Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Hittils har invandring bara under en kort period varit en aning lönsamt, senaste decennierna har det varit en aning kostsamt. Att tro att det ska lösa några ekonomiska problem att öka den med åtta miljoner är "optimistiskt". Särskilt som det inte direkt är den ekonomiska eliten vi plockar in till Sverige.

 

Tror få ser alla fördelar med att ha flera invandrare i en organisation. En av de största fördelarna jag ser är att de kan skapa högre lönsamhet eftersom orginisationen enklare kan hitta nya exportmarknader.
Du menar att vi bör dubbla befolkningen så att vi kan få in en fot på den heta somaliska marknaden? Det är inte direkt så att invandrarna vi får om vi ska plocka in åtta miljoner kommer från länder som är särskilt intressanta att trada med. Hade vi snackat åtta miljoner tyska bögar hade det varit en annan femma.

 

Flera studier visar att ökad invandring ökar ett lands export. Ökad export är positivt för både sysselsättningen och BNP.
Jag tror du/de förväxlar det där med att invandrare tenderar att komma till länder med bättre ekonomiska möjligheter. Det vill säga, länder som gör prylar som andra länder vill köpa.

 

Sedan är det väl inte en hemlighet att invandrare generellt har mycket högre arbetsmoral än genomsnittssvensken.
Svenskar har bland den högsta arbetsmoralen i världen. Vilket illustreras av att vårt bisarrt generösa system gentemot lökare inte kollapsade redan på 70/80-talet.

 

Men jag kan omöjligen tänka mig att något skulle gå fel om vi balkaniserar sönder Sverige till massor av olika etniska grupperingar utan någon som helst majoritetskultur eller gemensamma intressen. Lika bra att vi prövar och ser vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jepp, det blir bättre. andra gången kan du springa dubbla sträckan med halva träningsvärken typ. men gör inte det, öka bara 5min typ.

 

jag hade knappt någon träningsvärk i vaderna efter göteborgsvarvet helt barfota. dock lite ovig i fötterna efteråt, svårt att böja mig framåt utan att lätta på hälarna.

 

Ja, det blir bättre redan andra gången. Antagligen så försvinner inte tegelstenarna om du kör ett likadant pass som senast, så rekommenderar att springa en kortare sträcka för att sedan kunna springa oftare (varannan dag är fint). Försök att undvika träningsvärk genom att sakta öka i sträcka.

 

Jag tycker mig ha läst undersökningar som visar på att ett stort energiintag efter träning är det effektivaste sättet att undvika träningsvärk (med undantag för att träna mer, såklart). Så släng i dig ordentligt med mat efteråt om du redan inte gör det.

 

Alrighty, låter lovande. Käkar alltid mycket efter träning, det hjälpte inte mot fivefingersen... aja, bara vänta så man kan röra på sig igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du menar att vi bör dubbla befolkningen så att vi kan få in en fot på den heta somaliska marknaden? Det är inte direkt så att invandrarna vi får om vi ska plocka in åtta miljoner kommer från länder som är särskilt intressanta att trada med. Hade vi snackat åtta miljoner tyska bögar hade det varit en annan femma.

Exakt vad jag sa!

 

Jag menar att vi måste bli bättre på integration innan vi plockar in 8 miljoner invandrare. Sedan måste vi få en bra mycket större arbetskraftsinvandring än vad vi har idag. Så på sikt skulle det antagligen inte vara några problem att plocka in 8 miljoner invandrare, förutsatt att man öka sysselsättningen.

 

Vi har ju väldiga problem med sysselsättningen idag så lös den först som sagt.

 

Svenskar har bland den högsta arbetsmoralen i världen. Vilket illustreras av att vårt bisarrt generösa system gentemot lökare inte kollapsade redan på 70/80-talet.

Tror vi behöver definiera arbetsmoral. Att betala skatt har inte med moral att göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi behöver definiera arbetsmoral. Att betala skatt har inte med moral att göra.
Jag menar att hugga i och göra ett riktigt handtag fast chefen, eller kunden om man är egen, inte kollar. Skulle sätta runt en miljard mot ett att svenskar som grupp är rejält mycket bättre på den fronten än invandrare som grupp i Sverige. Sett globalt så känner jag mig rätt säker på att svenskar är en god bit in i topp 10%.

