Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

svenska spel är den enda aktören jag litar på. det är faktiskt den enda pokersajten jag kan tänka mig att ha pengar liggandes på. skulle svenska spel privatiseras skulle jag känna mig mycket mer osäker.

 

spelmonopolet är såklart fucked up. jag betvivlar att någon, på det här forumet i allmänhet och i den här dagboken i synnerhet, inte håller med.

 

varför skulle det vara ok att profitera på andras olycka om man köper fotbollar till sveriges ungdomar för vinsten men inte annars?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Oacceptabelt att tillåta att privata vinstintressen drar nytta av ett socialt gissel eller spelare svaghet och olycka"

 

Vad tycker heltoken och hangarounds om det svenska spelmonopolet?

 

våld är moraliskt fel. staten gör ofta kontraproduktiva saker, tycker dock de lyckas hyfsat med spelmonopolet dock. därmed inte sagt att jag tycker våld är okej, men denna gången blev det inte både moraliskt och utilitaristiskt fel som det brukar bli när staten gör saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Våld, i många av dess former, är en fundamental del av naturen och människan. Man kan inte säga att det är fel objektivt sett, bara att "jag tycker inte om våld när det riktas mot mig".

 

jag har inga moraliska problem med våld riktat mot mig, bara problem med initierande av våld. givetvis har jag egoistiska problem med våld riktat mot mig, men för debattens skull antar vi att jag är någon form av god despot.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

våld är moraliskt fel. staten gör ofta kontraproduktiva saker, tycker dock de lyckas hyfsat med spelmonopolet dock. därmed inte sagt att jag tycker våld är okej, men denna gången blev det inte både moraliskt och utilitaristiskt fel som det brukar bli när staten gör saker.

 

OK, spelmonopolet, är det bättre än föräldraförsäkring, sjukförsäkring och statligt finansierad skola? I så fall, varför?

 

Edit: väldigt orelaterat, men för de ungdomar här som tycker Sverige är extremt likriktat och debattklimatet intolerant nu, kolla och se hur vi hade det :-)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, hur ser du på att staten utövar våld mot dig för att komma åt sina tillgångar som du inte frivilligt lämnar ifrån dig?

 

sina tillgångar? givetvis trist med våld oavsett.

 

OK, spelmonopolet, är det bättre än föräldraförsäkring, sjukförsäkring och statligt finansierad skola? I så fall, varför?

tänker på att sjukvård etc faktiskt för de flesta är bra medan spel tyvärr för många handlar om ett ohälsosamt beroende. som bekant bör inte staten inte ha hand om bra grejer då de empiriskt och teoretiskt nästan alltid är mycket sämre än privata aktörer. angående spel så verkar det inte bli jättemycket problem av svartmarknader än så bortsett från moral kanske det är bra med spelmonopol.

 

Edit: väldigt orelaterat, men för de ungdomar här som tycker Sverige är extremt likriktat och debattklimatet intolerant nu, kolla och se hur vi hade det

har varit uppe i wellen tidigare flera gånger. frank zappa brukar även nämnas samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sina tillgångar? givetvis trist med våld oavsett.

 

Jag vill minnas att du ansett att våld är ok för att försvara egendom.

Alltså jag har en spade som är din, om jag inte är beredd att frivilligt ge den till dig så är det moraliskt ok för dig att bruka våld för att få den. Eller missminner jag mig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

håller med.

 

läste precis om HA som smugglade olja från finland som de sedan sålde i sverige till lägre priser. så skriver författaren att förloraren var svenska skattebetare. dock en rad om att de flesta kunderna var folk som var trötta på de höga punktskatterna. ingen tanke om hur sjukt det är att det är ett brott att köpa bensin i finland och köra den till sverige och hur sjukt det är att ha ett system där kriminella får monopol på det så att de kan finansiera sin kriminella verksamhet med pengar på det. det är ju inte knark eller alkohol vi pratar om, det är bränsle. och det är inte från irak vi snackar, det är finland. kanske vi skulle göra det olagligt att köpa mat från länder med lägre skatter också när vi ändå är i farten, det är ju bränsle för människor. gah, frihetshatare som stöder kriminell verksamhet genom att ge kriminella monopol på lönsamma branscher...

 

 

 

vore fint va?

 

Stackars norrmän

 

http://bohuslaningen.se/nyheter/bohuslandal/1.1457868-svenskar-forsokte-smuggla-kott

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Kettlebells are endurance training, not strength training. As long as you understand this, and know when to apply endurance training, fine. But do not mistake the two activities for each other."

