Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Tack för er igår ni få som dök upp :)

 

Dagens GoT bjöd på en hel del överraskningar, karaktärsmod och episka scener. Ska bli kul med nästa avsnitt där det lär bli lite mer snack efteråt :)

 

---

 

WWDC ikväll:

http://www.apple.com/live/2015-june-event/

 

Ska vi anta att Apple släpper lite features som jag och några andra tycker är genialiska men trillske m fl hävdar att android redan har gjort. Undrar vad det blir för ny hårdvara, tycker det varit lite klent på ryktesfronten. Gissar massa snack om hur bra Apple Watch säljer, imo sannolikt bättre än de flesta hade trott.

 

Snackades lite om cloud services igår. Jag som leker lite med semitunga matlabprogram, sklearn, theano och annat hade ibland uppskattat om min MBPr hade ett gäng Tegrakort, betala per timme till Amazon hade ju varit smidigt. Vore kul om apple gav sig in i leken och gav oss CoreCloud välintegrerat med resten av operativsystemet.

 

---

 

Angående kaffe så har ni säkert rätt att jag bör skaffa mer info innan jag fattar beslut. Gula tänder låter jobbigt också. Testade göra ett kaffesubstitut för att äta energirik frukost. Receptet är typ:

1 rejäl klick Cocosa kokonötsolja ed

1 sked kakao

1 skvätt grädde

liten skvätt kaffe

en rejäl nypa kokosflingor

 

rör om, kyl, ät med sked. Smakar rätt bittert och mastigt men det växer på en oväntat fort och tycker mig uppleva väldigt mycket energi tidigt på dagen av det. 3-4tsk till frukost så står man sig fin till lunch och smaken växer snabbt till att nästan vara som choklad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WWDC:

 

OSX: Inte jätteimpad av namnet eller features. Men rätt neat roliga grejjer de presenterade och skön humor. Split screen var fancy och smidigt, stor muspekare var kreativt och prestandaökningen var rätt jäkla imponerande om den nu är så stor som det påstås

 

IOS: Intelligence verkar nice. Sett fram emot att datorn väljer information åt än snarare än att man tvingas söka den och tycker detta steget var riktigt bra i den riktningen. Sure soundhound gör liknande saker rätt snabbt och koolt, men apples lösning verkar väldigt välpolerad. News var riktigt jäkla fancy, nästan så jag vill köpa en tablet bara för det. Inte bästa talaren kanske. Multiapp multitouch var fancy värre. Har övriga OS liknande saker, dvs att man kan arbeta i två olika program med två olika fingrar _samtigt_, dvs inte en i taget? Snyggt batterisparläge också.

 

Swift2: Sjuk förbättring med 7x på FFT. Open Source alltså. Kommer ni windowsutvecklare börja kolla på det nu?

 

AppleWatchOS: Foton borde varit standard i första rellen. Timetravel var en kul ide. Älskar alla sådana små kreativa lösningar. Smidigt med wifi till klockan.

 

AppleMusic: Fint att fans kan interagera med artisterna och vice versa. Rätt dålig talk. Fint med playlist per aktivitet. Finns säkert antar jag, men känns som man tvingats pilla lite med själv med Spotify och att det aldrig riktigt blir som man vill ändå. Fin Intelligence där med. Verkar som Apple satsat mycket på DL på sistone :) Rimligt pris också, nog inte roligt för spotify nu...

 

WWDC: 6/10, rätt kass jämfört med tidigare år. Ingen ny hårdvara. Bara små förbättringar av mjukvara. AAPL ner 0.3% bara, känns som lite i underkant. Har ju backat bra mycket mer på bra mycket bättre nyheter innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konsekvenser av att swift är open source - är det/kommer det bli en plattform istället för ett par kryckor till tant Apple? Men nej jag är som väntat inte imponerad av vad Apple har att säga och sådanna här tillfällen tycker jag det inte är för att jag hatar Apple utan snarare att jag inte har extremt positivt bias. Är ju liksom inga innovationer, blir lite som att en musiker släpper en ny platta. Inte jätteintressant om man inte gillar genren.

 

I övrigt är det spännande tider nu, sitta och vänta på att Onecoin ökar i värde - blir det 100x eller 1000x? Egentligen spelar det ju inte så stor roll, tycker 100x vore okej, men man blir ju girig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi anta att Apple släpper lite features som jag och några andra tycker är genialiska men trillske m fl hävdar att android redan har gjort. Undrar vad det blir för ny hårdvara, tycker det varit lite klent på ryktesfronten. Gissar massa snack om hur bra Apple Watch säljer, imo sannolikt bättre än de flesta hade trott.

 

 

Hur bra hade Apple Watch sålt?

 

ingen ny hårdvara nej. Efter att ha läst din sammanfattning ser det mest ut som ett luftslott. En bubbla. Känns som en rimlig metafor för Apple är att deras följare fortfarande går till kyrkan.

