Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

fint, kan vi diskutera experimentet.

 

Absolut. Som du skrev innan är det just bakfyllorna som känns riktigt -ev. Några glas rött till kvällsfilmen kommer dock saknas. Fast det känns lite oroväckande att det är vardagsdrickandet man uppskattar mer än festandet.

 

Är väl mest intresserad av att se hur jag mår helt utan alkohol, och om jag ens klarar av det. (Lite fail att säga nu kanske, eftersom vi precis delat en flaska la rioja alta -98, men vafan, året är inte slut än.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Absolut. Som du skrev innan är det just bakfyllorna som känns riktigt -ev. Några glas rött till kvällsfilmen kommer dock saknas. Fast det känns lite oroväckande att det är vardagsdrickandet man uppskattar mer än festandet.

 

Är väl mest intresserad av att se hur jag mår helt utan alkohol, och om jag ens klarar av det. (Lite fail att säga nu kanske, eftersom vi precis delat en flaska la rioja alta -98, men vafan, året är inte slut än.)

 

mm, funderade på om jag skulle vara helt nykter, men tror inte det är gto. tror gto ligger någonstans runt 1-3glas vin vissa kvällar.

 

jag var frivilligt nykter maj 2010. mådde kanon, men kan berott på andra saker som träning och mat.

 

sista fyllan blir nyår för mig, har 50cl rom jag måste bli av med också, men tror vi kan dela den på 4 iaf, men de andra lär ju ha med sig dricka också och sedan får man väl ett gäng kuponger för inträde :(

 

frågan är hur man ska hantera kuponger. köpa sodavatten för dem? vill ju slippa sockret också vilket alla alkoholfria drinkar är fyllda av.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Även du verkar sjukt duktig, så skulle du, eller någon av dina läsare, kunna hjälpa mig lite?

 

Jag har nyss fyllt 18, är en gud på matte (2.0 på kvantitativa delen på högskoleprovet, med i mensa, mvg i matte A-E), har ett bra psyke och har nu fått upp synen på poker. Jag anser mig ha alla förutsättningar i världen att kunna bli grym på poker, men som nybörjare är det en sådan lång väg och gå, och då det säkert förekommer mycket skitsnack i denna branch så undrar jag:

 

Med facit i hand, hur tycker ni att jag ska göra för att börja lära mig spela poker? Finns det några böcker ni tycker jag ska läsa, några användare eller trådar på detta forum jag bör följa/läsa, något jag bör fokusera på?

 

Jag vore oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig lite, är bara ute efter lite nybörjarhjälp. Vill inte lära in mig fel från början, om ni förstår :-)

Nu har Jello och supertequila bidragit. Nu krävs bara facit från slaktavfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har nyss fyllt 18, är en gud på matte (2.0 på kvantitativa delen på högskoleprovet, med i mensa, mvg i matte A-E), har ett bra psyke och har nu fått upp synen på poker.

 

I princip +1 på allt vad Jello säger.

 

Om du är en gud på matte (vilket jag iofs betvivlar eftersom de referenser du tar upp inte kvalificerar till någon gud status), så är ditt väntevärde betydligt högre att läsa vidare matte tex, skriva lite papers, möjligen doktorera, ta jobb på Google i Schweiz/USA-> win (det finns olika vägar och vad man anser vara success kan variera, detta är bara ett exempel).

 

Om du finner poker intressant innebär det inte att du måste avstå poker men att välja det för heltidsatsning är beträffat med stor varians (outcome of life).

 

Och för att föregå eventuella diskussioner om att läsa vidare: skoltrött? please get real, universitet etc är kanske den tid i livet när man har mest fritid (kan bestämma över sin tid själv) i hela livet (pensionärer exkluderat).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok är väl mera primal än strikt LCHF (tror jag?) och då sitter banan som en smäck.

 

mest inspirerad av primal ja, även om jag lägger till lite mer mjölkprodukter än de flesta andra. är inte jättestrikt, försöker äta nyttigt för det mesta men gör lite undantag ibland men försöker göra dem små och ofrekventa.

