Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Äter en proteinrik yoghurt med en massa: pärsika, jordgubbar, hallon, björnbär. Känns spontant bra för kroppen. Något vanligt bär eller liknande tokboken skulle kalla "gift"?

 

_______

 

Minns att någon här skrev en teori om att äta bara en gång om dagen eftersom man då kan äta allt direkt efter träning, då det behövs som mest. Något i den stilen. Jag kallar detta bull både av filosoferande och erfarenhet. Jag tror man ska proppa i sig protein inom sisådär 48 timmar eller ännu längre tidsram efter träning. Köper helt snabba grejer - även kolhydrater - i direkt ansultning till träning, men mer normal mat tror jag det handlar om en lång period.

 

Testa att träna skiten ur er på en måndag, ät (proteinrikt) så in åt helvette och sov så in åt helvette (9-10h/natt) tills på torsdagen. Jag tror inte jag är felbyggd så jag tror ni blir förvånade. Gå tillbaka till gymmet på torsdagen eller fredagen, pumpa lite och ni kommer känna er som hulken själv.

 

 

Tänkte "bumpa" detta och bekräfta än en gång. Med rätt kost och sömn räcker det med max 2 helkroppspass i veckan. (drop sets)

 

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vadå, vad är det som händer?

 

Langare säljer knark till junkies i samförstånd med väktarna.

 

Skulle nog säga att du har ganska stor bias som hyfsat neutral inte särskilt insatt åskådare. Är väl knappt någon som varit negativ här tex?

 

 

Ja, det är min farhåga. Men jag har verkligen svårt att hitta kritiska röster värda att lyssna på. De flesta björnarna man kommer över har inte ens koll på grundläggande tekniken och kan mindre än min mamma om hur bitcoin funkar. Även om de har mycket erfarenhet av liknande branscher blir det svårt att ta deras kritik på allvar. Det finns en del som man kan misstänka skulle kunna ha mindre bias som inte är lika bull, typ slaktis, men även de brukar vara väldigt bull, så ska man justera sin uppfattning efter förväntad bias blir det små steg.

 

Jag saknar verkligen lite kritik mot bitcoin från folk som förstår bitcoin. Har letat med lampa efter dem men inte hittat något. Krugman, Schiff, Cornu, Hemberg etc har nästan alltid fel i allt tekniskt de påstår så har svårt att ta deras slutsatser på allvar. En aktuell diskussion på ämnet:

If you want to speak against something well, you have to know it.

The problem here is: aversion against Bitcoin seems to be antiproportionally correlated to the amount of knowledge about it.

 

Risken för groupthink är enorm just nu, så hade varit nyttig med någon som tog ner en på jorden lite. Får verkligen uppfattning att så fort som någon förstår bitcoin mer än 5min på wikipedia så är de övertygade om potentialen. Sedan finns det risker att något bättre ersätter det hela som gör att osäkerheten är hög, men väntevärdet är potentiellt skyhögt fortfarande.

 

Om det kommer mkt positiva nyheter och kursen ligger still alternativt går ner så brukar man ju tolka det som en varningssignal.

Är ju inte helt enkelt och finns många förklaringar. Många hävdar att det är en viss delay mellan att folk får höra positiva nyheter och när de väljer att investera. Storleken kan variera men de flesta verkar övertygade om att det oftast handlar om 3-6månader även för teknikintresserade libertarianer och sannolikt ännu högre för vanliga svenssons.

 

Appråpå det

What's the difference between a minarchist and an anarchocapitalist? 12 months.

 

Tänkte "bumpa" detta och bekräfta än en gång. Med rätt kost och sömn räcker det med max 2 helkroppspass i veckan. (drop sets)

 

Mvh

 

Tror på body by science. Boken var rätt torftig men lät vettigt. Har dock valt att prioritera teknikträning och aktiviteter över styrketräning så har ingen möjlighet att följa hans råd.