 

ok, men man tränar upp sin styrka.

 

Ja, det gör man förstås men det är inte det mest effektiva sättet. Och det är förstås det han menar.

 

"Cardio is unnecessary for a novice, and for most healthy people as well. Weight training done correctly provides all the "cardio" work a healthy novice needs. More added to the program interferes with recovery. I don't see reason to do long slow distance at all."

 

beror ju på vad man har för mål i i livet. vill man må bra, tycker om att ha roligt eller sådant trams kan man ju iaf överväga det.

 

Rippetoe säger faktiskt exakt samma sak som Mark Sisson (Primal blueprint) som du håller så högt. Sisson sågar ju också cardio i sin bok och det enda han förordar är ju promenader och sprints. Sprints är ju inte cardio dock utan snarare styrkerelaterat. Dessutom förordar han ju tunga lyft dvs knäböj, marklyft, bänkpress, militärpress, powercleans, stångrodd etc. Precis som Rippetoe alltså.

 

Jag har ju precis som du nästan enbart sysslat med cardio och framförallt löpning men börjar nu luta alltmer åt att det är styrketräning med skivstång som är det allra mest hälsosamma och det som ger bäst livsev. Löpning är ju oerhört slitsamt och har du obalanser i kroppen så blir man skadad förr eller senare. "You can't run to get fit. You need to get fit to run" tycker jag stämmer väldigt bra. De flesta gör ju tvärtom och blir skadade. Se bara på allt gnäll om skador på jogg.se t.ex.

 

det jag vänder mig emot den styrketräning 99% av alla som styrketränar gör är att man inte får en bra stabilitet, blir osymmetrisk och orörlig. hur många av alla på generiskt gym kan ens sätta sig på huk utan att gå upp på tårna eller att ramla bakåt? jag kunde det inte innan jag började med kettlebell iaf. man blir bra på att lyfta genom att träna på att lyfta, det är jag enig om, men jag tror synergieffekterna på andra aktiviteter är större med kettlebell än med generiskt gymmande.

 

Den typen av discogymmande är det ingen seriös som förordar. Folk är retards och har ingen aning om vad dom sysslar med. Skivstångsträning är funktionell träning. Du måste lära dig göra en asian squat annars kan du inte göra knäböj. Knäböj = asian squat med skivstång på axlarna. Nästan alla förordar baslyft som tränar hela kroppen dvs marklyft, knäböj, bänkpress, militärpress och stångrodd. Knäböj är den viktigaste övningen och räknas inte som en benövning utan som en helkroppsövning. Powercleans är också en bra övning dock är det den mest tekniskt avancerade.

 

jag bara vänder mig emot hans kritik av kettlebell. visst för några få har han rätt men för den stora massan är min personliga åsikt att han har fel.

 

Det var ingen kritik av kettlebellträning utan mer ett påpekande att det är ett stort inslag av cardio i kb-träning. Det är ju inte bara han som är kritisk mot träning som kombinerar styrka och cardio (bodypump, crossfit, kb etc). De anser då att det blir varken hackat eller malet. Hellre köra styrketräning separat och cardio separat. För att få bäst effekt alltså men tycker man det är kul så är det bara att köra. Finns väl kanske skadeaspekter också tror jag.

 

om vill bli bra på att simma, klättra, cykla, eller spela fotboll då?

 

Alla dessa kör tung skivstångsträning i perioder. Möjlitgtvis cyklister undantagna eftersom det är en extrem uthållighetssport.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

images?q=tbn:ANd9GcTHJplZV0jz_ePMzLEvFWSUhJ15Q6KzTY3pZYTnTO3zpXCobvq4IJz6beyU

 

(Edit. hur fan får jag bilden att synas i posten. :evil:)

 

Den här bilden känner ni väl igen? Vilken kroppstyp känns mest optimal? Bortse gärna ifrån att Dwain Chambers har varit avstängd för doping...

 

 

Här är en grymt bra post på leangains som på ett roligt sätt visar på hur dåligt och ostrukturerat de allra flesta tränar. Dessutom visar han vilka styrkenivåer en normal man bör nå efter 1-2 års träning á 3 ggr/vecka.

 

Bonus info: Berkham som skrivit posten är PT åt Phil Galfond. Galfond bänkar tydligen över 100 kg x 8. Det förvånade åtminstone mig. Har alltid tyckt att han ser amerikanskt, degigt otränad ut...

