Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Serietips:

Child Genius

 

Föräldrar som pushar sina barn för att vinna en mensatävling för 10åringar. Mycket autism och hyperaktiva barn, men rätt lustigt.

 

Spännade koncept, jäkligt trist att dom har barnen till att stava och räkna +- som inte har speciellt mycked IQ att göra. Det hade ju varit betydligt intressantare med lite mer komplex problemlösning.

 

Men de blir kanske inte lika underhållande för gemeneman :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spännade koncept, jäkligt trist att dom har barnen till att stava och räkna +- som inte har speciellt mycked IQ att göra. Det hade ju varit betydligt intressantare med lite mer komplex problemlösning.

 

Men de blir kanske inte lika underhållande för gemeneman :(

 

Kommer lite mer varierade tester sen. Men man får ju inte glömma att average tittare har en IQ runt 95 så klart TV måste fördumma det hela lite. Vissa av de där kidsen är ju typ mer allmänbildade och bättre på huvudräkning än jag är :shock: Dessutom är många av dem rätt sköna karaktärer, deras föräldrar däremot lämnar mycket att önska. Ändrade länken till hela avsnittet, de finns på youtube, ta autoplay och enjoy.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa av de där kidsen är ju typ mer allmänbildade och bättre på huvudräkning än jag är :shock:

Inte helt orimligt då de har aspergers på riktigt. Du är ju mer av en aspie wannabe :)

 

Tack för tipset. Diggar Hugo skarpt. Hans föräldrar verkar även vara bland de vettigare i programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte helt orimligt då de har aspergers på riktigt. Du är ju mer av en aspie wannabe :)

 

Mm lite så. Ett intressant koncept är aspie-supermåga som en del aspies brukar ha. T ex kunna memorera siffror, se andras fel eller oändligt tålamod. Antar många av de där barnen begåvats med sådana förmågor.

 

---

 

Apple Watch Review:

d2705Yk.jpg

Bakgrund: Tycker alla andra skriver värdelösa reviews. De lägger massa tid på att säga sådant som läsaren redan vet och blandar in användarspecifika tankar alldeles för mycket. Så jag antar att du redan har sett lite videos, läst artiklar, annars är du nog inte intresserad av reviewen ändå och skriver bara vad jag har lärt mig som jag inte visste innan jag fick klockan.

 

Det första man slås av är hur liten den är. Andra hade sagt att den var liten men trodde inte riktigt på dem. Den är liten! Köpte 38mm för jag föredrar liten storlek, med facit i hand hade jag nog ändå köpt 38mm, men det hade varit mycket jämnare mellan modellerna. Så velar du köp 42mm.

 

Gränssnittet är lustigt och märkligt. I början fattar man inte mycket, men man blir snabbt bättre på det. Touchscreen funkar oväntat bra, man tror att det typ ska vara omöjligt att trycka på den, men man träffar typ alltid rätt märkligt nog.

 

Skärmen tänds när man kollar på klockan, vilket först inte är helt intuitivt, så om man lite halvdant kollar på den är den svart. Men när man väl lär sig att göra tydliga rörelser med armen är det rätt nice. Man får helt enkelt bli tydligare. Samma gäller med att trycka på den. Trycker man lite halvdant ignorerar den en, men trycker man tydligt reagerar den. Och tydligt innebär inte att man trycker hårt utan att man genomför en armrotation/ett tryck som något AI tolkar som att det inte var av misstag utan medvetet.

 

Svara på sms är skitnice. Testade diktera och skicka som text och det blev rätt och den föreslår ofta rätt bra default svar. Svara på facebook har jag inte fattat om det går än.

 

Pulsmätaren lyser grönt under klockan. Den tar lite tid så är lite omständigt, men man kan se senaste mätningen typ "72bpm 10min ago" eller något.

 

Många var oroade för batteriet, imo är det lite överdrivet. Exempel:

8.30ish från laddaren 100%

17.00ish hemma igen, 67% batteri trots att jag försökt hitta ursäkter att använda klockan. Ut på stan någon timme med ytterligare försök att använda klockan. Sätter den på laddning men glömde stoppa i strömsladden. Går till skolan nästa dag med 5x% batteri. Använder den till skolan, leker, visar upp den, byter låtar på spotify, får ovanligt mycket facebook och sms. Kommer hem 16ish batteriet visar 37%. Dvs jag klarar iaf 2dagar utan laddning, kanske 3 fast med dåliga marginaler.