 

---

 

Dagens bitcoinyheter:

200k hotel accepterar bitcoins: http://www.coindesk.com/200000-hotels-accept-bitcoin-cheapair/

28k ställen i UK växlar bitcoins idag:

 

 

min nya favoritreddit:

http://www.reddit.com/r/askscience/

 

haha ok start i ett game hearthstone:

http://i.imgur.com/kOyuwwZ.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gym 3 gånger på ett halvår. Blev lite klen. Började köpa mycket kött igen, gjorde 100 lutande armhävningar någon gång förra veckan och 100 i helgen också. Ser atletisk ut igen.

 

Självklart är det mycket "muskelminne" men som sagt.. jag tror 20 minuters riktigt träning ger mer än 2-3 veckors detaljplanerad Svensson-träning och jag tror inte jag överdriver. Och jag håller naturligtvis fortfarande med mitt tidigare jag i att lång vila och mycket mat under den vilan är the counter intuitive shit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gym 3 gånger på ett halvår. Blev lite klen. Började köpa mycket kött igen, gjorde 100 lutande armhävningar någon gång förra veckan och 100 i helgen också. Ser atletisk ut igen.

 

Självklart är det mycket "muskelminne" men som sagt.. jag tror 20 minuters riktigt träning ger mer än 2-3 veckors detaljplanerad Svensson-träning och jag tror inte jag överdriver. Och jag håller naturligtvis fortfarande med mitt tidigare jag i att lång vila och mycket mat under den vilan är the counter intuitive shit.

 

Uppmätt effekt > upplevd effekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har börjat mine'a en del och tänkte sälja av BTC vartefter det kommer in (~0.08-0.1 BTC om dagen). Finns det något forum eller liknande där man kan sälja till vettiga kurser och helst utan att tappa pengar på växelkurser och avgifter? Hur många % tappar man på att sälja för USD på Bitstamp innan man har SEK på kontot?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

0.1 BTC om dagen? Vad har du köpt för en monstermaskin då?

 

10st R9 280X på 5 "datorer", står i köket och tuffar på med öppet fönster, minar alltså Dogecoin atm då det är mest lönsamt. :-) De skickas och säljs för BTC på Cryptsy automatiskt 3-5 gånger om dagen. Fick det kanske och låta som att jag mine'ade BTC direkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medulla, testa. Att träna lite och (väldigt) kort tid samt att trycka i sig mat och vila ganska långt efter träning går emot mycket de flesta av oss indoktrineras med under hela uppväxten, tex den intuitiva tanken att vi först ska äta och sedan träna på/bort det vi tidigare åt (vilket jag tror är fullkomligt felaktigt, kroppen arbetar inte så). Eftersom det blir så icke intuitivt och därmed obehagligt verkar få testa det ordentligt. Men jag har inte hört någon som inte blir förbluffad över resultatet, så det borde ju vara lite incitament.

 

Dagens filmtips är udda, jag råkade fastna framför Fucking Åmål. Jag har alltid tänkt på detta som en okej enormt överskattad film, sådär stor endast för att det är så ont om okej svenska filmer. Nu fattade jag plötsligt varför jag kände så: det är inte en film för trettonåringar, det är en film för vuxna. Grymt bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Medulla, testa. Att träna lite och (väldigt) kort tid samt att trycka i sig mat och vila ganska långt efter träning går emot mycket de flesta av oss indoktrineras med under hela uppväxten, tex den intuitiva tanken att vi först ska äta och sedan träna på/bort det vi tidigare åt (vilket jag tror är fullkomligt felaktigt, kroppen arbetar inte så). Eftersom det blir så icke intuitivt och därmed obehagligt verkar få testa det ordentligt. Men jag har inte hört någon som inte blir förbluffad över resultatet, så det borde ju vara lite incitament.

 

Var inte hånfullt menat, snarare en hyllning. Men menar du alltså att tillvägagångssättet du beskriver ovan är mer effektivt för att bygga muskler än den allmänt rådande metoden där man tränar tung styrketräning tre gånger i veckan och käkar proteiner var tredje timme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det värsta med att bli utloggad är att man ser upandcomings inlägg.

