Gå till innehåll

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

• Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17

Recommended Posts

Postad
Whut. Fel på kvinnan.
Det här var det mest tragiska inlägget jag läst på flashback. Du lär inte dina systerbarn någonting eller försöker förmedla nån slags moral. Du trycker bara ner din syster. Juklapp till Mor som var helt över hennes nivå, lika så med detta till barnen. Fy fan vilket svin du är.

Min syster är äldre än mig och har varit arbetslös i flera år, jag gör inget annat än känner medkänsla för henne och vill bara att hon ska få komma ut på arbetsmarknaden och känna sig behövd. Köper vi julklappar till föräldrarna så betalar givetvis jag MEN paketen är ju från oss tillsammans. Fy fan vad sånna människor som du äcklar mig, inse att du haft en jävla tur i livet och att du lika gärna kunna ha födds dum i huvet så du också hade haft ett skitjobb, eller råkat fått barn tidigt.

Hur fan kan man trycka ner en människa så som du gör? Din egen syster

TS, du är en liten, liten människa. Vem är du att sitta och förtala din egen syster på detta sätt? Vem är du att ge hennes barn dyra "fina" julklappar bara för att visa dem att de ska sträva mot höga mål? De är, vad sade du, 4,5 år gamla. Inte sjutton kommer de begripa meningen med dina presenter. Frågan är om de alls kommer begripa presenterna.

Och vem är du att sitta och säga att din syster skaffade barn för tidigt för att hon var under 30? Förstagångsföderskorna blir allt äldre, tror du verkligen att detta kommer ha någon positiv inverkan? Knappast...

Och vem i h-e (ursäkta) är du att racka ner på hennes jobb?! En undersköterska eller ett vårdbiträde har ett minst lika viktigt jobb än du (kanske viktigare, eftersom du verkar ha alldeles för mycket tid att sitta och fundera över vem som är "bäst"). Det behövs folk i vården. Någon måste torka din bajsiga bak när du blir gammal (för du lär inte ha någon egen familj som vill göra det. Antingen är du ensam eller så har du lärt dem att allt utom kärlek och omsorg är viktigt i livet, så de parkerar dig på ett hem och glömmer dig).

Nej, du får ursäkta, men som sagt så är du en liten människa, med små ideal och liten intellektuell kapacitet. Stackars din syster som har en sådan bror som du.

:shock:

Frågan här är väl vad fan en fyraåring ska med en Iphone 4s till?

tro mig, de vet hur man använder dem. får sällan ha min iPhone ifred hos min syster, tom the talking cat är favoritprogrammet.

Postad

Den har man ju inte varit med om tidigare. Köpte en iPad till min lillebror i Julklapp förra julen (han var då 3) orättvis tror jag de kalla mig som inte gav min 19-åriga syrra en minst lika dyr julklapp. I år köper jag inga.

Postad

Rätt sne människa, ogillar barn men hittar någon slags moralisk skyldighet att kombinera jul med kärnfamilj, löser det genom att öppna plånboken på random,

vad fan en fyraåring ska med en Iphone 4s till?

, skriver en förnedrande tråd om sin syster, dampar om att det är synd om lilla mig som faktiskt öppnade den där onödigt poängterade stora plånboken på random.

Ge dyra julklappar till din syster istället din dumme fan.

Postad

haha men för helvete. givetvis ger man inte presenter som är dyrare/bättre än vad föräldrar pojkvän/flickvän/maka/make ger. om morsan då har ett lågavlönat arbete säger det sig själv att man inte skickar på ungen en ipad.

och nej, det har ingenting att göra med hur ni tycker världen borde fungera utan hur det faktiskt är och hur folk reagerar på sånt. snubben är helt enkelt patetisk ifall han på förhand förstår vad reaktionerna ska bli. gör han inte det är han en aspie och aspies får vara goda att lära sig hur övriga världen beter sig och anpassa sig.

Postad

Gör som James Belushi i According to Jim, slå in förra årets julklappar. Barn förstår ändå inte bättre i den åldern.

Jag köper inga julklappar till min systerdotter, hon får så mycket skit ändå. Bättre att spara pengar åt henne och sedan ge när det är tid att flytta hemifrån.

