Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Absolut, men är det inte ganska korkat att inte vänja barn vid kolhydrater öht när de förmodligen kommer att få det varje dag i skolan i tolv år?

 

bra fråga. ska man vänja sina barn vid onyttigheter de kommer utsättas för senare i livet. säg t ex att skolan har arsenik i maten, ska man börja med arsenik i maten hemma så tidigt som möjligt? kanske lite mer extremt och inte lika diskutabelt men principen är väl ungefär den samma?

 

imo bör man skjuta på eländet så länge som möjligt, kan ju börja med sockerdieten typ 1vecka innan skolstart och köra en mjuk övergång och säga till barnen "ta extra många köttbullar och så lite potatismos som möjligt, annars får du ont i magen!"

 

rent allmänt, kommunal skolmat är rätt jävla kass rent näringsmässigt, kanske en del av anledningen att hemskolade barn presterar så mycket bättre!?

 

Tors 13 jan 13:17#211

Jag blir helt mörkrädd i den här tråden!

 

Ni som tycker att LCHF är galenskap och äckligt och diet och allt vad ni kallar det - har ni över huvud taget följt debatten kring sambandet mellan kost och det metabola syndromet? Har ni testat själva? Har ni någon aning vad ni pratar om, förutom vad ni fick lära er i hemkunskapen? Har ni någonsin hört talas om att tallriksmodellen är ifrågasatt? Fattar ni att man går upp i vikt av att äta kolhydrater? Har ni förstått att de flesta typ 2-diabetiker slipper insulinsprutor om de äter kolhydratfattig kost? Se t ex: http://www.dn.se/debatt/sa-blir-aldersdiabetiker-fri....

 

Jag hade aldrig trott att så många okunniga och illa pålästa människor skulle bli så upprörda över något som knappt är kontroversiellt längre. Jag tycker att TS är en fantastiskt duktig förälder som är noga vilken mat hon ger sina barn, att den ska vara fri från tillsatser och socker och inte riskera att göra dem sjuka när de blir äldre. Jag önskar att kunskapen om LCHF-kost hade funnits när jag var liten, så jag hade kunnat få sunda matvanor från början, och inte lärt mig äta godis, kakor, pasta, bröd etc. Livet skulle vara otroligt mycket lättare om jag lärt mig äta kolhydratfattigt från början. Jag tycker att det periodvis är svårt att hålla sig till LCHF-kosten, särskilt när man inte kan äta alla måltider hemma, men jag mår så otroligt mycket bättre när jag minimerar intaget av kolhydrater. Jämnt fint blodsocker, aldrig trött efter maten (paltkoma), inga blodsockerdippar och vredesutbrott innan middagen är klar, mätt länge på att äta lite, en mage som fungerar som magar ska, stadig viktnedgång, you name it.

 

Men nä, det låter ju helt fruktansvärt, ren barnmisshandel... "Barn har rätt till lördagsgodis i lösvikt, annars får de inte vara Barn!" Sjuka människor...

 

:heart:

 

 

gullig bild:

U.S. Obesity Trends by State 1985–2008

CDC_Overweight_and_Obesity_map3.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag är för lat för att leta runt själv och det alltid finns folk här som sitter inne på info så frågar jag här. Jag har några kilos övervikt men har börjat löpträna rätt bra, 3-4 ggr/vecka á 30-60 minuter. Har börjat gå ner en del och försöker äta bättre.

 

Problemet är att jag fortfarande i princip alltid är trött, trots regelbundna tider och 7-8h sömns/natt. Jag äter mycket potatis och andra kolhydrater. Bör jag ändra min kost för att på så sätt bli piggare? Märker att sedan jag började jobba heltid så har jag inte orkat med mitt sociala umgänge på samma sätt samt att min trötthet börjar påverka mitt jobb också, så något måste ändras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

lite exempelfilmer:

...

Det börjar finnas ett kvalitativt utbud av utbildningsmatrial online nu, hoppas fler och fler inser vilka möjligheter det kan ge.

 

http://www.khanacademy.org/video/3-d-path-counting-brain-teaser?playlist=Brain%20Teasers

http://ocw.mit.edu/courses/electrical-engineering-and-computer-science/6-046j-introduction-to-algorithms-sma-5503-fall-2005/

http://oyc.yale.edu/economics/game-theory/

 

----

 

Hur länge dröjer det innan detta blir en vardag? Tror du människan kommer utvecklas till en hybrid mellan biologiska och syntetiska material de närmsta 500 åren?

