Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Ja officella gränsvärden kan man såklart hitta utan problem. Men jag ska inte påstå att siffrorna säger mig någonting. Tänkte om ni kanske satt på några bra studier på några av ämnena i drickvattnets påverkan på människor över lång tid. Men jag antar att det är dåligt med det.

 

Läs boken, den har typ 50-100 källor per kapitel. Varför antar du att det är dåligt med studier om posten du citerar påstår det? Lite fult imo. Jag antar att det är si och så med viljan att ta till sig studier som påstår annat du tycker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Läs boken, den har typ 50-100 källor per kapitel. Varför antar du att det är dåligt med studier om posten du citerar påstår det? Lite fult imo. Jag antar att det är si och så med viljan att ta till sig studier som påstår annat du tycker.

 

Det är lite fult att fråga om ni som diskuterar det har studier på det att dela med er av? Hur tänkte du nu? :mrgreen: Du postade ju bara en länk till värdena för Göteborgs vatten. Jag antog vad jag antog just därför. Hade du haft någon bra undersökning på lager hade det varit rimligt att posta den imo.

 

Dessutom skrev jag självmant att siffrorna inte säger mig något. Hur skulle jag kunna ha en åsikt i frågan när jag redan sagt att jag inte har koll? Jag tycker det är intressant mtp hur mkt kranvatten man häller i sig själv. Man har hört/läst hela sitt liv om hur bra vatten vi har i Sverige.

 

Däremot kommer jag inte läsa boken nej, dina boktips kring kost kan jag absolut erkänna att jag inte är sugen på att kolla upp längre :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.clearlyofsweden.se/

 

har en hel del att välja på vad det gäller vattenrening. är själv en nöjd användare av deras enklaste krantoppsfilter sedan ca 3 år tillbaka (bytt patronen två gånger). blir såklart lite slöare tryck än vanligt kranvatten genom patronen, men inte så pass att man stör sig på att det går för sakta att fylla en kanna/flaska

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Däremot kommer jag inte läsa boken nej, dina boktips kring kost kan jag absolut erkänna att jag inte är sugen på att kolla upp längre :)

 

Ok.

 

Angående tonfisk/plastflaskor etc:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23424204

There was an increase in serum insulin and decrease in serum testosterone levels but fasting blood glucose level remained unaltered.

 

Angående fluor:

Spoiler!

ACi3URM.jpg

hX3TkbO.jpg

 

exmpel på källor om du vill gräva djupare i ämnet:

Spoiler!

5DvXx1a.jpg

Q6xLtIf.jpg

mCZNXSo.jpg

 

Imo läs boken, det är inte en typisk paleobok, det är mer en veganjournalist som försöker ta reda på varför han blir sjuk.

 

EDIT: slaskade en KOR NAVA, hittade en för 20pund inkl frakt så slog till innan de tog slut.

 

http://www.clearlyofsweden.se/

 

har en hel del att välja på vad det gäller vattenrening. är själv en nöjd användare av deras enklaste krantoppsfilter sedan ca 3 år tillbaka (bytt patronen två gånger). blir såklart lite slöare tryck än vanligt kranvatten genom patronen, men inte så pass att man stör sig på att det går för sakta att fylla en kanna/flaska

 

tack för tipset, ska kolla om jag kan installera en sådan :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hobby-Trillske har ihärdigt påstått detta i flera år, trivialt:

Slutsats: vi har ett system som inte bara kräver hög skuldsättning för att skapa ekonomiskt tillväxt, utan ständigt stigande skuldsättning.
Inte minst fick det mig "intresserad" av svensk bostadsmarknad för några år sedan.

 

Ekonompåhopp varierar sedan mellan saker som "nej" och "det är inte så enkelt" och "öömh"(vanlig). Men det har hittills aldrig följts av någon form av robust redogörelse för varför det inte är lika katastrofalt som det låter.

 

Edit: vill dock ändra ordet "kräver". Det finns inget krav på ständigt ökande skuldsättning, däremot kraschar marknaden utan det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska vi lyssna på en vegan?