 

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

 

Vill även påpeka att jag håller med Almost famous om det mesta han skriver om detta ämne.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marathoner_sprinter2.jpg

 

 

Den här bilden känner ni väl igen? Vilken kroppstyp känns mest optimal? Bortse gärna ifrån att Dwain Chambers har varit avstängd för doping...

 

 

Här är en grymt bra post på leangains som på ett roligt sätt visar på hur dåligt och ostrukturerat de allra flesta tränar. Dessutom visar han vilka styrkenivåer en normal man bör nå efter 1-2 års träning á 3 ggr/vecka.

 

http://www.leangains.com/2011/09/fuckarounditis.html

 

fyp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

optimal för vad? Hade det varit Cast Away med tom hanks hade jag nog satsat på den till vänster.

 

Extremt hit, extremt dit, magnus samuelsson vs savann-neger... etc.

Ni måste ju sätta preferenser först, så kan ni börja diskutera vad som är mest explo.

 

edit: För människan 2011, om man tänker vart evolutionen är påväg att ta oss så är det nog inte mot förmågan att bygga mer muskler i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den kan ju givetvis ändra riktning, men om du ser på vad de fanns för tidigare människotyper så tyder det ju inte att det är dit vi är påväg. I stället slaktade vi dem som var kraftigare lagd(och dummare) eller så avlades de in i nutida människan och försvann på så sätt.

 

Maskinerna/industriella revolutionen lär ju göra sitt också. Påfrestningarna på människors kroppar idag är inte av samma natur(hugga ved en sådär 30 år tills ryggen går av), snarare är påfrestningarna nu idag till stor del beroende av lättja och fetma.

 

en mikropromille av alla otroligt vältränade gymmarkukar kommer inte att bryta av och styra evolutionen mot ett annat håll mot alla som sitter och käkar godis och slöar i soffan i nästa x tusentals år om inte något drastiskt sker såsom en världslig fitness revolution där benböj är vägen till gud.

 

edit: e ju helt jäkla omöjligt förutse i guess, vem vet vad som har hänt på 200,000 år.. nuclear holocast? dunno, men om jag hade varit tvungen dega på något så hade jag då inte satsat rullen på att vi hade återgått till cro-magnon kroppstyp :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

LoL, om du har grym kropp eller inte är inte anledningen du får ligga, snarare att du tror du är boss nu och för dig därefter och inte har en aura/självförtroende som en liten skolflicka längre.

 

Sen i min umgängetskrets är det ytterst få tjejer som går igång på abnormt mycket muskler, och i vissa kulturer är det han som är fetast som får ligga osv..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen i min umgängetskrets är det ytterst få tjejer som går igång på abnormt mycket muskler, och i vissa kulturer är det han som är fetast som får ligga osv..

ja de brukar säga det. :roll:

 

Sen beror det väl på vad man menar med abnormt. Abnormt mycket i min värld = elit kroppsbyggare, och ja då kan jag väl godta att det inte är särskilt tilltalande rent estetiskt.

Dit når man ju dock inte utan diverse tveksamma preparat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"kroppsbyggarcommunityt" i brist på bättre ord är bara en stor fet lögn uppmålad av killarna själva för att gräva fram självförtroendet någonstans genom att smygböga runt på gymmet och jämföra sig med andra killar med en diskret inspektion på den nästes och nöjt tänka "yes".

 

Finns många betydligt mer tidseffektiva sätt att tokligga som resultat, ett snabbt exempel är "rockare",. Oavsett framgång så får dem tokligga. Why? Dem är boss. Den brud som inte taggar igång av en musikalisk jävel ljuger, till skillnad från muskler.. där går brudar igång på slitna knarkarlodis kroppar/surfar,skater kroppar, kraftiga karlar, gymmare m.m.

 

 

där har du livsEV som du så fint lade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"kroppsbyggarcommunityt" i brist på bättre ord är bara en stor fet lögn uppmålad av killarna själva för att gräva fram självförtroendet någonstans genom att smygböga runt på gymmet och jämföra sig med andra killar med en diskret inspektion på den nästes och nöjt tänka "yes".

 

Finns många betydligt mer tidseffektivt sätt att tokligga, ett snabbt exempel är "rockare". Oavsett framgång så får dem tokligga. Why? Dem är boss.

 

där har du livsEV som du så fint lade det.

 

Ja för de brudarna tenderar att vara estetiskt tilltalande.

 

Om du nu inte talar om rockstjärnor och deras groupies.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...