 

----

 

inatt hade jag en väldigt lucid dröm. tror bakgrunden var att när jag var ute och sprang med en mattelärare så började vi diskutera lösningsalogritmer för labyrinter, "ex följ vänsterkanten" så började vi spekulera i hur algoritmer ser ut för labyrinter i flera plan säg t ex:

hyper.gif

 

kanske lite överdrivet svår, men säg två plan, med lite ramper upp och ner mellan dem så man måste gå ned på ena, upp för en annan etc innan man kommer ur labyrinten. kom iaf inte på någon form av lösning som inte involverar att lagra data i ett minne. har ni någon bra lösning på den typen av labyrinter?

 

iaf i drömmen ser jag typ planlösningar på rum med två olika utgångar, svänger man höger hela tiden hamnar man på en utgång, svänger man vänster. lite olika betäckningar, kommer man till rätt utgång 3ggr så lämnar man drömdrömmen. är tre olika labyrinter som jag kör vänstersväng på, efteråt är jag så fascinerad av planlösningarna så jag försöker memorera dem innan jag går vidare till drömvärlden.

Någon som sökte någon lösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Heltok: Vad rekar du till en resande säljare om man vill äta lchf? Finns det överhuvudtaget nån restaurang eller kedja som serverar sån typ av mat?

 

Sen ang föräldrarna tror jag på måttlighet. Att skapa en vana är såklart bra, men att curla och förhindra dem att se eller smaka annat lär vara farligt. Att helt avskilja barnen från vissa typer av mat kan vara lika skadligt som annan avsiljdhet från omvärlden.

Exemplen är många på barn som revolterar i övre tonåren om förbuden är för många. Vare sig det är nolltolerans mot alkohol, förbud mot att vara ute sent eller annat. Tror man som förälder gör bäst i att presentera en god förebild men inte få panik om barnen balanserar på gränsen. Sen att farmodern kan dra åt helvete för att inte respektera sitt barnbarns förädrar är jag helt inne åp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beställ kött med bearnaisesås och be dem byta ut potatisen mot sallad.

 

Problemet på lunchrestauranger är väl att kolhydratdelen är så stor att tar man bort den blir man inte mätt, standard då det serveras fläskfile är ju typ 3 skivor och har svårt att tro att man blir mätt av det då medelsnabba kolisar också mättar en del.

 

Dessutom blir det ju förbannat jobbigt i längden att be om extra mycket kött, extra mycket sallad och inget ris/potatis/pasta. Tänkte mer om det fanns något ställe som man enkelt och lätt kunde ta ett lchf val. Men enda jag kommer att tänka på är väl kinabuffe där deras grönsakser med strimlad biff och kyckling-röror borde vara ganska lchf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur länge dröjer det innan detta blir en vardag? Tror du människan kommer utvecklas till en hybrid mellan biologiska och syntetiska material de närmsta 500 åren?

 

häftigt.

edit:

han de intervjuar är väldigt rätt han i caprica med samma yrke typ... :P

 

finns redan cyborgs som har förmågor vanliga människor inte har, se t ex:

 

tror sånt blir rätt std inom vår livstid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet på lunchrestauranger är väl att kolhydratdelen är så stor att tar man bort den blir man inte mätt, standard då det serveras fläskfile är ju typ 3 skivor och har svårt att tro att man blir mätt av det då medelsnabba kolisar också mättar en del.

 

Dessutom blir det ju förbannat jobbigt i längden att be om extra mycket kött, extra mycket sallad och inget ris/potatis/pasta. Tänkte mer om det fanns något ställe som man enkelt och lätt kunde ta ett lchf val. Men enda jag kommer att tänka på är väl kinabuffe där deras grönsakser med strimlad biff och kyckling-röror borde vara ganska lchf.

 

kebabsallad

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt mycket prat om div. konstiga träningsalternativ och skumma kosthållningar... Hade varit intressant att se resultaten, hjälper det något? Fysiskt är det ju ganska lätt att mäta, coopertest, bip-test, tider på bana 100-10000m, gymnastikövningar (armhävningar, pull-ups mm.), vikter i styrke, mm. Blir man bättre än en vanilg amatör i vanliga sporter som fotboll, hockey, innebandy, mm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt mycket prat om div. konstiga träningsalternativ och skumma kosthållningar... Hade varit intressant att se resultaten, hjälper det något? Fysiskt är det ju ganska lätt att mäta, coopertest, bip-test, tider på bana 100-10000m, gymnastikövningar (armhävningar, pull-ups mm.), vikter i styrke, mm. Blir man bättre än en vanilg amatör i vanliga sporter som fotboll, hockey, innebandy, mm?

