Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Utveckla gärna: Jag har jobbat som båda två, just nu är jag projektledare och skulle inte vilja byta.

 

Har kanske att göra med vilken bransch man är i. Jag har inte arbetat med något av dem. Men jag arbetar nära med bådadera. Det rövslickandet som en PL ofta behöver hålla på med är inte min stil. Är förmodligen annorlunda om du är in house och inte konsult.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Återigen tips om hur man gör succé som barnvakt, denna gång med ferromagnetiska nanopartiklar. Egentligen superparamagnetiskta. Går tydligen att köpa som kolloidal vätska, om man nu inte har ett vänligt inställt universitetslabb i närheten.

 

 

Glass med grädde, sylt och flytande kväve är fortfarande trumfkortet. Gärna efter en dramatiskt krossad ros (eller växt med med tunn struktur) och Meissnereffekt (supraledare och magnet). Fast lite deprimerande att ungarna ofta är mer fascinerade av den tunga kalla röken och vad som händer när vi häller ut överblivet kväve.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså LOL WTF!

 

Mark Karpales drev Silkroad? :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:

 

http://www.dailydot.com/crime/ross-ulbricht-silk-road-mark-karpales-fbi/

 

 

Ulbricht’s lead attorney, Joshua Dratel, said that Karpeles was the man pulling the strings behind Silk Road from 2011 until 2013, and that his associate Ashley Barr, a Canadian computer scientist, became the famously libertarian voice of Dread Pirate Roberts.

“Lots of little things added up to [Karpeles],” Der-Yeghiayan testified.

In a meeting with other Homeland Security agents, Der-Yeghiayan recalled saying that “we have built up quite a large amount of information that leads to this.”

Der-Yeghiayan, however, was convinced that the investigation still had further to go before making an arrest and taking Karpeles to court. He advised other law enforcement agents against speaking to Karpeles about Silk Road, so as to not tip him off.

At the time, there were investigations into several potential crimes that Karpeles had committed.

Instead, other Homeland Security investigations into Karpeles, for separate and related crimes, led investigators to seize $2 million from Karpeles in May 2013, thus tipping Karpeles off that he was on the radar of the United States government.

Although he was “upset” about the premature law enforcement contact, Der-Yeghiayan said he continued his investigation into Karpeles.

“You believed him to be the mastermind behind Silk Road, keeping it secure and operating?” Ulbricht defense attorney Dratel asked Der-Yeghiayan.

“I did,” Der-Yeghiayan testified.

As the argument was unveiled, Ulbricht let out a rare beaming smile and turned to his parents. They nodded at one another, marking the most electric moment in the trial so far.

Der-Yeghiayan testified that his own investigation had found that Mutum Sigilum, a Karpeles holding company, had registered silkroadmarket.org as a means to publicize the site further.

The Homeland Security agent’s theory was that Karpeles, as owner of Mt. Gox, held an enormous amount of Bitcoin. He used Silk Road to leverage that price and raise it, which it did by several hundred times over during the course of Silk Road’s lifespan. Bitcoin was worth around $2 at Silk Road's launch and hit as high as $290 by 2013.

In the summer of 2013, a separate Baltimore-based Homeland Security investigation into Karpeles went to meet with the Karpeles's lawyers, explicitly against Der-Yeghiayan’s wishes. At this meeting, Karpeles’s lawyers brought up Silk Road and said that Karpeles was willing to give up the person he thought to be running Silk Road in order to gain immunity from other charges pending against him.

Der-Yeghiayan said he was “upset” about the contact and says he wrote a lengthy memo about the problems in the investigation.

Dratel says that it was only after this happened that Ulbricht was lured back into Silk Road, an entity he allegedly left behind two years prior, in order to be the “fall guy” who would ultimately take the charges that could leave him in prison for life.

