Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Underbart att se din hållning till applekritik. Funkar det inte så gör så istället... funkar inte det heller, nej men skit i det, det är inte så viktigt.

 

F ö är Acer en av de bättre datorerna jag haft, inget krångel what so ever. Men så har jag såklart inte ägt en Mac.

 

Och ang Ifön. http://www.prisjakt.nu/pryl/tele/986_iphone_5_redan_en_supersucce

 

 

Ok, typ som galaxy2 då? Synd att de kommer bli ½-1 år sena.

 

Är det inte bara tekniker som ogillar Iphone? I min bekantskapskrets är det så helt ovetenskapligt förstås men ändå. Tekniker tenderar ju att snöa in på olika prestande o teknikaliteter som ingen vanlig användare bryr sig om. Alla andra förutom teknikerna/programmerna verkar föredra Iphone.

 

Har själv ingen Iphone så jag kan inte uttala mig men min fru som inte är särskilt teknikintresserad håller ständigt på och fipplar med sin Iphone och är mkt begeistrad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte bara tekniker som ogillar Iphone? I min bekantskapskrets är det så helt ovetenskapligt förstås men ändå. Tekniker tenderar ju att snöa in på olika prestande o teknikaliteter som ingen vanlig användare bryr sig om. Alla andra förutom teknikerna/programmerna verkar föredra Iphone.

 

Har själv ingen Iphone så jag kan inte uttala mig men min fru som inte är särskilt teknikintresserad håller ständigt på och fipplar med sin Iphone och är mkt begeistrad.

 

Snarare är folk så okunniga och ointelligenta att troligen bara hälften av alla köpare har behov av telefonen eller känner till övriga varumärken.

 

Många som har Iphone tror att en kamera på 4mp är top of the line på marknaden. När iphone kom var den en bra komposition av saker förpackat i ett snyggt skal, lagom av allt och med mycket finesser. Tyvärr springer konkurrenterna sig döda då det idag inte längre handlar om prestanda, teknik eller kvalite. Det handlar istället om image, marknadsföring och till sist grupptryck. Både folk med bristande behov av smartphone, bristande kunskap kring konkurrenter och bristande logik köper den för alla andra har det och det verkar bra. Lite samma anledning som att det fortfarande säljs rätt många volvobilar i sverige trots att det är en rätt dassig bil i jämförelse.

 

Jag säger inte att pf´s iphoneägare är idioter, men jag menar att det finns många föräldrar, ungar och teknikointresserade som väljer det lätta valet för att apple lyckats bygga up en bild av att iphone är marknadsledande rent tekniskt. Fösäljningen på iphone står sig liksom inte proportionerligt gentemot övriga konkurrenter om man utgår från hur bra telefonen faktiskt är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare är folk så okunniga och ointelligenta att troligen bara hälften av alla köpare har behov av telefonen eller känner till övriga varumärken.

 

Många som har Iphone tror att en kamera på 4mp är top of the line på marknaden. När iphone kom var den en bra komposition av saker förpackat i ett snyggt skal, lagom av allt och med mycket finesser. Tyvärr springer konkurrenterna sig döda då det idag inte längre handlar om prestanda, teknik eller kvalite. Det handlar istället om image, marknadsföring och till sist grupptryck. Både folk med bristande behov av smartphone, bristande kunskap kring konkurrenter och bristande logik köper den för alla andra har det och det verkar bra. Lite samma anledning som att det fortfarande säljs rätt många volvobilar i sverige trots att det är en rätt dassig bil i jämförelse.

 

Jag säger inte att pf´s iphoneägare är idioter, men jag menar att det finns många föräldrar, ungar och teknikointresserade som väljer det lätta valet för att apple lyckats bygga up en bild av att iphone är marknadsledande rent tekniskt. Fösäljningen på iphone står sig liksom inte proportionerligt gentemot övriga konkurrenter om man utgår från hur bra telefonen faktiskt är.

 

Jag tänkte säga emot innan jag insåg att jag med flera argumenterade emot dig för bara en månad sen i samma ämne (fast då pc vs macbook), så du kan väl läsa från ca inlägg 9908 i denna tråd istället om du är intresserad av vad jag (och nog många andra) tycker. Användarvänlighet är nyckelordet för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänkte säga emot innan jag insåg att jag med flera argumenterade emot dig för bara en månad sen i samma ämne (fast då pc vs macbook), så du kan väl läsa från ca inlägg 9908 i denna tråd istället om du är intresserad av vad jag (och nog många andra) tycker. Användarvänlighet är nyckelordet för mig.

 

Kort fråga, har du testat en annan smartphone senaste halvåret?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Användarvänlighet är nyckelordet för mig.

 

Min nuvarande telefon kostade 1/6 av en iPhone, tror jag kan göra så gott som allt du kan med din iPhone. Kameran suger, men det är inte det jag är ute efter.

 

De appar jag använder mest frekvent har jag på min "home-screen". Tar cirka en halv sekund att göra det jag vill från det att jag låst upp den.

