Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tycker du förklarar rätt bra själv i detta inlägg, de som blir mobbade är de som låter sig bli mobbade. Du slog ner killen, men det hade lika gärna kunnat vara att du förnedrade killen, gjorde dig själv mer poppis än mobbaren eller nån annan grej som gör att mobbaren inte kan fortsätta. Jag har själv varit mobbad och mobbare och jag valde troligen vägen att bli clovnen för att glida förbi. Jag tror att de som inte har styrka nog att säga ifrån, att slå ifrån eller hitta vägar förbi är de som fortsätter bli mobbade och ofta är det troligen föräldrarna som kan ge barnet dessa redskap.

 

Såklart är mobbing en jävligt skev grej, som ställe till med riktigt mycket skit i vårt samhälle men jag är av åsikten att den knappast kan bekämpas då den ligger i människans innersta natur. Och barn har svårare än vuxna att anpassa sig till samhällets sociala spelregler.

 

att ha otroligt starka åsikter om mobbning bland barn är väl ungefär som att protestera kraftigt mot tyngdlagen. annat än att stoppa handgripligheter som kan ge permanenta skador finns det i princip ingenting man kan göra, vilket var och en som gått i skolan bör inse.

 

Ingen av er har barn i skolåldern gissar jag? Det har jag, liksom jag har egen erfarenhet av mobbing. Kan säga med 100% säkerhet att det är stor skillnad på då och nu, åtminstone vad gäller de skolor jag kan observera (och jag vore mycket förvånad om det inte till hyggligt stor del gäller generellt). Även om man förstås aldrig kan få bort eländet helt och hållet och mycket mobbing finns kvar har man en helt annan insyn nu och de problem som funnits i mina barns klasser har tagits tag i på ett mycket tidigare stadium än vad som hände på min skoltid.

 

Ett exempel på hur samhället blir bättre utan att vi reflekterar över det (min favoritkäpphäst, till och med starkare än nyttofunktionens form :-) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av er har barn i skolåldern gissar jag? Det har jag, liksom jag har egen erfarenhet av mobbing. Kan säga med 100% säkerhet att det är stor skillnad på då och nu, åtminstone vad gäller de skolor jag kan observera (och jag vore mycket förvånad om det inte till hyggligt stor del gäller generellt). Även om man förstås aldrig kan få bort eländet helt och hållet och mycket mobbing finns kvar har man en helt annan insyn nu och de problem som funnits i mina barns klasser har tagits tag i på ett mycket tidigare stadium än vad som hände på min skoltid.

 

Ett exempel på hur samhället blir bättre utan att vi reflekterar över det (min favoritkäpphäst, till och med starkare än nyttofunktionens form :-) ).

 

Nix inga barn, endast åsikter...

 

Vore intressant att höra vad mina föräldrar ansåg under min tid i skolan jämfört med sin egen. För det skulle ju faktiskt kunna vara så att det är lättare att se mobbingen när man är mitt i den än att man deltar i hem o skola möten varannan månad med en rektor som har oerhört lite insyn i vad som faktiskt sker. Inte ens med 10 skolgårdsvakter(lärare) på min gamla mellanstadieskola skulle man kunna minska mobbingen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

att ha otroligt starka åsikter om mobbning bland barn är väl ungefär som att protestera kraftigt mot tyngdlagen. annat än att stoppa handgripligheter som kan ge permanenta skador finns det i princip ingenting man kan göra, vilket var och en som gått i skolan bör inse.

 

njah... det är ett begränsat och slappt västerländskt synsätt.

 

Jag gick ju i skolan i Iran och gick i sjuan när vi flyttade hit. Om inte matten stämmer med min ålder berodde det på att jag började skolan ett år tidigare än andra och tentade av 2an och 4an så det blev 1an, 3an, 5an.

 

I vart fall är mobbning bland eleverna oerhört sällsynt i Iran med anledning av att lärare, och studierektorn, utövar ett oerhört auktoritativt styre, uppbackad med våld om nödvändigt. I systemet ingår 1-2 ordningsmän i varje klass som väljs ut bland de elever som visat bästa studieresultaten (ofta nördar).

