Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

 

Mm, hörde den diskuteras i exjobbsrummet. Lite lol.

 

För oss är det nödvändigt att hon får i sig fluor, säger hon.

Man ska inte få i sig fluor, man ska möjligtvis applicera det lokalt.

 

Freja har en förkylningsastma och behöver ibland inhalera kortison

Läs "äter SLV-kost". Bilden av mamman bekräftar att hon äter SLV-kost.

http://i.imgur.com/fVzKJ8Z.png

Samt hennes blog sammanfattas:

http://nouw.com/theresochfreja/page/1

Spoiler!
Från hennes gamla blogg Hennes blogg var intressant.... Detta kom jag fram till när jag gick igenom den: Att ge sitt barn, oboy, nestles fruktsmoothie, tunnbröd, burkbarnmat, hon blonderar håret, opererat sig, käkat värktaletter under amningen, bara smörgås och lasagne, tydligen är Freja sjuk ofta och det ges alvedon till Freja orkar mer hon skriver i sin blogg så det visslar om det.. Mycket socker och kemikalier i alla fall. Men hon skriver inget om att hon valt fluorfritt, inte heller framgår det vilken sort(innehåll) Väldigt mycket mys med belöning om att äta något gott(socker) Dom är ju sjuka hela tiden, än det ena och det andra... och det är inget litet lass med socker på henes 2 års dag bakas kokosbollar dricks coca cola av modern ifs vad som framgår... och de åker på magsjuka titt som tätt, Fredagsmys och stora lass med socker hos kompisar, fint gojsig skit på utflykter, glas på Ikea och ännu mer tårtkalas, och mer bilder på bullar i tid och otid, ännu mer baguetter och glass, massa mellanmål med ifs ekologiska men dock sockriga kakor, kripsiga tjosan, efterätter, ännu mer sjukdom som svinkoppor, aggresiv höstblåsor, Nattskräck på Freja, mer läkemedel, Så mycket sjukdomar som Theres Haning skriver är ju inte klokt, 18 månaderskontrollen var utmärkt!?!?! mycket sjukdomar som Freja har matvägrat, Fast annars väldigt medveten på EKO, har astma, infektioner , läkarebesök efter läkarebesök åkte in med ambulans, glass igen, en hel semla, Theres Haning åker på varenda influensa som går!!!,

 

 

Får läkemedel som har biverkningar:

Vanliga: Darrningar. Ökad hjärtfrekvens. Huvudvärk. Muskelkramp.

Mindre vanliga: Hjärtklappning. Irritation i munhåla och svalg.

Sällsynta: Minskad kaliumhalt i blodet. Utvidgning av ytliga blodkärl som kan gerodnad och värmekänsla i huden.

Mycket sällsynta: Överkänslighetsreaktioner, t.ex. klåda och hudutslag (nässelfeber), svullnad i ansikte, tunga och/eller svalg (s.k. angioödem), kramp i luftrören, blodtrycksfall. Överaktivitet och sömnstörningar. Oregelbunden hjärtrytm. Laktacidos (ett tillstånd med ökad mjölksyraproduktion i kroppen). Bröstsmärta (tecken på kärlkramp).*

 

 

ännu mer sjukhus och ännu mer glass..... Tycker verkligen synd om Freja! allergichocker...Theres halsfluss, Baka sockerfria muffins till Freja, De är trötta på sjukhus, undersökningar, operationer och medicineringar till Theres, opererat cystor, dock ammar hon på sina värktabletter m.m Suga på lite Piggelin för att hon har fått 2 tänder samtidigt(de första) Inget om att hon valt tandkräm utan fluor i hela hennes blogg satm inget heller innan artikeln kom ut...... Konstigt...tanke på allt annat hon skriver om sjukdomar hit och dit.

 

– Hon är väldigt liten i maten, jag är glad om hon bara äter lite pasta om dagen.

Kanske för barnet korrekt reagerar mot att mamman försöker ge henne SLV-kost. Människobarn ska inte äta pasta...

 

– Ja, det skedde ju innan vi införde fluor. Då var det ett kariesträsk i Sverige.

Märkligt att alla andra djur och människor i det fria klarar sig utan fluortandkräm. Skulle ju kunna vara något vi gör fel.

 

kul att ni svarar. tänkte göra ett försök att ändra på ena siffran.

 

när det gäller barns tandhälsa(och även skallstruktur) rekommenderar jag att ni scrollar igenom:

http://gutenberg.net.au/ebooks02/0200251h.html#ch4

räcker ni ser bilderna och läser bildtexterna (tryck på space tills ni ser bilder på tänder)

Fig.36.jpg

FIG. 36. Note the marked difference in facial and dental arch form of the two Samoan primitives above and the two modernized below. The face bones are underdeveloped below causing a marked constriction of the arches with crowding of the teeth. This is a typical expression of inadequate nutrition of the parents.

