Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Är det jättesvårt att nämna ett exempel? Efterforskningen kan jag göra på egen hand.

1. Jag skrev om bubblor och hysteri i allmänhet eftersom jag tidigare upplevt några på nära håll.

2. Har ingen aning om vilken bubbla som är mest lik en annan och jag är inte det minsta intresserad av det. Det finns ungefär tusen parametrar som inverkar där hastigheten på informationsflödet är den viktigaste. Finns en jätteintressant whitepaper skriven på ämnet, en riktig godbit.

 

Ledsen om du hetsat upp dig i onödan, men jag läste inte ens din post i ämnet innan jag skrev mitt inlägg. Går bara in och läser här när jag ser att NipSlip skrivit nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ledsen om du hetsat upp dig i onödan, men jag läste inte ens din post i ämnet innan jag skrev mitt inlägg. Går bara in och läser här när jag ser att NipSlip skrivit nåt.

 

Jag gör samma sak, fast med Hjort, på sistone har jag dock börjat läsa inlägg från allt möjligt löst folk, orutinerat av mig. Men hm, NipSlip you say..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nipslip tänker jag alltid är vår kära medelsvensson som knegar på, röstar rött och har volvo, som blir alldeles uppjagad när det pratas dumheter som bitcoins/legaliserad marijana i tokboken. Tyvärr är medelsvensson för ovanlighetens skull en minoritet i denna tokbok, ironiskt ironiskt

 

tycker herr oavsiktligbröstvårtavisningalajanetjackson förtjänar all cred han kan få. Som jag skrivit tidigare, där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nipslip tänker jag alltid är vår kära medelsvensson som knegar på, röstar rött och har volvo, som blir alldeles uppjagad när det pratas dumheter som bitcoins/legaliserad marijana i tokboken. Tyvärr är medelsvensson för ovanlighetens skull en minoritet i denna tokbok, ironiskt ironiskt

=) ägde bitcoin långt före dig pojkvasker

 

herr oavsiktligbröstvårtavisningalajanetjackson

Visitkortmaterial

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att läsa snacket här.

 

Jag har iaf aldrig varit så bull över någon investering tidigare. Jag är helt övertygad om att detta kommer att revolutionera världen. Då det mesta just nu tyder på att btc är det som kommer att slå så investerar jag självklart i det. Kraschar det pga att folk ser på det kortsiktigt köper jag mer. Men jag håller ögonen på altcoin.

 

Imo: Slappna av och låt det bli mer användarvänligt. Detta kommer med tiden. Det är många väldigt duktiga personer som jobbar hårt, bakom kulisserna.

 

Apples beslut är inte oväntat. Men jag är personligen jävligt besviken :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter dotcom kraschen så kom centralfigurerna från bolagen ut med sina versioner om hur det kunde hända och den gemensamma nämnaren från dessa uttalanden att allt var någon annans fel. Detta tycker man såklart är ett mycket nonchalant och naivt uttalande från företrädare för miljardbolag men man måste komma ihåg att dessa ledare ofta var väldigt unga under denna eran.

Enligt dessa företrädare var det kundernas och förståsigpåarnas fel att detta inträffade och detta är ju nästan rätt.

 

Det är alltid kunderna det handlar om i ett bolag och vad man kan erbjuda denne och hur man erbjuder det. För dessa stjärnskott var kunderna aldrig viktiga utan man tog kunderna för givet och de var bara en liten liten bit i detta pussel eftersom pengarna kom från annat håll.

 

Det var mängder av människor som stod i kö för att investera i nya affärsmodeller som ingen riktigt förstod hur de skulle fungera men man var iaf övertygad om att de skulle ta över världen. Detta gjorde att dot com exploderade eftersom intresset och förhoppningarna var skyhöga och man behövde inte visa hur affärsmodeller och teknik fungerade i praktiken, resultat, och gröna siffror. När man väl var tvungen att presentera den revolutionerande tekniken i praktiken och få nöjda kunder så kom problemen på rad och början på slutet var ett faktum.

 

Om man återkopplar detta mot bitcoin så har vi här en ny modell som ska revolutionera världen men idag är dess höga värde byggt just på förhoppningar. Ingen vågar använda sina bitcoins och ingen har råd att ta in dem i sitt företag som betalningsmodell mer än på det sättet att växla in dem mot fiat samma sekund som man fått betalt. Anledningen att man gör detta är ju såklart bara för reklamen och rubrikernas skull. Detta gör att värdet hålls konstgjort högt fram tills man måste börja se resultat som bygger på användande och inte spekulation och då kommer det krascha riktigt hårt om det inte finns några kunder som vågar använda det.

 

Jag tror stenhårt på denna valutamodell men tror att det kommer behövas en omstart för att få de rätta grundstenarna på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Om man återkopplar detta mot bitcoin så har vi här en ny modell som ska revolutionera världen men idag är dess höga värde byggt just på förhoppningar.

