Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

detta är inte första gången jag hör talas om ett halsmördarslag i heltoks dagbok. Finns det någon bakgrund till detta fenomen?

 

var någon tråd på ett numera inaktivt forum om hur mycket stryk folk hade fått. jag skrev att jag aldrig fått stryk men att jag en gång hamnade i slagsmål över en tjej där jag som gammal kravmagautövare blockerade och kontrade och råkade slå i halsen med någon random bild från google som kanske såg lite bragig ut och sa att jag blev orolig för att jag skulle haft ihjäl honom. sedan blev det debatt om halsmördarslag faktiskt är dödliga. var väl någon expert på ämnet som i någon post på pf sa att slag mot halsen faktiskt är dödliga.

 

 

Hade en intressant diskussion med min läkarpolare efter att han gav mig den här länken:

 

http://www.thisis50.com/profiles/blogs/dude-mad-his-homies-getting

 

Här är diskussionen:

 

Läkaren

16.20

Kallas för "the carotid pounch" på medicinsk språk. Vederbörande får en smäll på halsen där en av de största gernarna från kroppspulsådern, som flödar blod till hjärnan går: the common carotid artery. Artären drar ihop sig --> inget blod till hjärnan --> man svimmar av på någon sekund. Således är slag mot sidan av halsen mkt mkt farligare än mot ansiktet i majoriteten av fallen. Dock vet inte dom flesta fighters det

Sean

16.24

oh fan

16.24

 

kan man använda det i fight utan att motståndaren dör av det?

Läkaren

16.24

Nej

16.25

 

finns en liten risk att du dör

Sean

16.25

samma risk som slag mot huvet väl

Läkaren

16.25

om du får en FULLträff och artären spricker

16.25

 

men den risken är mkt låg

16.25

 

men du knockar någen ganska lätt så

16.25

 

om du slår vid sidan av halsen

16.25

 

enda gången du kan knocka någon vid slag mot huvudet så att han svimmar av

16.26

 

är då du slår mot temporalloben, alltså vid tiningen

16.26

 

det är också skitfarligt

Sean

16.26

sidan som typ i linje mellan öra och axel?

Läkaren

16.26

men annars tål huvudet ganska mkt slag

16.26

 

exakt

Sean

16.26

ja, fast standard knockoutslaget går ut på att träffa hakan o få hjärnan i gungning

Läkaren

16.27

ja alltså hjärnskakning kan man få oavsett vart du än slår om slaget är HÅRT nog. Men nu pratar jag om ställen som du INTE behöver få fullträffar, det behöver alltså INTE vara hårda slag och din motståndare går ner ändå

16.27

 

jag har gjort d 2 ggr sj

16.27

 

använt mig utav d dvs

Sean

16.27

när man ser typ kungfufilmer ser man ju att de slår mot halsen med sidan av handen, alltså inte kyten näven, utan sträckta fingrar. Det är nog för att få ett renare slag mot halsen.

Läkaren

16.27

exakt!

16.28

 

tänk själv

16.28

 

om du slår med sidan av handen på en slang med vatten i

16.28

 

så stoppar du flödet snabbare och mer precist

16.28

 

än om du slår hårt med hela handen

16.28

 

knytnäven

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

märg är ju så jävla gott..och billigt, kostar från gratis till nästan gratis. den moderna klassikern är att grilla den och servera med salt, persilja och citron och toastat bröd.

 

lever är gott att äta som leverpastej eller leverbiff. att äta det rått eller ens tillagat kräver sin man. jag är inte så himla förtjust i lever så jag har ofta i curry som matchar den kraftiga smaken i levern väl de få gånger jag äter det.

rökt hjärta är en delikatess. hjärna, njure, fötter o.l skippar åtminstone jag gärna men oxsvans är ungefär som högrev fast billigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

naturdokurek:

The.Last.Lions.2011

finns på en lokal videobutik nära dig.

 

blir ju lite sugen på en tur till okavango. en annan film därifrån National.Geographic.Relentless.Enemies.BluRay.2006 .

 

får se till att plussa så jag har råd med:

(musik från Man on Fire)

 

---

 

385995_10150573084357238_525842237_10791968_934992652_n.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

haha kul, tack för cliffnotes.

 

Påminde mig lite om en presskonferens där psykopaten Mayorga körde nåt halsmördarslag på Din Thomas som fick denne att helt tappa balansen. Såg rätt kul ut.

 

 

Hela klippet är rätt underhållande för vissa, men själva slaget kommer strax efter 9 minuter.

 

Sen blev väl inte ens matchen av? Var det inte denna som blev inställd i sista sekund?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur går det med kettelbellandet?