 

http://www.wolframalpha.com/input/?i=1+banana

 

tydligen 27g/100g kolisar i banan, aningen mer än jag trodde, typ 3x mer än jordgubbar :-/

 

 

verkar som jag kommer avsluta året med 3 fyllor på 4dagar :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Akainu: om du inte känner till folket som skriver här så kan jag berätta för dig att Jello har tillhört eliten av svenska pokerspelare online, medan Trillske har gjort svenssonlöner på att möta fisk på Svenska Spel under den boom som nu anses vara över. du fattar nog vem du bör lyssna på.

 

Haha jag gillar orresson när han är i sitt esse, såväl i intoxikerat tillstånd som nykter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

xpost från hs-rail tråden men denna är ju mest aktiv så--

 

Ryktas om att det körs ett jävligt stort spel på bellagio atm. 1k/2k NLHE.

Risken finns att det bara trollas men med tanke på att det är nyårsafton i dagarna så finns det ju en möjlighet att ett par megafiskar har hittat till stan och vill ha lite skoj med grabbarna som har legat i dvala vid borden.

 

http://forumserver.twoplustwo.com/29/news-views-gossip/nosebleed-poker-going-bobbys-room-bellagio-1-000-2-000-nl-holdem-1145760/

 

visserligen har det twittrats om det från bellagiopoker men vem vet om det är typo eller ej

 

http://twitter.com/bellagiopoker

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

självklart, men att det finns en möjlighet att göra bra pengar på poker innebär inte per automatik att det är en bra idé att försöka. det finns en långt mycket större möjlighet att det experimentet går åt helvete även för en relativt smart person som till synes har förutsättningarna. problemet med det är framförallt att det kan ta ganska lång tid innan man tveklöst kan bedöma hur lyckat det hela var. jag menar, det var inte alltför längesen man kunde hitta folk på borden som av allt att döma inte varit vinnande de senaste 4-5 åren...

 

med tanke på att snittpersonen inte är speciellt smart och hur konkurrensutsatt branschen är tycker jag verkligen att defaultrådet inte kan vara något annat än hålla sig borta, sett ur ett ev-perspektiv med begränsad information. lägger man till detta att en smart person kommer att klara sig relativt bra i livet monetärt oavsett poker eller ej så blir saken ännu mer klar.

 

plus en

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/poker/article14142792.ab

 

Läs kommentaren, morgan har bevisat att onlinepokern är riggad imo (copypaste nedan)

 

svar på "dålig förlorare?"

 

 

"Tyvärr inte... (Har sett allt för mycket fusk online för att våga spela där mer...) Orkar inte dra min storry, mer än att säga att jag efter att ha tvingat ett av de stora bolagen att betala en större summa i ersättning (för ngt jag inte får tala om) kunde konstatara att jag gick från en normal stat. till att ha 97 all in i rad (som favorit) där jag förlorade... (Dessutom gav dessa vinnare ALDRIG ngt svar i chatten.) Ofta möttes jag med mina AA (eller dyl.) preflop händer som kunde vara 3,9 of s...) Som genom ett mirakel drog dessa "monster" ut mig varje gång... Tänkte köra till 100st (och publicera, men min advokat avrådde då vår tidigare uppgörelse kunde rivas upp...) Dessutom tog det 15-16 timmar av multitable gnetande varje dag för att kompensera för dessa förluster...

 

Siten tillåter inga pokerrobotar (är världsledande att få bort dem) men använder tydligen dessa själva, eller?! (innan striden med dem) var det aldrig några problem att prata, men efteråt, möttes jag nästan alltid av total tystnad i chatten (från dem som vann av mig)... Var därför också noga att lämna bord (eller inte gå all in) mot de som inte svarade, då mönstret efter ett tag blev väl tydligt...

 

För att du skall inse osannolikheten...

