Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

"skulle gissa att IQ bland folk som är vinnande senaste 100k händerna på nl1k+ är en bra bit över 130 med knappt någon procent under 120."

 

Nja va? Tror detta är ganska off, jag tror iaf inte att det är så att de egenskaper som gör att du scorar högt på ett IQ-test står för > 90% av din kapacitet att slå midstakes+

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämt jag ska till asien nu i Jan eller Feb, troligen Thailand, tänkbara resesällskap är upptagna så funderar på att dra själv, bara 2 v.

 

Nån med lite tips var man lättast hittar skandinaver just nu om jag bestämmer mig för att åka ensam? aldrig åkt utomlands ensam innan så har därför en känsla att möjliga landsmän på plats är att föredra :)

 

Alla stora turistorter såklart i t ex Phuket men varit där redan, varit kul med nåt lite mindre känt, men lite gränser måste finnas så man hittar hem igen :-D

 

dra till koh tao, massvis med backpackers

 

verkar nice att resa ensam. Alla jag hört som testat det har tyckt det varit riktigt grymt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gällande Mensas lilla test, 20 frågor ungefär. Har gjort det och upplevde att det var förvånansvärt lätt. Tror jag i princip spetsade det. Tittade senare på deras riktiga, stora test. Det verkade avsevärt svårare. ganska säker på att jag inte skulle klara det.

 

Upplevde det lilla testet som något av ett "lockbete". Vet inte riktigt vad syftet skulle vara men troligen vill de marknadsföra Mensa till fler och tror att det är en bra grej om fler tror att de skulle kunna bli medlemmar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bestämt jag ska till asien nu i Jan eller Feb, troligen Thailand, tänkbara resesällskap är upptagna så funderar på att dra själv, bara 2 v.

 

Nån med lite tips var man lättast hittar skandinaver just nu om jag bestämmer mig för att åka ensam? aldrig åkt utomlands ensam innan så har därför en känsla att möjliga landsmän på plats är att föredra :)

 

Alla stora turistorter såklart i t ex Phuket men varit där redan, varit kul med nåt lite mindre känt, men lite gränser måste finnas så man hittar hem igen :-D

 

 

Denna var rätt bra att resa till ensam.

 

"Amari Emerald Cove i Koh Chang ligger längs de fridfulla stränderna på Klong Prao Beach. Denna tropiska oas erbjuder ett dykcenter, en 50-metersbassäng och 5 restauranger.

 

Amari Emerald Cove ligger 30 km från Trats flygplats, och 50 minuters bilresa från staden Trat.

 

Sivara Spa erbjuder avkopplande ansikts- och kroppsbehandlingar. Gästerna kan träna på gymmet, eller koppla av i en av de många solstolarna vid poolen, trädgården eller stranden. Hotellet har även en shoppinggalleria och en resedisk.

 

Rummen på Amari Emerald Cove har privata balkonger med utsikt över poolen, havet eller bergen. Alla rum har trägolv och trämöbler, satellit-TV, värdeskåp och te- och kaffekokare.

 

En frukostbuffé serveras på The Cove Terrace, som också erbjuder en à la carte-meny hela dagen. Restaurang Sassi erbjuder en italiensk meny, medan lokal mat och fisk- och skaldjursrätter kan avnjutas på Just Thai. Drinkar serveras i de 2 barerna.

"

 

3980658.jpg

 

3980700.jpg

 

2101994.jpg

 

3980629.jpg

 

2101942.jpg

 

3980707.jpg

 

3980675.jpg

 

 

Frågan är hur man tar sig dit och hem bäst och utan en vecka i restid?

 

Ett tips är att ligga över på Bangkoks flygplatshotell och sen ta flyget till Koh Chang dagen efter. Du blir hämtad av hotellet på Trats flygplats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är hur man tar sig dit och hem bäst och utan en vecka i restid?

 

Till Koh Tao tar du lättast flyg direkt från bangkok/phuket till Koh Samui och sedan transfer till koh tao, inte allt för osmidigt. Alternativet från bangkok är http://www.lomprayah.com.

 

Rekomenderar också Koh Tao, ett par år sedan jag var där, men nice ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tips

 

Kollar in det nu, ser bra ut...

 

Frågan är hur man tar sig dit och hem bäst och utan en vecka i restid?