 

Fotboll hockey o innebandy skulle jag våga påstå att alla kan träna sig till elitnivå om man bara mäter fysisk uthållighet, styrka o kondition. Förutsatt att man startar i rätt tid. Det svåra i dessa sporter är ju snarare koordination, reaktion, motorik, "bollkänsla", en viss typ av intelligens mm mm mm. Därför spelar kosten och de träningsalternativ vi diskuterat här troligen mindre roll. Frågan som vart uppe här är snarare hur äter man för att må bra, inte gå upp i vikt, och möjligen hur man äter för att kunna genomföra en bra prestation. Och träningsformer är mig veterligen den enda som diskuterats vff och huruvida det bara ger en möjligheter att springa mer naturligt fysiologiskt korrekt eller rentav ger oss bättre motorik låter jag proffsen svara på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jäkligt mycket prat om div. konstiga träningsalternativ och skumma kosthållningar... Hade varit intressant att se resultaten, hjälper det något? Fysiskt är det ju ganska lätt att mäta, coopertest, bip-test, tider på bana 100-10000m, gymnastikövningar (armhävningar, pull-ups mm.), vikter i styrke, mm. Blir man bättre än en vanilg amatör i vanliga sporter som fotboll, hockey, innebandy, mm?

 

Självklart inte.

 

Problemet är inte att folk äter kolhydrater. Problemet är mängden de smäller i sig av allting i kombination av att de sitter stilla framför TVn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affe2000, om du orkar tycker jag du ska kolla in http://www.träningslära.se och leta upp något grundläggande kostinlägg där.

Majoriteten som diskuterat ämnet här har ungefär lika snedvridna och felaktiga tankar som personen i heltoks citerade inlägg. Därför är det inte ens lönt att jag skriver något svar till dig här eftersom jag vet exakt hur det kommer sluta.

 

 

Självklart inte.

 

Problemet är inte att folk äter kolhydrater. Problemet är mängden de smäller i sig av allting i kombination av att de sitter stilla framför TVn.

 

Trodde detta var något så självklart att alla fattade men eftersom det tydligen inte är så vill jag påpeka att detta var oerhört bra skrivet :) Keep it up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affe2000, om du orkar tycker jag du ska kolla in http://www.träningslära.se och leta upp något grundläggande kostinlägg där.

Majoriteten som diskuterat ämnet här har ungefär lika snedvridna och felaktiga tankar som personen i heltoks citerade inlägg. Därför är det inte ens lönt att jag skriver något svar till dig här eftersom jag vet exakt hur det kommer sluta.

 

 

 

 

Trodde detta var något så självklart att alla fattade men eftersom det tydligen inte är så vill jag påpeka att detta var oerhört bra skrivet :) Keep it up.

 

Tack, men skriv gärna. Jag har rätt många års erfarenhet av att sålla ut viktig information så jag klarar debatten, men förstår om du inte vill.

 

edit: eller pm:a om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Affe2000, om du orkar tycker jag du ska kolla in http://www.träningslära.se och leta upp något grundläggande kostinlägg där.

Majoriteten som diskuterat ämnet här har ungefär lika snedvridna och felaktiga tankar som personen i heltoks citerade inlägg. Därför är det inte ens lönt att jag skriver något svar till dig här eftersom jag vet exakt hur det kommer sluta.

 

 

 

 

Trodde detta var något så självklart att alla fattade men eftersom det tydligen inte är så vill jag påpeka att detta var oerhört bra skrivet :) Keep it up.

Tycker du det är självklart när så många är så feta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker du det är självklart när så många är så feta?

 

Vadå, tror du feta människor är så dumma att de inte fattar att deras vikt sannolikt beror på att de äter för mycket? Eller att det är bättre att ta en promenad än att ligga stilla i soffan och käka chips?

 

Att folk inte bryr sig om sin vikt är en helt annan fråga och inte som kan besvaras här. Men det psykologen skrev är så löjligt uppenbart att jag inte ens förstår varför du ställer din fråga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå, tror du feta människor är så dumma att de inte fattar att deras vikt sannolikt beror på att de äter för mycket? Eller att det är bättre att ta en promenad än att ligga stilla i soffan och käka chips?

 

Att folk inte bryr sig om sin vikt är en helt annan fråga och inte som kan besvaras här. Men det psykologen skrev är så löjligt uppenbart att jag inte ens förstår varför du ställer din fråga.

Så du tror på att folk vet va de stoppar i sig och vet kcal-värdet av det?

Det tror jag inte, jag antar att gemene man är av uppfattningen att om man äter grovt bröd och sallad så kan man äta tills man är mätt både till frukost lunch, och middag...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...