 

 

går inget vidare. swingade lite vikter i singapore och försökte hinta till miami att han kunde köpa in en kettlebellvikt till sitt hotell, men i övrigt har jag inte rört en kettlebell senaste månaden :(

 

---

 

http://svtplay.se/v/2669633/v-kongressen_forbud_mot_bemanningsforetag

V-kongressen: Förbud mot bemanningsföretag

 

 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sjostedt-vill-gora-v-gronare

Vill införa sex timmars arbetsdag med bibehållen lön. Reformen ska genomföras stegvis, anser han, genom att sätta upp delmål på 35 timmars arbetsvecka och ta ett första steg under nästa mandatperiod med en generell arbetstidsförkortning till 37 timmar. Inför valet av ny partiledare hade Sjöstedt och Rossana Dinamarca olika uppfattningar i den här frågan eftersom Dinamarca, som också vill införa kortare arbetsdagar, inte ville ta "några små steg i taget".

 

 

sjöstedt verkar bli populär, sjukt om vänsterpartiet får mer inflytande för sina vidriga kontraproduktiva ideer. kommunismen får inte bli rumsren! inga kommunister på våra gator! vi gillar olika åsikter! vi är 95% och vill inte bli styrda av kommunister och de 5% som stöder dem. dags att lägga ner yxan mot sossen borg och fokusera på att totalsåga vänstern! :twisted:

 

https://www.flashback.org/sp34979740

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjeh, du tycker väl antagligen inte att vi optimerar (någonting alls) genom att låta marknaden härja fritt så som fundamentet ser ut idag, så ibland finns det ju underlag i de där idéerna, även om jag håller med om att den där typen av parti gärna får en random obildad "omtänksam" ide och slänger iväg den på måfå så till den grad att man inte orkar lyssna när en ny kommer flygande.

 

Vad gäller 6 timmars arbetsdag låter det så orealistiskt att jag inte orkar fundera, bemanningsföretagens vara eller icke vara tycker jag däremot är ett underlag för studie då det är ett typexempel på något som har potential att bli rent omvänt proportionellt vad gäller monetär och "mänsklig" nytta, i förlängning då förstås potential att även bli destruktivt ur ett iskallt produktionsperspektiv och i det scenariot vet jag inte riktigt vem som blir glad. Inget att studera 04:52 på morgonen dock, men skulle personligen inte förkasta det.

 

Vad gäller frihet som funktion av kommunist-hat känns det ärligt talat rätt konvext och om vi hatar tillräckligt mycket är vi väl tillbaka på ruta ett men kallar det något annat. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mjeh, du tycker väl antagligen inte att vi optimerar (någonting alls) genom att låta marknaden härja fritt så som fundamentet ser ut idag

faktiskt tycker jag väl det. det blir garanterat värre om vi gör det ännu svårare för markanden att försöka lösa problemen som politikerna har skapat.

 

så ibland finns det ju underlag i de där idéerna

non sequitur

 

 

Vad gäller 6 timmars arbetsdag låter det så orealistiskt att jag inte orkar fundera

det är intressant att förstå varför, det bror på att det handlar om våld som hindrar parter att komma överens om avtal som gynnar alla inblandade.

 

men skulle personligen inte förkasta det.

jag förkastar det för det är våld. tror du förkastar massa andra saker t ex att tvångsprositutera 1% av våra flickebarn för att öka livskvalite-snittet just för att det innebär våld, även om man inte kan förkasta resultatet.

 

antar att du inte ser våldet som ett problem eller väljer att inte se det, en effekt av hjärntvättning i skolan, media etc. när du väl ser det bör du inse hur fel din post är.

 

 

ett liknande exempel är nordkorea som har problem med att folket inte stöder politiken och flyr. detta försöker de lösa genom att skjuta folk som flyr och deras familj i 3 generationer:

http://www.expressen.se/nyheter/1.2672642/nya-diktatorns-order-skjut-dem-som-flyr

 

låter ju rimligt, slutar folk bara fly kommer landet bli bättre? varför är detta fel? av samma anledning som det är fel att förbjuda bemanningsföretag, för att det är initierande av våld. inte för att förslaget har positiv eller negativ inverkan på landet och de som i landet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag förkastar det för det är våld. tror du förkastar massa andra saker t ex att tvångsprositutera 1% av våra flickebarn för att öka livskvalite-snittet just för att det innebär våld, även om man inte kan förkasta resultatet

 

faktiskt tycker jag väl det. det blir garanterat värre om vi gör det ännu svårare för markanden att försöka lösa problemen som politikerna har skapat.
Marknadsregleringarna är självklart en kompromiss. Förstår ärligt talat inte vad du menar med våld. En fri marknad med fria avtal är inte ett dugg ekvivalent med att avtalsparterna agerar under frihet, behövs helt andra premisser än så för det (och nej, jag kan nog inte svara på alla). Alternativen vi bollar mellan är då reglerad kollektiv våld eller exempelvis individuellt utdelad sådan. Våldet kommer vi ju inte ifrån.

