Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Nu har jag inte skin in the game, vill säga. Jag syns inte på sajten. Så kan inte sätta mig in hur det är att finnas på sajten, trotts att det kanske bara gäller fortkörning eller något annat med t ex. en friande dom i hovrätten. Jag tycker väl sajten i sig är en struntsak. Det jag däremot stör mig på är media.

 

Jag får känslan om att de är rädda för att tjänsten ska rubba deras "monopol" på hänga ut dömda personer på löpsedeln. Precis som listorna med "unga under 30 som tjänar mest", "de har mest skulder i din kommun". osv osv. För all del, tänk vad aftonbladet hade kunnat slussa in användare till deras plustjänst med en sådan här databas. Tror nästan Jan Helin känner lite avund för att lexbase inte är deras egna lilla tjänst.

 

Journalister, arbetsgivare (inte kanske jättevanligt) har länge haft tillgång till denna typ av databaser, varför skall de monopol på det? I dessa databaser finns betydligt fler mumsiga grejer. Inte heller bara domar från tingsrätten. Vet att jag själv dyker upp för ett strafföreläggande. Ni kan väl ändå inte tro att journalister inte använder sin tillgång till sådan databas för att kolla upp vänner, grannar, w/e?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag inte skin in the game, vill säga. Jag syns inte på sajten. Så kan inte sätta mig in hur det är att finnas på sajten, trotts att det kanske bara gäller fortkörning eller något annat med t ex. en friande dom i hovrätten. Jag tycker väl sajten i sig är en struntsak. Det jag däremot stör mig på är media.

 

Jag får känslan om att de är rädda för att tjänsten ska rubba deras "monopol" på hänga ut dömda personer på löpsedeln. Precis som listorna med "unga under 30 som tjänar mest", "de har mest skulder i din kommun". osv osv. För all del, tänk vad aftonbladet hade kunnat slussa in användare till deras plustjänst med en sådan här databas. Tror nästan Jan Helin känner lite avund för att lexbase inte är deras egna lilla tjänst.

 

Journalister, arbetsgivare (inte kanske jättevanligt) har länge haft tillgång till denna typ av databaser, varför skall de monopol på det? I dessa databaser finns betydligt fler mumsiga grejer. Inte heller bara domar från tingsrätten. Vet att jag själv dyker upp för ett strafföreläggande. Ni kan väl ändå inte tro att journalister inte använder sin tillgång till sådan databas för att kolla upp vänner, grannar, w/e?

 

Aha okej.

 

Sjukhusen då? Tycker du att alla borde ha tillgång till deras databaser? Du tycker väl inte att bara vårdpersonalen borde ha tillgång till när du senast kollade upp dina hemorrojder? Varför ska dom ha monopol på det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha okej.

 

Sjukhusen då? Tycker du att alla borde ha tillgång till deras databaser? Du tycker väl inte att bara vårdpersonalen borde ha tillgång till när du senast kollade upp dina hemorrojder? Varför ska dom ha monopol på det?

 

Fast skillnaden är väl att vårdfiler inte är offentliga.

 

Gällande lexbase så handlar det i alla fall om offentliga handlingar som går från att vara väldigt svårtillgängliga (för den stora massan) till att bli sökbara i en databas.

 

Däremot är jag initialt väldigt emot lexbase men jag har inte funderat igenom det ordentligt. Visst att det kan finnas positiva saker med att veta om en granne eller den person som är kallad på intervju har begått brott (och vilket brott) men det ska vägas mot integritetskränkningen mot den enskilda samt trolig ökad risk för att folk tar och straffar personer extra om de anser att de inte fått tillräckligt straff av staten (särskilt de som är dömda för sexualbrott) samt risk att oskyldiga blir felaktigt uthängda.

 

Dessutom har jag svårt att se att detta ligger i linje med syftet med offentlighetsprincipen, även om databasen troligen är laglig. Offentlighetsprincipen är, som jag förstått det, tänkt att vara en möjlighet att granska makthavare i samhället, inte att hänga ut dömda medborgare. Detta kan ju dock sägas även om listor över årsinkomster och liknande.

