Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Han menade ju att han inte visste att den möjligheten fanns i det läget, inte att han inte visste att det går en väg däremellan. Varför misstolka med flit?

 

Som ärlig politiker i det läget så gör man som SÄPO säger och sedan klagar man på det. Att det inte skulle finnas ett alternativ att ta taxi istället för att flyga 4mil är extremt uppseendeväckande och han borde twittrat och gjort scen av det hela. Att låtsas som det inte är speciellt när det är ens kärnfråga är bara hyckleri. Har polare som är miljötalibaner och trots att de suttit i Bryssel har de blankt vägrat att flyga, sånt kan jag respektera. Att Romson vill förbjuda farlig båtfärg eller att Fridolin vill stänga Bromma när de själva är de största kålsuparna är pinsamt och förtjänas att förlöjligas tills de är långt ifrån maktens korridorer. Miljöpartiet får massa röster för att de har ett namn som lurar många att tro att de vill miljön väl, men deras politik är den skadligaste för miljön och deras politiker är de värsta miljöbovarna i regeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ärlig politiker i det läget så gör man som SÄPO säger och sedan klagar man på det. Att det inte skulle finnas ett alternativ att ta taxi istället för att flyga 4mil är extremt uppseendeväckande och han borde twittrat och gjort scen av det hela. Att låtsas som det inte är speciellt när det är ens kärnfråga är bara hyckleri. Har polare som är miljötalibaner och trots att de suttit i Bryssel har de blankt vägrat att flyga, sånt kan jag respektera. Att Romson vill förbjuda farlig båtfärg eller att Fridolin vill stänga Bromma när de själva är de största kålsuparna är pinsamt och förtjänas att förlöjligas tills de är långt ifrån maktens korridorer. Miljöpartiet får massa röster för att de har ett namn som lurar många att tro att de vill miljön väl, men deras politik är den skadligaste för miljön och deras politiker är de värsta miljöbovarna i regeringen.

 

Inget av det du säger har något med min kommentar att göra. Du är bara intresserad av att vinna debatten genom dina halmgubbar. Mindre via positiva, mer via negativa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OMG årets filmhändelse Kung Fury får ett soundtrack med David Hasselhoff

 

 

Inget av det du säger har något med min kommentar att göra. Du är bara intresserad av att vinna debatten genom dina halmgubbar. Mindre via positiva, mer via negativa.

 

Touche.

 

Såg nyss The Culture High. Den bästa decriminalization dokumentären hittills imo. Väldigt bra, se den!

http://www.imdb.com/title/tt1778338/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för feedbacken, låter ju inte som att forumiterna är in love med 8.1 hittills hehe. Läste dock att det finns ngt som heter classic shell som man kan installera och då få samma look/funktion som Win 7, ngn som testat detta?

 

Jag har använt det, Jag fullständigt avskydde 8:an

Classic shell funkade, men det var lite som när man installerade ett nytt fakeskinn på Samsungen. Det blir aldrig riktigt.

Jag kör nu en beta på 10:a (parallels) Det är lite buggigt, men kommer säkert bli mer användarvänligt än 8:an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får lite Hot Rod-vibbar av Kung Fury.

 

Så passar på att återigen rekommendera en av de absolut bästa filmer som någonsin gjorts.

 

http://imdb.com/rg/an_share/title/title/tt0787475/

 

Att denna inte har 9.x visar på hur svårt vissa människor har för komedi. Om jag skulle få möjlighet att glömma och sedan se om en film vore det denna. Det är inte de där standard en eller två guldklimpar - vi talar ett 10-tal scener alla måste se.

 

Ok, tack för feedbacken, låter ju inte som att forumiterna är in love med 8.1 hittills hehe. Läste dock att det finns ngt som heter classic shell som man kan installera och då få samma look/funktion som Win 7, ngn som testat detta?

Japp, sådana lösningar fanns mer eller mindre redan vid lansering - vi är ju som sagt inte ensamma om att hata metro, och Microsoft tog aldrig bort den gamla funktionaliteten, den bara doldes.

 

Skulle tro att classic shell vid det här laget gör det till en åtminstone inte störig upplevelse direkt efter några minuters install.

 

För att få det riktigt bra spenderades som sagt en dag.