 

Om du flyger till bangkok, ta ett flyg ner till koh samui sen har du 2-3 timmar båtfärd över till ön. Om du gillar dykning är koh tao rätt bra, eller framförallt om du inte tagit cert och är sugen på det så är det perfekt. Ön är fullproppad av dykcenter, ett perfekt sätt att träffa folk och skaffa vänner om du reser ensam dessutom. Rekar Bans diving resort, sköna och duktiga instruktörer där. Du kan förhandla till dig gratis boende hos dem under tiden du tar certet där också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åker hellre till södra thai än till ko chang baserat på omdömet efter att ha varit runt på chang och några öar därikring.

 

Håller med, det ser bättre ut men ska kolla in lite närmare.

 

Tacksam för alla tips av folk som besökt olika platser, (behöver inte vara Thailand) men kan max vara borta 15-16 dar.

 

Sorry för off topic i din dagbok heltok, naturligtvis medvetet :)

 

Är lat och fiskar där jag misstänkte det kunde finnas ett par intressanta svar (snabba svar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sjuka bilder tok.

Klart iQ här ligger bra över medel, rätt länge sen jag testade dessa internet-test , låg då på gränsen 136 (som bäst) eller vad gränsen var men testade aldrig i verkligheten.
Mensas nät-test har max 126. Till och med i verkligheten har de 135<136 som max.

 

De vet att det mest vore skräp annars, men de vill alltså stå för träffsäkerheten upp till 135 för deras riktiga test.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som det kvittar, vet att de hade högre värden men kan ha blandat ihop med något utländskt test, var säkert 5 år sen.

 

Då tyckte jag det var coolt om man kunde ha hög IQ, idag bryr jag mig inte det minsta finns så mkt annat i livet än mönsterseende, även om det var klar fördel när man kör "på känsla" (hjärnans samlade info om alla tidigare erfarenheter som grund) explo, fungerar inte lika bra nuförtiden :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med, det ser bättre ut men ska kolla in lite närmare.

 

Tacksam för alla tips av folk som besökt olika platser, (behöver inte vara Thailand) men kan max vara borta 15-16 dar.

 

Sorry för off topic i din dagbok heltok, naturligtvis medvetet :)

 

Är lat och fiskar där jag misstänkte det kunde finnas ett par intressanta svar (snabba svar).

 

Om nån har samma tankar så skicka ett gärna ett pm , kan ju splitta efter första dagarna... om det anses att jag själv inte tillhör ett släkte med ovanligt goda egenskaper... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"skulle gissa att IQ bland folk som är vinnande senaste 100k händerna på nl1k+ är en bra bit över 130 med knappt någon procent under 120."

 

Nja va? Tror detta är ganska off, jag tror iaf inte att det är så att de egenskaper som gör att du scorar högt på ett IQ-test står för > 90% av din kapacitet att slå midstakes+

inte jag heller, men första påståendet gäller ändå. jag håller med outliers om att skyhög iq inte är ett krav för att bli bäst på matte/poker/schack, men att det finns en under gräns så att alla med iq>120 har möjlighet att knäcka fermats stora sats givet tillräckligt mycket hårt arbete, men iq 80 har ingen möjlighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Här har du en "smart fuck". IQ mellan 190 - 210.

 

OK, en kreationist vars enda intellektuella output tycks vara en snömos-teori om verkligheten och medvetandet (som säkert rättfärdigar hans religiösa verklighetsuppfattning). Bonuspoäng för att en sådan tomte i videon poängterar att han är ett geni med högre IQ än vad Darwin hade. :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Denna var rätt bra att resa till ensam.

 

"Amari Emerald Cove i Koh Chang ligger längs de fridfulla stränderna på Klong Prao Beach. Denna tropiska oas erbjuder ett dykcenter, en 50-metersbassäng och 5 restauranger.

 

Amari Emerald Cove ligger 30 km från Trats flygplats, och 50 minuters bilresa från staden Trat.

 

Sivara Spa erbjuder avkopplande ansikts- och kroppsbehandlingar. Gästerna kan träna på gymmet, eller koppla av i en av de många solstolarna vid poolen, trädgården eller stranden. Hotellet har även en shoppinggalleria och en resedisk.

 

Rummen på Amari Emerald Cove har privata balkonger med utsikt över poolen, havet eller bergen. Alla rum har trägolv och trämöbler, satellit-TV, värdeskåp och te- och kaffekokare.