Även om barn gillar att pilla på telefoner tycker jag det är inte riktigt idiotisk julklapp att ge.

Nu vet jag inte hur det ligger till med dagens barn i denna informationsålder, men när jag var 4-5 år så höll man fortfarande på att lära sig alfabetet på dagis.

Postad
Den har man ju inte varit med om tidigare. Köpte en iPad till min lillebror i Julklapp förra julen (han var då 3) orättvis tror jag de kalla mig som inte gav min 19-åriga syrra en minst lika dyr julklapp. I år köper jag inga.

8-) onda värld vi lever i :evil:

---

vad tror ni om coach vs ozzie i final3? känns som coach tar den va?

Postad
Du är ju inte ensam, men det betyder ju å andra sidan inte att du har rätt. Skulle du kunna förklara detta problematiska hyckleri du ser framför dig? Risken finns ju att du kommer på dig själv halvvägs, men vi kan ju välja att se det som en chans istället.

Ganska väl förklarat i den senare länken jag postade. Cliff notes:

* Svenska spel hävdar att spelmonopol krävs av folkhälsoskäl, liknande som Systembolaget.

* Policyn med bland annat Jack Vegasmaskiner och enorm reklambudget visar att detta är lögn och förbannad dikt, de vill dra in så mycket stålar som möjligt.

http://sv.wiktionary.org/wiki/hyckla

Postad
8-) onda värld vi lever i :evil:

Det är väl ganska självklart att man inte ska göra skillnad. Även om det är fel att se det så, så kan det uppfattas som man är mindre älskad, tro det eller ej.

Jag vet vad för uppväxt ni har haft, men min släkt har aldrig gjort skillnad. Har mamma köpt något åt min syster, så köper hon något åt mig och min bror eller ger oss pengar motsvarande.

Likadant med mina mor- och farföräldrar.

Postad
Ganska väl förklarat i den senare länken jag postade. Cliff notes:

* Svenska spel hävdar att spelmonopol krävs av folkhälsoskäl, liknande som Systembolaget.

* Policyn med bland annat Jack Vegasmaskiner och enorm reklambudget visar att detta är lögn och förbannad dikt, de vill dra in så mycket stålar som möjligt.

http://sv.wiktionary.org/wiki/hyckla

Tack för wiki-länken, men om du tror att jag behövde den kan du få svårt att hänga med i ens ditt eget resonemang. Att du vill lägga tyngd på ordet misstänker jag nämligen innebär att du vill plocka ut några godtyckliga strån och se om de motsäger varandra, och då missar du helheten.

Kombinerat intresse. Det jag hade hoppats att du skulle göra var bland annat att försöka resonera kring alternativet till monopolet. Vad svenska spel gör, vad andra företag gör; hur en friare marknad ser ut. Det är nämligen först då du skulle kunna lyfta fram en existerande form av hyckleri, snarare än de godtyckliga strån du hittat som faktiskt inte säger någonting alls.

Postad

Jo det har hänt väldigt mycket på UI fronten dom senaste åren. Det har även blivit sjukt mycket smidigare iom intågen av super effektiva frameworks. Sitter själv och utvecklar front-end och något som inte är intuitivt överlever inte länge. Så det är inte så konstigt att så pass unga personer kan lära sig.

Jello har tråkigt men sant rätt.

Postad
Jo det har hänt väldigt mycket på UI fronten dom senaste åren. Det har även blivit sjukt mycket smidigare iom intågen av super effektiva frameworks. Sitter själv och utvecklar front-end och något som inte är intuitivt överlever inte länge. Så det är inte så konstigt att så pass unga personer kan lära sig.

Jello har tråkigt men sant rätt.

Affordance och visibility....

Skönaste kursen jag läst.

Postad

Har i efterhand fått höra hur dåligt min mor har mått när hon inte har haft råd att ge mig lika "bra" julklappar/presenter som andra i familjen.

Det kan vara ett väldigt känsligt ämne åt båda hållen, kan tänka mig att det tjuras om en förmögen nära familjemedlem ger ens barn frukt i födelsedagspresent också. Handlar väl mest om att ha bra kommunikation vuxna emellan i ett sånt läge för att undvika problem.