 

Det finns förstås en hel del nackdelar med ett sånt skolsystem, men mobbningen har man fått bukt med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

njah... det är ett begränsat och slappt västerländskt synsätt.

 

Jag gick ju i skolan i Iran och gick i sjuan när vi flyttade hit. Om inte matten stämmer med min ålder berodde det på att jag började skolan ett år tidigare än andra och tentade av 2an och 4an så det blev 1an, 3an, 5an.

 

I vart fall är mobbning bland eleverna oerhört sällsynt i Iran med anledning av att lärare, och studierektorn, utövar ett oerhört auktoritativt styre, uppbackad med våld om nödvändigt. I systemet ingår 1-2 ordningsmän i varje klass som väljs ut bland de elever som visat bästa studieresultaten (ofta nördar).

 

Det finns förstås en hel del nackdelar med ett sånt skolsystem, men mobbningen har man fått bukt med.

skitsnack. om den inte existerar beror det på att eleverna inte har något umgänge utöver tiden när läraren övervakar med implicit hot om våld.

 

vi måste komma ihåg att barn i yngre skolåldern hade fallit perfekt under diagnoskriterierna för sociopat/psykopat ifall de vore vuxna. hur bra tror ni en arbetsplats till 100% bestående av psykopater hade lyckats med att förebygga trakasserier oavsett till buds stående medel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen av er har barn i skolåldern gissar jag? Det har jag, liksom jag har egen erfarenhet av mobbing. Kan säga med 100% säkerhet att det är stor skillnad på då och nu, åtminstone vad gäller de skolor jag kan observera (och jag vore mycket förvånad om det inte till hyggligt stor del gäller generellt). Även om man förstås aldrig kan få bort eländet helt och hållet och mycket mobbing finns kvar har man en helt annan insyn nu och de problem som funnits i mina barns klasser har tagits tag i på ett mycket tidigare stadium än vad som hände på min skoltid.

 

Ett exempel på hur samhället blir bättre utan att vi reflekterar över det (min favoritkäpphäst, till och med starkare än nyttofunktionens form :-) ).

klart att saker som översyn (inte att förväxla med förebyggande åtgärder i stil med att lära ut den gyllene regeln till 7-åringar och förvänta sig att de förstår den) och förbättrad socioekonomisk status har en positiv effekt, men kontrollerar vi för det har jag mycket svårt att se att förekomsten skulle ha minskat. skönt att dina barn sluppit en kommunal skola i ett socialt problemområde mao.

 

däremot tror jag inte att förekomsten av mobbning i den breda definition som används har minskat till idag på grund av att man inte länge tolererar att pojkarna slåss på rasten. det tar sig andra former bara. sedan är jag också rätt övertygad om att flickor är de som mobbar mest och de har ju aldrig slagits i någon större utsträckning (förmodligen på grund av förtryckande patriarkala strukturer).

 

edit: dvs att försöka arbeta korrektivt genom att försöka få förpubertala barn att reflektera över sina handlingar är ungefär lika produktivt som att försöka lära psykopater empati. att föräldrar är hormonellt rubbade att tro att barnen har en större reflektiv förmåga än de har gör väl att det likväl är en mer eller mindre omöjlig insikt att få.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skitsnack. om den inte existerar beror det på att eleverna inte har något umgänge utöver tiden när läraren övervakar med implicit hot om våld.

 

Eleverna umgås förstås efter skolan i samma mån som man gör i Sverige... man har kompisar i klassen, deltar i olika sportsaktiviteter på fritiden, hänger med varann o kollar på film osv...

 

Det finns dock alltid det implicita hotet att man kan bli anmäld till ordningsmännen i skolan, om man mobbar eller slår någon, så man åker på rejält med stryk.

 

Jag blev i alla fall extremt förvånad när jag mötte mobbningsfenomenet i Sverige. Det var för mig helt främmande.