 

Den är snyggare irl än jag trodde i spacegrått. Tolkar jag mina vänners reaktion har de flesta blivit positivt överraskade av utseendet och hur smidig den är. Utseendet växer på en också, i början var det mest meh, efter någon dag ser den snyggare ut.

 

Utomhus tänker man inte så mycket på klockan, men inomhus när det är lite mörkare skiner digitalskärmen verkligen upp och blickar vrids. Satt på ett föredrag om Deep Learning i ett nedsläckt rum med projektor och fick varning om att jag suttit still för länge och insåg att där skiljer sig verkligen en skärmklocka mot en analog klocka.

 

Man fick två band med, en kort och ett långt. Det korta är för kort och det långa för långt för mig :( Och på båda har jag en mellanstorlek :( Men det långa funkar rätt okej i båda lägena, ena lite tight och andra lite löst.

 

Tar man av bandet begär den lösenord nästa gång. Sitter bandet löst och man fipplar med det begär den lösenord. Funderar på om det är okej med säkerhetsrisken att inte ha lösenord på den :-/

 

Man får anstränga sig lite för att hitta saker att göra med den. Apparna är rätt kassa och Apples egna är inte jätteanvändbara. Läsa sms och facebookmeddelanden och få påminnelser om att ställa sig upp är i princip vad man faktiskt vill använda den till initialt. För det mesta annat är det oftast lättast att ta upp mobilen ur fickan. Men det är antagligen vanesak, finner att ju mer jag haft den desto mer saker flyttar jag från iPhonen till Apple-watchen. Förhoppningsvis kommer bättre appar och bättre operativsystem från Apple framöver...

 

Jag gillar den. Har inte haft klocka på 15år typ, inte för att jag inte haft råd utan för att klockorna jag har kollat på inte har tilltalat mig. Apple-watch tilltalar mig. Jag kommer antagligen ha på mig den rätt mycket.

 

Kommer folk sluta köpa Rolex? Antligen inte alla, men rätt många välbetalda som inte är jättepassionerade över mekaniska urverk utan mest vill visa tillhörighet till andra framgångsrika kommer nog göra det.

 

Får man pluspoäng eller minuspoäng av att ha den? Både och?! Antar många kommer se ner på en digital klocka som inte är konformerar mot status quo och vi har väl 10% av befolkningen som irrationellt hatar allt som har med Apple att göra. Å andra sidan är det många som ser det som en frisk fläkt att folk vågar testa något annorlunda. Du vet nog bäst hur väl klockan passar in i bilden av dig själv du vill projicera.

 

Ska du köpa en? Om du funderade på det så är nog svaret ja. Det är en rätt liten investering och ångrar du dig kan du sälja den rätt dyrt på blocket. Och imo suger det mer att vela än att ta dåliga beslut med små konsekvenser. Om du inte funderar på det så är nog svaret nej. Du vet redan varför du inte vill ha den.

 

 

---

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.mitti.se/polisen-maktlos-mot-asfaltbluffen/

 

När Ove Salmén tittade ut från källaren fick han en chock.

Två män hade hackat sönder hela hans garageuppfart.

Ove ringde polisen och männen greps på plats – ändå har polisutredningen lagts ner.

 

Men trots att Ove har tagit bilder av händelseförloppet är förundersökningen nedlagd. – Det är svårt att bevisa att det inte fanns ett avtal.

Innebär inte detta i principen att man kan göra nästan vad som helst och sedan hävda att det fanns ett muntligt avtal?
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää. Bara straffrättsligt som uppsåt måste bevisas av åklagaren (mao. bevisbördan vilar på staten). Om ena parten då hävdar att det finns ett muntligt avtal blir det då svårt att motbevisa detta.

 

Var går gränsen?

 

Borde inte graffiti-målare Pelle kunna hävda ett det fanns ett muntligt avtal mellan han och fastighetsägaren?

 

Kan en rivningsfirma riva ett helt hus och hävda att avtal fanns?

 

Kan ISIS hävda att det fanns ett muntligt avtal att spränga regeringsbyggnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var går gränsen?

