Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

N

VR alltså. Vad tycker ni om det? Hoppas det ökar chansen till dyrt uppköp, men känns som en rätt lurig bransch att ge sig in i.

Å andra sidan har oculus rift sedan ett år tillbaka visat att vi är "där" redan. Rimligen kommer VR förbättras extremt mycket, men OR har redan hittat ett koncept som kommer sluka marknaden, dvs till och med den pessimistiska gissningen är att det blir mycket VR framöver.

 

Tycker fortfarande det är märkligt att prisa något som Blizzard när det är en up-and-comer i en bransch med mycket av den varan; starbreeze vore inte direkt det första spelföretaget som kom, chockade, och gick efter någon mina (management, förändrad bransch, förändrad konkurrens, förlorad nyckelkompetens, etc).

 

Än så länge har det ju helt klart gått vägen, men det är ju å andra sidan ofrånkomligt bara ena sidan av utfallsfunktionen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle säga jag är väldigt inläst på VR, dess problematik och marknaden i sin helhet. Starbreeze kommer inte ha en suck dessvärre inom en överskådlig framtid, det de utvecklat har helt enkelt för många problem (uppdateringsfrekvens, vikt, tracking, industridesign, nätverk och kontakter för att nämna några aspekter). Ett annat problem är att de inte nämner tekniska aspekter förutom FOV/upplösning och att de använder ordet Immersion och inte Presence när de pratar om sitt headset.

 

Det är säkert jättetrevligt och roligt att ha för intern utveckling men möjligheten till ett konsumentsläpp och att allmänheten verkligen vill köpa deras headset är mycket mycket liten. Oculus, Valve och Sony ligger för mycket före för starbreeze att ha en chans att komma ikapp utan mycket stort finansiellt stöd under en längre tid. Däremot av alla uppstickare som hela tiden försöker släppa nya headsets så kan jag tänka mig att Starbreeze faktiskt ligger först.

 

VR däremot, ser fram emot att alla biografer läggs ner, många nöjesparker blir överflödiga, museer blir virtuella, husvisningar likaså, i många fall behöver folk inte resa, i affärer eller kulturändamål, virtuella kontor utan behov av fysiska stora kontor e.g. jobba hemma och annat som att man kommer förbjuda filmning i VR av ex pyramiderna plus massa annat. Ser en horisont om ca 5 år då mycket av att detta successivt kommer ske på en större skala.

 

Edit: Lite mer info om

 

http://www.gameinformer.com/b/news/archive/2015/06/14/starbreeze-unveils-project-starvr-with-the-walking-dead-demo.aspx

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror också att alla kontor och biografer är borta om 5 år och ersatta av VR. Frågan är var vi ska låta våra självkörande bilar åka nånstans? Mars kanske? Jorden är ju övertagen av AI tyvärr.

 

"Ser en horisont om ca 5 år då mycket av att detta successivt kommer ske på en större skala."

 

Läs det jag skrev igen, jag befarar att det kommer successivt börja ske hos vissa företag om 5 år och att man kommer kunna se en statistisk signifikant skillnad. Inte som en ren utfasning men att vissa faktiskt tar till sig det. Folk kommer givetvis som 50åringar inte sluta gå på bio direkt, men 15 åringar som har mobiler med 8k upplösning och en GearVR liknande sak kommer säkerligen inte gå på bio lika ofta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller helt med, men det är lite där jag tror man överskattar förändringstakten också. Samma 15-åringar använder förr eller senare krypto, har ingen som helst användning av gammelmedia etc. Men saker pensioneras långsamt eftersom organisationer är så stora och människor är så dåliga på att lära om att det finns en släpande lönsamhet i mycket som är förlegat.

 

Vad gäller det decentraliserade kontoret har vi blivit lurade förr, men visst, jag tror också att det handlar om att allt tog längre tid än planerat snarare än att det var ett allmänt feltänk. Just den typen av smygande "shit, detta är framtiden!" -> "öh, oj, det var bara en bubbla och hybris" -> "hmm.. vänta.. var det inte precis detta vi såg framför oss för 10 år sedan?" har IMO genomsyrat hela IT-utvecklingen.

 

Återkoppling till att vi nu befinner oss i en övertro på urbanisering/fysisk centralisering. Vi är mitt i stadiet av "lol, inget hände, nu kommer det alltid vara såhär". Samt min uttjatade meme som inte fått rätt ännu.

 

 

33aqul1.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Video på någon som spelar med deras VR:

http://oddshot.tv/shot/skybound_900_201506140631412246

 

Fint med dina tankar Lolle. Tycker dock man bör vara lite ödmjukare inför framtiden. Sure att Starbreeze blir nya Blizzard är osannolikt om man ska tro fredagens aktiekurs, vi får se vad den handlas i på måndag hur marknaden värderar chansen att deras VR-set lyckas. Oavsett bör det väl vara en positiv nyhet då det är ytterligare en liten chans att vinna stort som innan inte var känt.