 

Det är större chans att jag inte vinner en enda gång på att spela rött 97 gånger i rad roulette än att gå all in 97 gånger i rad som favorit (vanligtvis ÖVERLÄGSEN sådan).

 

Fram med miniräknaren... (Det har ännu ej hänt, att något offentligt register på utfall på roulette givit samma färg 97 gånger i rad...) Du fattar när du ser det matematiska resultatet.

 

Solklart att det förekommer ett oändligt antal varianter av rigg på i stort sett alla bolag... (Möjliga undantag är dem som är likt svenska spel...) Riggen är sannolikt specifika, dvs. inget uppenbart rigg från grunden utan kräver att de som gör den utför extraåtgärder... (Mot utvalda objekt, eller i vissa lönsamma situationer). Håll m.a.o. ögonen öppna och TÄNK och analysera om den situation du befinner dig i, kan ha blivit riggad... (Vanligare än du tror...)

 

Spelar nu på annans konto och vinner som vanligt igen... (Denna person) stiger som en raket på listorna, samtidigt som jag uppenbarligen lagt av ;-)"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför?

 

Känns som man bygger alkisbeteende av att dricka lite vin/whisky var och varannan dag.

 

mm, funderade på om jag skulle vara helt nykter, men tror inte det är gto. tror gto ligger någonstans runt 1-3glas vin vissa kvällar.

 

jag var frivilligt nykter maj 2010. mådde kanon, men kan berott på andra saker som träning och mat.

 

sista fyllan blir nyår för mig, har 50cl rom jag måste bli av med också, men tror vi kan dela den på 4 iaf, men de andra lär ju ha med sig dricka också och sedan får man väl ett gäng kuponger för inträde :(

 

frågan är hur man ska hantera kuponger. köpa sodavatten för dem? vill ju slippa sockret också vilket alla alkoholfria drinkar är fyllda av.

 

Tror inte heller det är gto, men de 1-3 glasen står redan för majoriteten av mitt alkoholintag, så känns inte som en tillräckligt stor utmaning. Efter januari kommer jag börja dricka vin till mat osv, och förhoppningsvis landa på en nivå lägre än det är idag.

 

Träning och mat var säkert bidragande, men tror det ofta går hand i hand. För mig blir det sjukt mkt dålig fylle/bakfyllemat och missade träningspass under perioder av mkt festande.

 

Jag kör också nyår som sista. Ta nått till dig själv och bjud på resten av kupongerna, brukar alltid finnas nån som vill ha mer ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Känns som man bygger alkisbeteende av att dricka lite vin/whisky var och varannan dag.

 

Är personligen extremt skeptisk till det här, känns som en svensk kvarblivande myt av typen "En riktig karlakarl super till ibland men det kan man ju inte göra för ofta för då blir man alkis". De undersökningar jag sett brukar visa att en liten kvantitet regelbundet snarare är positiv.

 

http://www2.potsdam.edu/hansondj/AlcoholAndHealth.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är personligen extremt skeptisk till det här, känns som en svensk kvarblivande myt av typen "En riktig karlakarl super till ibland men det kan man ju inte göra för ofta för då blir man alkis". De undersökningar jag sett brukar visa att en liten kvantitet regelbundet snarare är positiv.

 

http://www2.potsdam.edu/hansondj/AlcoholAndHealth.html

 

Absolut, jag håller med dig helt. Jag tror dock det beror en del på övrig livssituation. Det är en viss skillnad på om man 40 bast med jobb och familj och endast blir full på jul och midsommar men tar sig en whisky om kvällarna, jämfört med att man är 20, lever studentliv och festar 2 ggr/vecka och för för sig att ta några öl för sig själv de andra dagarna också är en bra idé.

 

Själv har jag känt att jag dricker betydligt mer när jag festar sen jag börjat smådricka på vardagar. Det är klart att det är tokfyllorna som är det värsta, men jag tror det är bra att dra ner lite på allt om man vill minska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...