 

Fig.54.jpg

FIG. 54. Wherever the primitive Aborigines have been placed in reservations and fed on the white man's foods of commerce dental caries has become rampant. This destroys their beauty, prevents mastication, and provides infection for seriously injuring their bodies. Note the contrast between the primitive woman in the upper right and the three modernized women.

 

 

etc etc

 

när det gäller närsynthet rekommenderar jag:

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1034/j.1600-0420.2002.800203.x/pdf

börja skumma sidan 130 Proposed model of juvenile-onset myopia

 

så hur ändrar dessa två länkarna er säkerhet på påståendena?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och för er missat, Taleb på Econtalk:

 

http://www.econtalk.org/archives/2015/01/post.html

 

Ohh tack :)

 

 

---

 

Btw, ni som beställer på Mtailor kan använda min kod:

yzjilzbj

 

Så får ni och jag rabatt. (jag använde ingen när jag betalade :( )

If your friends use yzjilzbj at checkout, they'll get $20 off their first order and you'll get $20 in account credit.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan utan större problem borsta tänderna helt utan tandkräm rent hälsomässigt - det gör däremot att du kanske inte når den där fräscha andedräkten samt går miste om eventuella blekningseffekter etc. Dvs tandkrämen är framförallt fåfänga.

 

Vad detta handlar om är att tandkräm kan vara bra och direkt dåligt för dina tänder beroende på innehåll (samt möjligen i viss mån din specifika biologiska uppsättning). Utvecklingen har gått via positiva som går åt helvete -> åtgärda med via positiva. Dvs tandkräm vs ingen tandkräm kan bli både en förbättring och en direkt försämring för tandhälsan.

 

Detta är ännu en sån där sak som jag vetat om sedan barnsben och inte begriper varför det debatteras. Precis som alla andra människor har jag ju lärt mig sakerna snarare än fötts med all kunskap så det är ju liksom inga "nya rön".

 

(Jag själv använder tandkräm främst av just "fåfängda" skäl snarare än hälsa)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack, men jag fattar fortfarande inte riktigt. Hur hjälper det att plånboken ligger i cold storage? Jag trodde att allt du behövde var rätt lösenord för att återskapa vilken plånbok som helst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, men jag fattar fortfarande inte riktigt. Hur hjälper det att plånboken ligger i cold storage? Jag trodde att allt du behövde var rätt lösenord för att återskapa vilken plånbok som helst?

 

Plånboken innehåller nycklar/lösenord. Med electrum är dina nycklar genererade deterministiskt så då räcker det att komma ihåg en fras. Men i teorin kan den frasen vara allt som används. Offline-storage innebär att frasen inte sparar på en dator som är online, utan på t ex ett USB-minne som inte är online. Detta ska förhoppningsvis minska exponering mot hackers, som när bitstamp blev hackade nyligen blev de av med ca 10% av sina Bitcoins, dvs de som var online, men de 90% som var i cold storage inte rördes.

 

Vad man kan göra för att höja säkerheten är att ha multisig, ge några ansvariga nycklar men ha nycklar inlåsta i olika försäkrade bankvalv. Så att bitcoinsen är säkra mot hackers och dödsfall med enbart svaghet mot inbrott i bankvalvet, men med backup om ena bankvalvet förstörs om någon är levande, men ändå skyddad mot inbrott i ena bankvalvet. Eller något annat liknande.

 

 

Du kan utan större problem borsta tänderna helt utan tandkräm rent hälsomässigt - det gör däremot att du kanske inte når den där fräscha andedräkten samt går miste om eventuella blekningseffekter etc.

 

Bleker fluor tänderna? Iaf, vill man ha vita tänder borde väl blekmedel+flourfri tandkräm > fluortandkräm?

 

När vi ändå är på ämnet? Hur får man bästa vita tänder? Bikarbonat? Bakpulver? Blekmedel på nätet? Laser hos tandläkare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

-> Dual bank sourcing - yay!

För en gångs skull springer säkerhetsutveckling snabbare än hackers.

 

--------

Köp billig skonsam blekning via privat tandläkare. Blir det för lite så kör igen. Låt bli kaffe (etc) och håll lite koll på vilka produkter du använder för dina tänder.

 

Det är ganska billigt och enkelt att få vita tänder idag. Så man kan nog fokusera en del på att inte råka göra saker som pajar tänder/tandkött i processen (viktigaste är väl att välja vettig klinik alternativt nörda in sig rejält på egen hand och vara taleb-försiktig).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Googlade lite samtidigt och hittade

 

Bitcoins are not stored in your wallet. Bitcoin transactions are stored in the globally distributed ledger called the blockchain (not to be confused with the website blockchain.info). When someone sends you bitcoins he signs off ownership of the coins to your address. That transaction is recorded in the blockchain. For you to be able to then spend those coins you need the private key behind your address and that is what is stored in your wallet. A wallet is basically a collection of private keys and a private key is basically a really, really large number.