 

Stör ni er inte på hur trist det är på helger och kvällar när ingen handel sker? Ser ni inte att vår nuvarande lokala minima antagligen förr eller senare kommer flyttas till en jämvikt med handel 24/7. Som Bitcoin dvs. På tal om det och SEB:

http://nyheteridag.se/det-kan-bli-sebs-dodsstot/

 

---

 

Sverigedemokrat låtsas vara journalist och kuppar moderaternas stämma.

:roll:

 

---

 

Localbitcoins samtliga valutor omsättning räknat i USD:

BeBnPLr.png

ozvZ9ZB.png

 

(detta är intressant för få använder localbitcoin för att spekulera och många använder localbitcoin för att tvätta pengar, knarkhandel och annat som är otacksamt att använda fiat för, alltså kan man misstänka att omsättningen på localbitcoins korrelerar med riktig användning av bitcoin)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

---

 

Sverigedemokrat låtsas vara journalist och kuppar moderaternas stämma.

:roll:

 

Inte superimpad, är ju ingen hemlighet att alliansen valt mellan pest eller kolera och nu försöker hålla masken så bra det går tills det blir nytt val, antingen 2018 eller genom galen opinion för nyval. Tycker nog SD:arn kunde ställt lite "extremare" eller hårdare frågor som riktigt fått Batra att svettas.

Inför dessa träffar finns en viss typ av frågor och att de inte är lika förberedda på påhopp som de är på en partiledardebatt så hade vart kul att se honom gå på hårdare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Video på någon som spelar med deras VR:

http://oddshot.tv/shot/skybound_900_201506140631412246

 

Fint med dina tankar Lolle. Tycker dock man bör vara lite ödmjukare inför framtiden. Sure att Starbreeze blir nya Blizzard är osannolikt om man ska tro fredagens aktiekurs, vi får se vad den handlas i på måndag hur marknaden värderar chansen att deras VR-set lyckas. Oavsett bör det väl vara en positiv nyhet då det är ytterligare en liten chans att vinna stort som innan inte var känt.

 

Stör ni er inte på hur trist det är på helger och kvällar när ingen handel sker? Ser ni inte att vår nuvarande lokala minima antagligen förr eller senare kommer flyttas till en jämvikt med handel 24/7. Som Bitcoin dvs. På tal om det och SEB:

http://nyheteridag.se/det-kan-bli-sebs-dodsstot/

 

---

 

Sverigedemokrat låtsas vara journalist och kuppar moderaternas stämma.

:roll:

 

Mer nytt om headsetet från en braish källa. Ett annat exempel på aktie och VR, HTC när de visade sitt samarbete med Valve, hände absolut ingenting och är nu lite senare på all time low på många år. Imo är deras satsning på VR en negativ satsning med -EV 99/100.

 

http://www.polygon.com/e3-2015/2015/6/14/8778481/the-walking-dead-starbreeze-starvr-star-vr-virtual-reality-hands-on-preview-demo

 

Missa länken innan...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GoT

Spoiler!

lagom med hangcliffs, lagom med action :)

 

läs inte denna spoil om ni inte sett sista avsnittet:

Spoiler!

  • kommer john vakna?
  • må ha varit trött, men dog theon och sansa eller skulle snön varit tillräckligt mjuk att landa på?
  • arya, wtf!?
     
    igen härliga hangcliffs... blir nog till att läsa de där böckerna som jag så länge sagt till mig själv att jag skall läsa :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

STAR: +15% vi öppning, undrar hur dagen slutar :)

 

GoT: Valar morgulis :)

 

GoT

Spoiler!

lagom med hangcliffs, lagom med action :)

 

läs inte denna spoil om ni inte sett sista avsnittet:

Spoiler!

  • kommer john vakna?
  • må ha varit trött, men dog theon och sansa eller skulle snön varit tillräckligt mjuk att landa på?
  • arya, wtf!?
     
    igen härliga hangcliffs... blir nog till att läsa de där böckerna som jag så länge sagt till mig själv att jag skall läsa :)

 

Angående böckerna så lär du inte bli jättemycket klokare, serien och böckerna är i princip i fas nu. Men visst, böckerna innehåller en hel del mer, på gott och ont. Två av dina frågor besvaras mer eller mindre i böckerna iaf.

 

---

 

En av de bästa beskrivningarna av Bitcoin jag har läst:

http://www.dfs.ny.gov/legal/vcrf_0500/20141015%20-%20VC%20Proposed%20Reg%20Comment%20122%20-%20Johathan%20Harms.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna märke till att det aldrig är någon ekonom som vurmar för bitcoin, dvs., någon som faktiskt förstår sig på samhället i stort samt det ekonomiska systemet. Istället är det alltid ingenjörerna, som i regel inte har koll på någonting utanför deras egna fält.