 

B5ar2uyCIAEWOQR.jpg

 

Kanske borde investera i någon popcorntillverkare :shock:

 

 

Lite random saker nätet har hittat redan:

Did you ever look into xta.net? A quick lookup show's it's start of authority record to be this:

The SOA record is: Primary nameserver: ns1.xta.net Hostmaster E-mail address: domains.tibanne.com Serial #: 2010070400 Refresh: 10800 Retry: 3600 Expire: 604800 1 weeks Default TTL: 3600

How is Ross even in court? XTA.net owned by Karpeles, Silkroad ran through his nameservers...That agent has an awfully compelling story.

yeah that's easy - https://who.is/domain-history/silkroadmarket.org[1]

 

Cool... so according to wikipedia SR launched in February 2011 the same month as Karpeles (or his associate) registered this domain.

 

The prosecution went apeshit when Dratel brought this up. They tried to prevent their own witness from testifying about it on the grounds that it is "hearsay". DerYaghiayan had written an email where he laid out the case for it being Karpeles, and was trying to prevent Baltimore from fucking up the investigation by interviewing Karpeles and tipping him off to a possible investigation of his activity with Silk Road.

Baltimore didn't listen, and did the meeting with Karpeles anyway. Apparently DerYaghiayan got word that Karpeles might be willing to offer the name of DPR in return for no further charges against him.

However, before DerYaghiayan could continue, the prosecution threw a fit and the judge got both sides to agree to table further discussion of the Baltimore info until she can get written briefs on the issue from both sides.

 

http://arstechnica.com/tech-policy/2015/01/defense-bombshell-in-silk-road-trial-mt-gox-founder-set-up-ulbricht/

 

Tips: Investera i Bitcoin. Om det ens ligger en gnutta sanning bakom advokatens påståenden lär det bli riktigt mycket uppmärksamhet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Levande legend. Vilket sjukt ärkemongo det där är alltså.

 

Men ja, om vi räknar med att bitcoin fortfarande är som bitcoin alltid varit så är det ju ett bra läge för investering. Det är ju liksom 2011 all over again fast med lite stretigare bulls och saftigare marknad. Givet den premissen är det ju likt förbaskat svårt att pricka botten (tror inte vi fallit lika hårt som 2011 ännu tex, då måste vi nog halvera en gång till), men accepterar man att bitcoin naturligt växer i bubblor är det ju fint läge på ett par års sikt.

 

Sen kan man kanske ifrågasätta rimligheten i att fortsätta se det som en "volatil investering som växer i bubblor" snarare än ett betalningsmedel. Då kan man börja ifrågasätta vart konceptet konvergerar, eller kanske framförallt när. Handlar det om 20 år till?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

---

 

Serietips:

 

12 Monkeys

 

Scifi-tidsresor som iaf börjar okej :)

 

 

---

 

http://www.stockholmdirekt.se/nyheter/agg-agg-agg-stans-nya-snabbmatsrestaurang-fokuserar-pa-en-enda-sak/aRKoap!zUa2R6O@@q87zowL2kzoJQ/

http://www.eggsinc.se/

Gatumatsrevolutionen fortsätter. Inom två veckor får Stockholms sin första snabbmatsrestaurang där allt handlar om ägg.

 

Publicerad 17:35, 16 jan 2015

Det är reklamaren Dan Lorentzon och Anders Hedlund, gastronomiskt ansvarig på Stadshuskällaren och Årets kock 2002, som slagit sina påsar ihop för att starta en snabbmatsrestaurang med fokus på de värpta godsakerna.

 

Stället öppnar inom två veckor på Regeringsgatan och går under namnet Eggsinc.

 

Varför ägg?

 

– Det går inte att få tag i snabbmat med ägg i Stockholm. Våra konkurrenter sysslar med mackor och pastarätter och äter du det får du i dig massor av halvkasst vitt mjöl. Ägg är gott, det är en fenomenal energikälla och det innehåller många viktiga näringsämnen, säger Andreas Hedlund.

Mer om äggnästet

Eggsinc öppnar på Regeringsgatan 26 inom två veckor.

 

Restaurangen är delvis finansierad med hjälp av crowd funding och har cirka 60 delägare.