 

Borde inte graffiti-målare Pelle kunna hävda ett det fanns ett muntligt avtal mellan han och fastighetsägaren?

 

Kan en rivningsfirma riva ett helt hus och hävda att avtal fanns?

 

Kan ISIS hävda att det fanns ett muntligt avtal att spränga regeringsbyggnaden?

 

ofc kan det hävdas men det måste bevisas oxå. beviskraven i civilprocessrättsliga mål är inte noll sas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eurovision: Australien vinner. Älskar Spanien.

 

Sverige vinner för alla andra är sämre :(

 

---

 

Har lekt runt lite med Deep Learning i helgen. Blev lite chockerad över hur jäkla bra de är. Jag har ju inte ens bra GPU och kör tutorials utan att haxxa allt för mycket och jag lyckas klassificera 99% av alla handskrivna siffror rätt med en körtid på typ 0.06ms per bild i mitt CNN jag tränat på under timmen.

 

Kom ut ett papper från googles elit:

http://www.iclr.cc/lib/exe/fetch.php?media=iclr2015:silver-iclr2015.pdf

 

Det mesta där är väl föga intressant för er här, men slutet...

4YE9cehl.png

 

De har alltså lyckas göra en Go-bot som är i nivå med de andra bästa botarna som inte söker utan bara snabbt räknar ut vad den tror en bra människa hade gissat. Dvs istället för att söka 10^5 söker den 1.

 

Poker? Vem vet. Mata den med massa händer, reinforce de beslut som gick väl, låta klustret ticka på och så har den kanske listat ut en snabb enrads-ekvation med lite subfunktioner som kanske slår människor i random spelform?! Utan att ens veta spelreglerna... Blir nästan sugen på att köpa en nvidia digits tweaka den och se om den kan slå poker :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm, det är en av de allmänna fördelarna med deep learning. Du kan sätta förhållandevis simpla algoritmer för t.ex. bildanalysering i händerna på förstaårsstudenter och de kan få resultat som var helt makalösa för bara 7-8 år sedan.

 

Här är ett ganska roligt/intressant paper: http://nlp.stanford.edu/~socherr/SocherKarpathyLeManningNg_TACL2013.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ganska förvånande att det inte har diskuterats här något öht men ifall du har missat det heltok, #brainsvsAI eller läs claudico tråden @ NVG.

 

cliffs;

Boten som har vunnit botarnas främsta tävling, den som spöade tartanian7 med 2bb/100 har mött fyra toppspelare HU 200bb deep över 80k händer fick pisk med 9,x bb/100. (samplesizeLOL men de speglade händerna för att minska varians samt exakt samma board runouts och equity chops)

 

--

 

tvek om du kan joxa ihop något hemma som slår det en professor i samband med matematiker och för detta professionella pokerspelare knåpa ihop med hjälp av en superdator (2000 kärnor osv) och den stekte trots det oändligt länge (3min+) på vissa beslut detta till trots att den använder sig av "bucketing", men det bjöd iaf på ett par riktigt roliga spel hehe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

EDIT: Är man lite nyfiken på denna typ av frågeställningar kan jag varmt rekommendera att lyssna på Dr Brasa på http://kidnapparna.nu

(Högintelligent läkare som blir totalt överkörd av åklagaren.)

Intressant avsnitt, men kan inte säga att jag såg kopplingen till artikeln som jag länkade. Jag vet inte om jag tycker läkaren verkade så högintelligent. Han gjorde ju så många klantiga misstag :-D

Hur kan man inte tänka på att man har en GPS i bilen som konstant loggar var man far?

 

Har jag förstått det rätt om att statsapparaten inte kan driva en utredning/väcka åtal mot gärningsmännen utan att ha bevis för att ett avtal aldrig fanns? Däremot så kan BO driva ett civilt rättsärende och därmed sannolikt få gärningsmännen fällda och skadeståndsskyldiga?

 

----

Har lekt runt lite med Deep Learning i helgen. Blev lite chockerad över hur jäkla bra de är. Jag har ju inte ens bra GPU och kör tutorials utan att haxxa allt för mycket och jag lyckas klassificera 99% av alla handskrivna siffror rätt med en körtid på typ 0.06ms per bild i mitt CNN jag tränat på under timmen.