Postad

rimligt sätta gränser inom familjen imo.

Vi har sedan länge slutat ge andra än barn ordentligt med julklappar, vill man ha något stort får man köpa de själv om man har en inkomst.

Var på tidig julmiddag förra veckan där vi körde ett julklappsspel för max 100 sek var, slog vanlig utdelning när man får 500kr ish presenter.

Postad
Tack för wiki-länken, men om du tror att jag behövde den kan du få svårt att hänga med i ens ditt eget resonemang. Att du vill lägga tyngd på ordet misstänker jag nämligen innebär att du vill plocka ut några godtyckliga strån och se om de motsäger varandra, och då missar du helheten.

Kombinerat intresse. Det jag hade hoppats att du skulle göra var bland annat att försöka resonera kring alternativet till monopolet. Vad svenska spel gör, vad andra företag gör; hur en friare marknad ser ut. Det är nämligen först då du skulle kunna lyfta fram en existerande form av hyckleri, snarare än de godtyckliga strån du hittat som faktiskt inte säger någonting alls.

Fel, vad jag menar förstår jag fullkomligt väl. Vad du menar förstår jag inte alls, jag tvivlar starkt på att du själv gör det och jag tvivlar ännu starkare på att det är av något intresse.

Postad

jag tycker att det är extremt egoistiskt av modern. jag har full förståelse för att hon inte gillar situationen, men jag tycker att det är hennes plikt att bita ihop. att hennes ego får en liten törn är väl ingenting mot att barnen får presenter de aldrig hade kunnat få annars. oavsett om man håller med eller inte så är det ju inte ett ok beteende att skälla ut systern.

att vi överhuvudtaget gör julklappar och presenter i allmänhet till ett problem äcklar mig.

bortsett från morsans känslor, vad är problemet med julklapparna?

Postad
haha men för helvete. givetvis ger man inte presenter som är dyrare/bättre än vad föräldrar pojkvän/flickvän/maka/make ger. om morsan då har ett lågavlönat arbete säger det sig själv att man inte skickar på ungen en ipad.

min morfar gav mig en dator i julklapp när jag var 10år eller något, tror den kostade ca 10000kr som på den tiden var mycket pengar. bra mycket dyrare än pulkan för 300kr som min mamma gav bra myket roligare än tröjorna jag också fick. uppskattade datorn och den hjälpte mig skaffa bättre datorvana. ser på iPhone liknande idag. att de är olämpliga att ha i skolan och barnen inte ska prata konstant löser föräldrarna ändå. de får väl ha telefonen de gånger föräldrarna vill kunna nå barnen, annars ska den ligga hemma.

har varit på julafton där farfar till exet gav ut 5-20kkr lite baserat på ålder till samtliga barn och barnbarn.

min pappa gav ett nintendo wii till min halvsysters barn, bra mycket dyrare än alla prylar jag någonsin fick, tror inte ens jag har fått något specifikt på julafton senaste åren(pga att jag varit utomlands).

har svårt att se problemet med att någon ger mycket mer än andra. jag och polare har ofta enats om ett tak på 5-20kr för att göra sport på det, i familjer finns väl någon form av oskrivet golv. men att någon som är mycket rikare ger något dyrt ser jag inte problemet med om prylen i sig inte är negativ typ att ge en sporthoj som är farlig etc.

det är bara en iPad, en leksak som glänser som dessutom är hyfsat pedagogisk inför den arbetsmarknad barnen kommer växa upp i. iPhonen tror jag många ser negativt på för att telefoner förr associerades med höga telefonräkningar, men OP verkar skött det så det inte kan bli ett problem.

givetvis verkar OP ha psykiska besvär i att han vill trycka ner sin syster, men själva gåvan i sig ser jag inga problem med. och även om han nu faktiskt gör det med jävelskap i baktanke tycker jag mamman bör försöka göra det bästa av saken och acceptera gåvan som något fint men vara tydlig med att hon inte har råd. tror barnen kan acceptera det och förstår att mamma gör så gott hon kan.