Var inte hånfullt menat, snarare en hyllning. Men menar du alltså att tillvägagångssättet du beskriver ovan är mer effektivt för att bygga muskler än den allmänt rådande metoden där man tränar tung styrketräning tre gånger i veckan och käkar proteiner var tredje timme?
Okej, nej, men jag tror det är rejält avtagande derivata. Visserligen mest baserat på erfarenhet (men det slår ju åtminstone den akademiska nya rön-metoden med hästlängder) skulle jag tro att resultatet är helt enormt av tex 20 minuter rejäl träning i veckan, men att marginalnyttan är väldigt snabbt avtagande efter det.

 

Det jag finner fascinerande med min misslyckade tränings-regim där jag nu under lång tid snittat låt säga 15 riktiga pass/år är just den bisarrt stora nyttan av de 15 korta (i regel under 20 min) passen fördelade över ett helt år. Det är 5 timmar träning/år. Faktum är att jag är övertygad om att jag hade varit oerhört mycket klenare om vi tog bort dessa från historiken.

 

Tror vidare att ju mer du lägger till desto ömtåligare blir det. Att som du säger köra tung träning tre gånger i veckan låter kanon, för många år sedan körde jag något liknande med grymt resultat, men jag tror det är helt meningslöst om man slarvar med kosten eller vilan (eller explosiviteten).

 

De flesta är dock inte alls i form och kommer inte i form. Till bakgrunden av tre pass/vecka och konstant proteinintag kan man förstå att de inte lyckas hålla nyårslöftet eller vad det nu var. Börjar vi däremot tala om ett ensiffrigt antal timmar och att äta och vila låter det lite löjligt. Även mer vältränade människor verkar ofta hamna i detta på/av läge där det antingen är fullt fokus på träning eller inget alls, istället för att åtminstone få in något så löjligt som en kvart explosivitet i månaden (med enorm marginalnytta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du kan avgöra att marginalnyttan verkligen är enorm med tanke på att n=1? Jag har visserligen liknande erfarenheter men är precis som du (i all ödmjukhet) ett genetiskt praktexemplar när det kommer till fysionomi.

Nej säker kan jag inte vara, men min poäng brukar vara att jag är bra mycket säkrare via iakttagelser och erfarenheter än via den där nya rön-metoden. Även när n = 1, men jag anser att det är fler här då jag bara sett/hört respons som stärker bilden. Att jag tycker att det är helt logiskt ur ett evolutionärt perspektiv hjälper ytterligare.

 

Den akademiska vägen går ju knappt framåt; det tar 15 år att kliva runt i en cirkel och landa vid en slutsats som borde varit enkel. Under de åren har man dessutom hittat på massa idiotsaker som visade sig vara direkt dåliga av någon annan anledning än de fåtal variabler som mättes.

 

Den kvantitativa forskningen har sin viktiga plats som ett generellt ramverk under ständig förbättring. Men knappast som manual för den som vill komma i form.

 

 

Självklart kan man säga att även mina resonemang egentligen i någon mån har ett ursprung i forskning, men jag hoppas poängen framgår, lyckas inte bättre.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej säker kan jag inte vara, men min poäng brukar vara att jag är bra mycket säkrare via iakttagelser och erfarenheter än via den där nya rön-metoden. Även när n = 1, men jag anser att det är fler här då jag bara sett/hört respons som stärker bilden. Att jag tycker att det är helt logiskt ur ett evolutionärt perspektiv hjälper ytterligare.

 

Jag ifrågasätter alltså det tvivelaktiga i att blott 100 armhävningar/vecka och mycket kött annat än undantagsvis resulterar i en atletisk fysik. Känns inte heller särskilt rimligt att den fysiska ansträngning som styrt vår evolutionära utveckling till förhållandevis robusta varelser skulle motsvara 100 armhävningar i veckan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ifrågasätter alltså det tvivelaktiga i att blott 100 armhävningar/vecka och mycket kött annat än undantagsvis resulterar i en atletisk fysik. Känns inte heller särskilt rimligt att den fysiska ansträngning som styrt vår evolutionära utveckling till förhållandevis robusta varelser skulle motsvara 100 armhävningar i veckan.