 

Det var också helt främmande att eleverna själva tog tag i sina konflikter (tog mig ett par dagar innan jag förstod att läraren inte tänkte bestraffa han som kallade mig plastneger, och att jag själv kunde ta tag i saken utan att åka på bestraffning).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eleverna umgås förstås efter skolan i samma mån som man gör i Sverige... man har kompisar i klassen, deltar i olika sportsaktiviteter på fritiden, hänger med varann o kollar på film osv...

 

Det finns dock alltid det implicita hotet att man kan bli anmäld till ordningsmännen i skolan, om man mobbar eller slår någon, så man åker på rejält med stryk.

 

Jag blev i alla fall extremt förvånad när jag mötte mobbningsfenomenet i Sverige. Det var för mig helt främmande.

 

Det var också helt främmande att eleverna själva tog tag i sina konflikter (tog mig ett par dagar innan jag förstod att läraren inte tänkte bestraffa han som kallade mig plastneger, och att jag själv kunde ta tag i saken utan att åka på bestraffning).

 

Är det ett bättre system än det svenska? Ser du något problem med den iranska skolan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

wow... men nu fick man väl svaret på varför han är attraktivt mobboffer iaf :/

 

Hans youtube-kanal är RandomTV201

 

Här är han riktigt skön :) Notera regnsbågströjan, narcissismen (na ndp) och frånvaron av social interferensöverlagring (avsaknad av transparent underliggande ömsesidighet mellan ?lillasyster? och honom själv)

 

 

Mobbad tonårsbög som arketyp. Utanförskapets apoteos. På spaning efter den tid som flytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar den inte (eller försöker fungera) som ett indoktrineringsinstrument för islam och Irans regim? Ok att det är en annan sak än skolsystem, men intressant att veta.

 

Det iranska skolsystemet försöker med socialevolutionistiska metoder på ett snabbt sätt gallra fram de bästa talangerna för att snabbt bygga know-how i landet.

 

Detta betyder hård press från klass 1, högt tempo i de naturvetenskapliga ämnena, främst matematik (jag blev rätt förvånad när de först i gymnasiet började avverka den matematik vi läste i 5an i Iran), och lägre tempo i bl a estetiska ämnen som t ex språk (många iranier har stora problem med engelskan när de kommer hit. Där är det tvärtom, den engelska som avverkas i gymnasiet där går man igenom i femman här typ).

 

Redan från ettan får du gå om årskursen om du inte klarar av att få ett betygsgenomsnitt över 10 (skala 0-20), där vissa kärnämnen måste stå på egna ben (andra ämnen kan låna lite från varandra vid behov). Har du gått om en gång får du inte gå om igen, utan kastas ut från skolsystemet in i nån yrkesskola eller whatever, vem bryr sig om de svaga liksom.

 

Om du presterar genomgående goda betyg får du väldigt mkt extraförmåner i form av att slippa åka på spö av lärarna, får bli ordningsvakt (i princip oinskränkt makt över dina medelever, och som bekant är ju barn duktiga på att hantera den här makten. Det utformar sig dock inte i form av mobbning utan det blir ett klassamhälle där de med bäst betyg helt enkelt anser sig, och får fog för den uppfattningen av omgivningen, vara högre stående varelser än de svaga, och helt enkelt inte befattar sig med pöbeln), och lite diverse fördelar.

 

Dessa fördelar försvinner tvärt om du tappar i betyg så det är press på att hålla nivån uppe i konkurrens med andra pirayor som inte vill annat än att ta din plats i näringskedjan.

 

Det här innebär förstås att många svaga (vissa av naturliga skäl som t ex dyslexi) åker på mycket stryk och helt enkelt inte orkar plugga eller ens gå till skolan.

 

Ett annat resultat av systemet är att många blir individualister och har extremt svårt att jobba i grupp. Iranier har överlag väldigt svårt för att organisera sig i förening, rörelser, lagidrott eller annat som kräver samarbete, och det är resterna fr skolsystemet imo.