 

---

 

Via positiva:

http://www.newscientist.com/article/dn26797-poisoning-tibets-rabbit-relatives-may-be-a-bad-move.html#.VLpANIrF-5J

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klickade hem Nutritional grail o fick den häromdan. Kan slänga in en rätt stark läs-rekommendation

 

Vh

 

Kul du gillade den. Välkommen till livet som ortorektiker :)

 

Hur blir man vig egentligen? Mycket tid avslappnad i ändlägen?

 

---

 

Någon mer som tycker att senaste säsongen av Banshee håller väldigt hög klass?

 

---

 

Någon mer som noterat att massa män börjat vårda sitt utseende rejält på sistone? Har börjat klippa mig på Sharper Barber och det är helt fullt med män som gäller lägger flera hundra på att få skägget oljat. På krogen ser man massa biffar med skepparkrans och rakat huvud alternativt rakade sidor och långt hår där uppe. Och massa tofsar... Är det en ny mellanklass som växer fram med killar som börjar lägga tid på att äta rätt, träna rätt, shoppa rätt och stylea sig rätt? Är det instagram som gjort att skägg helt plötsligt blivit inne? Kommer vi i framtiden titta tillbaka på 2010talet och våra galna skägg? Diskutera metrosexualitet 2015

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok observation Heltok.

Äta sunt, vara fit, bära skägg och totte (tofs/hårknut norr om skåne) verkar trenda på 2010-talet.

En "unik" niche per person som t.ex. väldigt avlånga skor i skinn eller nån speciell yogaform.

Instagramkonto med träning och mat.

Känns som man "kommer undan" som stilig/välvårdad med håret uppsatt numera, i faderns som pöbelns ögon. (Min far undantaget som tycker "det är fult Viktor").

Dyker upp mer och mer hipsterklipperior. I Helsingborg kan du dricka whisky medan du friseras.

 

 

 

Tror det är mellanklass och uppåt. Hela hipstergrejen gör ju att så många människor som inte var coola förr nu enkelt kan vara det. Bara följ receptet ovan.

 

i "vad blir det till mat"-grupper postas ibland pizzor och McDonald's fortfarande, men till skillnad från tidigare finns grupperna och intresset att laga mat och låta sig inspireras av andra.

 

 

Varför det blivit såhär har jag ingen aning om. Någon får gärna försöka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror vi får sätta en väldigt bred medelklass om vi ska få in det som medelklass. Bättre sammanfattning vore nog "inte överklassen".

 

Det har ett tag varit inne i Stockholms klassiska "sticka ut genom att se likadan ut som alla andra". Några år har skägg, fast egentligen hela skogshugarkulturen, varit inne. Kan eventuellt ha något att göra med att söder i större grad än förut styr trenderna. Mer än så orkar jag inte själv spekulera i då jag rent av skäms av den alltid återkommande småstadsmentaliteten i vår huvudstad.

 

Vad gäller skägg i sig ser jag dock inte fel i det. Men vi kommer väl säkert skratta åt det som allt annat. Har extremt länge varit inne med att killar ska vara pinnsmala - typ sakna ben - om det är på väg ut är det nog något vi kommer skratta åt snart.

 

Varför det blivit såhär har jag ingen aning om. Någon får gärna försöka.
Enligt alla undersökningar jag sett i ämnet äter vi fortfarande sämre och sämre och rör oss mindre. Finns till och ned korrelation gällande att vi blir mindre hälsosanma i takt med att vi lagar mer mat. Det vill säga det är ju faktiskt ingen hälsovåg det rör sig om.

 

Mina punkter:

- Internet är selektivt på så vis att folk väljer vad de visar

- Internet är selektivt på så vis att bara några få syns

- Likt resten av västvärlden (se USA) är de hälsosamma idag extremt hälsosamma, medan alla andra blir sämre och sämre. Vi som tränar kommer antagligen göra det när vi är 70 också, vilket är en ganska stor skillnad i mentalitet. Samtidigt som genomsnittet bara blir mer och mer bedrövligt ur hälsoaspekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det inte WT att vara extremt vältränad samt se ut som om att man lägger ner hela sin livsenergi på sitt utseende? Utstrålar inte det lite: "Jag har ingen karriär, ingen utbildning och jag jobbar i bästa fall som kassör på ICA"?

