Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

socker = fyfy

 

Kolhydrater = med måtta

 

Protein = finfint

 

Fett = rätt fett i rätt mängd

 

 

så jävla svårt är de inte...

 

tror de flesta är tjocka pga andra saker än vetskap. Man behöver ju inte veta kcal /100g för att veta att det inte är bra att dra 2l cola och en stor carbonara när man kmr hem från sitt stillasittande jobb...

 

är helt för att banna sockerprodukter i skolan / inte ge till sina barn och att skolmaten är ett skämt =(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så du tror på att folk vet va de stoppar i sig och vet kcal-värdet av det?

Det tror jag inte, jag antar att gemene man är av uppfattningen att om man äter grovt bröd och sallad så kan man äta tills man är mätt både till frukost lunch, och middag...?

 

Men sluta spela dum e du snäll...Vem fan har sagt att folk överlag räknar kalorier? :mrgreen: Om du verkligen tror att överviktiga är så dumma att de inte fattar att de äter för mycket så ger jag upp. Grattis.

 

socker = fyfy

 

Kolhydrater = med måtta

 

Protein = finfint

 

Fett = rätt fett i rätt mängd

 

 

så jävla svårt är de inte...

 

tror de flesta är tjocka pga andra saker än vetskap. Man behöver ju inte veta kcal /100g för att veta att det inte är bra att dra 2l cola och en stor carbonara när man kmr hem från sitt stillasittande jobb...

 

är helt för att banna sockerprodukter i skolan / inte ge till sina barn och att skolmaten är ett skämt =(

 

Instämmer. Klart det inte är bra med 2l cola och en stor carbonara när man kmr hem från sitt stillasittande jobb. Klart inte ungar ska få socker i skolan. Klart skolmaten ska vara bättre i en perfekt värld. Men det är säkert någon här som inte håller med nu heller :mrgreen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drar till phi phi en vecka, checkar in på cabana som inte blev så dyrt som jag trodde efter lite letande. ska nog ta rescuediver, funderar på viking divers, någon som har koll på bästa dykskolorna där?

http://www.vikingdiversthailand.com/The_Course_Price_UK.asp

"SSI Price (PADI -Add 900 Baht)" hur ska man tolka det, padi är giriga bäst skippa dem?

 

sedan får jag se, men kanske drar och klättrar lite i rai leh, sedan flyger jag nog över till samui och letar månadsboende antagligen kring norra chaweng i brist på annat. hör av er om ni är i trakterna!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har fått ett udda problem. Kan inte skriva litet 'ö'. Stort Ö är däremot inga problem. Är CAPS på och jag håller inne shift kan jag skriva även litet, men klickar jag bara på 'ö' händer som sagt inget.

Har provat att starta om datorn utan resultat. WTF is going on? Någon som vet?

Alla andra svenska bokstäver fungerar som de ska, gäller endast Ö.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

drar till phi phi en vecka, checkar in på cabana som inte blev så dyrt som jag trodde efter lite letande. ska nog ta rescuediver, funderar på viking divers, någon som har koll på bästa dykskolorna där?

http://www.vikingdiversthailand.com/The_Course_Price_UK.asp

"SSI Price (PADI -Add 900 Baht)" hur ska man tolka det, padi är giriga bäst skippa dem?

 

sedan får jag se, men kanske drar och klättrar lite i rai leh, sedan flyger jag nog över till samui och letar månadsboende antagligen kring norra chaweng i brist på annat. hör av er om ni är i trakterna!

 

Nej PADI är helt klart värt o skaffa, du kan få rabatt på andra dykklubbar och vissa kräver typ PADI.

Edit: Såg länken du posta nu, satan vad dyrt det var o skaffa dykcert i Thai.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1080655

 

DO WANT!

skiter i priset, jag köper 3st ändå!

 

 

Nej PADI är helt klart värt o skaffa, du kan få rabatt på andra dykklubbar och vissa kräver typ PADI.

Edit: Såg länken du posta nu, satan vad dyrt det var o skaffa dykcert i Thai.

