Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

möjligt att det finns några som använder ordet alternativkostnad till att förklara vad ett alternativ kostar. men generellt används väl ordet till att mena vad man genom att ta ett beslut missar för värde.

 

t ex om jag har 1miljon och köper en lägenhet när jag istället kunde köpt räntepapper för 1miljon som hade gett 1% ränta på ett år dvs 10kkr. alternativkostnaden är då inte 1miljon kr, den är 10kkr på 1år.

 

blir ett rätt meningslöst begrepp isåfall, inte alls lika praktiskt som det som de flesta använder det.

 

---

 

en fråga jag funderat lite över på baksmällan

 

om alla era prylar brann upp och ni fick pengar av försäkringbolaget vad hade ni köpt denna gången och hur skiljer det sig från vad ni har idag? syftar främst på eletronik här, men bilar etc kan diskuteras också om ni har flera som överlappar vandra.

 

finns ju ett gäng prylar som mer eller mindre överlappar vandra. iphone, ipad, macbook air, macbook pro, imac, mac mac pro etc.

 

idag har jag iphone, ipad, macbook pro och mac pro. hade jag gjort om det hade jag nog istället köpt iphone, macbook air, macbook pro och imac. utan poker hade jag skippat macbook pro, men oavsett poker eller ej tror jag resten av prylarna är bättre än alternativen.

 

jag har en sony tx5 och en nex-c3, dvs en liten vattentät och en kompakt systemkamera idag. hade nog skippat den senare om jag gjort om det. ger sån liten extra vinst och tar plats etc.

 

ofta köper man ju på sig saker och sedan utifrån vad man köpt tidigare anpassar man kommande inköp vilket i längden gör att man hamnar i väldigt suboptimala konstellationer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

idag var en bakfull dag. känns verkligen sjukt kasst ev att dricka så jag har gjort en plan för nästa år. nyår blir sista fyllan sedan ska jag se hur länge jag klarar att vara nykter. gör undantag för vin till god mat 1glas/rätt med en cap på 3glas/dag.

 

ska bli intressant att se hur omgivningen reagerar på det, antar det inte kommer vara uppskattat. tips på hur man svarar på varför? "jag föredrar att vara nykter" etc hamnar man i deras frame, vill ha någon form av svar som visar att frågan är märklig, att man inte förstår frågan, de måste ha frågat fel etc.

 

saknar rått kött här i singapore så köpte på mig lite fina tunna skivor biff som jag tänkte äta i min ensamhet men ska även göra något försök att beställa rått kött på restaurang. antar det kommer bli rätt märkliga scener när man gör det. problemet är att de nästan alltid serverar sirloin här som är sjukt svårt att skära rått med smörknivarna de ger en :(

 

 

läst ut halva walking dead nu. ni som stör er på serien änsålänge kommer störa er så sjukt mycket mer i framtiden. förbered er på 10 säsonger tilt.

 

läser även elantris, väldigt bra. läste ut warbreaker innan, den var också bra. rent allmänt allt han skriver är bra.

 

säger

WoT>stormlight>>mistborn>>elantris>warbreaker

 

Heltok,ska börja med att säga att jag inte följt din dagbok,så om det är saker du redan påpekat har du anledningen där.

Om du inte vill dricka så är det beroende på umgänge vad du bör svara. Om du umgås med folk som regelbundet dricker och har gjort så innan i hop med dej då är det ju självklart att dom undrar,och är deras status vid undrandet närmare amöba än forskarstadiet så spelar det ingen roll vad du säger,antagligen.

Om du inte betraktar dej själv som alkoholist är ju det bästa att bara säga som det är,att du tröttnat och vill vara vit ett tag.

Blir det jobbigt och du vill fortfarande vara vit,byt umgänge ,ett tag där med.

Finns inget mer efterblivet än att ta diskussion med fulla människor när man är nykter,rationalitet existerar inte,inte logik eller etik heller.

 

Att hålla upp med alkohol kan vara oerhört skönt om man slipper försvara sitt handlande ideligen.

 

Vid en annan given situation,den vid ett beroende, är svaren givetvis annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

beställer en Sirloin "very rare, I want it bloody, if I get it well done I wont eat it", får en grå klump som jag direkt returnerar med "I want I really rare, dont care if it's bloody", de kommer tillbaka med en ny biff, skär en 3cm in i den, ser någon millimeter rosa i mitten och klagar och de ursäktar sig med "the chef was worried it was gonna be cold". GAAAAAAAAAAAAAH!