 

Det finns förstås en del invandrargrupper som sliter arslet av sig relativt typsvensken. Men jag tror större delen av den effekten kommer från att det är egenföretagare och anställda som jämförs. Självklart kommer någon som exempelvis äger en tobaksaffär, eller jobbar för farsan som äger en tobaksaffär, jobba hårdare än någon som är anställd i en tobaksaffär eftersom den tidigares plånbok direkt påverkas av rörelseresultatet.

 

Kontrollerar man för att hugga i utan att det faktiskt ger någon extra belöning över huvud taget så skulle jag tro att svenskar överpresterar i stort sett alla invandrargrupper, utom möjligen surmulna finnar och japaner.

 

För övrigt så är det ju lite av ett skämt att ta upp pizzerior och arbetsmoral i samma mening. Typpizzerian är ju ett skolexempel på total avsaknad av alla former av yrkesstolthet och serviceinriktning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nästan alla här har väl föräldrar som är 40-talister 50-talister och liknande. Ingen hävdar väl att dem inte har hållt käften och jobbat? Det är nog antagligen nåt vi aldrig kommer att få tillbaka igen, de sprang ur en generation som hade haft det väldigt tufft tidigare och pga efterkrigstiderna med den hårda attityden kring arbete gjorde kanon för Sverige. Jobb fanns det gott om, och folk som ville slita, resultatet lät inte vänta på sig heller då sverige spann iväg på en välfärdskarusell som vi antagligen inte får återse i det närmaste.

 

Jag gissar att de flesta här beundrar sina föräldrars arbetsmoral, även om man inte kanske förstår den så måste man ju beundra den. Ibland när jobb och fix hopar sig på hög hade man ju önskat sig lite av den styrkan, men istället sitter jag här med en kopp kaffe och postar på diverse forum med spotify på pause och game of thrones på ena skärmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nästan alla här har väl föräldrar som är 40-talister 50-talister och liknande. Ingen hävdar väl att dem inte har hållt käften och jobbat? Det är nog antagligen nåt vi aldrig kommer att få tillbaka igen, de sprang ur en generation som hade haft det väldigt tufft tidigare och pga efterkrigstiderna med den hårda attityden kring arbete gjorde kanon för Sverige. Jobb fanns det gott om, och folk som ville slita, resultatet lät inte vänta på sig heller då sverige spann iväg på en välfärdskarusell som vi antagligen inte får återse i det närmaste.

 

de är väl också den generation som gav sverige den största resan nedåt i statistiken relativt andra länder under deras yrkesverksamma liv. när de föddes var sverige världsledande i det mesta, under deras yrkesverksamma tid skapades inte ett stort svenskt företag, antalet närande jobb minskade trots rejäl populationsökning etc. de kunde inte uppfostra barn heller uppenbarligen hehe.

 

är det något folkslag som har arbetsmoral är det nordkoreanerna. de arbetar 13h/dag för någon dollar om året och en skål ris. snacka om moral. ohh wait.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt vad jag sa!

 

Jag menar att vi måste bli bättre på integration innan vi plockar in 8 miljoner invandrare. Sedan måste vi få en bra mycket större arbetskraftsinvandring än vad vi har idag. Så på sikt skulle det antagligen inte vara några problem att plocka in 8 miljoner invandrare, förutsatt att man öka sysselsättningen.

 

Vi har ju väldiga problem med sysselsättningen idag så lös den först som sagt.

 

 

Tror vi behöver definiera arbetsmoral. Att betala skatt har inte med moral att göra.

 

vi har den bästa integrationspolitiken i världen enligt en australiensisk studie och ändå arbetar inte 80 % av romerna och 35 % av invandrarna totalt.

 

tror du att det är en slump att vi har en hög arbetslöshet just nu trots att vi är inne i en högkonjunktur?

 

patetisk att tro att en illiterat somalier kan konkurrera på den svenska arbetsmarknaden där många enklare arbetet rationaliserats bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låt oss göra om Heltoks eminenta dagbok till PF.s nya flashback där diverse sinnesslöa smygrasister kryper fram med sina oneliners (invandrare är världsbäst på att begå brott), och får medhåll av andra mentala kalhyggen (+ 1 miljon).

