Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

mm, vilket jag tror rätt få vill.

Ja, men rippetoe vänder sig inte till andra än denna grupp.

 

jag bara vänder mig emot hans kritik av kettlebell. visst för några få har han rätt men för den stora massan är min personliga åsikt att han har fel.

Den stora massan är nog heller inte intresserad av kettlebells, kolhydratsförakt eller femfinger skor. Det är en niche.

 

Återigen, rippetoe vänder sig inte till dessa. Han förklarar hur man som nybörjare får maximal styrkeutveckling. Det är allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok, men alex då? varför tror du han kör kettlebell istället för styrkträning?

ptja, han tränar ju också vanlig styrketräning hos bloggpajasen axon.

 

img_2347_147356983.jpg

 

Som sagt kettlebells fyller säkert en funktion. Det är inte rent hittepå. Men för varje duktig mmautövare du kan finna som pysslar med det hittar du 10x så många som inte gör det.

 

Lite som maratonlöpare eller ultra trail löpare och barfotalöpning.

 

Trender kommer och går. Från fokus på att hålla sig borta från fett till lchf.

6-8 mål mat om dagen för att "hålla förbränningen vid liv" till leangains och 16 timmars fastande.

 

80talets karate ses av 2010 talets mmaförespråkare som totalt innefektivt. Sedan kommer Machida och mördar allt och då är karate bäst igen.

 

Man ska vara försiktig med att ha en övertro på allt som är nytt och spännande. Sanningen är att det mesta funkar, men sällan är så effektivt eller fläckfritt som dess förespråkare vill ge sken av.

För 5 år sedan var träningsforumet på sherdog fyllt av folk som förespråkade kettlebells, och nu är det återigen traditionell skivstång som verkar gälla.

 

Vill man bli stark, och inte bryr sig om att fullfölja ett ultra trail lopp kan man lyssna på rippetoe. Annars bör man ta andra råd i beaktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den stora massan är nog heller inte intresserad av kettlebells, kolhydratsförakt eller femfinger skor. Det är en niche.

 

den stora massan är intresserad av resultaten även om de inte är intresserade av vägen dit. det var resultaten som disktuerades. jag skiter i om den stora massan hatar VFF, tycker ändå man kan diskutera om skorna är bra eller dåliga för att bygga vadmuskler för den stora massan. man får skilja mellan diskussion med bra råd och råd som folk faktiskt vill höra :)

 

Återigen, rippetoe vänder sig inte till dessa.

hur tolkar du vem han vänder sig till i sin reddit?

I am Mark Rippetoe, author of "Starting Strength: Basic Barbell Training". Ask Me Anything. (self.Fitness)

det är främst nördar som läser. imo fel läge att helt dissa allt som inte är ren styrketräning.

 

Han förklarar hur man som nybörjare får maximal styrkeutveckling. Det är allt.

i sina böcker möjligtvis. men isåfall var han otydlig med sin reddit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

utöver "ask me anything" står även full info om vem han är, länkar till en förklaring bakom det han sysslar med osv.

 

Rätt glasklart enligt mig. "self fitness" är ju korrekt del av reddit, och inget som rippetoe valt att lägga till.

 

Jag går inte till ett colting seminarium och frågar om torktumlare.

 

Nåväl. Denna diskussion har väl nått sin ände. Kettlebells är bra, men inte perfekt för den målgrupp rippetoe riktar sig mot.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sanningen är att det mesta funkar

imo gör det inte det. väldigt mycket idag är ren skit gjort för att tjäna pengar och det mesta andra som funkar lite halvt funkar bra mycket sämre än annat.

 

Trender kommer och går.

jepp, och ofta ersätts gamla trender med nya bättre. kunskapen ackumuleras och vi går framåt, men ibland är de nya trenderna sämre pga bristande kunskap. imo är gårdagens diabetes och kolesterol rekommendationer sådana, är övertygad om att vi om 10-20år kommer ha dem som skräckexempel på dålig vetenskap.

 

Vill man bli stark, och inte bryr sig om att fullfölja ett ultra trail lopp kan man lyssna på rippetoe. Annars bör man ta andra råd i beaktning.

om vill bli bra på att simma, klättra, cykla, eller spela fotboll då?