 

 

Eliten får dock en elitistisk samhällssyn (vilket kanske inte är friskt men hör väl hemma i ett icke-demokratiskt system) och utvecklar akademiska färdigheter som når riktig höga nivåer (t ex utan hjälp utifrån utveckla atombomb).

 

Den här mentaliteten märks även hos exiliranier. Läste nånstans att iranier var den minoritet som hade högst akademisk utbildning i Sverige.

Familjerna är väldigt på om att man ska studera och få en respektabel titel. Toleransen är vanligen väldigt låg för avarter som pokerspelare o dyl.

 

I vart fall, så uppfattade åtminstone jag att indoktrineringen hade en lägre prioritet än att skaffa fram skarpa naturvetenskapliga hjärnor riktigt snabbt. De räknade väl med att indoktrireringen liksom skötte sig själv i samhället.

 

Kanske är därför den missräkningen som gjort att dagens studenter är upproriska mot styret och är motorn bakom den gröna rörelsen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix inga barn, endast åsikter...

 

Vore intressant att höra vad mina föräldrar ansåg under min tid i skolan jämfört med sin egen. För det skulle ju faktiskt kunna vara så att det är lättare att se mobbingen när man är mitt i den än att man deltar i hem o skola möten varannan månad med en rektor som har oerhört lite insyn i vad som faktiskt sker. Inte ens med 10 skolgårdsvakter(lärare) på min gamla mellanstadieskola skulle man kunna minska mobbingen.

 

Tja, jag är åtminstone jäkligt övertygad om att jag ser när mina barn inte mår bra och agerar när så är fallet.

 

Hoppas du menar "utrota", då har du säkert rätt. Menar du verkligen "minska" är jag väldigt nyfiken på motiveringen.

 

njah... det är ett begränsat och slappt västerländskt synsätt.

 

Jag gick ju i skolan i Iran och gick i sjuan när vi flyttade hit. Om inte matten stämmer med min ålder berodde det på att jag började skolan ett år tidigare än andra och tentade av 2an och 4an så det blev 1an, 3an, 5an.

 

I vart fall är mobbning bland eleverna oerhört sällsynt i Iran med anledning av att lärare, och studierektorn, utövar ett oerhört auktoritativt styre, uppbackad med våld om nödvändigt. I systemet ingår 1-2 ordningsmän i varje klass som väljs ut bland de elever som visat bästa studieresultaten (ofta nördar).

 

Det finns förstås en hel del nackdelar med ett sånt skolsystem, men mobbningen har man fått bukt med.

 

Är det ett bättre system än det svenska? Ser du något problem med den iranska skolan?

 

Ja. Nej.

 

Hastigt ändrad åsikt...

 

klart att saker som översyn (inte att förväxla med förebyggande åtgärder i stil med att lära ut den gyllene regeln till 7-åringar och förvänta sig att de förstår den) och förbättrad socioekonomisk status har en positiv effekt, men kontrollerar vi för det har jag mycket svårt att se att förekomsten skulle ha minskat. skönt att dina barn sluppit en kommunal skola i ett socialt problemområde mao.

 

däremot tror jag inte att förekomsten av mobbning i den breda definition som används har minskat till idag på grund av att man inte länge tolererar att pojkarna slåss på rasten. det tar sig andra former bara. sedan är jag också rätt övertygad om att flickor är de som mobbar mest och de har ju aldrig slagits i någon större utsträckning (förmodligen på grund av förtryckande patriarkala strukturer).

 

edit: dvs att försöka arbeta korrektivt genom att försöka få förpubertala barn att reflektera över sina handlingar är ungefär lika produktivt som att försöka lära psykopater empati. att föräldrar är hormonellt rubbade att tro att barnen har en större reflektiv förmåga än de har gör väl att det likväl är en mer eller mindre omöjlig insikt att få.

