Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Går kanske inte att hänga på väggen. Men,

 

3940424112_6117ac1bc1.jpg

 

http://www.nycgarbage.com/

Usch, det där var nog den mest vedervärdiga "konsten" jag sett på länge. Kan dock tänka mig att det känns häftigt för den kulturfattiga och amerikaniserade svensken att ha lite arty förpackade sopor från Nju Jååk stående i bokhyllan tillsammans med Lapidus och Läckberg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur mycket kolhydrater får det vara per 100 gram om man ska hålla sig till LCHF på ett ungefär. Såg att turkisk yoghurt hade 5/100, är det för mycket?

 

Om man vill gå ner i vikt har Annika Dahlqvist rekommenderat 80/80/20; alltså 80 gram protein, 80 gram fett och 20 gram kolhydrater per dag; vilket blir ca 1400 kalorier.

 

edit: det blir visst 1120 kilokalorier. Kostdoktorn rekommenderar 90/105/20 för män, vilket blir 1400 kilokalorier.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill gå ner i vikt har Annika Dahlqvist rekommenderat 80/80/20; alltså 80 gram protein, 80 gram fett och 20 gram kolhydrater per dag; vilket blir ca 1400 kalorier.

 

edit: det blir visst 1120 kilokalorier. Kostdoktorn rekommenderar 90/105/20 för män, vilket blir 1400 kilokalorier.

 

Det här är väl kanske ett bra riktvärde för medelsvensson men avgörande är hur mycket kalorier man själv faktiskt gör av med. En skogsarbetare kan nog göra av med 2-3 ggr fler kalorier än en kontorsråtta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man vill gå ner i vikt har Annika Dahlqvist rekommenderat 80/80/20; alltså 80 gram protein, 80 gram fett och 20 gram kolhydrater per dag; vilket blir ca 1400 kalorier.

 

edit: det blir visst 1120 kilokalorier. Kostdoktorn rekommenderar 90/105/20 för män, vilket blir 1400 kilokalorier.

 

5 brukar LCHF-folket säga är ett bra gränsvärde, men det viktiga är totala dagsmängden kolhydrater och inte vad varje livsmedel innehåller.

 

ty!

 

Tänkte köra en månad LCHF nu och samtidigt träna lite mer så ska se om jag kan gå ner de sista kilona för en gång skull. Annars blir barncancerfonden en tusing rikare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ty!

 

Tänkte köra en månad LCHF nu och samtidigt träna lite mer så ska se om jag kan gå ner de sista kilona för en gång skull. Annars blir barncancerfonden en tusing rikare.

 

glhf! jag kör inte LCHF fwiw, jag kör mer primal vilket innebär mer kolhydrater om än inte mycket som livsmedelsvärket rekar.

 

 

mvh ramlösajunkie

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://traningslara.se/vad-ar-skitmat-och-vad-ar-bra-mat/

Svaret på den här frågan är enligt mig att det inte spelar någon roll. Givetvis behöver vi få i oss alla essentiella ämnen, det vill säga några gram omega-3, några gram omega-6 och ett antal aminosyror. Men detta uppnår man med i princip vilken kost som helst och följer man de råd som jag lagt fram här ovanför kommer man garanterat att få i sig detta även om vegetarianer som vanligt får anstränga sig betydligt mer.

imo fel, svårt att få i sig bra ratio omega3:omega6. gräskött etc är ett bra steg på vägen.

 

Väljer man att äta enligt LCHF är det också svårt att få tag på dåliga livsmedel i Sverige idag. Det här tillsammans med viktnedgång tror jag är den stora orsaken till att många upplever att de mår så mycket bättre med LCHF än de gjorde tidigare. Man blir nästan ”tvingad” att välja bra livsmedel. Som jag varit inne på tidigare tror jag dock bara det är en tidsfråga innan skitprodukter med lågt kolhydratinnehåll dyker upp på marknaden och det blir fullt möjligt att äta enligt LCHF-fördelning med skitmat. Jag har skrivit mer om detta i inlägget ”Näringsbrist med populära dieter”.

ligger nog mycket i detta.