 

på min tid betalade vi 8000baht för openwater, 5000 om man gick på en oseriös skola. men visst är väl inte billigaste skolan på billigaste ön direkt men så överdrivet dyrt är det väl inte?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=1080655

 

DO WANT!

skiter i priset, jag köper 3st ändå!

 

 

 

 

på min tid betalade vi 8000baht för openwater, 5000 om man gick på en oseriös skola. men visst är väl inte billigaste skolan på billigaste ön direkt men så överdrivet dyrt är det väl inte?

nä så överdrivet dyrt är det ju inte, men har hört många dåliga historier om Openwater i thai, typ att dom lastar på 20-30 pers på samma båt och man åker ut till nån dykplats där det finns massvis med andra båtar osv. Kanske iofs är vanligare på Koh Tao. Jag tog mitt i Indonesien för lite under 2000 svenska, det var väldigt lugnt o skönt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen "rätt" att ta bort något på det sättet från någon, i det här fallet barn? Är det en nödvändig del i uppväxten att filtrera bort saker som man själv anser är fel, när börjar man isf låta de själva bestämma och skaffa egna åsikter om ämnet?

 

Hur tar man in rebellfaktorn i det hela, hur stor är risken att det hela slår slint när de väl presenteras för ämnet som de nekats hela deras liv? Eller är det något man inte ska ta hänsyn till eftersom man litar på sig själv att man gett barnen helt rätt uppväxt och därför kommer inga sådana faser i livet? Hur vet man vad som är rätt egentligen?

 

Finns det något som är rätt? Är inte, i majoriteten av fall, rätt något mer av en åsikt än något annat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det verkligen "rätt" att ta bort något på det sättet från någon, i det här fallet barn? Är det en nödvändig del i uppväxten att filtrera bort saker som man själv anser är fel, när börjar man isf låta de själva bestämma och skaffa egna åsikter om ämnet?

 

Hur tar man in rebellfaktorn i det hela, hur stor är risken att det hela slår slint när de väl presenteras för ämnet som de nekats hela deras liv? Eller är det något man inte ska ta hänsyn till eftersom man litar på sig själv att man gett barnen helt rätt uppväxt och därför kommer inga sådana faser i livet? Hur vet man vad som är rätt egentligen?

 

ta bort heroin, tobak, kolhydrater, arsenik? ser vi många rebellbarn som äter arsenik? heroin? känns som ett väldigt lustigt resonemang dels

1. alla andra gör det, barnet kommer bli mobbat (förhud, alkohol, kolhydrater, slöja etc)

2. barnet kommer göra tvärtom allt, källa? inte fan blir alla icke-döpta barn kristna i vuxen ålder i rebell mot att deras föräldrar vägrade döpa dem. visst några enstaka gör det, men färre än andra populationen och övergången är sällan så omständig att det motiverar ett fördömande.

 

tycker man som föräldrar ska ha rätt att bort det mesta man bedömmer är skadligt om det så är vaccin eller kolhydrater. LCHF är ju inte extrem på något sätt, människan har ätit primärt LCHF-diet 99% av de senaste 2M åren typ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolhydrater är inte skadligt på något sätt, i rimliga mängder. Det går inte att jämföra arsenik, ett gift utan värdefulla egenskaper av vikt, och kolhydrater, en av kroppens basvaror. Ditt påstående om att människan ätit LCHF i tusentals år stämmer knappast, vilket paleofolket lärt sig när dom försökt att få sina rön publicerade, beroende på vart du bor så har dieten varit radikalt föränderlig.

 

Ja, jag tror det är bra att lära barn att det är dåligt att leva på bara vitt bröd och pasta. Ja, jag tror att tallricksmodellen är en dålig modell, men jag anser likväl att LCHF är en dålig modell. Ett sunt mellanting är det som har störst chans att hålla längst, och om du inte vill att ditt barn ska antingen börja äta kolhydrater i skolan, eller bli mobbad för att han har med sig matsäck (eftersom hans föräldrar är hippies) så är det inte en bra lösning. Lär ungen vad som är sunt, och om han går upp i vikt så ta ett samtal då.