(Fin byggnad, guds existens? Kollekt, hjärndöd okritisk följarskara)

kom någon fram till om apples "genialiska funktioner" (sarkasm) redan var utvecklade till android eller ej?

 

Samt GoT:

 

nån mer än jag som hatar alla divergeringar från böckerna förutom Tyrion?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

I övrigt är det spännande tider nu, sitta och vänta på att Onecoin ökar i värde - blir det 100x eller 1000x? Egentligen spelar det ju inte så stor roll, tycker 100x vore okej, men man blir ju girig.

 

På tal om [LOL]bubbla[/LOL] och efterbliven användarbas.

Onecoin, som är en ren MLM-business, som jag tack vare deras blåögda följare fått en fantastisk inblick i.

Kan förstås enkelt sammanfattas såhär:

http://behindmlm.com/mlm-reviews/onecoin-review-100-5000-eur-ponzi-point-cryptocurrency/

 

Ett rent pyramidspel, men visst finns där värde ändå.

Många traders har skaffat tokens och mineat coins, och för inte så längesedan tillgavs coinsen ett sk TUR-värde (taget ur röven).

TUR-värdet kommer öka ju fler användare ansluter sig till sekten kretsen.

 

Det som slår mig mest är att jag aldrig sett ett trashigare (som i wt) förbund individer stå och ropa slagorden (och lögnerna)

"det är en kryptocurrency precis som bitcoin!" it's begun

"Dr. Ruja Ignatova säger att det är så och då är det så!" seriöst avd. kyrkobesökare

 

Tyvärr är Onecoin grundat av MLM-communityn, och det finns inga större ryggdunkare än de. Vad du än skriver i deras grupper (fått äran att tillhöra en 5-6 såna genom att spela medeldum) så får du 200 likes och "bra jobbat"-kommentarer från välmenande främlingar. Du kan inte misslyckas med den egoboosten.

Men som sagt, visst finns där värde ändå. Har sett många av de stora tradersen dra in massvis, promota ännu mer och sen dra in ännu mer.

Kanske kommer det komma in än mer folk, skandinavien är fullt av blåögda individer. Det man ska komma ihåg är dock att värdet bestäms av hur många som köper traderpaket, inget annat. Slutar folk köpa eller vill casha in så sjunker såklart värdet.

 

Det enda som oroar mig är att det från så många källor ropas att det är grundat av erkända scammers och conmen, som kommer dra med pengarna när det passar. Det och avsaknaden av transparens.

 

 

 

Antar att vi pratar om samma Onecoin, annars kan du ta detta med en klackspark, Trillske.

Och allt ovan är first hand experience, samt förklarat av ledarna för de stora Onecoingrupperna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antar att vi pratar om samma Onecoin, annars kan du ta detta med en klackspark, Trillske.

Du är bara avundsjuk på hur rika vi kommer bli! Bitcoin steg jättemycket.

 

https://www.flashback.org/t2546019

 

Saken är den att det alltid varit lätt att göra stora pengar om man inte bryr sig om hur det går till. Men för de allra flesta människor är det i slutändan inte ens möjligt att ägna hela dagarna åt att marknadsföra pyramidspel - du lägger då hela din livsimage på rena dumheter, det blir vad folk känner dig som, och de flesta bryr sig väldigt mycket mer om sin image än om pengar. Är nog vanligare att man vill ha pengar just för att förbättra image (inte minst via prylar).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du är bara avundsjuk på hur rika vi kommer bli! Bitcoin steg jättemycket.

 

https://www.flashback.org/t2546019

 

Saken är den att det alltid varit lätt att göra stora pengar om man inte bryr sig om hur det går till. Men för de allra flesta människor är det i slutändan inte ens möjligt att ägna hela dagarna åt att marknadsföra pyramidspel - du lägger då hela din livsimage på rena dumheter, det blir vad folk känner dig som, och de flesta bryr sig väldigt mycket mer om sin image än om pengar. Är nog vanligare att man vill ha pengar just för att förbättra image (inte minst via prylar).

 

Älskar att de refererar till http://www.xcoinx.com och skriver "kolla! det är ingen scam för den finns här!".

ja, på den där halvfärdigbyggda coinmarketcap-kopian, (som i sin tur inte har Onecoin listad).

Tyvärr boilade alla debatter med MLM-ryggdunkarna ner till ett "om vi nu vill satsa på denna idén med våra pengar så får vi väl göra det?".

-vilket de förstås har helt rätt i, men gör det för helvete välinformerat då. Om ni slutar vaccinera era ungar får ni ännu mer pengar att investera i det här luftslottet. win/win.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr boilade alla debatter med MLM-ryggdunkarna ner till ett "om vi nu vill satsa på denna idén med våra pengar så får vi väl göra det?".