 

inte nog med det, massa rejält överviktiga indier och kineser med ungar med samma BMI som springer runt och leker mitt i restaurangen. folk bulkar verkligen riktigt hårt här. vid frukostbuffen äter alla motsatsen till vad jag äter, jag tar grönsaker, bacon och omelett och dricker vattten, de andra tar croissant, nudlar, ris och dricker sockerlösningen med orangefärg som antagligen är tänkt att påminna om apelsin.

 

nu när jag har varit här i snart 2veckor börjar jag inse att singapore kanske inte är så nice ändå.

 

1. det är brutalt varmt, thailand är inget emot singapore

2. boende är svindyrt

3. ingen lagar mat, matbutiker suger och allt är jättedyrt. mat på uteställen är onyttig och smaklös alternativ jättedyr.

 

sverige har verkligen sjukt bra matbutiker jämfört med resten av världen. och vi kanske har lyckats få rätt många att äta en sund kost, kanske blir det som blir vår räddning mot att asiaterna tar över vår exportindusti, de förlorar sin konkurrenskraft då folket blir feta och sjuka...

 

[/genomstektköttrant]

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte hur maten ute kan vara dålig i singapore? ingen i asien äter ju bröd eller pasta och mjöl är som alla vet ett gift gott och väl jämförbart med överdriven alkoholkonsumption eller tobaksrökning. kinesisk mat är ju typ , ris+ högvärdiga proteinkällor +kryddor och lite blandat grönt..går ju typ inte äta nyttigare än så om man inte låter riset stå för typ 80% av energiintaget :/

 

det normala i sydöstra asien är ju att street food är riktigt prisvärt, gott och nyttigt och ofta väldigt "paleo" om man inte dricker öl, tar det lugnt med whiskeyn, tar det lugnt med sockret och så sist men absolut inte minst försöker undvika ohälsosamma frityroljer.

 

jag har bara vart i singapore några dagar men minns att den indiska maten i de indiska kvarteren slog i princip allt annat indiskt. Jag har inte ätit indiskt i just indien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Åt den minst tillagade oxfilé jag någonsin ätit igår. Men i mina ögon var den perfekt, den var nog så röd den kan vara utan att vara blodig. Hade turen att åsnorna som var där inte uppskattade det tillräckligt så jag fyllde på tallriken några gånger.

 

Ville bara dela med mig av detta mycket intressanta. Varsågod alla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

förstår inte hur maten ute kan vara dålig i singapore? ingen i asien äter ju bröd eller pasta och mjöl är som alla vet ett gift gott och väl jämförbart med överdriven alkoholkonsumption eller tobaksrökning. kinesisk mat är ju typ , ris+ högvärdiga proteinkällor +kryddor och lite blandat grönt..går ju typ inte äta nyttigare än så om man inte låter riset stå för typ 80% av energiintaget :/

 

det normala i sydöstra asien är ju att street food är riktigt prisvärt, gott och nyttigt och ofta väldigt "paleo" om man inte dricker öl, tar det lugnt med whiskeyn, tar det lugnt med sockret och så sist men absolut inte minst försöker undvika ohälsosamma frityroljer.

 

jag har bara vart i singapore några dagar men minns att den indiska maten i de indiska kvarteren slog i princip allt annat indiskt. Jag har inte ätit indiskt i just indien.

 

maten här kretsar runt ris, nudlar och soya, 3 gifter. gärna köpt fryst, sedan tillagat så alla näringsämnen förstörs.

 

pratar vi om samma paleo? streetfood finns på rätt få ställen, men food courts finns överallt och där är det väldigt mycket hafsigt gjord mat på dåliga råvaror. standard är en rejäl klick ris, några bitar anka och lite sky. någon skiva skalad gurka för dekoration. och detta är vad folk faktiskt äter typ varje dag.

 

kinesisk mat är ju typ , ris+ högvärdiga proteinkällor +kryddor och lite blandat grönt..går ju typ inte äta nyttigare än så

mark sisson håller inte med.

 

Argentina enacted a law on Wednesday providing a wide definition of terrorism that critics fear will allow the state to jail people for up to 15 years for activities as diverse as marching in protests or pulling money out of banks.

 

In another policy widely criticized as heavy-handed, economists who publish inflation data at odds with the government's widely discredited monthly consumer price figures are fined by the Fernandez administration.