 

Tror du allvarligt att vaccin är kontraproduktivt? Är du förintelseförnekare och tror att Armstrong fejkade månlandningen också :P?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok, du gör ganska kraftiga paraleller.

 

Tillgängligheten lär vara avgörande i detta fallet. Enklaste du kan jämföra är nog alkohol där det finns en tillgång i samhället. Föräldrar som har starka förbud kring det och inte har någon relation alls med alkhohol kommer nog i en del fall ge barnet en chock när det kommer upp i åldern då många av deras kompisar brukar det. Ibland sammanfaller detta med att barnet vill slå sig fri vilket drabbar alla barn då de börjar bli vuxna, då kan det bli ett problem.

 

För jag antar att du inte vill banna socker helt ur världen och göra det lika svårt att få tag på som heroin, det vore nog svårt, och dumt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ganska allmänt känt att vaccin är kontraproduktivt över tid? Svininfluensan är ett bra exempel.

 

jag blir säkert levlad nu, men är du helt körd eller? har du någon som helst förståelse för hur vaccin fungerar och varför man gör det? ditt resonemang = läste på ab eller?

 

hoppas du inte har några barn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag blir säkert levlad nu, men är du helt körd eller? har du någon som helst förståelse för hur vaccin fungerar och varför man gör det? ditt resonemang = läste på ab eller?

 

hoppas du inte har några barn.

 

Jag skrev "väl". Jag har uppenbarligen väldigt lite förståelse för hur vaccin fungerar. Har inga som helst medicinska kunskaper. Jag har hört att virus muterar i större utsträckning när de utsätts för vaccin och att vaccin hämmar vårt eget immunförsvar. Jag har fått känslan av att det är samma problem som överanvändandet av antibiotika. Jag reserverar mig som sagt för att vara helt ute och cykla men körd är jag inte. Man kan ha fel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skrev "väl". Jag har uppenbarligen väldigt lite förståelse för hur vaccin fungerar. Har inga som helst medicinska kunskaper. Jag har hört att virus muterar i större utsträckning när de utsätts för vaccin och att vaccin hämmar vårt eget immunförsvar. Jag har fått känslan av att det är samma problem som överanvändandet av antibiotika. Jag reserverar mig som sagt för att vara helt ute och cykla men körd är jag inte. Man kan ha fel.

 

Nej, det fungerar inte på samma sätt. Ja, det finns (såklart) nackdelar med vaccin, men dom är inte ens i samma värld som effekterna av alla sjukdomar vi slipper pga av dom. Vaccin gör immunförsvaret bättre på att hantera ett specifikt hot, genom att ge det ett "demo" så att säga, att visa vad som kan komma.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolhydrater är inte skadligt på något sätt, i rimliga mängder.
tror du missat lite av poängen,"naturliga" kolhydrater är varken särskilt skadliga eller något relativt ovanligt under människans historia. vi är alltså väl rustade för att utnyttja naturligt förekommande kolhydrater som energikälla. vi är däremot inte fröätare eller anpassade för ett överflöd av enkla och sammansatta sockerarter.

problemet är ditt antagande att kosten behöver vara i "balans", ett modernt påfund. forntida människor hade inte sådan lyx, fanns det ett överflöd av mat, aka den verklighet vi lever i idag, så finns det anledning att tro att dom ratade alla former av kolhydrater för att istället koncentrera sig på att äta energirik och näringsrikt kött. varför äta något relativt näringsfattigt när bättre mat finns att tillgå?

 

edit: jag argumenterar lite från mitt eget perspektiv här, dvs mer paleo än lchf vilket är lite rimligare än att bara dra ett koncept som lchf ur luften.