En fd :)

 

Han har för övrigt en text om just detta, vem man ska lyssna på. Den finns i sin helhet på amazon first pages:

http://www.amazon.com/gp/product/0991259505/ref=as_li_qf_sp_asin_il_tl?ie=UTF8&camp=1789&creative=9325&creativeASIN=0991259505&linkCode=as2&tag=httpwwwchr0af-20&linkId=6DBOGSRRGP4AII4V

 

 

Sjuk timing vad gäller priskraschen och att bitstamp stänger ned (för stunden). Verkar som man till en början fortfarande kunde sälja och ta ut fiat - slump eller insider att några plötsligt toksäljer timmarna innan det scenariot?

 

Verkar som de misstänker att deras hotwallet är kompromissad så det tog det säkra före det osäkra. Deras coldwallet ska fortfarande vara säker.

 

 

Ovanligt bra artikel för att vara Cervenka, men för att nitpicka:

Därmed uppstår också ny köpkraft. Detta sker Ex nihilo, ur tomma intet.

 

Detta är ingen ny insikt, utan något som bland andra den svenske ekonomen Knut Wicksell (1851-1926) skrev om på sin tid. Detta är viktigt eftersom hur mycket och till vem banker på detta sätt pumpar ut nya pengar får stor påverkan på ekonomin. Fördelen är att det kan skapa vad vi kallar tillväxt.

Här borde det stå "påstås kunna skapa tillväxt". Oavsett skola bör man vara enig om att vi inte vet, vi bara har gissningar. Och jag gissar att det inte skapar tillväxt.

 

Allt detta kan mycket väl vara en förklaring till den märkliga situation vi befinner oss idag, med kronisk brist på tillväxt och en världsekonomi som inte tycks kunna stå upprätt utan hjälp från centralbankerna.

Eh, trots hjälp snarare imo.

 

Sedan tycker jag det är lite överdrivet. Vi har tillväxt i världen, rätt mycket av den. Bara lite mindre i länderna där keynesisk ekonomi har fått råda senaste årentiondena. Sedan vore det ju bra om man först definierade vilken tillväxt man pratar om. Imo är BNP ett rätt kasst mått att mäta och framförallt styra efter. Typ som att försöka köra bil snabbt runt nurnburgring genom att mäta rpm på motorn eller ljudnivån från passagerarna i baksätet. Sure det kan ge någon indikation, men med IQ-befriade förare riskerar man att få väldigt märkliga och dåliga styrsignaler.

 

---

 

Ryktas att 18k btc är stulna från bitstamp, dessa:

https://blockchain.info/address/1L2JsXHPMYuAa9ugvHGLwkdstCPUDemNCf

Notera transaktionsavgifterna är väldigt stora:

(Fee: 1 BTC - Size: 3468 bytes) 2015-01-04 02:57:54

Ska ni köpa bitcoins nu använd någon annan site tills det är utrett vad som hänt...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. Vatten: Ramlösa i 33cl glasflaska är mitt nya kylskåpsgodis, är det farligt? :roll:

 

Ang ägg föresrar jag dem numera korean style. Dvs superlöskokta, knäckta ner i en skål och sedan omrörda med en gaffel med ett par droppar sesam-olja och en skvätt soya.

 

Gärna med en skål nykokt japanskt vitt ris med furikake (sesamfrön, torkade vinbärsblad och alger) och kanske kimchi (:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som de misstänker att deras hotwallet är kompromissad så det tog det säkra före det osäkra. Deras coldwallet ska fortfarande vara säker.
Japp, men eftersom de hade btc=>fiat-strömmen öppen tidigare idag var det ett gyllene tillfälle den 3e/4e att dumpa för den som hade insiderinformation. Det var ett rätt plötsligt skarpt prisfall. Från dem som studerar saken hörde jag också en del lösa röster om att de tyckte säljtrycket såg märkligt ut.

 

Köpläge i Bitcoin-tumulten?
Jag skulle i sådanna fall säga köpläge så fort dammet börjar lägga sig så folk får panika färdigt. Då måste man nog vara snabb dock då korrigeringen brukar gå fort.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köpläge i Bitcoin-tumulten?

 

Tycker det är mycket orosmoln igång just nu. Imo sitt tight i båten och gör inga mtgox-gamblingar.

 

Tror fortfarande på tekniken, men just nu är det ovanligt mycket negativt på en gång. Inget som påverkar tekniken egentligen, men kan nog bli mycket säljtryck innan det hela är över.