Jag håller mig borta från sånt där då jag känner mig själv för bra. Jag skulle inte kunna släppa det faktum att de inte berättat vad idén är (de har ingen aning om vad "idén" är och de har ingen aning om att de inte har en aning vad idén är det vill säga de har ingen som helst aning om varför de investerar pengar, ett faktum som blåser rakt igenom huvudet om man påpekar det).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur bra hade Apple Watch sålt?

 

ingen ny hårdvara nej. Efter att ha läst din sammanfattning ser det mest ut som ett luftslott. En bubbla. Känns som en rimlig metafor för Apple är att deras följare fortfarande går till kyrkan.

 

De sa ingen siffra förutom att allt går bra typ. Andra analytiker pratar om 7miljoner sålda änsålänge och 40miljoner totalt iår.

 

Luftslott vetefan. Tror du på det är det kanske läge att spekulera, aktien är ju nästan på ATH så uppenbarligen tror wisdom of crowds på företagets framtid. Klart det var lite trist att de inte släppte något på WWDC, men finns ju andra mässor. Och en del prestandaförbättringar de pratade om var ju allt annat än försumbara. 7.5x på FFT, IOS från 4.3GB->1.7GB, höjd framerate etc.

 

Men visst jag var besviken på mässan som konsument, men inte jättebesviken som aktieägare. Lite roliga notiser, Baidu tänker släppa en självkörande bil hösten 2015. Inte till försäljningen men att börja köra runt likt googles iaf. Och Apple lägger ut massa tjänster, t ex en tjänst som var rätt identiskt men den jag fick på Volvo Cars förutom lite mer krav på erfarenhet. Så spännande tider vi lever i när digitaliseringen når allt mer elektromekaniska system.

 

 

---

 

GoT knappt ens spoiler:

Spoiler!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strax dag för Tesla att ha shareholder meeting:

http://www.teslamotors.com/2015shareholdermeeting

 

Deras aktie är up 30% sedan maj trots att de bränner rakt igenom sin kassa från en redan skyhög värdering. Antalet förhandsbokade Model X är högt, deras Power Wall slår alla försäljningrekord och Gigafactory börjar bli riktigt stor. Men de blöder pengar... Imo är de lite undervärderade, de kan säkert faila riktigt hårt, men i de fallen finns det stor chans att de blir uppköpta av Google, Apple, Uber, Baidu eller någon annan. Imo är väldigt sannolikt att resten av bilindustrin kommer gå mot EV men de är så långt både i prestanda och pris och så dåliga som de varit hittills finns det chans att de aldrig kommer komma ifatt.

 

Min förhoppning är att de säger att de kommer börja tillverka bilar i Juni, isåfall räknar jag med +5% ikväll :)

 

---

 

Cliffs:

Autopilot: Elon använder det själv, beta till kunder i juni.

Model X deliveries in 3-4months

Supercharger: vattenkyld sladd

Powerwall: 2x effekten, samma pris

Gigafactory: Igång mitten på nästa år

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Strax dag för Tesla att ha shareholder meeting:

http://www.teslamotors.com/2015shareholdermeeting

 

Min förhoppning är att de säger att de kommer börja tillverka bilar i Juni, isåfall räknar jag med +5% ikväll :)

 

 

 

Här nedan har vi lite text från en kunnig aktieanalytiker. #mikaelsyding

 

WBW’s extremely long pro Tesla post – June 4, 2015

 

Reading this post on my phone outside in the sunshine was pretty retarded. I’m still glad I did it.

 

Be warned though; it’s very one-sided (praising Tesla), and I personally am not sure Musk or his companies will survive to deliver the Future envisioned in the post. I’m not even entirely sure we’ve understood the long temperature waves on earth (due to earth’s wobbling axis, due to solar activity, ecological feedback etc.).

 

However, I’m quite sure solar power will be big, unless we stumble upon the solution to controlled nuclear fusion. I’m also pretty sure we won’t run our cars on fossil fuels in the future – although we might run them on clean oil made by bacteria or algae (that extracts as much carbon from the atmosphere as the cars later emit).

 

I’m also pretty sure, the TSLA share will fall by around 83% :) from its current levels within 2 years. Then we’ll see if the company survives and if Musk manages to deliver sensible electrical cars at sensible prices – and reinvent the battery market.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Råkade se ett Apple-klipp, sa han multitasking som stor finish och sedan blev det applåder? :-D:oops: Om jag inte missuppfattade det där eller såg ett gammalt klipp är detta bara för roligt. Vad blir det nästa år, full HD?

 

 

0:54

 

Jag tyckte det var skithäftigt. Finns liknande till android? Försökte få igång två muspekare till linux en gång i tiden men fick svaret att OSet inte var designat för det.