 

Nåväl. Denna diskussion har väl nått sin ände. Kettlebells är bra, men inte perfekt för den målgrupp rippetoe riktar sig mot.

den han riktar sin träning emot ja. men håller inte med om att hans reddit:s läsare kommer uppfatta dem så. gissar att hans läsare består av typ 10% som redan tror på honom och bara vill få sina åsikter bekräftade, 80% nördar som inte kommer påverkas, 10% som faktiskt är intresserade av att eventuellt ändra sina vanor efter råden de läser. bland de senare är jag inte övertygad om att styrketräning är livsevmaximerande jämfört med att ge sig på kettlebell istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

var i patong och blev tiltad på att CAT inte hade några modem inne och powerbuy hade slut på musmattor och jag kunde knappt hitta en enda mus(hade glömt detta hemma). köpte en rosa temporär mus tills jag kommer till bangkok.

 

för att bli av med tilten åkte jag till phuket professional gokart och körde deras 2taktare 125cc med en toppfart på 100km/h på banan(1000thb/10min). herre jävlar vad de går alltså. vågar ju knappt köra fullt ut. fick några hyfsade varv, börjar få till tekniken lite, men är så sjukt jobbigt. armarna pumpade efteråt stenhårda, grymt bra styrketräning :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

imo gör det inte det. väldigt mycket idag är ren skit gjort för att tjäna pengar och det mesta andra som funkar lite halvt funkar bra mycket sämre än annat.

För all del, men för styrkeökningar kommer du se resultat som nybörjare med det mesta. Om än under en väldigt kort tid.

 

Samma sak för viktnedgång. Sålänge du håller dig på ett underskott av energi konsumerat så kommer du tappa vikt (skillnad på vikt och fettvikt här) om det inte är något allvarligt hormonellt fel på dig.

 

jepp, och ofta ersätts gamla trender med nya bättre. kunskapen ackumuleras och vi går framåt, men ibland är de nya trenderna sämre pga bristande kunskap. imo är gårdagens diabetes och kolesterol rekommendationer sådana, är övertygad om att vi om 10-20år kommer ha dem som skräckexempel på dålig vetenskap.

Detta kan man ju säga stämmer på vissa spekter som är byggt på framsteg i vettig forskning. All forskning är inte vettig.

 

Det jag vände mig emot är "hälsoexperter" som ofta inte vet överhuvudtaget vad de talar om. När det kommer till hälsa verkar trender komma och gå, och i vissa fall även återkomma. Därför är jag skeptisk till folk som talar om "sitt sätt" som det enda rätta.

 

 

om vill bli bra på att simma, klättra, cykla, eller spela fotboll då?

Ja alla dessa sporter har redan förstått värdet av styrketräning.

Menar du att det finns bevis för att kettlebells är bättre för en simmare än skivstångsträning?

 

 

den han riktar sin träning emot ja. men håller inte med om att hans reddit:s läsare kommer uppfatta dem så. gissar att hans läsare består av typ 10% som redan tror på honom och bara vill få sina åsikter bekräftade, 80% nördar som inte kommer påverkas, 10% som faktiskt är intresserade av att eventuellt ändra sina vanor efter råden de läser. bland de senare är jag inte övertygad om att styrketräning är livsevmaximerande jämfört med att ge sig på kettlebell istället.

Näe, och det är inte säkert att KB heller är livsmaximerande jämfört med den träning rippetoe förespråkar. Du generaliserar för hårt.

 

De som faktiskt är intresserad av detta, och tar det seriöst kommer gå in och läsa informationen som länkas och därmed avgöra om de är rätt kandidat för den inriktning rippetoe förespråkar.

Har man inte energin att göra det bör man inte direkt anses som seriös eller genuint intresserad.

 

Han försöker inte lura någon. Han är rätt öppen med vad för inriktning har han och för vem det är vettigt.

 

Question

Hey rip! Thanks for taking the time. Just got the SS 3rd ed. So far it looks great.

My question: I love running but I'm a lifting noob. What is your opinion about adding in running to SS? I don't need to do crazy amounts of running, 3 to 5 miles 3 times a week is fine. Is this something that will set my progress back significantly or is it manageable? How about sprinting? Should I wait some before I add in sprinting (or is sprinting not recommended)?