 

The president won re-election in October, promising to deepen the unorthodox policies that have made her popular among recipients of generous welfare spending.

 

Earlier this year, the government slapped controls on foreign currency purchases, widely seen as an effort to stem capital outflows.

 

Analysts criticized the measure as counter-productive, since it made many depositors nervous and thus more likely to seek safety in U.S. dollars.

 

:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med heltok vs greywolf, känslan jag fått av indonesien och macau är att dom fullständigt vräker i sig vitt ris, sockrade varma drycker (oftast översockrat té, men även uppvärmd supermegasockrad mjölk) och cigg. och då talar vi inte lightcigg utan ofta cigg med upp till 1.8mg nikotin och absurda 30mg tjära.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med heltok vs greywolf, känslan jag fått av indonesien och macau är att dom fullständigt vräker i sig vitt ris, sockrade varma drycker (oftast översockrat té, men även uppvärmd supermegasockrad mjölk) och cigg. och då talar vi inte lightcigg utan ofta cigg med upp till 1.8mg nikotin och absurda 30mg tjära.

 

mm, speciellt i storstäderna, antar det är bättre på landsbygden eftersom siffrorna ännu inte är så höga. wikipedia visar att så är fallet:

http://en.wikipedia.org/wiki/Obesity_in_China

5% över landet men 20% i vissa städer.

The problem is affecting the young generations although some sources indicate the problem is worse with those between 35 and 59 where more than half are now overweight in cities

 

och trenden är oroväckande, kina gick ju från att nyligen vara ett smalt kommunistland.

 

försökte hitta lite bra statistik:

FATT.PNG

 

kom över en studie från singapore:

http://www.scielosp.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0042-96862001001000003

The programme was unsuccessful in reducing total blood cholesterol levels. The 1998 National Nutrition Survey reported that the dietary habits of Singaporeans changed between 1993 and 1998 (17). In 1993, only 72% of adult Singaporeans trimmed some or all visible fat when eating meat, compared to 87% in 1998. More people also partly or completely trimmed poultry skin in 1998 (81% vs 60% in 1993). However, the proportion consuming deep-fried foods three or more times a week remained about the same (approximately 45%). There was also no change in the pattern of cooking oil use. In 1998, the proportions of people who used either blended cooking oils, polyunsaturated oils, or monounsaturated oils most of the time were about the same as in 1993 (43%, 42%, and 13%, respectively).

 

Multipronged strategies have also been successful in Finland and Mauritius. Between 1972 and 1992, dietary changes in the North Karelia province of Finland reduced the mean total serum cholesterol level in men by 16% (a decrease of 1.07 mmol/l). For example, the prevalence of high-fat milk consumption dropped from 70% to 14% among men and from nearly 60% to 10% among women.

tragiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

maten här kretsar runt ris, nudlar och soya, 3 gifter. gärna köpt fryst, sedan tillagat så alla näringsämnen förstörs.
Ris är halal inom de flesta paleoläger för tillfället, nudlar är väl risbaserade, och soja brukar anses ok om det rör sig om fermenterade grejer.

 

Man kan ju också konstatera att asiaterna haft en väldigt hög energiprocent från ris under lång tid, utan att tidigare ha varit feta, så i vart fall lär det ju i sig inte vara tillräckligt för att svälla upp som en ballong.

 

pratar vi om samma paleo? streetfood finns på rätt få ställen, men food courts finns överallt och där är det väldigt mycket hafsigt gjord mat på dåliga råvaror.
Singaporeanska food courts anses vara bland den bästa maten i världen i foodie-kretsar.

 

Eg:

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ris är halal inom de flesta paleoläger för tillfället, nudlar är väl risbaserade, och soja brukar anses ok om det rör sig om fermenterade grejer.

 

Man kan ju också konstatera att asiaterna haft en väldigt hög energiprocent från ris under lång tid, utan att tidigare ha varit feta, så i vart fall lär det ju i sig inte vara tillräckligt för att svälla upp som en ballong.

 

Singaporeanska food courts anses vara bland den bästa maten i världen i foodie-kretsar.

 

Eg:

 

 

bra kost handlar inte enbart om att minska sin massa.