 

Notera min senaste edit i posten ovan... Att priset kraschar strax innan det visar sig att bitstamp är hackade gör mig lite

 

Ang. Vatten: Ramlösa i 33cl glasflaska är mitt nya kylskåpsgodis, är det farligt? :roll:

 

Ang ägg föresrar jag dem numera korean style. Dvs superlöskokta, knäckta ner i en skål och sedan omrörda med en gaffel med ett par droppar sesam-olja och en skvätt soya.

 

Gärna med en skål nykokt japanskt vitt ris med furikake (sesamfrön, torkade vinbärsblad och alger) och kanske kimchi (:

 

Är nog rätt nGTO. Inte så miljövänligt, billigt eller smidigt kanske, men gott och nyttigt iaf :)

 

Lät gott! Min lokala hemköp hade ingen sesamolja :( Får orka ta mig till ICA focus någon dag och köpa på mig. Var hittar man furikake och bra kimchi?

 

---

 

http://www.etc.se/nyheter/i-huvudet-pa-en-obotlig-optimist

Hur ska segregationen lösas då, med tvång?

 

– Jag skulle gladeligen stödja en lag som tvingade mig att bosätta mig i exempelvis Barkarby för jämna ut klyftorna, det skulle vara fantastiskt (skratt). Om någon säger: ”nu förbjuder vi kött och smågodis”, då säger jag: ”Kör! Perfekt!”. Min disciplin är så dålig så det vore jättebra för mina tänder. Det skulle bli lite tråkigare fredagskvällar, men sedan, när det väl införts ...

 

Skulle det inte kännas annorlunda när tvången och förbuden väl kom tror du?

 

– Det kan jag inte svara på, det är hypotetiskt, men jag tror att jag är väldigt utopiskt lagd för jag går igång på idén att tvingas flytta. Jag kan intellektuellt förstå principen om det fria valet, men jag kan inte känna det. Jag skulle behöva att något togs ifrån mig som verkligen betydde något i så fall. Men så länge samhällsbygget handlar om solidaritet och jämlikhet och man är så himla priviligierad som jag och många andra är, då kan jag nog inte komma på en enda sak.

 

---

 

http://www.washingtonexaminer.com/frances-mistake-shows-taxing-wealth-doesnt-work/article/2558137

Three years on, President Hollande is shame-facedly scrapping the 75 percent rate, having forcibly re-learned an ancient truth: Wealth taxes don’t redistribute wealth; they redistribute people. Thousands of well-off Frenchmen made the easy journey north, including the country’s richest man, Bernard Arnault.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lät gott! Min lokala hemköp hade ingen sesamolja :(

 

Frågade du? Det brukar inte finnas vid Oliv/raps/solros-oljehyllan utan vid asiatiska hyllan med risnudlar/teryakisås/ostronsås och likande. Dock så hade jag gärna hittat en större förpackning typ kung markatta som jag sett i Sthlm här i Göteborg. Furikake har jag ingen koll på dock, men finns ju en asiatisk butik vid grönsakstorget som är trevliga och en nere i nordstan som jag inte handlat i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Ang ägg föresrar jag dem numera korean style. Dvs superlöskokta, knäckta ner i en skål och sedan omrörda med en gaffel med ett par droppar sesam-olja och en skvätt soya.

 

 

 

 

Är nog rätt nGTO. Inte så miljövänligt, billigt eller smidigt kanske, men gott och nyttigt iaf :)

 

 

Ägg från frigående gårdshöns köpta på plats i bulk för 2kr/st så är man ju hemma.

 

Ska prova receptet även om jag för närvarande förlänger julen med dessa ägg + majo (egen) och räkor.

 

Ägg e nice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller med om att vi behöver bättre studier. Att lägga en stor del av sin monetära hälsobudget på att just fly svenskt kranvatten känns som det behöver ganska starkt stöd.

 

Gör vi förvisso, men tyckte listan med studier var ganska talande. Hur liten budget har du om du tycker den där kranlösningen är dyr?