Thanks!

 

Rippetoe

Fifteen miles a week will interfere with your strength training. Decide what you want to do. It's okay to be a runner, but you can be a runner and a lifter at the same time. Now, a completely different question is, how will lifting affect my running? The answer is, not adversely if at all.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar vara skrämmande lätt att få permanent uppehållstillstånd i Sverige idag. Det verkar i princip bara att ljuga ihop någon berättelse som inte går att motbevisa, så får man stanna.

 

ehm... nej.

 

Med tanke på att jag känner folk som på riktigt löper risk att avrättas om de utvisas till Iran, och har varit här i typ 6-7 år utan att få uppehållstillstånd, plus att en av mina goda vänner är en av Sveriges främsta asylrättsjurister, så tillåter jag mig själv att tvivla.

 

Och exakt vad som är "skrämmande" med att folk får uppehållstillstånd i Sverige förstår jag inte heller. BSS någon?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gissar att skillnaden är att Iran inte är klassad som en krigshärd, medan folk som påstår sig komma från exempelvis Ethiopien (eller var i afrika det nu folkmördas för tillfället) får stanna i den mån migrationsverket inte kan bevisa motsatsen. Vilket förstås blir ganska svårt när man rör sig med begränsade resurser och dessutom är bakbunden av olika rättssäkerhets- och integritetsregler.

 

Jag rekommenderar dina polare att hävda att han är kristen kurd från irak som kommer bli mördad omedelbums av milisen om han sätter en fot i hemlandet. Det är ändå inte så att svenskar kan se någon skillnad.

 

Vilket nog inte är helt orelaterat till incidensen av att folks id-handlingar försvinner i en skrämmande takt samtidigt som det dyker upp en massa unga män som visst inte har någon möjlighet alls att snacka med sin familj förrän efter put.

 

RE: BSS så förstår jag inte riktigt invändningen. Precis som det är ganska få som vill hålla på 100% svenskättade i landet så är det jävligt få som faktiskt vill se svenskar som minoritet. Att man skulle behöva be om ursäkt för att inte anse det senare är bisarrt, Sverige tillhör inte främst hela världen och svenska medborgare har främst skyldigheter mot varandra, snarare än resten av mänskligheten. Skulle vi glatt smälla upp gränserna och samtidigt försöka behålla ett samhälle där vi inte låter folk dö på gatan, skulle den omedelbara konsekvensen vara att fattiga människor utan humankapital invandrar i hög takt, till även Sverige blir det sortens rövhål de lämnade.

 

Vi skulle säkerligen kunna skrapa ihop 10 miljoner krigshärjade kongoleser på något år att plocka in i landet, men det är rätt få som anser att det är en så lysande idé, även om det skulle vara väldigt fördelaktigt för kongoleserna som ju i alla fall ett tag skulle slippa bli våldtagna någon gång i veckan. Förstår man varför det inte är så lyckat så förstår man också varför en del känner visst obehag inför tanken på att plocka in hundratusentals medborgare från misslyckade samhällen per år utan att lämna någon ventil för att återställa situationen, som inte innebär långtgående grundlagsändringar eller inbördeskrig.

 

Så jo, jag är en sån där galen extremist som faktiskt anser att vi bör bevara Sverige svenskt. Det innebär inte att vi bör skicka tillbaka alla med icke-ariskt utseende vid gränsen eller upphöra ge folk asyl av humanitära skäl, men det är en jävla skillnad på det och att oreflekterat göra den inhemska befolkningen till minoritet i sitt eget land.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ehm... nej.

 

Med tanke på att jag känner folk som på riktigt löper risk att avrättas om de utvisas till Iran, och har varit här i typ 6-7 år utan att få uppehållstillstånd, plus att en av mina goda vänner är en av Sveriges främsta asylrättsjurister, så tillåter jag mig själv att tvivla.

 

Och exakt vad som är "skrämmande" med att folk får uppehållstillstånd i Sverige förstår jag inte heller. BSS någon?

 

Självklart finns det säkert många som får asyl av rätt anledning, att de verkligen är förföljda, riskerar att dödas/fängslas i sitt hemland osv. Jag tycker att det är bra att Sverige tar in dessa personer och skyddar dem.