 

Ett säkert sätt att minska risken för att få i sig bekämpningsmedel som kan påverka ens hälsa är att försöka välja KRAV-märkta produkter. Livsmedelsverket har även här genomfört en studie där de visat att personer som föredrar KRAV-märkta produkter har mindre spår av bekämpningsmedel i sin urin jämfört med personer som inte tänker på kravmärkning när de handlar mat (5). Om man inte har råd med KRAV-märkt så kommer man ganska långt med att skala och/eller tvätta råvaran innan man äter den.

hej slaktis

 

Jag hoppas att denna ganska långa text har gett lite klarhet i vad jag normalt vill klassa som bra och dåliga livsmedel. Jag är tämligen övertygad om att det är väldigt svårt att ”omedvetet” äta sig till en övervikt om man bara äter bra råvaror. Detta stödjer jag på att det finns dokumenterat om massor av jägar och samlarfolk som levt med en väldigt låg förekomst av västerländska sjukdomar på vitt spridda dieter.

hej meta

 

 

Lightprodukter har fått en hel del skit från vissa håll de senaste åren med. Min syn på dem är i enlighet med de punkterna jag tagit upp ovan. Om det enda som lightprodukten innebär är att man tagit bort lite kalorier och inte ändrat något annat så ser jag det som en bättre produkt. LCHF-are brukar av någon anledning hylla de fullfeta varianterna men jag förstår verkligen inte varför man då inte tillför fettet från till exempel mer av något annat varpå man kan få i sig ännu mer näring. Dessa produkter är inte alltid lika välsmakande men det är ju inte det som diskuteras. Verkliga råvaror är ju inte alltid lika gott som en godispåse och läsk heller

fast rätt sällan man bara tar bort kalorier. kan någon komma på ett exempel?

 

Mina tankar kring kost är ganska lik den som förespråkas av många paleo eller stenålderskost-förespråkare. Till skillnad från dessa förespråkare så anser dock inte jag att det finns någon större orsak att utesluta varken mejeriprodukter eller vete/säd ur kosten. Jag tror att många av de problem som man tillskriver framför allt vete och säd idag beror på en överkonsumtion av dessa, framför allt i raffinerad form. Jag tror alltså inte att de behöver uteslutas men jag tror att många äter för mycket av det och bör dra ner på sitt intag.

håller med honom. jag äter lite paj ibland. men äter inte vitt bröd till frukost och undviker läsk etc. man behöver nog inte vara så noga, bara man gör 90% rätt, problemet är att så många gör 90% fel.

 

Med det sagt så dök det upp en intressant studie för några månader sen som antyder att det finns personer som har problem med gluten trots att de inte har glutenintolerans. Man hittar ingen fysiologisk förklaring men personerna blir ändå sämre i magen när de äter gluten. Sen visar ju studien också att det är många som tror sig inte tåla gluten som faktiskt gör det. http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21224837

tror alla bör pröva några veckor utan gluten och se om de mår bättre. gör det ingen skillnad fortsätt äta gluten, gör det stor skillnad minska glutenintaget kraftigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret på den här frågan är enligt mig att det inte spelar någon roll. Givetvis behöver vi få i oss alla essentiella ämnen, det vill säga några gram omega-3, några gram omega-6 och ett antal aminosyror. Men detta uppnår man med i princip vilken kost som helst.....

ok, där slutade jag läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. att binda eller inte binda räntan så finns det inget rätt eller fel. Allt handlar om vilka förutsättningar som du utgår ifrån. Vill du veta vad det kostar ska du binda din ränta samt ha med i beräkningen att om du vill lösa ditt lån i förtid så måste du betala räntekompensation för tiden fram till förfallodagens slut.

 

Vill du betala så lite pengar som möjligt för ditt lån så skall du ha lånen på tremånaders. Det alternativet är det billigaste i längden men swingsen kan vara enorma.

 

Banken förlorar inte på att du binder din ränta vid ett "bra" tillfälle. Deras marginaler och kostnader är alltid detsamma oavsett räntenivå då marginalen alltid sätts mot upplåningsräntan. Dvs räntan som banken lånar pengar av riksbanken för. Bankernas bread and butter är räntenettot dvs skillnaden mellan inlåning och utlåning. Dessa åren har räntenettot varit extremt lågt pga de låga räntor som varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

testade p90x yoga. phew, jobbigt värre osmidig som man är. när timern visade 51.49 fick jag bryta, skyller på min svaga vänsterhand som inte klarar hela belastningen. hur länge klarar ni innan ni ger upp? (alla frivilliga armhävningar måste givetvis göras)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...