 

Låter ballt, kör du någon python-modul eller dylikt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur tar du reda på om den kan slå poker?

 

I artikeln testar de hur ofta den gissar samma beslut som "experten". Så det är väl bara att mata den med händer från highstakes och se vad som händer. Sedan när man har en okej approximation på vilka beslut experterna tar låter man den spela playmoney, lowstakes, midstakes osv.

 

Ganska förvånande att det inte har diskuterats här något öht men ifall du har missat det heltok, #brainsvsAI eller läs claudico tråden @ NVG.

 

cliffs;

Boten som har vunnit botarnas främsta tävling, den som spöade tartanian7 med 2bb/100 har mött fyra toppspelare HU 200bb deep över 80k händer fick pisk med 9,x bb/100. (samplesizeLOL men de speglade händerna för att minska varians samt exakt samma board runouts och equity chops)

 

--

 

tvek om du kan joxa ihop något hemma som slår det en professor i samband med matematiker och för detta professionella pokerspelare knåpa ihop med hjälp av en superdator (2000 kärnor osv) och den stekte trots det oändligt länge (3min+) på vissa beslut detta till trots att den använder sig av "bucketing", men det bjöd iaf på ett par riktigt roliga spel hehe.

 

Se

Mmm, det är en av de allmänna fördelarna med deep learning. Du kan sätta förhållandevis simpla algoritmer för t.ex. bildanalysering i händerna på förstaårsstudenter och de kan få resultat som var helt makalösa för bara 7-8 år sedan.

 

Här är ett ganska roligt/intressant paper: http://nlp.stanford.edu/~socherr/SocherKarpathyLeManningNg_TACL2013.pdf

 

 

Alltså det är ju en longshot i att man bara kan trycka på play, låta sin tegrachip gå varma och ha en strat som slår algoritm-gubbarna som knåpat spelteori iår. Men det är ju vad som har hänt när det gäller med bild och röstigenkänning och nu tydligen också med go. Ett CNN kan ju teorin approximera samtliga funktioner så en pokerfunktion ska ju också gå.

 

 

Låter ballt, kör du någon python-modul eller dylikt?

Kört allt möjligt, mest matlab. Men python finns ju enkelt här:

http://deeplearning.net/tutorial/gettingstarted.html

 

Gita ner pythonkode och datasetet, pippa ner dependencies, tryck på play och sedan har du slagit flera generationer av algorithmfolk...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ah, läskigt samtidigt som det är coolt :) Var iaf väldigt roligt raila första dagarna av claudico matchen, doug och donger kim fula sig rätt mycket, från första dagen så minbeta dom varje singleraised pot oop i förhoppning om att boten skulle ha svårt hantera det, vilket den också hade första två dagarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad säger vi om detta?

 

Svensk polis mejar ner folkmassa. Skyller på Volvo. Slutar skylla på Volvo. Pepparsprejar student som är upprörda över att deras vänner blir påkörda. Åtal mot dem läggs ner. Kidnappar snubbe som filmar det hela, kör ut honom i skogen och hotar honom. Etc etc. Sanningshalt oklar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hemskt. Men USA ska ju givetvis alltid vara värst, där filmas du av dashcam när du kör upp intill en kille på cykel som flyr fots och du skjuter han i ryggen med 4 skott och klarar dig. Åberopar "han sträckte sig efter något" , inga vapen finnes och mobiltelefonen som han redan hade i handen tydligt synlig på videon dög att skylla på ? Mhh.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Godtyckligt" tilldelad auktoritet är ett väldigt biologiskt onaturligt koncept, så är självklart skitsvårt för normalt funtade människor att bära upp (i princip skulle vi kunna kalla de som bär upp tilldelad auktoritet på ett riktigt bra sätt för psykiskt sjuka, mer så än många saker vi kallar psykisk sjukdom redan). D.v.s. pepparsprayen är shit happens.

 

Bilen? Jättelol. Det kan ju liksom inte vara "oklart" varför man inte får stopp på en bil. :rolleyes: Antingen funkade inte bromsarna eller så är det förarens fel, och funkade inte bromsarna känns det som en naturlig första sak att påpeka. Med reservation för att citaten kanske är dåliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...