 

--------------

 

GoT episod 4 mindfuck:

 

 

"you know nothing jon snow"

 

:D

 

Med tanke på viral-meme lär det ju knappast vara obetydligt, inte likt GoT att "fåna" sig med sådant.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som ärlig politiker i det läget så gör man som SÄPO säger och sedan klagar man på det. Att det inte skulle finnas ett alternativ att ta taxi istället för att flyga 4mil är extremt uppseendeväckande och han borde twittrat och gjort scen av det hela. Att låtsas som det inte är speciellt när det är ens kärnfråga är bara hyckleri. Har polare som är miljötalibaner och trots att de suttit i Bryssel har de blankt vägrat att flyga, sånt kan jag respektera. Att Romson vill förbjuda farlig båtfärg eller att Fridolin vill stänga Bromma när de själva är de största kålsuparna är pinsamt och förtjänas att förlöjligas tills de är långt ifrån maktens korridorer. Miljöpartiet får massa röster för att de har ett namn som lurar många att tro att de vill miljön väl, men deras politik är den skadligaste för miljön och deras politiker är de värsta miljöbovarna i regeringen.

 

MP måste ju vara världens mest meningslösa parti. Sveriges miljöpåverkan ligger ju på promillenivå och är dessutom redan världens (kanske...) mest miljömedvetna land.

 

Och då har jag inte tagit hänsyn till att större delen av partiets medlemmar och ledare verkar vara kompletta idioter...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Oväntat många jag känner avser faktiskt göra det :shock:

 

Har inga direkta planer på det, avvaktar lite och ser vad som sker.

 

 

---

 

Veckans ickevåldsamma brott:

http://www.affarsvarlden.se/hem/nyheter/article3901440.ece

John Skogman, som tillsammans med Johan Isaksson driver den populära aktieinriktade Börspodden, ställdes på fredagen inför rätta i huvudförhandlingen i Stockholms tingsrätt. Åtalet gäller misstänkt kursmanipulation, otillbörlig marknadspåverkan, i handeln med Itab Shop Concept-aktier i december 2012.

 

- Genom hela det här förfarandet har Skogman lycktas tjäna 2 157 kronor, sade Jan Leopoldsson, kammaråklagare på finansmarknadskammaren vid Ekobrottsmyndigheten, till rätten.

 

Ekobrottsmyndigheten hävdar i sitt 95 sidor omfattande förundersökningsprotokoll att John Skogman i omgångar och med några sekunders mellanrum köpt 5 aktier åt gången till successivt högre kurser. Säljare har varit likviditetsgaranten Remiums automatiska robothandelssystem som reagerat på de successivt högre köpen med att höja spreaden och därmed också köpkursen med några procent åt gången.

 

Imo bör det vara rätt glasklart vem av de inblandade som kostat samhället mest resurser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med classic shell tycker jag Windows 8.1 fungerar som det bör. Vad är det trillske behöver 1 timme att ställa in, och vad är det som gör er andra hata 8.1 så mycket även med classic shell installerat?
Personligen tycker jag Metro stör om det överhuvudtaget existerar, det vill säga jag vill ha bort all tilltsymmelse av Metro, inklusive möjligheten att nå dit av misstag. På nya har jag bara kört rak installation av classic shell och då har operativsystemet stört mig rätt bra. Jag är så kär i datorn i övrigt att det varit okej.

 

Sen är det egentligen massa andra grejer som även andra "moderna" OS lider av. Typ att default alltid är att lägga saker i förvalda mappar (nu börjas det till och med defaulta cloud-lösningar - avgå alla).

 

Jag tycker att ett rimligt operativsystem borde ha en enkel klickbox vid första installation. "Jag är ett litet barn och/eller förstår ingenting". Om man klickar på den boxen så kan installationen bete sig som den gör idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... knappen ska nog snarare heta: Jag vill köra mitt egna race, bara jag ska använda och hitta på datorn, jag kommer själv vara min egen administratör.

 

Tror du ska tänka en stund på hur många windowsanvändare som är singelkillar i dataåldern kontra hur många som fungerar som familjedatorer eller datorer på företag. De flesta har nämligen tillräckligt svårt att hitta funktioner mm på sina datorer idag, det ska nog inte bli krångligare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja... knappen ska nog snarare heta: Jag vill köra mitt egna race, bara jag ska använda och hitta på datorn, jag kommer själv vara min egen administratör.

 

Tror du ska tänka en stund på hur många windowsanvändare som är singelkillar i dataåldern kontra hur många som fungerar som familjedatorer eller datorer på företag. De flesta har nämligen tillräckligt svårt att hitta funktioner mm på sina datorer idag, det ska nog inte bli krångligare.

Jag håller såklart med och överdriver, men vi har ändå en hel generation som föddes på tok "för sent" och ändå lärde sig använda startmenyn liksom. Det är något väldigt Appligt och fel med att sitta som utvecklare och prognostisera exakt hur användaren kommer använda sin dator. Och Microsoft är uppenbart ännu sämre på att göra den styrningen vettig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är med dig, men tänk på hur svår den ekvationen är att lösa.

