Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

B Så kan någon ge en nybörjarkurs i kaffe?

1. Vilka kaffebönor ska man köpa?

2. Vilken grinder ska man köpa?

3. Vilken MCT-olja ska man köpa?

4. Recept inkl dos bönor, MCT, vatten, temp, tid osv?

5. Hur långt i förväg kan man mala bönorna om man avser dricka kaffet på jobbet?

6. Hur ska man cycla drogen för att undvika beroende och de negativa sidoeffekterna?

7. Övriga tips och trix?

 

Min nybörjarkurs: Brygg kaffe som normalt folk och sluta vara en sån jävla snöflinga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du inte van vid att dricka kaffe och/eller inte gillar det så börja med hårt rostade bönor pga mindre syra, och låg bitterhet pga... well, låg bitterhet.

 

Tycker ärligt talat du kan skippa det andra tills du hittat vad du gillar, och börja experimentera utifrån det. Din post är lite grann en light-variant av "jag tänkte försöka börja dricka öl, vilken utrustning behöver jag för att brygga egen?"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Personligen tycker jag mokkabryggare eller aeropress ger ett fullgott kaffe. Bönorna där köper jag något (lite bättre) färdigmalt som jag sedan förvarar någorlunda lufttätt. Jag misstänker att jag antingen inte skulle märka någon skillnad på detta och en mer avancerad setup eller så skulle den vara marginell. i ett blindtest alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

^. Finns så stort utbud av färdigmalt idag till diverse bryggare är så pass bra att om du inte är "kaffe hifi" vilket du knappast är då du just ger dig in i leken kommer stå dig bra ett tag framöver, sedan kan du ju ta dig an lite mer finlir när du har tungan för det.

 

Köp en rejäl moccamaster, kolla på lite olika highend färdigmalt, testa runt, hitta något du gillar. Sedan kan du ta stegen med egna pressar, kvarnar osv när du har lite vatten under fötterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till att börja med ska du inte lyssna på något dave asprey säger, då hans enda mål är att sälja samma produkter som alla andra till hundratals procent överpris genom att uppfinna egna problem.

 

Om du sen dricker vanligt svart eller med fett i är upp till dig vad du gillar bäst. Sidoeffekter är främst en dosfråga. Ur hälsoperspektiv är iaf kokosolja >>> MCT.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Iaf mina nuvarande tankar är att kaffe är skit. Men all kaffe är antagligen inte skapad lika så det kanske finns någon form av kaffe som inte är skit. Verkar rimligt mtp diverse positiva effekter det har och hur mycket av de negativa effekterna man verkar kunna minska om är lite förnuftig. Men till problemet, jag har rätt lite kunskap om kaffe etc. Så kan någon ge en nybörjarkurs i kaffe?

1. Vilka kaffebönor ska man köpa?

2. Vilken grinder ska man köpa?

3. Vilken MCT-olja ska man köpa?

4. Recept inkl dos bönor, MCT, vatten, temp, tid osv?

5. Hur långt i förväg kan man mala bönorna om man avser dricka kaffet på jobbet?

6. Hur ska man cycla drogen för att undvika beroende och de negativa sidoeffekterna?

7. Övriga tips och trix?

 

Imo: sjukt onödigt att börja dricka kaffe nu om du ändå hållt dig. Det kommer bli jävligt svårt att hålla dig ifrån beroendet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

du kommer att konsumera måttligt med kaffe. då tycker jag att du ska ha hela bönor och mala efter hand som du behöver dem för jag tror att det håller smak och arom bättre.

 

efter att ha haft en manuell kvarn i några år så står det numera en sådan här där hemma. jag är nöjd och den köptes på rekommendation av en kaffefanatiker. http://www.tretti.se/hushallsapparater/kaffe-espresso/kaffekvarnar#wilfa

 

tidigare har jag nästan bara druckit mörkrostat bryggkaffe som kommit färdigmalt från en stor tillverkare. nu testar jag lättrostade exklusivare varianter och det är mycket roligare smakmässigt eftersom smakerna inte göms i en bränd ton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men för att ta beslut så 17.00 ses vi någonstans på stan, ska fundera på alternativ.

 

Föreslår Göteborg Wok. Någon för/emot?

 

Har lite mixed feelings för GBG-wok eller så har jag bara tidigare varit där vid lunchrusningar. Men kan pröva igen.

 

Men för att lämna lite motförslag

Maharani

HAK

 

visserligen ingen buffé - vilket det är på wok va?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo: sjukt onödigt att börja dricka kaffe nu om du ändå hållt dig. Det kommer bli jävligt svårt att hålla dig ifrån beroendet.

 

Beror väl på person, en gång i tiden började jag röka ciggaretter. Mest för att kolla hur svårtdetdet är att sluta. Jag blev aldrig beroende.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror väl på person, en gång i tiden började jag röka ciggaretter. Mest för att kolla hur svårtdetdet är att sluta. Jag blev aldrig beroende.

 

Samma här. Har självmedicinerat med 10-15 koppar kaffe varje dag under låånga perioder. Av någon tillfällighet slutar jag dricka helt (bleker tänderna till exempel) och jag känner inga symptom alls.

 

Samma med nikotin. Kan ha snus inne 24/7 i ett halvår och sen plötsligt känna att jag inte orkar gå och köpa en dosa till och sen har jag uppehåll ett par år. Inga symptom på sug efter nikotin alls, precis lika kaosartad i mitt inre som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

2. Vilken grinder ska man köpa?

 

om du bara gör en eller två koppar och har ont om utrymme i köket eller vill ha något som du kan ta med dig ut i naturen: porlex JP-30

 

annars: wilfa WSCG-2

 

7. Övriga tips och trix?

aeropress är kul om man vill experimentera med sitt kaffe, men det är också ett enkelt sätt att bara göra en eller två koppar riktigt gott kaffe.