 

Tror du allvarligt att vaccin är kontraproduktivt?

bevisbördan ligger på de som argumenterar för att vaccin fungerar, eller tvärtom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag inte förstår är denna tanke, "Det fungerade förr, så det måste vara optimalt." Paleobefolkningen hade inte tillgång till mängder av dom saker vi har idag, gör det dessa saker till sämre? Jag vill se konkreta bevis på att enkla sockerarter är farliga för människor, utan att faran kommer från att det äts i överflöd.

 

Problemet som många anser är ju att kolhydrater är *för* energirikt, dvs att du enkelt får i dig för mycket energi, och därmed blir tjock. Det är ju bland annat därför som bröd varit så omåttligt populärt historiskt sett, eftersom det är väldigt mycket energi som väldigt enkelt kan absorberas. Det man måste titta på är inte "Hur levde man förr", utan "Hur klarar dagens människa av Diet X." Mindre flum om en tidigare, renare människa, och mera fokus på vad som faktiskt konkret kan bevisas.

 

Jag tror inte människan behöver leva i balans, jag tror att människan mår bäst av att undvika extremdieter, åt båda hållen. Sålänge du uppfyller dina grundkrav, och inte har brist på makro eller mikronutrienter, så är det struntsamma om du får din energi i form av socker eller rått kött.

 

Er? Vaccin är bevisat effektivt i 300 år, och dom som förnekar att vaccin ska vara effektivt anses överlag vara extremister. Forskarna och läkarkåren är rörande enig, så nej, det är inte deras ansvar att visa att det fungerar. Det har dom redan gjort. Det är upp till motståndarna att motbevisa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är väl ingen som säger att vaccin inte fungerar? Frågan är ju om det alltid är +EV att vaccinera. Allergier är mycket vanligare nu än förr. Det kan givetvis bero på många faktorer men det finns forskning som visar att t.ex. mässlingvaccin har biverkningar som kan innebära ökad risk för allergi och diabetes. Svininfluensavaccinet har även kopplats samman med narkolepsi.

 

För mig som individ är det förmodligen -EV att ta vaccin mot svininfluensa. Tanken var att jag skulle ta vaccinet för att skydda den del av befolkningen som ansågs vara riskgrupper. Det är svårt att säga hur det skulle ha sett ut utan vaccinering men med facit i hand har det visat sig att dödligheten hos de som har drabbats (och det är väldigt många trots vaccinering) är väldigt liten. Förmodligen finns det långt mkt kostnadseffektivare saker att lägga pengarna på om man ser till människoliv.

 

Sen tror jag inte att 300 år är ett särskilt långt perspektiv i sammanhanget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är få, om några, mediciner som har mer än 300 års forskning om sig. Och jag förstår din poäng, självklart är inte allt vaccin +EV, jag sket själv i svininfluensan, då jag inte anser mig själv vara i riskzonen, och bieffekterna vägde ut nyttan. Problemet är ju dock att vaccin fungerar bättre desto fler som tar det, eftersom det helt kan slå ut sjukdomar. Vart går gränsen, samhällsnytta mot indiduell frihet? Jag anser att man ska kunna tvångsvaccineras, om det föreligger ett riktigt stort hot. Nu har vi ju i stort utrotat dom sjukdomar som var värst och som kunde vaccineras för, men om en ny mördarsjukdom, med ofantliga kostnader och dödsfall, så skulle jag stödja obligatorisk vaccination, för allas bästa. Det kostnadseffektiva med just vaccinering mot svininflusenan är ju mindre att man räddar liv, och mera att man räddar arbetstimmar. En stor del av befolkningen som blir sängliggande i en eller två veckor kostar en jäääävla massa pengar.

 

"tycker man som föräldrar ska ha rätt att bort det mesta man bedömmer är skadligt om det så är vaccin eller kolhydrater." Det är detta jag argumentar mot. Om samhället anser att föräldrar gör något som direkt är skadligt för ett barn, så ska det stoppas. Det spelar ingen roll för mig om det gäller barnmisshandel, sjuka dieter, sjukvårdsvägran eller vad som helst. Ett barn har rättigheter dom med, inte bara föräldrar, och om man ger total frihet till föräldrar så riskerar man att skada ett barn, och därmed dess framtid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...