 

Så nu fattar jag. :) Tack för förklaringarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bespara oss anekdoterna.

 

Fluor minskar bevisligen karies och att djur och människor _klarar_ sig utan fluor är ju knappast en anledning att inte använda det. Fördelarna med fluor hoppas jag inte behöver tas upp men länk finns iaf nedan.

 

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20091655

 

Nackdelar finns det.

 

http://jdr.sagepub.com/content/86/8/723.short

 

I kort verkar det som att så länge man inte äter tandkräm med hög halt av fluor (>1000ppm) så är risken låg för fluoros. Det fanns tecken på att fluor i dricksvattnet korrelerade med fluoros. Betänk också att detta gäller för barn. Med andra ord kan man nog lugnt borsta tänderna med fluortandkräm men avstå från att äta den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bespara oss anekdoterna.

 

Fluor minskar bevisligen karies och att djur och människor _klarar_ sig utan fluor är ju knappast en anledning att inte använda det.

 

Som alltid är frågan ofta mer komplex än vad studier kan visa. Studien visar att deltagarna i studien fick resultat. Men frågan kvarstår, åt de SLV-kost eller åt de artegen föda. Kan mycket väl vara så att

 

Fluor + SLVkost > SLVkost - Fluor

men

Fluor + artegen föda < artegen föda - Fluor

 

vilket studien antagligen inte tagit hänsyn till. Finns det goda skäl att tro att så är fallet? De flesta av problemen som fluor har uppsida för är ju kopplade till SLV-kost. Som Taleb säger, har vi inte hög uppsida är nästan alltid via negativa att föredra så tills jag får höra övertygande argument kör jag på det.

 

Alltså imo är frågan inte på långa vägar avgjorda när det gäller oss upplysta individer. För whitetrash verkar det dock mycket riktigt behövas råttgift för att bevara tandhälsan.

 

---

 

Emo-Elon:

:heart:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att hänga på flour-debatten...

 

Finns i princip inget som visar att tex flourskölj/munskölj har någon som helst verkan/effekt (för de som borstar tänderna dagligen) - så håller ni på med det kan ni lägga ner det och spara pengarna

 

Vill man läsa på så kan man tex läsa "Klinisk användning av flour - Evidens och konsekvens" - Svante Twetman - funkar som hyfsat bra/recent/kort sammanfattning av läget.

 

Also, Flour får inte tillsättas i dricksvatten i Sverige enligt Livsmedelsverket... (men det förekommer naturligt)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill ni ha fina tänder? skippa socker, läsk. Svårare än så är det inte. Socker är vi väl alla eniga om är djävulens påfund.

 

måste tyvärr härleda till personlig anekdot trots jakelamottas request

n=1 , samplesizeLOL osv

 

(min dotter 5 år hade inte en endaste mikroskopisk beläggning på sin 5årskontroll av något slag och perfekt tandkött. Hon åt sin första godis då hon var runt 3 år och äter max 10 godisar på any given lördag, påsarna blir alltid stående och "sparskåpet" är överfullt. hon vill inte ha mer vilket i sig är udda då jag är overkligt godistroll myself och min sambo likaså. Hon gillar inte heller läskeblask, kolsyran är ett big no-no så hon kör med vatten/mjölk då vi inte är några saftmänniskor.

 

Tandläkaren var döimpad fwiw och väldigt frågvis kring våra tandborstarmetoder och matvanor)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant reportage:

 

Något som sällan talas om här i Sverige. Tusentals dör, de som vill ha välfärdssamhälle har dem på sitt samvete, så det är lite obekvämt för dem som samtidigt vill se sig själva som goda. :evil:

 

 

---

 

linechart.png

"Gross margin for the quarter was 39.9 percent compared to 37.9 percent in the year-ago quarter"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Något som sällan talas om här i Sverige. Tusentals dör, de som vill ha välfärdssamhälle har dem på sitt samvete, så det är lite obekvämt för dem som samtidigt vill se sig själva som goda.

Det är det jag gnäller på apropå röd/gröna Södermalmstomtar som hävdar att människor ska ha det lika bra. Den väl dolda implikationen jag har svårt att koppla om de ens förstår själva är så länge de själva har det jävligt mycket bättre utan att göra minsta lilla skit för att förtjäna det.

 

Exempelvis rikedom via personliga arv är moraliskt/systemmässigt problematiskt, men det kan vi ha en annan diskussion om (då jag gissar att du inte instinktivt håller med). Men att (exempelvis) Sverige bygger en barriär kring omvärlden och ska leva gott på andras bekostnad är inte riktigt lika mycket diksussionmaterial.

 

En konsekvens av den röd/grön/rosa tomtens resonemang är att den röd/grön/rosa tomten redan vid sin unga ålder har förbrukat sin godtyckliga lyx. Resten av livet ska spenderas med att bo i ett tält, ge bort 98% av inkomsten och lägga hela sin energi på att någon annan får det bättre. Allt annat är ren lögn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...