Postad

Utan att ha läst fbtråden kan man väl läsa sig till att syskonrelationen inte var den bästa innan det här hände....

Från det OP skriver om att hon

har skaffat ungarna i en för tidig ålder (innan 30), och hon hade inte ett tillräckligt bra jobb i mina ögon så nu tjänar hon dåligt. Hon hade köpt något jävla lego till grabben och nåt dockskåp och lite krimskrams för typ 500:- till dottern och i mina ögon är det patetiskt.
kan man åtminstone sluta sig till att han inte är den vassaste kniven i lådan. Visst kan man tycka att hon inte borde reagerat så oavsett historien bakom, men min read är absolut att det vore en helt annan sak om de haft en bra relation.
Postad

och nej, det har ingenting att göra med hur ni tycker världen borde fungera utan hur det faktiskt är och hur folk reagerar på sånt. snubben är helt enkelt patetisk ifall han på förhand förstår vad reaktionerna ska bli. gör han inte det är han en aspie och aspies får vara goda att lära sig hur övriga världen beter sig och anpassa sig.

+

Postad

bortsett från morsans känslor, vad är problemet med julklapparna?

Han framstår som ett svin, morsan känner sig misslyckad och avundsjuk och ungarna lär sig inte att saker inte kommer gratis här i världen. Förutom det är allt tipp-topp!

Det verkar mer vara en egotripp för honom att kunna säga "titta på mig, jag har minsann pengar så av mig ska ni få de senaste och flashigaste presenterna" snarare än att han faktiskt är mån om att ungarna får en god jul med fina presenter.

Postad
min morfar gav mig en dator i julklapp när jag var 10år eller något, tror den kostade ca 10000kr som på den tiden var mycket pengar. bra mycket dyrare än pulkan för 300kr som min mamma gav bra myket roligare än tröjorna jag också fick. uppskattade datorn och den hjälpte mig skaffa bättre datorvana. ser på iPhone liknande idag. att de är olämpliga att ha i skolan och barnen inte ska prata konstant löser föräldrarna ändå. de får väl ha telefonen de gånger föräldrarna vill kunna nå barnen, annars ska den ligga hemma.

har varit på julafton där farfar till exet gav ut 5-20kkr lite baserat på ålder till samtliga barn och barnbarn.

min pappa gav ett nintendo wii till min halvsysters barn, bra mycket dyrare än alla prylar jag någonsin fick, tror inte ens jag har fått något specifikt på julafton senaste åren(pga att jag varit utomlands).

har svårt att se problemet med att någon ger mycket mer än andra. jag och polare har ofta enats om ett tak på 5-20kr för att göra sport på det, i familjer finns väl någon form av oskrivet golv. men att någon som är mycket rikare ger något dyrt ser jag inte problemet med om prylen i sig inte är negativ typ att ge en sporthoj som är farlig etc.

det är bara en iPad, en leksak som glänser som dessutom är hyfsat pedagogisk inför den arbetsmarknad barnen kommer växa upp i. iPhonen tror jag många ser negativt på för att telefoner förr associerades med höga telefonräkningar, men OP verkar skött det så det inte kan bli ett problem.

givetvis verkar OP ha psykiska besvär i att han vill trycka ner sin syster, men själva gåvan i sig ser jag inga problem med. och även om han nu faktiskt gör det med jävelskap i baktanke tycker jag mamman bör försöka göra det bästa av saken och acceptera gåvan som något fint men vara tydlig med att hon inte har råd. tror barnen kan acceptera det och förstår att mamma gör så gott hon kan.

alltså, vad det gäller far- och morföräldrar är det förstås en helt annan fråga. de är inte i direkt statuskonkurrens med föräldrarna och så länge presenterna baseras på ngn rättviseprincip finns det ingen grogrund för problem. har för övrigt varit med om exakt samma förfarande (2k till barnen och 5k till alla vuxna har jag för mig, och då fick även alla ingifta släktingar pengar enskilt).

wii till småbarn kontra presenter till någon om är 25+ är inte heller jämförbart, inte ens med vilka presenter du fick när du var i deras ålder eftersom din fars ekonomiska situation förmodligen var väldigt annorlunda då.