 

Men om man läser de domar som finns på den länken jag gav, känns det väldigt tvivelaktigt att dessa personer verkligen kommer till Sverige för att söka skydd från sånt. Det känns snarare som att de har betalat en människosmugglare en massa pengar för att ta dem till ett europeiskt land där de kan få leva på det sociala skyddsnätet i landet. Om de hade haft giltiga asylskäl hade de inte behövt hitta på en massa konstiga historier om att de inte vet var de kommer ifrån, vad deras föräldrar heter, att de tappat sitt pass (trots att man inte kommer ombord på ett flygplan någonstans i världen utan att ha ett giltigt pass med sig. Alltså måste de ha förstört och gjort sig av med sitt pass på Arlanda (eller var de landar)). Man läser ibland också om folk som har flytt ifrån ett visst land för att de är förföljda där, men åker tillbaka dit på semester under nån månad eller två på sommaren. Det verkar också väldigt suspekt i mina ögon.

 

Jag ska inte säga att jag är någon expert på ämnet, utan jag utgår i princip bara utifrån den informationen som finns i länken ovan.

 

Det jag menar är skrämmande är att Sverige delar ut permanenta uppehållstillstånd till folk lättvindigt (verkar det som i mina ögon, bevisa mig gärna fel). Man kanske borde ge folk ett tillfälligt uppehållstillstånd först, som kan annulleras ifall personen som fått det inte sköter sig (begår brott, osv.)?

 

Jag vill gärna höra era tankar om detta! Eftersom tråden heter "heltoks öppna wellbok - allt diskuteras alltid!" och jag vet att det finns många smarta personer som läser här, tänkte jag att det hade varit intressant att få höra vad ni har att säga!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ST, om du jämför Sverige med övriga nordiska länder, och exempelvis USA, Spanien, Frankrike,England, har du någon aning om hur det ligger till där?

 

har alltid haft uppfattningen det är lätt få asyl i sverige, men är kanske 'gnället' man hör av den bittra arbetslösa

 

Det är svårt överallt nu... finns inga soft spots längre.

 

Har man deg så gäller Kanada, och har man fin utbildning så nappar Australien.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så jo, jag är en sån där galen extremist som faktiskt anser att vi bör bevara Sverige svenskt. Det innebär inte att vi bör skicka tillbaka alla med icke-ariskt utseende vid gränsen eller upphöra ge folk asyl av humanitära skäl, men det är en jävla skillnad på det och att oreflekterat göra den inhemska befolkningen till minoritet i sitt eget land.

det är ju bara ett falskt dilemma som beror på att sådana som du vill behålla vårt absurt omfattande bidragssystem, vilket förstås har att göra med att bevara sverige svenskt-människor - precis som värderelativistiska multikultikramande vänsterpartister - till 100% är undermänniskor och snyltande sossäckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är svårt överallt nu... finns inga soft spots längre.

 

Har man deg så gäller Kanada, och har man fin utbildning så nappar Australien.

 

pengar funkar i australien också:

http://www.acacia-au.com/investor-provisional.php

 

Investor (Provisional) visas are granted to applicants who have maintained a considerable investment portfolio or ownership in a business, and are willing to make an investment of at least A$750,000 in Australian bonds for 4 years. The visa is valid for 4 years.

Duration and Conditions

 

This is a 4 year temporary visa. Once you have maintained an investment in Australia for 4 years or established an ownership interest in an Australian business, you can apply for permanent residence through the Investor (Residence) or Business Owner (Residence) visa.

 

juholt briljerar igen:

http://di.se/Default.aspx?rlt=3&pid=252984__ArticlePageProvider&epslanguage=sv&referrer=http%3A%2F%2Fdi.se%2FNyheter%2F%3FCollapseTopMenu%3Dtrue%26refresh%3D1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och studierna går bra?

 

Åfan, inte det? Äh, du har säkert bara haft otur.

 

Que? Jag antar att du försöker antyda att jag är korkad? Utveckla gärna ditt resonemang och berätta för mig var jag gör en tankevurpa, istället för att komma med personangrepp. Ditt inlägg bidrar inte till diskussionen direkt.

 

Och ja, studierna går bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...