 

Frågade du? Det brukar inte finnas vid Oliv/raps/solros-oljehyllan utan vid asiatiska hyllan med risnudlar/teryakisås/ostronsås och likande. Dock så hade jag gärna hittat en större förpackning typ kung markatta som jag sett i Sthlm här i Göteborg. Furikake har jag ingen koll på dock, men finns ju en asiatisk butik vid grönsakstorget som är trevliga och en nere i nordstan som jag inte handlat i.

 

Gott, får kolla in disken och butiken.

 

Ägg från frigående gårdshöns köpta på plats i bulk för 2kr/st så är man ju hemma.

 

Ska prova receptet även om jag för närvarande förlänger julen med dessa ägg + majo (egen) och räkor.

 

Ägg e nice

 

lol, syftade på glasflaskorna :P

 

Äggen ska givetvis vara från något kommunistiskt kooperativ, för resonemang:

https://www.google.se/search?q=factory+farming&espv=2&biw=1255&bih=711&tbm=isch&source=lnms&sa=X&ei=EpyqVI_2KoHnywP9ooKwCg&ved=0CAYQ_AUoAQ

osv

 

---

 

Går lite rykten om det kommer bildas nya partier efter #DÖ. Enligt insatta är det en del seriösa bakom dessa:

https://www.facebook.com/AlternativForSverige

Klart vi liberaler inte är jättepositiva till allmän värnplikt etc, men kanske de fixar till det efter lite intern debatt, finns tryck utifrån på det iaf. Iaf om ni letar efter alternativ till alliansen kan ni ha ett öga öppet iaf.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. Vatten: Ramlösa i 33cl glasflaska är mitt nya kylskåpsgodis, är det farligt? :roll:

 

Ang ägg föresrar jag dem numera korean style. Dvs superlöskokta, knäckta ner i en skål och sedan omrörda med en gaffel med ett par droppar sesam-olja och en skvätt soya.

 

Gärna med en skål nykokt japanskt vitt ris med furikake (sesamfrön, torkade vinbärsblad och alger) och kanske kimchi (:

 

De (tyvärr) ganska höga halterna av flour i ramlösa är inga nyttigheter direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De (tyvärr) ganska höga halterna av flour i ramlösa är inga nyttigheter direkt.

 

Där ser man :shock:

 

Fluoridhalten i Loka är riktigt låg och ligger enligt dem själva på 0,1 mg/liter. Deras pH däremot är surt och ligger vid buteljering på 5,6. Kloridhalten är nästan den dubbla om man jämför med Vättervatten och ligger därför på 20 mg. Då jag kontaktade Spendrups som marknadsför Loka fick jag dessutom svaret att man inte planerar att erbjuda denna dryck utan kolsyra. Kanske beror detta på smaken då kolsyra allt som oftast har en positiv inverkan på just smaken.

 

 

Ramlösa däremot har brutala nivåer av fluor. Halten är så hög att man tvingats tillsätta en varningstext på flaskan. Hela 2,7 mg/liter kan du räkna med då du dricker detta hälsovatten. Nivån ligger en bra bit över den gräns som Livsmedelsverkets har satt och de är ju inte direkt kända för att se till konsumenterna hälsa och därför kan vi med all säkerhet se deras gräns på 1,5 mg/liter som alltför hög.

 

Loka på glasflaska antar jag. http://www.aftonbladet.se/wendela/familj/article10461624.ab

 

Intressant också:

Funderat på varför RAMLÖSA har 22,7 mg flour i dom flesta smaker medans mango o jordgubb &lime bara har 0,3.

 

OYeXC4Jl.png

 

Intressant debatt på ämnet:

https://www.flashback.org/t2194752

 

EDIT: gick igenom kylen.

Premier vatten = 0.3

Ramlösa Mango = 0.3

Ramlösa Granatäpple = 2.7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ang. Vatten: Ramlösa i 33cl glasflaska är mitt nya kylskåpsgodis, är det farligt? :roll:

 

De (tyvärr) ganska höga halterna av flour i ramlösa är inga nyttigheter direkt.

 

yep flourid och klorid, tydligen i hyfsade mängder. sen har jag ingen källa på men är väl ingen höjdare med kolsyra hela tiden heller.

kan reka att köra filtrerat vatten och köpa någon typ av glasburk, finns ett stort billigt utbud av snygga såna på clas ohlson, så kan man slänga i olika grönsaker/frukter för smaksatt vatten.

ska själv se till att köpa såna =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...