 

En frukostbuffé serveras på The Cove Terrace, som också erbjuder en à la carte-meny hela dagen. Restaurang Sassi erbjuder en italiensk meny, medan lokal mat och fisk- och skaldjursrätter kan avnjutas på Just Thai. Drinkar serveras i de 2 barerna.

"

 

3980658.jpg

 

3980700.jpg

 

2101994.jpg

 

3980629.jpg

 

2101942.jpg

 

3980707.jpg

 

3980675.jpg

 

 

 

 

Ett tips är att ligga över på Bangkoks flygplatshotell och sen ta flyget till Koh Chang dagen efter. Du blir hämtad av hotellet på Trats flygplats.

 

ser fint ut, men hade själv varit orolig för att den typen av ställen ofta fylls av par på smekmånad.

 

reser man ensam så kort tid tycker jag man ska sikta in sig på en aktivitet och träffa folk via den. t ex dyka, klättra etc. välja ett ställe med mycket ungomdar typ phangan, tao, phiphi, raileh och ett prisvärt boende som andra ungdomar.

 

svårt att ge specifika tips om vi inte får mer info om vad den som ska resa är ute efter etc.

 

är det enbart skandinaver som ska umgås med säger jag lantadivers.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

1. Hur är det att åka till Thailand i April-Maj?

2. Några speciella delar som är bättre respektive sämre att åka till under den här perioden jämfört med andra delar av året?

3. Var kan jag hitta riktigt grisigt billiga flygbiljetter till Thailand i April-Maj? (helst från Köpenhamn eller Malmö).

 

Mycket tacksam för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Varmt som fan!

2. Högsäsongen börjar väl dö ut lite så det är mkt mindre crowded än tex början av året. Beror väl kanske på vad du har för preferenser om du ser det som positivt eller negativt.

3. Jag brukar söka på http://www.skyscanner.com, men boka direkt via flygbolaget när du hittat flyget. Mkt bättre om du skulle behöva boka om några datum eller så. Helt hopplöst om du skulle bokat via nån av horsajterna seat24 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

1. Hur är det att åka till Thailand i April-Maj?

2. Några speciella delar som är bättre respektive sämre att åka till under den här perioden jämfört med andra delar av året?

3. Var kan jag hitta riktigt grisigt billiga flygbiljetter till Thailand i April-Maj? (helst från Köpenhamn eller Malmö).

 

Mycket tacksam för svar!

 

1. Olika väder från år till år, mindre folk, åkte till Phuket i Maj förra året och knappt en droppe regn på två veckor.

 

Resten vet jag inte.

 

Tack för övriga svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Varmt som fan!

2. Högsäsongen börjar väl dö ut lite så det är mkt mindre crowded än tex början av året. Beror väl kanske på vad du har för preferenser om du ser det som positivt eller negativt.

3. Jag brukar söka på http://www.skyscanner.com, men boka direkt via flygbolaget när du hittat flyget. Mkt bättre om du skulle behöva boka om några datum eller så. Helt hopplöst om du skulle bokat via nån av horsajterna seat24 osv.

 

1. Olika väder från år till år, mindre folk, åkte till Phuket i Maj förra året och knappt en droppe regn på två veckor.

 

Resten vet jag inte.

 

Tack för övriga svar.

 

Okey, tack för svaren mates!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bah tilt. allt ska gå fel på samma gång. vaknar med diarre efter den sjukt starka redcurry jag åt i singapore dagen innan. får feber under grinden. dörren slutar funka får åka till receptionen 3ggr. dtac slutar funka i bangkok. ringer kantary med skype de hör mig inte. mitt mail som jag skickade till reservations@ som det stod på hemsidan har inte fått svar, jag skulle skickat till sales@ som inte stod på hemsidan. telefonisten pratar inte engelska. jag mailar och hon får mailet, efter 15min väntande har jag ännu inte fått ett svar på en enkel "har ni rum" fråga...

 

gaaaaaaaah

 

edit: kantary var fullbokat, tillbaka på ruta 1 :(

 

---

 

såg girl with the dragon tattoo. kanske lite bias som sett svenska versionen men tyckte inte den var bra så blev besviken. kändes rätt rörig om man inte redan kände till alla karaktärer, svenska var lättare att följa. alla varianter på svenska dialekter och random svenska ord i det engelska talet tiltade, kan de bara vara konsekventa plz. störigt att sexscenen när hon tillfredställer sig själv och sedan rullar bort försvann. trodde den skulle vara 9/10 visade sig vara 7/10.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...