 

Nej, mina döttrar går inte i en skola i ett problemområde men det gjorde inte jag heller. Vad som skiljer är dels insynen som finns över barnens hela situation inklusive det sociala (inte perfekt men enormt mycket bättre än när lärarna satt i lärarrummet och djungelns lag rådde på skolgården) men framför allt att det inte finns samma tolerans bland vuxna, man säger inte "barn är barn" på samma sätt som förr.

 

Visst är det säkert så att jag är lyckligt lottad som pappa men här var det bara rapport om tendens till problem, ett försiktigt formulerat samtal med föräldrarna ifråga så kom snabbt en ursäkt från barnen och samma problem uppstod inte igen. Förstås ovanligt smidigt men som sagt är jag övertygad om att det är representativt för en förbättring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att man med hjälp av angivare och skvallerbyttor kan bygga upp en undervisningsdiskurs för vilken normaliseringsprocessen med automatik leder till acceptans av den totalitära statens förtryck är självklart. Som riktlinje i de flesta utbildningssystem ställs att graden av individualitet inte får inverka negativt på förmågan att fungera i samhället, och att skolans mål är att lära eleverna att anpassas till den sociala gemenskapen (och därmed statens förtryck).

 

För Iran är det därför helt naturligt att man utformar skolan på det sätt du beskriver.

 

Nu till min poäng. En auktoritär skola går stick i stäv med såväl skollagen- som demokratiutredningen.

 

Verksamheten i skolan skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar.

(Skollagen Kap 1. 2§)

 

Det system du beskriver medför vissa strukturella normaliseringsprocesser vi inte anser vara önskvärda i Sverige. Istället måste man följa skollagens intentioner om medinflytande. Hela tanken är att man genom att dela sin makt med eleverna (elevdemokrati) ska ingjuta större tillit till skolan som system och därmed öka skolans (eller systemets) demokratiska legitimitet bland eleverna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte beställa en drös böcker. Är inte överdrivet intresserad av varken romaner eller biografier. Gillar böcker som ger aha-upplevelser i nån mening. Den där lögnboken du rekade, heltok, ska med i beställningen! :-)

 

edit: är alltså ute efter tips på bra böcker. framgick kanske inte av mitt inlägg :)

 

Här är två böcker som passar bra ihop

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0062018205

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=0349120412

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

njah... det är ett begränsat och slappt västerländskt synsätt.

 

Jag gick ju i skolan i Iran och gick i sjuan när vi flyttade hit. Om inte matten stämmer med min ålder berodde det på att jag började skolan ett år tidigare än andra och tentade av 2an och 4an så det blev 1an, 3an, 5an.

 

I vart fall är mobbning bland eleverna oerhört sällsynt i Iran med anledning av att lärare, och studierektorn, utövar ett oerhört auktoritativt styre, uppbackad med våld om nödvändigt. I systemet ingår 1-2 ordningsmän i varje klass som väljs ut bland de elever som visat bästa studieresultaten (ofta nördar).

 

Det finns förstås en hel del nackdelar med ett sånt skolsystem, men mobbningen har man fått bukt med.

 

har en polare från iran som gick i en helt vanlig skola (låg/mellanstadium) i teheran. Han hävdar att gruppvåldtäkter var kutym efter gympalektionerna och att det i snitt fanns 1-2 offer i varje klass som majoriteten av pojkarna i klassen brukade våldföra sig på (läs anal rape). han skall dock själv aldrig ha varit inblandad lol, men eftersom han i övrigt aldrig har visat några tendenser till mytomani finns det ingen anledning att misstro snubben.. har du liknande erfarenheter? detta skall ha utspelat sig i början på 90-talet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han hävdar att gruppvåldtäkter var kutym efter gympalektionerna och att det i snitt fanns 1-2 offer i varje klass som majoriteten av pojkarna i klassen brukade våldföra sig på.

 

nu pratade vi ju mobbning o du byter ämne så där.

 

För övrigt är det statistiskt bevisat att 9 av 10 är för gruppvåldtäkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...