 3.4 0.0 - 4.6

Spoiler!
A very convenient way of expressing your risk of heart disease which takes into account both the total (bad) and HDL (good) cholesterol is the ratio between the two. If this is under 4.5, you don't need to worry, although a 'perfect' score would be under 3.5. So if your total cholesterol is 200 mg/dl and your HDL 50 mg/dl, your ratio is 4, and you're OK. But if your total is 200 and your HDL 35, your ratio is 5.7, and you may have a problem.

LDL-C* (Direct Method) 178 0 - 130 mg/dl

LDL-C/HDL-C 2.3 0.0 - 3.0

 

antar SLV tror jag kommer dö i förtid, men tycker mina värden ser väldigt fina ut. hade 4.0 i kvoten 2år tidigare, minns inte resten, men antagligen mycket lägre LDL...

 

någon som slår mina triglyceridvärden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt jag läste innan jag köpte ett media center (nån månad sen) fick mig att hellre lägga pengarna på ATV+plex. Visst att den klarar 1080p, men boxees gränssnitt är väl inte ens i närheten av plex med alla framsidor, info, subs osv automatiserat och sorterat så snyggt? Avsaknad av spotify ägs ju ändå upp av att man kan airplaya (ha mobilen kvar i fickan) spotify från iphone.

 

Hälften av upplevelsen är fränheten imo :) Smaken är dock som baken

 

Har PLEX i min TV och tycker nog att Boxee's gränssnitt är minst lika snyggt, dessutom mycket snabbare än i min TV. Boxee Box har dessutom airplay vilket jag inte har använt.

 

En sak som jag glömde att nämna är att Boxee'n klarar betydligt fler filformat än ATV.

 

Här finns en jämförelse mellan WDTV, ATV och Boxee Box.

 

Dum fråga men är inte Boxee mjukvara?

Ja, men jag avsåg Boxee Box som är en fysisk spelare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har PLEX i min TV och tycker nog att Boxee's gränssnitt är minst lika snyggt, dessutom mycket snabbare än i min TV. Boxee Box har dessutom airplay vilket jag inte har använt.

 

En sak som jag glömde att nämna är att Boxee'n klarar betydligt fler filformat än ATV.

 

Här finns en jämförelse mellan WDTV, ATV och Boxee Box.

 

 

Ja, men jag avsåg Boxee Box som är en fysisk spelare.

 

Hur din TV presterar med plex installerat (LG tv?) är nog inte helt intressant för installationen, men om du säger att boxees gränssnitt är lika snyggt har du ju uppenbarligen en poäng. Jag trodde att boxee praktiskt taget bara listade upp allt, utan framsidor, info osv.

 

Det svåra med reviews på ATV är ju att de ofta görs o-jailbreakat, vilket inte säger ett skit. Sen var tidiga versioner av plex rätt kalla med olika typer av vid/ljudformat, vilket idag är helt fixat (0.10 betan är betydligt snabbar och stabilare än alla andra builds. Den kom för bara ett par dagar sen. Jämför man 0.10 mot en plexversion som är ett år gammal är det verkligen natt och dag - både i hastighet och utseende)

 

Som jag skrev tidigare har den tagit precis varenda fil jag har matat den med, men jag har kanske bara ett sample på 50 olika filer eller något sådant. Förut var det problem med DTS-ljud på vissa rips, men det är fixat idag. Tyvärr får man "bara" ut dolby digital 5.1, men jag kan ändå inte höra skillnad på DTS och DD trots en hembio i den högre prisklassen. Sist men inte minst är ATVn extremt stilren och diskret bredvid TVn.

 

Jag vet att jag har sålt in ATV otroligt hårt i den här tråden, men jag är å andra sidan extremt nöjd också. Det är nog bäst om folk får skapa sig en egen uppfattning i alla fall. Det finns uppenbarligen mycket olika åsikter ang. vad för mediaspelare som är bäst, men å andra sidan är det väldigt personligt vad man behöver också. Jag klarar mig exempelvis bra på en HDMI ut som går till recievern, men andra kanske inte gör det. Jag ville i alla fall bara rekomendera ATVn när den kom på tal. Telefonguidade brorsan igenom installationen häromdagen, och han är supernöjd han med. Jag vet inte hur reglerna kring jailbreakade produkter fungerar här på forumet, men om ngn vill ha länkarna till guiderna jag följde är det bara att dra ett PM.

 

Puss

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...