 

Skulle gissa att man kommer att försöka ändra i TF om man kommer fram till att lexbase är lagligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha okej.

 

Sjukhusen då? Tycker du att alla borde ha tillgång till deras databaser? Du tycker väl inte att bara vårdpersonalen borde ha tillgång till när du senast kollade upp dina hemorrojder? Varför ska dom ha monopol på det?

 

Nu jämför du äpplen och päron. Det ena är sekretessbelagt, det andra är inte. Domar kan vi mer eller mindre plocka ut hur som helst. Bara för att någon har gjort det aningen smidigare är offentlighetsprincipen plötsligt något dåligt.

 

Förkommer så klart fusk hos sjukhusen med. Se senaste t ex. alla läkare som kollade upp Schumacher hjärnskador. Men det är inget som var och varannan journalist har tillgång till. Precis lika fånigt som att var och varannan sjuksköterska skulle ha tillgång till mina sjukjournaler eller för den delen kolla upp.

 

Sahlgrenska kunde t ex. inte komma åt mina sjukjournaler hos lokala vårdcentralen, utan jag behövde själv begära ut dem genom massa pappersexercis. Bökigt kan jag tycka. Jag hade gärna sett en smidigare lösning. Där i alla fall sjukhusen inom landstinget har tillgång till alla mina sjukjournaler.

 

Uppsala län verkar sedan ha något som faller mig i smaken: http://www.dagensmedicin.se/nyheter/patienter-kan-se-vem-som-last-journal/

 

 

 

Jag bor själv i Uppsala län och kikade just lite på den här funktionen. Det står klart och tydligt att det är helt normalt att personer som man själv inte träffat har varit inloggade i journalen eftersom de varit inblandade i vården på ett eller annat sätt. Som patient kan jag känna att det är helt okej att sjuksköterskestudent Pelle Karlsson, arbetsterapeut Eriksson, dietist Holstein, överläkare Petterson eller läkarstudenten Stina Andersson kollat på min journal, eftersom jag inte känner någon av dem, och därmed kan de inte ha något annat än ett medicinskt intresse av den. Om däremot min chef på en annan division varit in och kikat, min nyfikna granne Asta som jobbar som extravak emellanåt, eller för den delen mitt ex som också jobbar på sjukhuset varit in och kikat, då skulle jag börja dra öronen åt mig. Det är ju också det som är tanken, att man som patient ska kunna se om någon man känner varit in och kollat, för vem jag känner som jobbar i landstinget, det vet ju bara jag.

 

 

Bara för att sätta mig in i ditt resonemang. Att du inte tycker om lexbase är vi nog båda överens om. Men vad tycker du om offentlighetsprincipen? Dvs. att vem som helst kan hämta ut en dom?

 

Edit:

Jag diskuterar alltså inte syftet med offentlighetsprincipen. Utan vad vi tycker om den, hur den fungerar idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni haters, vilket eller vilka tycker ni är det/de största problemen?

 

1) offentliga uppgifter blir sökbara på ett nytt sätt?

2) den innehåller felaktigheter och/eller är inte komplett?

3) brottsoffer blir också offentliggjorda?

4) någon tjänar pengar på det?

5) integritetsskäl för gärningsman?

6) ...

 

om det var sveriges domstolar som stod bakom, tjänsten var gratis, alla möjligheter att identifiera brottsoffer och vittnen är maskerade samt bara domar som vunnit laga kraft publicerades. dessutom kanske "preskriptionstider" ska införas så att en ringa misshandel inte syns i 65 år.

 

skulle ni anse att den tjänsten är lika förhatlig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ni haters, vilket eller vilka tycker ni är det/de största problemen?

 

1) offentliga uppgifter blir sökbara på ett nytt sätt?

2) den innehåller felaktigheter och/eller är inte komplett?