 

Har förövrigt tappat den flera gånger, displayen är dock intakt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snarare är folk så okunniga och ointelligenta att troligen bara hälften av alla köpare har behov av telefonen eller känner till övriga varumärken.

 

Många som har Iphone tror att en kamera på 4mp är top of the line på marknaden. När iphone kom var den en bra komposition av saker förpackat i ett snyggt skal, lagom av allt och med mycket finesser. Tyvärr springer konkurrenterna sig döda då det idag inte längre handlar om prestanda, teknik eller kvalite. Det handlar istället om image, marknadsföring och till sist grupptryck. Både folk med bristande behov av smartphone, bristande kunskap kring konkurrenter och bristande logik köper den för alla andra har det och det verkar bra. Lite samma anledning som att det fortfarande säljs rätt många volvobilar i sverige trots att det är en rätt dassig bil i jämförelse.

 

Jag säger inte att pf´s iphoneägare är idioter, men jag menar att det finns många föräldrar, ungar och teknikointresserade som väljer det lätta valet för att apple lyckats bygga up en bild av att iphone är marknadsledande rent tekniskt. Fösäljningen på iphone står sig liksom inte proportionerligt gentemot övriga konkurrenter om man utgår från hur bra telefonen faktiskt är.

 

det är rätt enkelt. du tror felaktigt att folk har samma preferenser som du har. om folk väljer iPhone trots färre pixlar, färre MHz och högre pris betyder inte det att folk är oinsatta, det är inte givet att det är enda bedömningsmallen folk har. vissa prioriterar andra saker. som tur är den marknaden fri så folk får köpa exakt vad de vill ha utan att behöva betala för saker de inte vill ha.

 

folk älskar sina iPhones. se diverse undersökningar bland köpare:

changewave-smartphone-survey.png

http://tech.fortune.cnn.com/2010/09/23/iphone-tops-j-d-powers-customer-satisfaction-survey-for-4th-year-in-a-row/

http://www.computerworld.com/s/article/9139984/iPhone_satisfaction_rating_on_a_different_planet_says_survey

http://www.zdnet.com/blog/orchant/iphone-satisfaction-numbers-are-unreal/523

 

uppenbarligen gör apple något som konsumenterna uppskattar. att du inte uppskattar den är inte ditt problem, du slipper köpa. att snacka om att telefonen är underlägsen som inköp för den stora massan är idiotiskt när folk uppenbarligen uppskattar telefonen och är villiga att betala för den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kort fråga, har du testat en annan smartphone senaste halvåret?

 

Äger inte en iphone. Har en annan smartphone, en nokia E6 (som säkert inte är i topp av smartphones) som jobbtelefon och som jag hatar nästan lika mycket som min jobbpc. Min poäng var att när du argumenterar mot appleprodukter så tenderar du att snöa in på (nästan) endast pris kontra teknisk prestanda. Jag, och säkerligen många med mig, har gjort mycket research och prövade massor av datorer innan jag skaffade min macbook och jag valde den klart medveten om att den tekniska prestandan inte var världsledande och att jag kunde få mycket bättre för lägre pris. Framförallt macbookens användarvänlighet gjorde att det inte fanns något att tveka på för mig. Jag ska inte uttala mig för mycket om smartphones dock, då det kanske inte är riktigt samma diskussion som pc vs mac.

 

Min nuvarande telefon kostade 1/6 av en iPhone, tror jag kan göra så gott som allt du kan med din iPhone. Kameran suger, men det är inte det jag är ute efter.

 

De appar jag använder mest frekvent har jag på min "home-screen". Tar cirka en halv sekund att göra det jag vill från det att jag låst upp den.

 

Har förövrigt tappat den flera gånger, displayen är dock intakt. ;)

 

Har en sleten gammal sone ericssonmobil som är ca 7 år gammal som privatmobil. Den kan knappt göra någonting, men den går inte heller sönder när jag tappar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade så ljuva minnen av kickboxer med van damme, var inte särskilt gammal då jag såg den på vhs första gången och som jag älskade den. Hade fått tag i den ocensurerade versionen också, där de dippar i glas och grejer... sååå tung filmen var då tyckte jag. Blev så nedstämd då jag såg den häromåret, vilken sanslös dynga =/, iofs älskade jag alla van damme rullarna, bloodsport, nowhere to run, hard target osv...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade så ljuva minnen av kickboxer med van damme, var inte särskilt gammal då jag såg den på vhs första gången och som jag älskade den. Hade fått tag i den ocensurerade versionen också, där de dippar i glas och grejer... sååå tung filmen var då tyckte jag. Blev så nedstämd då jag såg den häromåret, vilken sanslös dynga =/, iofs älskade jag alla van damme rullarna, bloodsport, nowhere to run, hard target osv...

Vad snackar du om? Bloodsport, Kickboxer, Lionheart och No Retreat No Surrender är fortfarande närmast oöverträffade filmupplevelser. Van Dammes senare filmer står sig inte så bra idag däremot.

 

You bleed like My-Lee.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...