 

blev inte jätteexalterad av filmen. visst ris+kokt kyckling är gott, men så rolig nationalrätt är det inte. och alla kines-varianter på ris+anka lessnar på man rätt snabbt. jag gillar food courts, idag åt jag indiskt på marina bay sands shoppes som var helt ok. men den mesta maten som serveras på dem är rätt kass, speciellt den som serveras på NUS där min polare äter varje dag. tacka vet jag snabbmat i bangkok:

383908_10150512341262238_525842237_10535677_1804873972_n.jpg

(från fuji)

 

imon blir det marina bay sands, ser så sjukt mäktigt ut:

marina-bay-sands-hotel_1.jpg

 

sedan blir det bangkok en vecka.

 

---

 

nästa steg på utvecklingen LV->LCHF->paleo->rått kött->

?

 

pratade med min kära mor. hon har ätit paleo-LCHF-ish med en hel del frukt(tomat, apelsin, jordgubb etc) och mycket dyra ostar. stod stilla första månaden(fast sa att kläderna satt lite lättare) men efter 2-3månader är hon -3kg och förvånad över resultatet. detta utan att träna och trots en jul med mycket god (fet) mat.

 

jag skickade den där kokboken om LCHF, hon har prövat ett gäng av recepten och sa att de var goda och enkla och påminde om vanlig husmanskost.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Well, a recent article on Las Vegas Review-Journal reveals that Ivey was, in fact, receiving about $920.000 per month from Tiltware.

 

According to the article, Phil Ivey was forced to produce documents showing that his monthly payments from Tiltware LLC had ceased after the so-called “Black Friday”.

 

Phil Ivey’s divorce agreement with his ex-wife called for Luciaetta to receive payments of $180,000 per month, provided that Phil was still receiving his monthly payments from Tiltware. The payments ceased and so did Luciaetta’s monthly alimony payments.

 

Ivey and his former wife, Luciaetta, were divorced in December 2009. Luciaetta now says their divorce settlement "was not fair.", and the the two will meet in court again.

 

mm, sjukt orättvist. *****

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har förslag på bra ljudböcker att lyssna på när man är ute och går?

 

Funderade på WoT men vet inte riktigt hur den gör sig i de formatet.

Läser mest på engelska men föredrar svenska ljudböcker att lyssna på när man går etc och inte e jättefokuserad.

 

"100åringen som klev ut genom fönstret och försvann" var underhållande. En svensk forrest gump typ.

 

Polisromanerna om Jacob Colt av Dan Buthler och Dag Öhrlund är bra ljudböcker, särskilt from bok 2 där Stefan Sauk är suverän uppläsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Diggar Sauk faktiskt, redan lyssnat på 100 åringen :)

 

ty

 

edit; han har spelat in ny av Sharma men hittar inte torre till den.

Ska prova 1an i WoT iaf.

 

Min första ljudbok var 100-åringen, sen har jag lyssnat lite på WoT. Skoj att du lyckas få in de enda två böckerna jag lyssnat på i ett så kort meddelande :-D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har förslag på bra ljudböcker att lyssna på när man är ute och går?

 

Funderade på WoT men vet inte riktigt hur den gör sig i de formatet.

 

problemet med WoT är att jordan ordbajsar rätt bra de första 11 böckerna, vet inte om det är ett problem med ljudböcker men gissar det då man läser snabbare än man lyssnar va?

 

slänger in ett tips på econ talk och speciellt nassim taleb men även på diverse andra. där går lätt ett gäng timmar iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funderade på WoT men vet inte riktigt hur den gör sig i de formatet.

 

Michael Kramer enough said egentligen. Sedan är jag lite partisk i o m att det är min alltimefavorite serie. Rätt så lagom att börja lyssna på WOT nu också med tanke på att sista boken kommer troligtvis ut i höst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://theconversation.edu.au/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659?utm_medium=email&utm_campaign=Latest+from+The+Conversation+for+December+16+2011&utm_content=Latest+from+The+Conversation+for+December+16+2011+CID_bfca4fe8c79d5e255c03a7006ca5be6b&utm_source=campaign_monitor&utm_term=Ordering+the+vegetarian+meal+Theres+more+animal+blood+on+your+hands

The ethics of eating red meat have been grilled recently by critics who question its consequences for environmental health and animal welfare. But if you want to minimise animal suffering and promote more sustainable agriculture, adopting a vegetarian diet might be the worst possible thing you could do.

 

At least 100 mice are killed per hectare per year (500/4 × 0.8) to grow grain. Average yields are about 1.4 tonnes of wheat/hectare; 13% of the wheat is useable protein. Therefore, at least 55 sentient animals die to produce 100kg of useable plant protein: 25 times more than for the same amount of rangelands beef.

 

ät kött för djurens skull!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...