 

OS:et ska vara anpassningsbart nog att funka både för Agda 75 som precis lärt sig vad "Internet" är och Pelle 22 som programmerat sen han var 12. Det ska sen också vara tillräckligt låst så att inte datoransvariga på diverse företag runtom i världen får ett helvete när de ska fixa någons arbetsdator för att den gjort en massa personliga inställningar. Se framför dig ett företag på landsbygden som har 15 anställda och en dataansvarig som typ läst datakunskap A på Gymnasiet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snabbreviews nya restauranger i Göteboorg.

 

Mexikanska Monarkin, nytt hipsterställe. Deras fish-tacos är de bästa jag ätit utanför USA, biff-tacon sådär, service sådär. Men trevliga fishtacos som sagt.

 

Happy M Kitchen - för hälsometvetna. Rätt spinkig mat och dyra priser, men okej mat trots spinkigheten. Fick känslan att folk går dit för att de vill äta nyttigt, men sedan när de väl är där äter de inte nyttigt ändå. Rätt överprisat.

 

---

 

Imponerande sågning av vår osynliga praoelev till gymnasieminister:

http://www.uvell.se/2015/04/18/minister-p%C3%A5-prao-26540989

 

---

 

Is anyone planning to cheat on your final exam using your Apple Watch?

Imo borde vi iaf testa att tillåta eleverna att "fuska". Ge dem varsin iPad med wolfram alpha så får de öva på att ställa upp problem. Kanske inte alltid, men för många prov iaf. Öva på huvudräkning och memorera formler kan man ha i en separat kurs. Se hur produktiva dessa eleverna blir jämfört med kontrollgruppen. Att anta att vår nuvarande fragile-lösning är nGTO är naivt.

 

---

 

Boktips:

Work Rules

Handlar om arbetskulturen på google och däromkring. Väldigt inspirerande och har många tydliga fina budskap. Rätt tankeväckande, Larry Page och Sergey Brin är båda rätt starka contrarians:

4352214379_bc17258e37_m.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imo borde vi iaf testa att tillåta eleverna att "fuska". Ge dem varsin iPad med wolfram alpha så får de öva på att ställa upp problem. Kanske inte alltid, men för många prov iaf. Öva på huvudräkning och memorera formler kan man ha i en separat kurs. Se hur produktiva dessa eleverna blir jämfört med kontrollgruppen. Att anta att vår nuvarande fragile-lösning är nGTO är naivt.

 

Helt enig! problemet med detta är att endast 5% av studenterna skulle fixa en sådan tenta där det inte funkar att råplugga tentor och nöta in autopilotsvar på givna frågor. I en sådan tenta måste man ju använda fantasi, kreativitet och smarthet, faktorer som inte premieras i dagens system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en sådan tenta måste man ju använda fantasi, kreativitet och smarthet, faktorer som inte premieras i dagens system.
När det gäller teknik måste du framförallt förstå ämnet, snarare än att vara smart och kreativ. Att ha fantasi kan ge något enstaka poäng extra, men saknas ämnesförståelsen handlar det om att få 1-2 poäng istället för 0 av 20. Vilket är typ samma situation man skulle hamna vid ute i verkligheten.

 

Det som händer när man får ha all litteratur samt redskap med sig på tentan är att de som har dålig ämneskunskap har mindre möjligheter att hävda sig eftersom inga problem kommer att vara triviala, och tekniska problem är inte av den natur att någon med 150 i IQ plötsligt optimerar saker från ryggmärgen.

 

Vilket såklart är helt riktigt. Självklart kan kreativitet och fantasi vara nycklar för att lyckas i livet, men det är ju inte det som examineras där utan förmågan att lösa tekniska problem.

 

Imo borde vi iaf testa att tillåta eleverna att "fuska". Ge dem varsin iPad med wolfram alpha så får de öva på att ställa upp problem. Kanske inte alltid, men för många prov iaf. Öva på huvudräkning och memorera formler kan man ha i en separat kurs. Se hur produktiva dessa eleverna blir jämfört med kontrollgruppen. Att anta att vår nuvarande fragile-lösning är nGTO är naivt.

Vet inte hur ni haft det på Chalmers, men på LiTH är det rätt standard att ha dator till teknik på avancerad nivå. Sure, gick en avancerad kurs i signalteori där det var manuellt petande, men den var trots avancerad nivå ändå "basic" - en allmän och obligatorisk introduktion i signalteori.

 

Så fort det har handlat om modellering eller digitala tillämpningar är matlab eller modelica eller liknande igång på tentan. Som exempel hade digital processing alltid ett specifikt moment av AR-modellering; att hitta rimlig ordning utifrån ett givet set. Detta är ju jättesvårt om man känner till Ident från andra kurser. :roll: Några klick så har du inte bara den rimliga ordningen utan även presenterat stats.

 

På en uppgift på tentan där man skulle bygga ett wienerfilter hade examinatorn med flit gjort att spektraluppdelning blev totalt hopplös om den gjordes för hand, och istället hintat med några funktioner i matlab (ej i kursplanen i övrigt) och skrivit typ motsvarande "ge fan i manuellt petande".