 

Är det inte precis tvärtom? Att ekonomerna inte har någon koll utanför deras eget fält medan ingenjörerna har?

#shame om jag missade sarkasm

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lägg gärna märke till att det aldrig är någon ekonom som vurmar för bitcoin, dvs., någon som faktiskt förstår sig på samhället i stort samt det ekonomiska systemet. Istället är det alltid ingenjörerna, som i regel inte har koll på någonting utanför deras egna fält.
Man ska antingen bli mobbad för att vara företagsekonom eller för att vara ingenjör alltså - I kan inte vinna. Eller jo jag tror fortfarande det vinner mot genusvetenskap.

 

Grejen med bitcoin är att det fortfarande är väldigt få som har förstått grejen (och då talar jag inte om det tekniska såsom krypto). Antagligen är det lättare att ta till sig poängen intuitivt som ingenjör eftersom ingenjörer snabbt förstår att det är möjligt.

 

Vidare som antagligen ganska mycket mer insatt i detta: det är ingen myt att ekonomer generellt är lite bakom flötet. Betyder absolut inte att alla är det, men det är en väldigt verklighetsnära generalisering. Märklig grupp att ge den typen av generell cred.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med dessa billiga cliffhangers, vet inte om jag inbillar mig men blir det inte fler sådana? Även om det iofs var en redan i piloten. Mina icke-bokläsar-predicitons:

 

Spoiler!

 

Jon - reanimerad av Melisandre då hon förlorat tron på Stannis. Lever (70%)

Stannis - Blir riktigt besviken på Benioff/Weiss om han lever, hoppas dock på det vilket kan tyckas paradoxalt. Lever (60%)

Sansa - lever (90%)

Reek - lever (65%)

Myrcella - lever (1%)

Arya - frisk och lever (99%)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tråkigt med dessa billiga cliffhangers, vet inte om jag inbillar mig men blir det inte fler sådana? Även om det iofs var en redan i piloten. Mina icke-bokläsar-predicitons:

 

Spoiler!

 

Jon - reanimerad av Melisandre då hon förlorat tron på Stannis. Lever (70%)

Stannis - Blir riktigt besviken på Benioff/Weiss om han lever, hoppas dock på det vilket kan tyckas paradoxalt. Lever (60%)

Sansa - lever (90%)

Reek - lever (65%)

Myrcella - lever (1%)

Arya - frisk och lever (99%)

 

 

Ni boknördar får hålla er undan :)

 

GoT icke-bok:

 

 

Vad ger du the Hound för chans?

Vem var den nya anonyma vakten?

 

Tycker det var en onödigt att Daenerys skulle hamna i trubbel. Ett billigt sätt att köpa sig ett par avsnitt för att inte behöva driva huvudstoryn framåt.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GoT TV-spoiler:

 

Spoiler!
Frågan är ju inte om Jon vaknar upp, frågan är vilken färg på ögonen han har efteråt. Tyckte Team Olly var rätt iq-befriade:

1. släpp in alla wildlings

2. smygavrätta jon

3. antagligen få massa wildlings i röven

 

Varför inte bara vägra att släppa in dem och låta dem frysa ihjäl?

 

Vakten bör man som observant tv-tittare ha koll på vem/vad det är. Har ju varit massa recap på det och random insert explanation här och där. Är ju rätt lik också.

 

Arya frisk? Uppenbarligen händer ju något med henne, lite konsekvenser får hon allt. Frågan är bara om hon är särskilt sugen på att bli faceless och bara ta livet av sig lite random för en skuld till en gud. Kanske hon föredrar att beta av lite namn på sin lista nu när hon lärt sig lite knep. Stora frågan är ju hur ansiktlösa mannen kunde få hennes ansikte?

 

Angående Dany så behövde hon ju gå bakåt för att kunna gå framåt så klart hon ska tillbaka. Och så får Tyrion en chans att ordna upp hennes dåliga statsskick i Mereen. Tyrion som är rätt skillad på sånt där och nu har rätt bra support kan säkert bli en rätt mäktig regent.

 

---

 

SV:

Tyckte de tramsade lite väl mycket. Imo ha galna karaktärer och randoma event, men idag var det bara tramsiga hur de räddades hela tiden.

 

---

 

STAR:

http://www.gamesradar.com/walking-dead-game-starbreeze-better-tv-show/ :shock:

https://store.playstation.com/#!/sv-se/ps4/cid=STORE-MSF75508-PS4CAT 8-)

 

Ska vi gissa att +5% imon?