 

Det vill säga, Jens Lapidus > Jonas Colting.

 

Precis, colting har inte än hakat på det senaste modet. Lapidus däremot är ju ett exemplar på hur det är inne att se ut:

lapidus_portr%C3%A4tt.jpg

Vårdat skägg, vaxat hår med längd på toppen och snaggade sidor, ansiktskräm, concealer för påsarna, eyeliner, nopprade ögonbryn och kläder från småbutiker.

 

Man fixar ju inte det där skägget själv utan experthjälp...

 

Vad gäller skägg i sig ser jag dock inte fel i det.

Inte jag heller, tycker det är bra att de bryr sig om sin hälsa och kul att folk bryr sig så mycket om hur de ser ut. Mest förvånad över hur fenomen plötsligt kom för några år sedan och nu blivit så mainstream.

 

Hipster innan var ju att ha på sig halsduk inomhus, nu har det blivit en mycket större livsstil.

 

Men vi kommer väl säkert skratta åt det som allt annat. Har extremt länge varit inne med att killar ska vara pinnsmala - typ sakna ben - om det är på väg ut är det nog något vi kommer skratta åt snart.

Mm, det är frågan. Om man skaffar skägg och PT, hur stor är risken att man kommer se tillbaka på tiden nu som vi ser tillbaka på sånt här:

 

:lol:

 

---

 

Fin bitcoingraf som visar att 2014 inte var så illa trots allt. Genomsnittspris per år:

ve7u0FH.png

 

BTC price information:

Year End of year Avg for year Increase

2010 0.29 0.17 x2.2

2011 5.2 6.0 x35.7

2012 13.5 8.4 x1.4

2013 746.9 191.5 x22.5

2014 315.7 524.8 x2.74

Info Value

Total days: 1616

Average: 167.8

First day: 17/08/2010 18:15:05

Last day: 18/01/2015 12:14:15

 

---

 

Changetip funkar på facebook nu. Inte jätteroligt, man måste skriva på folks wall för att skicka till dem. På sikt ska man nog kunna tippa i kommentarer. Blir antagligen rätt smidigt sätt att ge pengar till polarna eller betala för saker. Inga avgifter för att skicka fram och tillbaka heller, dvs skicka godtyckligt belopp obegränsat med gånger helt gratis till vem som helst.

 

 

----

 

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/sahlin-stodjer-forslag-om-hjalp-till-is-krigare_4261683.svd

Förslaget från Örebros kommunalråd Rasmus Persson © om att hjälpa återvändande jihadister med jobb och psykologhjälp får stöd av Mona Sahlin, nationell samordnare mot våldsbejakande extremism. Sahlin vill att fler kommuner ska ”vakna” och skaffa strategier för att hantera krigsåtervändare.

Om en svensk "vit, medelålders man" åker till Thailand och umgås med småtjejer så är det brottsligt och skall dras inför tinget i Sverige.

Om en svensk icke "vit, medelålders man" åker till Syrien och halshugger folk och våldtar småtjejer så blir det alltså icke en fråga för tingsrätten utan för arbetsförmedlingen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enligt det äldre släktet kommer du ändå alltid undan med att "äh, jag är ändå så mycket fulare idag". :shock:

 

Vi lär raisa rätt bra med tekniken om vår generation ska undvika samma undanflykt när vi fyllt 60-70.

 

Hipster innan var ju att ha på sig halsduk inomhus, nu har det blivit en mycket större livsstil.
Vi lever i ett land med mindervärdeskomplex gentemot en huvudstad med mindervärderskomplex. Fort går det. :D

 

Med tanke på den allt diffusare skillnaden på scarf och halsduk är det nog standard att ha halsduk inomhus idag. Förutom överklassen då. Undrar vad överklassen gör egentligen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testade att skicka lite bitcoins random på facebook. Var rätt smidigt trots allt ungefär såhär funkar det:

 

1. få bitcoin på changetip av någon eller deposita där själv

2. skapa en one-time länk, skicka den till den du vill ska få bitcoin

3. mottagaren trycker på connect with social account, väljer facebook

 

Done, mottagaren äger nu dina bitcoins.