Om "100 armhävningar" här får representera kortare explosiv ansträngning (just armhävningar är ju inte perfekt och i takt med att vi blir starkare blir det ju även fler) tycker inte jag att det låter alls orimligt. Om du utsätter kroppen för belastning nära din bristningsgräns svarar den med att försöka bemästra den belastningen+<något smart evolutionärt optimerat intervall>. Får du in ett sådant moment i veckan samt den näring och vila du behöver skulle min hypotes vara just att du når märkbar kontinuerlig utveckling.

 

Motsatt om jag funderar kring dem som inte tränar ett dugg explosivt, men låt säga 4 dagar i veckan, samtliga längre. Min hypotes är då att de når mindre utveckling än vi av vårat enstaka korta moment ovan. Varför skulle kroppen någonsin lägga energi på utveckla områden där den redan har enormt slack? Spontant tror jag då hellre den exempelvis slänger in lite extra i höfterna så vi överlever vintern.

 

Sedan är det ju inte menat som förklaring till vad människokroppen behöver i allmänhet. Varenda liten beståndsdel i kroppen behöver antagligen någon form av ganska regelbunden stress, så självklart kan det ju vara så att människor som lever helt fullkomligt förslappat istället kan ta de där 4 passen i veckan för att kompensera för att de rör sig ca 10 meter om dagen. Men när det kommer till att utveckla sin fysik tror jag alltså det är helt värdelöst. Jag tror inte deras pass kompenserar för mycket mer än promenader till jobbet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du säker på att du kan avgöra att marginalnyttan verkligen är enorm med tanke på att n=1? Jag har visserligen liknande erfarenheter men är precis som du (i all ödmjukhet) ett genetiskt praktexemplar när det kommer till fysionomi.

 

Det du måste förstår är att allt som Trillske skriver alltid implicerar hans egen fullkomlighet på det ena eller andra sättet. Ibland går det inte att se kopplingen men han är ett mastermind som har sin plan klar. Detta trodde jag alla redan sett. Därför måste man ändå älska honom i slutändan, han är fullständigt sjuk i huvudet tror jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är min farhåga. Men jag har verkligen svårt att hitta kritiska röster värda att lyssna på. De flesta björnarna man kommer över har inte ens koll på grundläggande tekniken och kan mindre än min mamma om hur bitcoin funkar. Även om de har mycket erfarenhet av liknande branscher blir det svårt att ta deras kritik på allvar. Det finns en del som man kan misstänka skulle kunna ha mindre bias som inte är lika bull, typ slaktis, men även de brukar vara väldigt bull, så ska man justera sin uppfattning efter förväntad bias blir det små steg.

 

Är det inte ganska stor politisk risk i hela projektet? Dvs att stater väljer att förbjuda handel med en valuta de inte har kontroll över. De hävdar då att orsaken till förbudet är att den bara används till knark- och vapenhandel etc. Svenne Banan köper det nog rakt av.

 

En annan risk är ju att det är ett pyramidspel och att de med stora innehav gör en "pump & dump".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag har verkligen svårt att hitta kritiska röster värda att lyssna på. De flesta björnarna man kommer över har inte ens koll på grundläggande tekniken och kan mindre än min mamma om hur bitcoin funkar. Även om de har mycket erfarenhet av liknande branscher blir det svårt att ta deras kritik på allvar. Det finns en del som man kan misstänka skulle kunna ha mindre bias som inte är lika bull, typ slaktis, men även de brukar vara väldigt bull, så ska man justera sin uppfattning efter förväntad bias blir det små steg.

...

Jag saknar verkligen lite kritik mot bitcoin från folk som förstår bitcoin. Har letat med lampa efter dem men inte hittat något.

...

Risken för groupthink är enorm just nu, så hade varit nyttig med någon som tog ner en på jorden lite.

 

Och här i ligger en stor del av risken, bc är för "komplext" för take off och for the masses (som det ser ut nu). När inte ens ekonomer, journalister, it-folk osv lyckas skapa sig en rimligt uppfattning om vad BC är och fungerar, på betald arbetstid, då kan man fundera om någon svennebanan någonsin kommer orka göra det på kvällen, efter jobbet, i samband med att de spenderar sin månatliga 30 minuter på "ekonomi/pengar".

 

Vilket i sig inte innebär att det inte blir en massmarket produkt men det kommer ta mycket längre tid än vad biased bulls tror... :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...