 

---

 

Goldman Sachs har Bitcointalk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GoT TV-spoiler:

 

Spoiler!
Frågan är ju inte om Jon vaknar upp, frågan är vilken färg på ögonen han har efteråt. Tyckte Team Olly var rätt iq-befriade:

1. släpp in alla wildlings

2. smygavrätta jon

3. antagligen få massa wildlings i röven

 

Varför inte bara vägra att släppa in dem och låta dem frysa ihjäl?

 

Vakten bör man som observant tv-tittare ha koll på vem/vad det är. Har ju varit massa recap på det och random insert explanation här och där. Är ju rätt lik också.

 

Arya frisk? Uppenbarligen händer ju något med henne, lite konsekvenser får hon allt. Frågan är bara om hon är särskilt sugen på att bli faceless och bara ta livet av sig lite random för en skuld till en gud. Kanske hon föredrar att beta av lite namn på sin lista nu när hon lärt sig lite knep. Stora frågan är ju hur ansiktlösa mannen kunde få hennes ansikte?

 

Angående Dany så behövde hon ju gå bakåt för att kunna gå framåt så klart hon ska tillbaka. Och så får Tyrion en chans att ordna upp hennes dåliga statsskick i Mereen. Tyrion som är rätt skillad på sånt där och nu har rätt bra support kan säkert bli en rätt mäktig regent.

 

Spoiler!

Mm, reflekterade över samma sak. Har dock inte problem med iq-befriade karaktärer, bara iq-befriat manus. Det som tippade dem till förräderiet kan ju rimligen ha skett efter wildlings redan var igenom.

 

Ja men guden fick väl redan sitt offer igenom han som tog sitt liv. Möjligt att hon blir blind men känns lite random, nåt händer men tror inte hon får kroniska fysiska men.

 

Plus att alla verkar ta för givet att hon faktiskt kommer ta sig till Westeros med en armé och drakar. Har vi inte lärt oss av GoT att dessa givna vägar sällan blir de som tas. Detta var en oväntad vändning och ska bli intressant att se vad som händer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ni boknördar får hålla er undan :)

 

 

 

 

Vem var den nya anonyma vakten?

 

 

 

 

Det var ju The Mountain. Han den nya maestern har ju experimenterat med hans kropp ett tag och sagt typ "han kommer nog inte bli vad han var men han kommer nog leva".

 

---

 

Också besviken på alla relativt billiga cliffs.

 

Arya lever, frågan är väl om hon blir blind eller vad hon får för straff. Att hon skulle blivit tränad av alla de bästa mördarna för att sedan dö för en skitsak är inte speciellt troligt. Tror hon är odödlig tills alla namn på hennes lista är strukna.

 

Sansa lever nog också (

) Tror hon får hjälp av Brianne att komma undan Boltons, men kan också se att hon blir fångad igen och kanske räddad av Littlefinger senare.

 

Stannis tror jag är död. Ser inte direkt att han fyller någon funktion i serien längre och händelserna innan tyckte jag pekade mot att han skulle dö.

 

Hoppas Snow är död. Känns så himla B om folk ska bli mördade och återupplivade åt höger och vänster. Kanske joinar Davos kråkorna när han får höra om Stannis och blir den man sympatiserar med i castle Black istället.

 

Besviken att man inte fick se något alls av Bran och Rickon och de där magiska barnen de hamnade hos den här säsongen.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GoT-(TV)-spoiler;

 

 

 

 

Hoppas att Arya lever nästa säsong och inte dog eller blev useless typ blind eller nåt och typ åker på att slava runt där i nån säsong eller två för att redeema sig.

 

Tror Jon blir LoL-rescurrectad av Melisandre(first try one time?) Hon bevittnade ju Thoros of Myr göra det. Eller hette han Thonos och så mäkta impad ut och det kändes som en typisk tv-grej att göra en scen med henne anlända till Castle Black lagom(typ ett halvt dygn innan?) han blev gangbangad för tv-tittarnas skull för att slippa [insert flashback here] när hon kommer tillbaka senare i programmet eller att hon kommer "exakt när det sker".

 

Dom lyckades dock med skit i den stilen med Brianne of Tarth tjosanet när hon går precis då ljuset tänts och hittar stannis i ett hav av soldater var ju lite sådär lagomt corny och sånt jag tycker GoT har varit relativt bra på dodga hittills.

 

Om varken Arya eller Jon lever så kommer jag definitivt byta "team".

 

 

 

CG9IzLNUIAApQMb.jpg

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som känner sig sugen på att betala med BTC åt mig och jag smäller över vanlig fiat via banköverföring? Jag betalar självklart först om du är en välkänd profil. Hinner själv inte köpa BTC och sen betala av den anledningen att det måste ske innan torsdag 15.00.. Är oerhört tacksam om någon skulle kunna hjälpa mig. Det gäller inte speciellt mycket pengar. Kan betala 200:- för besväret :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...