 

FullHD hade varit fint ja :) Tycker fortfarande det blurras och håller på lite här och där och det är ett härke att copypejsta skärmbilder från min 2560x1600 12" laptop till forumet utan att fylla upp hela hemsidan. Om Apple kunde lösa detta åt industrin på ett bra sätt hade det varit nice.

 

Imo förstår du inte koncepten. Att ha något och ha något som funkar bra är inte samma sak. Apple släpper nyheter att något funkar bra. Inte nödvändigtvis att de är först med konceptet.

 

 

 

---

 

http://fnordspotting.blogspot.de/2015/06/nar-alliansen-korde-i-diket.html

 

"Med den migrationspolitiska överenskommelsen 2011 ville Alliansen knyta Miljöpartiet närmare sig", skrev Pär Nuder igår i en väldigt läsvärd krönika i Dagens Industri. Om Nuders analys är riktig innebär detta att Alliansen i och med överenskommelsen med Miljöpartiet gjorde en gigantisk felbedömning.

 

För det första blev inte Miljöpartiet Alliansens nya samarbetspartner. Tvärtom valde partiet under mandatperioden att göra en kraftig vänstersväng. För det andra lyckades Alliansen i och med denna överenskommelse göra sina egna väljare förbannade. Efter att Alliansen gjort upp med Miljöpartiet gick Sverigedemokraterna från att vara ett litet parti nära fyraprocentsspärren till att med god marginal bli Sverige tredje största parti.

 

I spåren av denna felbedömning har vi därför fått en hätsk och ytterst polariserad samhällsdebatt. I spåren av denna felbedömning har vi därför fått en situation där politikerna inte längre förmår diskutera invandringspolitiken på ett konstruktivt sätt. I spåren av denna felbedömning har vi därför fått en samhällsdebatt som allt mer präglas av halvsanningar och rena lögner. I spåren av denna felbedömning har vi därför fått DÖ, en överenskommelse som i grund och botten utgör fyra allianspartiers extremt krystade försök att på en och samma gång både isolera Sverigedemokraterna och bevara blockpolitiken.

 

Resultatet har i praktiken blivit, alldeles oavsett huruvida ledningarna för de fyra allianspartierna insett detta själva eller ej, att migrationspolitiken blivit Alliansens huvudfråga. Resultatet har blivit att man prioriterar gällande migrationspolitik före skattesänkningar, före valfrihet, före arbetslinjen och före näringspolitiken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tyckte det var skithäftigt. Finns liknande till android?

Jag såg bara något sammandrag så vet inte om det var något speciellt, men det var ju "multasking" i sig som plockade applåder. Hade verkligen ingen aning om att iPhone inte kunnat multitaska, tycker det är helt galet.

 

Imo förstår du inte koncepten. Att ha något och ha något som funkar bra är inte samma sak. Apple släpper nyheter att något funkar bra. Inte nödvändigtvis att de är först med konceptet.

Jo, men jag har alltså haft min telefon i närmare två år. Och ja, multasking fungerade bra från början (personligen kör jag dock mer flikar/överlap på telefon).

 

Sedan var note3 en episk lansering så det är inte konstigt att Apples prylar inte slog specifikt note3, men för det första är det ju tydligen OS som blockat och för det andra är det extremt sjukt att komma släpande två* år senare och plocka applåder för det.

 

Jag kan bara tolka reaktionen som att publiken bott under en sten.

 

*multitasking har funnits längre, men kan inte kommentera hur bra det fungerat tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade verkligen ingen aning om att iPhone inte kunnat multitaska, tycker det är helt galet.

 

:roll:

 

Är det så viktigt att klaga på saker ni inte använder att ni måste sjunka till denna nivån. Apple säger multitask för att de menar en ny form av multitask. Självklart har man kunnat byta mellan appar som kört vidare i bakgrunden innan, men för att befintliga lösningarna inte uppfyllde deras krav så körde de bara en app i taget i innan. Det är inte för att de inte kunde, det är för att de inte kan med att släppa sådana här lösningar:

 

Men goda nyheter. Ni som vill kunna göra det har massa alternativ ni kan välja och ni behöver inte känna er kränkta för att andra tycker annorlunda.

 

 

---

 

Hightlights från TSLA igår:

1. +50% growth on average for years ahead

2. Autopilot end of this month

3. Model S Market Share #1 in Premium Sedan

4. Model X in 3 or 4 months

5. Supercharger liquid-cooled cord

6. Powerwall better for the same price

7. Bodyline 3x increase

8. New Paint-center 10K cars/weeks, the most advanced in the world

9. Gigafactory Phase1 middle next year

10. CFO retiring

11. Powerpacks

12. Autosteering end of month

(Space X IPO)

13. High demand for stationary storage

14. 1bn miles!

15. Model X 5 stars safety

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...