 

90% av mina vänner har utländsk bakgrund, ingen av de är kriminell, och en del av dem har betalt mer skatt än den fyndiga smygrasisten, och hans familj 3 generationer bakåt i tiden.

 

Jag har en newsflash åt er ryggradslösa kräldjur; Vi är här, och vi är här för att stanna och föröka oss, och det finns inte ett skit ni kan göra åt det.

 

Tough luck men så är det. Lika bra ni vänjer er.

 

 

 

Vad gäller den sakliga diskussion som andra i tråden har besvärat sig med tycker jag det är en svår fråga för det finns så många aspekter ur detta; ideellt, ekonomiskt, humanistisk, mm.

 

Eftersom min egen världssyn präglas av egoismen så är jag splittrad inför frågan.

 

Dels skulle jag dra fördelar av en ekonomiskt stark Sverige och bör vara anhängare av selektiv invandring; att helt enkelt bortse från humanistiska skäl och enbart ta in folk som är ekonomiskt nyttiga för oss.

 

Å andra sidan så känner jag ofta av diskriminerande tendenser i ett samhälle där vi är i minoritet. Jag skulle föredra en situation där samhället var så uppblandat som möjligt (typ USA) där systematiskt diskriminering skulle bli väldigt svår att genomföra.

 

Frågan är vilken av dessa ska ha prioritet, och hos mig är attacker mot diskrimineringen viktigare än samhällets optimala ekonomiska tillstånd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en newsflash åt er ryggradslösa kräldjur; Vi är här, och vi är här för att stanna och föröka oss, och det finns inte ett skit ni kan göra åt det.

 

vi kan ju iaf försöka. det är viktigt att försvara sitt land mot yttre hot, det är en av de saker jag skulle kunna dö för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck ST, fint inlägg förutom att du alltid måste köra med den hårdkokta aggro-invandrar-bullshit attityden. Sen då du kläcker ur dig saker som "och en del av dem har betalt mer skatt än den fyndiga smygrasisten, och hans familj 3 generationer bakåt i tiden." Hur i hela friden gör du det till ett argument för något? Bra för dem liksom de har lyckats de tog vara på chanserna, men det ursäktar ju t.ex. inte alla som har jobbat på pizzeria i 15 år utan att skatta en krona?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bästa vore ju om vi hade ett system som uppmuntrade svenskar och invandrare att göra bra saker för samhället. kapitalism t ex.

 

tror du att det är en slump att vi har en hög arbetslöshet just nu trots att vi är inne i en högkonjunktur?

rätt märkligt att vi importerar arbetskraft från thailand, polen etc om vi nu har sådan brist på arbeten. kan det bero på att vi har brist på billig arbetskraft då svenskar inte får konkurrera med thailändare om att jobba så billigt? att vi helt enkelt har förbjudit arbete för svenskar om värdet av arbetet är lägre än de satta minimilönerna.

 

rent allmänt är nog detta en stor orsak till kriminaliteten. invandrare och ungdomar etc har grymt svårt att ta sig in på vår stenhårt reglerade arbetsmarknad som med våld är formad för att gynna de som redan befinner sig på arbetsmarknaden på bekostnad av de som vill ta sig in på den(heja demokrati). klart det skapar ett missnöje och gör alternativen mer lockande. det är ju inte direkt rika invandrare som begår brotten, de har så bra liv att riskera att åka dit för en våldtäkt inte är värt besväret. deras tidspreferens är helt enkelt annorlunda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suck ST, fint inlägg förutom att du alltid måste köra med den hårdkokta aggro-invandrar-bullshit attityden. Sen då du kläcker ur dig saker som "och en del av dem har betalt mer skatt än den fyndiga smygrasisten, och hans familj 3 generationer bakåt i tiden." Hur i hela friden gör du det till ett argument för något? Bra för dem liksom de har lyckats de tog vara på chanserna, men det ursäktar ju t.ex. inte alla som har jobbat på pizzeria i 15 år utan att skatta en krona?

 

Finns förstås ett spektra av olika personlighetstyper bland invandrare, men man blir trött på att alla ska behandlas som en homogen grupp.

 

Ville bara framhäva att det finns jävligt många i andra delen av spektrat; folk som jobbar hårt, tjänar bra och skattar mycket, m a o bra för samhället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...