 

Sure, håller med i att folk inte ska behöva "memorera formler", men det är ju ändå inget man gör på högskolan utan beror på att högstadiet och gymnasiet har objektivt felaktiga upplägg (det verkar som att de som bestämmer studieplanerna helt enkelt inte förstår matematik utan tror att memorera formler är en del av det - kan ha något att göra med att lärare tyvärr blivit något man blir i brist på andra möjligheter).

 

Handlar om arbetskulturen på google och däromkring
Sen är ju frågan hur lyckliga folk är på Google. Ser lyxigt ut från utsidan, men från second-hand-insidan (d.v.s. de fåtal jag känner) låter det ärligt talat inte lika trevligt. Vilket även rimmar med de åsikter jag läser på nätet.

 

EDIT: Inte menat som något mot presentationen; jag håller ju obv. med i metoden eftersom jag själv är exempelvis mer eller mindre obegränsat transparent trots att det inte är standard. Är mer inne på att det kanske inte riktigt är så enkelt att få folk att trivas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur ni haft det på Chalmers, men på LiTH är det rätt standard att ha dator till teknik på avancerad nivå. Sure, gick en avancerad kurs i signalteori där det var manuellt petande, men den var trots avancerad nivå ändå "basic" - en allmän och obligatorisk introduktion i signalteori.

 

Har inte jätteproblem med hur det lärs ut på Chalmers. Syftar mer på åldrarna 1-18 där det anses "fusk" att använda relevanta hjälpmedel som alla använder på riktiga arbetsplatser.

 

Ska man räkna ut arean på en kvadrat kan man skriva i http://octave-online.net/

b=9

h=4.5

a=b*h

 

Jag personligen tror att sådana hjälpmedel skulle hjälpa med förståelsen och framförallt lära barn att de faktiskt kan lösa problem vilket kan hjälpa dem att undvika vissa fällor med motivation.

 

Känns så extremt fragile att börja kräva att barn ska ta av sig sina klockor etc.

 

Sen är ju frågan hur lyckliga folk är på Google. Ser lyxigt ut från utsidan, men från second-hand-insidan (d.v.s. de fåtal jag känner) låter det ärligt talat inte lika trevligt. Vilket även rimmar med de åsikter jag läser på nätet.

 

Boken handlar om att lyxen som alla pratar om bara är en enabling factor, inte det som byggt upp grunden. I själva verket är det stora de gör framförallt att de anställda ska se sig själva som founders och att behandla människor som att de är goda. "If you believe people are good you should be unafraid to share information with them". Typexempel är att om någon klagar på någon annan för chefen så brukar chefen inkludera den utpekade i konversationen :shock:

 

---

 

Flashbackare gör modell över alla opinionsundersökningar och valresultat:

Här är resultatet för SD:

SkwV5h9l.png

Metodik etc: https://www.flashback.org/find_posts_by_user.php?userid=1002161

 

---

 

Score40 / 100 Points ( 40% )Correct Answers4 QuestionsIncorrect Answers6 QuestionsRequired Passing Grade80 %Time taken2 mins 51 secs

Your Result

Fail

:(

 

Vad får ni:

https://www.proprofs.com/quiz-school/story.php?title=liberland-quiz-advanced-level-check-how-libertarian-are-you

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick 3 "rätt" gjorde mitt bästa med att svara på det sättet som var förväntat av en "vanlig" ekonom. Är säker jag skulle kunna nå hela vägen upp till 50% (kan inga namn) om jag försökte svara på det sättet som efterfrågades. Notera att jag är medveten att det bara finns rätta svar på de här frågorna tex på inflations definitionen... men roligare att svara som jag gjorde =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stötte just på en motion från 2008 där tre moderater försökte lagstifta bort Jantelagen:

 

Utdrag:

 

 

:lol:

 

De försökte inte lagstifta bort jantelagen. De försökte ändra i diskrimineringslagen, och pratade om jantelagen för att mycket i diskrimineringslagen resoneras utifrån ett jantetänk, och att det tänket var diskriminerande i sig.

 

 

Du skall inte tro att du är något.

Du skall inte tro att du är lika god som vi.

Du skall inte tro att du är klokare än vi.

Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.

Du skall inte tro att du vet mer än vi.

Du skall inte tro att du är förmer än vi.

Du skall inte tro att du duger till något.

Du skall inte skratta åt oss.

Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.

Du skall inte tro att du kan lära oss något.

(Senare kommer i boken tillägget: Tror du inte att jag vet något om dig?)

 

Man förstår. De har alltså en poäng, medan du inte har det. Fast räknar man med att folk inte läser (förståeligt) så kan man förstås ljuga på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...