 

Att politikerna har skapat problemen låter lite.. väl enkelt. Klart "politikerna" ofta har dumheter för sig, individuellt och kollektivt, men dessa "problem" är på det stora hela skapade för att åtgärda de större problemen som annars uppstår. Du har lösningar för att åtgärda de allokeringsbrister som innebär att marknaden misslyckas vad gäller rent utbud och efterfrågan, restriktioner för bemanningsföretag skulle väl snarare syfta till att jämna ut förutsättningar mellan avtalsparter. Från fall till fall finns det dåliga och bra lösningar, och det finns säkerligen många fall där underlaget är suspekt, men bakgrunden är ändå kompromiss-lösningar av problem som fanns.

 

Att "ta bort" våldet låter bara utopiskt. Vet ej om det är genomtänkt eller bara en värdering. Om det är det sistnämnda accepterar jag den, folk får ha sina värderingar ifred, men i min värld så handlar det då om att blunda med ena ögat och motsätta det som andra ögat ser. Är det genomtänkt vad gäller hur det faktiskt skulle gå till är jag förstås intresserad men förstår samtidigt om det är svårt att få fram i ett inlägg.

 

antar att du inte ser våldet som ett problem eller väljer att inte se det, en effekt av hjärntvättning i skolan, media etc. när du väl ser det bör du inse hur fel din post är.
Alternativt ger du mig för lite cred. vad gäller att väva ihop olika informationskällor och - rätt eller fel - dra egna slutsatser.

 

Om jag föll för denna "hjärntvättning" skulle jag ha ett väldigt snävt angreppssätt snarare än att se till system. Både vad gäller skolan (även universitet) och random youtube-klipp från - ofta väldigt duktiga - människor är det ju i princip uteslutande snäva perspektiv. Misstänker att det snarare är en reaktion mot det; att jag som obildad och i sammanhangen småkorkad liten skitunge ofta kunde höra bildade duktiga människor lägga ut helt fundamentala fel som aldrig uppstått om de (åtminstone för sig själva) reflekterat mer över systemverkan och tänkt på att precisera vad de egentligen hade förutsatt. Med det menar jag ingen värdemätning alls, utan bara att resonemangen knappast är en direkt produkt av någon form av hjärntvätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Marknadsregleringarna är självklart en kompromiss. Förstår ärligt talat inte vad du menar med våld.

http://www.mises.se/2010/08/18/vapnet-i-rummet/

http://www.mises.se/2010/08/25/vapnet-i-rummet-del-2/

 

En fri marknad med fria avtal är inte ett dugg ekvivalent med att avtalsparterna agerar under frihet

sant, men tro att mer ofrihet leder till mer frihet är lite märkligt.

 

Alternativen vi bollar mellan är då reglerad kollektiv våld eller exempelvis individuellt utdelad sådan.

jepp, men vi kan välja vilken form av våld vi accepterar, t ex självförsvarsvåld och vedergällningsvåld men inte initerande av våld.

 

Våldet kommer vi ju inte ifrån.

tala för dig själv, jag initerar så lite våld jag kan.

 

Att politikerna har skapat problemen låter lite.. väl enkelt.

i detta fallet är problemet att företagen istället för att anställa folk väljer att permanent hyra in dem från bemanningsföretag då de har svårt att se sin framtida arbetskraftbehov och LAS gör det för dyrt att anställa dem. LAS är skapat av politikerna, det är så enkelt.

 

Klart "politikerna" ofta har dumheter för sig, individuellt och kollektivt, men dessa "problem" är på det stora hela skapade för att åtgärda de större problemen som annars uppstår.

men i detta fallet gör de uppenbarligen inte det. sedan håller ajg inte med om att de är skapade för att åtgärda problem, i många fall handlar det om att sko sig själva i alla former från rena mutor till att vinna val.

 

Du har lösningar för att åtgärda de allokeringsbrister som innebär att marknaden misslyckas vad gäller rent utbud och efterfrågan, restriktioner för bemanningsföretag skulle väl snarare syfta till att jämna ut förutsättningar mellan avtalsparter.

genom att förbjuda partnerna från att komma överens ska det alltså jämna ut förutsättningarna? genom att skapa en enorm artificiell arbetslöshet ska det alltså bli jämnare? varje gång man gör det dyrare att anställa förstör man jobb, se:

 

skit samma om politikerna vill jämna ut eller ej, det funkar inte. utjämningen sker på den fria marknaden när arbetsgivare tvingas konkurrera om den billiga arbetskraften genom att erbjuda högre löner eller attraktivare jobb, inte genom att en politiker förbjuder avtal här och där.

 

Att "ta bort" våldet låter bara utopiskt.

ok, jag tycker det låter bra och rimligt.