 

Jag håller inte med dig om att bitcoin har ett högt värde. $9B mcap känns absurt lite med tanke på omständigheterna. Återigen om det endast fanns 1 aktie under it bubblan med samma värde som bitcoin idag som i stort sätt representerade värdet och potentialen för hela internet skulle du också tycka att det var ett högt värde? Som referens några bolagsvärderingar idag:

 

Apple: $457B

Google: $388B

Facebook: $159B

Twitter: $$27B

Nokia: $26B

 

Bitcoin är inte högt värderat idag. Egentligen är det alldelles för tidigt att ens diskutera varför folk/företag inte använder bitcoins i större utsträckning. Det är ungefär som att diskutera varför facebook bara hade några miljoner användare 2005 och att det antagligen är en fluga osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller inte med dig om att bitcoin har ett högt värde. $9B mcap känns absurt lite med tanke på omständigheterna. Återigen om det endast fanns 1 aktie under it bubblan med samma värde som bitcoin idag som i stort sätt representerade värdet och potentialen för hela internet skulle du också tycka att det var ett högt värde? Som referens några bolagsvärderingar idag:

 

Apple: $457B

Google: $388B

Facebook: $159B

Twitter: $$27B

Nokia: $26B

 

Bitcoin är inte högt värderat idag. Egentligen är det alldelles för tidigt att ens diskutera varför folk/företag inte använder bitcoins i större utsträckning. Det är ungefär som att diskutera varför facebook bara hade några miljoner användare 2005 och att det antagligen är en fluga osv.

 

Du jämför äpplen och päron.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Jag intresserar mig främst i likheterna i hur diskussionena går/gick.

 

 

Kan se vissa likheter mellan dotkom-eran och bitcoinsituationen nu.

 

Dotcomentreprenörerna å ena sidan hånade den gamla ekonomin och var övertygade om att deras revolutionerande sätt att se å världen var den enda rätta för framtiden (man behöver inte tjäna pengar, vi lever på tillväxt och vinsterna kommer senare, men om tre år ska vi ha 4 miljarder användare/kunder whatevs). Gammelekonomins representer tog motpolen och vägrade se vad som var på gång att hända (pe-tal, roi, blababla).

 

Slutresultatet var någonstans mitt emellan. Företag måste tjäna pengar och de företag som överlevde gör just det, men deras värdering är idag långt mycket lägre än under värsta yran och har närmat sig gammelekonomsvärfderingar. Ett annat exempel på hur värderingsmoeller fick ritas om är vinst per anställd som kullkastas ganska rejält av att det är ett program som gör grovjobbet och de enda anställda man har är de som utvecklar prorammet och hjälper användarna tillrätta.

Det är väl inte helt långsökt att tänka sig att framtiden för Btc (eller alternativ) ligger just nånstans mellan kryptoentusiasternas vision och riksbankernas gubbar.

 

Sen om den "riktiga" värderingen för Bitcoin är högre eller lägre än idag, det tänker jag inte ge mig på att gissa. Bitcoin som företeelse är mycket mer komplex än ett företag då dess värdering påverkas av faktorer som inte är normala i ordinarie företagsvärdering. Exempel på detta är bitcoins användningsområden inom diverse ljusskygga aktiviteter, knark, mutor och rent allmänna kineserier som säkert kan skapa stora tillfälliga fluktutioner i kursen (oftast i form av ökad efterfrågan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag gör det inte rakt av utan om du läser hela inlägget så är det förväntningarna kring detta jag drar paralleller mellan...

 

Haha tror du inte jag läst hela ditt inlägg? Du drar paralleller mellan bitcoin och it-bubblan du får kalla det förväntningar eller whatever men det är ändå päron och äpplen som du så fint formulerade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha tror du inte jag läst hela ditt inlägg? Du drar paralleller mellan bitcoin och it-bubblan du får kalla det förväntningar eller whatever men det är ändå päron och äpplen som du så fint formulerade det.

 

Jag hoppades att ditt svar berodde på att du inte läst vad jag skrev.. Ber om ursäkt för den antagelsen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ber om ursäkt. Redigerar bort korkad direkt. Påhopp är inget man sysslar med i denna dagboken.. ;)

 

Ingen fara. Men allvarligt talat jag skulle gärna höra varför du tycker bitcoin är högt värderad och vad du baserar det på. För jag antar att du inte kommer till den slutsatsen enbart med kursutvecklingen som varit för det har självklart inget att göra med värderingen.

 

Edit: jag håller med om att en jämförelse mellan aktier och bitcoin inte är helt bra. Men att jämföra med valutor M3 mm är inte heller helt bra med tanke på att bitcoin är mer än bara en valuta. Med det i åtanke tycker jag ändå en jämförelse med aktier säger någonting.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen fara. Men allvarligt talat jag skulle gärna höra varför du tycker bitcoin är högt värderad och vad du baserar det på. För jag antar att du i inte kommer till den slutsatsen enbart med kursutvecklingen som varit för det har självklart inget att göra med värderingen.

 

Edit: jag håller med om att en jämförelse mellan aktier och bitcoin inte är helt bra. Men att jämföra med valutor M3 mm är inte heller helt bra med tanke på att bitcoin är mer än bara en valuta. Med det i åtanke tycker jag ändå en jämförelse med aktier säger någonting.

 

Som jag skrev så bygger dagens värde på ren spekulation om framtida nytta och blir inte den realiserad som planerat för bitcoin så kommer värdet krascha. Idag finns det 93 cryptovalutor och tom Max keizer kommer med sin egen valuta MaxCoin nu. Alla dessa valutor är värderade på spekulation om framtida nytta

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...