 

För att visa hur smidigt det är, 1kr till den som är snabbast:

http://tip.me/once/h9zB-yzpRdS3B

 

oo35Z.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ju smidigt att registrera sig, men först var man kanske inte? Intressant site!

 

Jag kan se vem som tog emot min tip. Kan hinta att det var en norrlänning, någon som känner sig skyldig? 8-)

 

Sjukt smidigt. Hur kan detta inte hitta användingsområden? Skicka pengar till flickvännen i Thailand? Få en gris av polaren i farmville? Spela lite poker mot farsan? Lösa utgifterna efter svensexan? Inte vet jag hur det kommer användas med det är iaf väldigt smidigt.

 

Så slipper folk se bitcoin som något avancerat electrum, långa adresser, pass till bank i slovenien och bara en vanlig "godkänn facebook"-popup så vips har de magiska internetpengar de kan skicka till vemsomhelst. Och när de väl vant sig vid att kunna skicka till vemsomhelst, närsomhelst, gratis, direkt lär vanliga banksystemet verka väldigt omodernt och omständigt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å ena sidan kör folk swish nu, å andra sidan har just swish också visat mainstream-behovet.

 

På konsumentsidan tror jag bitcoins mest uppenbara fördel som finns redan idag är just en valuta utan nationella barriärer. På företagens sida är ju fördelarna mer uppenbara, men om de inte får ge konsumenter rabatter (Visa/Mastercard oligolopol, antagligen olagligt men ingen bryr sig) blir det svårt att sälja in det värdet hos konsumenten på kort sikt.

 

Vi tar de mest lugnt och hatar fattiga människor samt såssar.
Nu har ju iof överklass i praktiken inte så mycket med pengar/fattigdom att göra. Eller ja, du får väl acceptera svettiga SF-förmågor dit om du vill, men då blir det svårt att generalisera er lilla grupp.

 

----------------

 

Årets julklapp* lämnar en enkel köttätare som mig med en del frågor. Det som stör mig mest just nu: vart köper jag en bunt vettiga soltorkade tomater? Detta är något jag aldrig har köpt på egen hand förut. Gick till den lokala ica-handlaren och hittar bara burkar. Små sådana, typ 200g och skulle ju hellre ha något mer cleant dessutom. Missar jag något eller måste man till någon annan affär?

 

*

 

Nutritional Grail för er som inte hänger med, gå och lägg er, game over :roll:

 

 

--------------------

 

Apropå tidigare diskusssion kom jag på att nörd var extremt mode för ett antal år sedan. Är det borta nu? Ett tag var det ju verkligen meningen att man skulle vara objektivt ful. Och extremt klen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon mer som noterat att massa män börjat vårda sitt utseende rejält på sistone? Har börjat klippa mig på Sharper Barber och det är helt fullt med män som gäller lägger flera hundra på att få skägget oljat. På krogen ser man massa biffar med skepparkrans och rakat huvud alternativt rakade sidor och långt hår där uppe. Och massa tofsar... Är det en ny mellanklass som växer fram med killar som börjar lägga tid på att äta rätt, träna rätt, shoppa rätt och stylea sig rätt? Är det instagram som gjort att skägg helt plötsligt blivit inne? Kommer vi i framtiden titta tillbaka på 2010talet och våra galna skägg? Diskutera metrosexualitet 2015

 

Skägg har ju blivit sjukt inne! Har väl varit så i ett par år nu på Söder iofs men nu börjar det bli riktigt mainstream. Tom så att jag funderar på det. ;-)

 

Tycker mig också kunna se ett samband med tv-serien Vikings där det ju förekommer en hel del mustiga blodbestänkta skägg. Flera som angett den som inspiration iaf. Det verkar också som att kvinnor tycker det är manligt med skägg vilket nog inte ska underskattas som drivkraft.

 

Såg också en rolig bild förut:

 

Why lift weights?When beards lift skirts!

 

Någon kunnig får gärna lägga upp bilden här. :)

 

 

 

Dags att döpa om Wellboken till Skäggboken snart kanske... ;-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...