 

Om det är det sistnämnda accepterar jag den, folk får ha sina värderingar ifred

men du tillåter inte folk att tycka och agera olika, de ska passa in i din mall annars blir det krav på inbetalning, om ingen inbetalning, knack på dörren och frihetsberövning, om självförsvar blir det våld.

 

 

Alternativt ger du mig för lite cred. vad gäller att väva ihop olika informationskällor och - rätt eller fel - dra egna slutsatser.

japp du drar exakt samma slutsats som jag drog när jag var 18 innan jag började läsa filosofi, etik och moral. jag tror inte du är dum, bara att du inte tvingats ifrågasätta samhällets konsensus angående vad som är våld och ej.

 

 

Misstänker att det snarare är en reaktion mot det; att jag som obildad och i sammanhangen småkorkad liten skitunge ofta kunde höra bildade duktiga människor lägga ut helt fundamentala fel som aldrig uppstått om de (åtminstone för sig själva) reflekterat mer över systemverkan och tänkt på att precisera vad de egentligen hade förutsatt. Med det menar jag ingen värdemätning alls, utan bara att resonemangen knappast är en direkt produkt av någon form av hjärntvätt.

misstänker det snarare handlar om att du har fått en intuitiv bild om vad du tror är rätt och sedan försöker passa in verkligheten i den. din bild är extremt homogen med din omgivning och extrem heterogen med resten av världen, dvs godtycklig.

 

kalla det hjärntvätt, kulturarv, uppfostran whatever. det är samma sak.

 

kanske låter lite tiltad, 1k under ev och får inga svar från hotellen, skyller på det. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp, men vi kan välja vilken form av våld vi accepterar, t ex självförsvarsvåld och vedergällningsvåld men inte initiering av våld.

 

Jag fattar inte riktigt skillnaden mellan de olika vålden. Låt mig ta några exempel:

  1. Du äger en spade, jag slår dig på halsen och tar spaden.
  2. Jag vill ha din spade, du slår mig på halsen för att hindra mig.
  3. Jag har (mot din vilja) grävt ner din spade, du slår mig.

Har vi här initiering, självförsvar och vedergällning?

 

Hur är det då i dessa fall?

  1. Jag jobbar som spadförsäljare på k-rauta. Jag ser dagskassan som min egendom. Arbetsgivaren (via ombud) tar till våld för att återta den.
  2. Staten tar till våld för att kräva in skatt som jag undlåtit att betala?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fattar inte riktigt skillnaden mellan de olika vålden. Låt mig ta några exempel:

  1. Du äger en spade, jag slår dig på halsen och tar spaden.
  2. Jag vill ha din spade, du slår mig på halsen för att hindra mig.
  3. Jag har (mot din vilja) grävt ner din spade, du slår mig.

Har vi här initiering, självförsvar och vedergällning?

 

Hur är det då i dessa fall?

  1. Jag jobbar som spadförsäljare på k-rauta. Jag ser dagskassan som min egendom. Arbetsgivaren (via ombud) tar till våld för att återta den.
  2. Staten tar till våld för att kräva in skatt som jag undlåtit att betala?

 

1. initerande av våld, inte ok

2. initierande av våld inte ok. inga problem med att folk vill ha saker, jag vill ha en bmw 328 t ex. hade du däremot(jag tolkade aspigt så garderar mig) initierat våld mot mig/min egendom är det ok med självförsvar.

3. vedergällningsvåld, viss form av det är ok, helst bör det vara enligt något rimligt vettigt regelverk med avsikt att avskräcka egendomskränkning.

 

1. självförsvar av egendom ok

2. initerande av våld. inte ok, men möjligt att det är ett nödvändigt ont för att det ska vara ett civiliserat samhälle. bör iaf minimeras till att enbart upprätthålla ett civiliserat samhälle om inte gå hela vägen till ett anarkokapitalistiskt samhälle. polis, militär och rättsväsende isåfall(ca 5% skattetryck jämfört med dagens 50%). staten bör iaf vara ärliga med att detta handlar om en kränkning om än en liten sådan och ursäkta sig för den.

 

http://www.mises.se/2010/06/16/frihetens-filosofi/

 

jag tror vi är rätt eniga. gissar att eventuella olika åsikter går att utreda ur om gruppvåldtäkt är demokratiskt, om skatt är demokratiskt, om skatt är stöld eller om vi har ett samhällskontrakt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

slaskade lite böcker idag:

justice - av sandlar från harvardserien, skummade lite, verkar vara annat material, återkommer med recenesion

show me how to survive - bildbok med random praktiska tips om hur man överlever diverse scenarier

walking dead - rise of the governor, en av personerna som the walking dead gänget möter längs vägen i serietidningarna får en egen bok. ska inte spoila mer. någon som har läst serien och vill diskutera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...