 

vattenkokare: Hario V60 Coffee Drip Electric Power Kettle Buono. jag köpte den för dess fina formgivning, men det som gör att jag älskar den är det tar 5 minuter för en full kanna att koka. sen jag började använda den tiden till att städa i köket kan man tro att det faktiskt är en vuxen människa som bor i min lägenhet :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oh, nm. Tyckte det stod något annat där förut. Var på stan ses vi?

 

Har lite mixed feelings för GBG-wok eller så har jag bara tidigare varit där vid lunchrusningar. Men kan pröva igen.

 

Men för att lämna lite motförslag

Maharani

HAK

 

visserligen ingen buffé - vilket det är på wok va?

 

Alltid föredragit Tre Indier över Maharani. HAK har jag aldrig testat så det kan jag tänka mig. Någon däremot? GBG Wok har iaf föredelen att det är hyfsat billigt och alla kan hitta något de kan äta. Fast antar de som tänkt dyka upp inte är jätte priskänsliga?

 

Ses 17.00 Vid Lejontrappan så tar vi beslut runt vilket håll runt Nordstan vi går? Var där innan 17.00, 17.05 går vi och eventuella eftersläntare får skriva här och hoppas att någon läser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter bra. Du får ta en bitcointröja på dig eller nåt :)

 

Min Bitcointröja hänger på tork. Har jag en grå MTailor-skjorta och Apple Watch så lite wellbok reppar jag allt :)

 

Kanske åker in någon minut tidigare och sätter mig i solen och är mindful så ser ni någon sitta och sola så är det kanske jag :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör pressobryggning. Titta på ett par youtube videos för grunderna och experimentera lite med mängd, malning, vattentemp och extraktionstid. Simpel metodik men samtidigt oändliga möjligheter för variation.

http://en.m.wikipedia.org/wiki/French_press

 

Kan reka bodum chambord: http://www.kaffegrossisten.se/french-press/bodum-chambord-pressobryggare-4-koppar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semi-rekommenderar It Follows. Det är liksom inte på något vis världens smartaste manus, däremot är den sevärd och berättad på ett sätt där du måste vara helt sjukt skärpt för att pussla ihop vad som händer ändå.

 

Det blir alltså lite som att anta rollen som en av karaktärerna, istället för att få allt på ett konstruerat silverfat bakom kameran som det brukar vara. Informationen är i princip ungefär lika subtilt levererad som i verkligheten - och lika valfri.

 

Däremot är jag lite missnöjd med att jag inte lyckas hitta någon film som skrämmer mig. Någon enstaka gång har någon scen från Oculus dygt upp och gett lite lätt chill, men inte mer. Tar man filmer som Saw så är det liksom... ja de är skitäckliga, speciellt den sista mongofilmen, men det är på samma sätt som att jag inte skulle uppskatta explicit djur/man-porr heller, det betyder ju inte att det är läskigt.

 

Senast såg jag Orphanage. Den var okej som film, men kändes mer som en vuxen-familjefilm - lite spirituell drama - än en skräckfilm.

 

Kan man inte bli rädd av film när man blivit vuxen eller ser jag fel filmer?

Som jämförelse trodde jag att jag hade åkt på feber när jag hade spelat Amnezia på projektor+surround första gången. Andra gången jag spelade hände samma sak, och då klickade det att jag bara varit så fruktansvärt skraj att jag fått frossa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semi-rekommenderar It Follows. Det är liksom inte på något vis världens smartaste manus, däremot är den sevärd och berättad på ett sätt där du måste vara helt sjukt skärpt för att pussla ihop vad som händer ändå.

 

Det blir alltså lite som att anta rollen som en av karaktärerna, istället för att få allt på ett konstruerat silverfat bakom kameran som det brukar vara. Informationen är i princip ungefär lika subtilt levererad som i verkligheten - och lika valfri.

 

Däremot är jag lite missnöjd med att jag inte lyckas hitta någon film som skrämmer mig. Någon enstaka gång har någon scen från Oculus dygt upp och gett lite lätt chill, men inte mer. Tar man filmer som Saw så är det liksom... ja de är skitäckliga, speciellt den sista mongofilmen, men det är på samma sätt som att jag inte skulle uppskatta explicit djur/man-porr heller, det betyder ju inte att det är läskigt.

 

Senast såg jag Orphanage. Den var okej som film, men kändes mer som en vuxen-familjefilm - lite spirituell drama - än en skräckfilm.

 

Kan man inte bli rädd av film när man blivit vuxen eller ser jag fel filmer?

Som jämförelse trodde jag att jag hade åkt på feber när jag hade spelat Amnezia på projektor+surround första gången. Andra gången jag spelade hände samma sak, och då klickade det att jag bara varit så fruktansvärt skraj att jag fått frossa.

 

Vad som händer med alla typer av intryck är att du avtrubbas. Skräck är inget undantag från porr och våld, själv lärde jag mig att se skräck som liten men har inte sett en ordentlig skräckis på säkert 10 år nu och vet med mig att jag skulle skita i byxan om jag skulle kika på en film i The Grudges kaliber idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När vi ändå är där: tips på skräckfilmer / skräckspel?

 

FWIW finns det inget spel för mig som skapat en sådan dödsångest som DayZ (old school-verionen, inte standalone). Har aldrig varit med om något liknande när det kommer till känslan av att vara utsatt/utlämnad.

 

När det kommer till ren skräck så gillade jag Condemned: Criminal Origins. Det är lite gammalt nu men vissa scener i det är fortfarande top notch.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...