3) brottsoffer blir också offentliggjorda?

4) någon tjänar pengar på det?

5) integritetsskäl för gärningsman?

6) ...

 

Känner mig inte som en hater men svara ändå.

 

2 (första delen), 3 och 5 ser jag som de största problemen.

 

om det var sveriges domstolar som stod bakom, tjänsten var gratis, alla möjligheter att identifiera brottsoffer och vittnen är maskerade samt bara domar som vunnit laga kraft publicerades. dessutom kanske "preskriptionstider" ska införas så att en ringa misshandel inte syns i 65 år.

 

skulle ni anse att den tjänsten är lika förhatlig?

 

Nej, eftersom en stor del av det som jag ser som problem då försvinner.

 

Dessutom finns det ju redan databaser där många domar finns tillgängliga (om än kanske inte alla underrättsdomar). På exempelvis infotorg kunde jag nu snabbt få fram och ladda hem den nyligen väldigt omtalade domen från Lunds Tingsrätt som avsåg en våldtäkt där målsägande sagt nej. Av dokumentet framgår inte målsägande (men väl hennes vän och lägenhetskamrat, så det borde ju inte vara svårt att hitta om man vill) men den tilltalades namn, personnummer och adress finns angivet.

 

Så redan idag finns ju vissa av de saker som jag ser som problem, bara inte tillgängliga för den stora massan (samt inte sökbara efter namn utan efter brottstyp m.m.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skulle det däremot även få sociala konsekvenser för mig, och min familj, skulle jag tänka mig för en extra gång.

Och kanske hamna där ändå. Det ligger inte i din kontroll att undvika. Sen tittar vi snett på dig när du flyttar in i grannskapet trots att du är oskyldig, men du kanske accepterar detta med ditt ställningstagande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det vore en enorm skillnad.

 

Heltoks problematik kvarstår dock, moraliskt ska ett straff preskriberas när det avtjänats och en sjuk person är inte längre sjuk om den friskförklarats.

 

Men som sagt, inte alls lika förhatlig.

 

Känns som du gör lite antaganden att moralisk = vad lagen säger/majoriten tycker :P

 

Sedan tycker jag inte det är svart/vitt om man är frisk/sjuk. Man kanske kan motivera att lagen borde ha det så, men tycker inte det följer att det är moraliskt bara för det. Säg att vi friskförklarar våldtäktsmän som en väldigt bra algoritm bedömmer har p1 sannolikhet att begå återfalls-våldtäkt jämfört med ickedömda som har p2 sannolikhet. Vid vilka förhållanden är personen frisk? Säg att 1% av ickedömda begår våldtäkt, om en dömd har sannolikheten 2% att begå våldtäkt, kan vi klassa personen som frisk? 1%? 0.5%? Antagligen kommer personen från en population som redan har förhöjd sannolikhet pga diverse förklaringar som lägre utbildning, lägre inkomst, trasig barndom eller icke-PK förklaringar, som kanske redan har förhöjd sannolikhet så kravet på vad som är friskt kanske blir omöjligt att uppnå.

 

Tror många har någon känsla för hur de tror de vill ha det, men när de tvingas sätta siffror på det hela och jämföra konkreta fall blir det direkt väldigt obekvämt. Eventuellt för att de tvingas inse att hela deras moraliska övertygelse antagligen är godtycklig? Imo ska man vara helt saklig och intellektuellt ärlig tvingas man vara väldigt försiktig med vad man påstår och ofta får man erkänna att man famlar i mörker.

 

/Random nitande om intressanta filosofiska frågor

 

 

Ingen kommentar på hur avslappnade ungdomarna var kring weedet, hur många som behöll det och hur flera hjälpte honom få tillbaka sitt oregano? Eller hur polisen skrattade? Tycker videon visar på en väldigt avslappnat attityd, helt annan än den man får se media rapportera, kanske för att det var dolda kameror vilket gör folk mer ärliga än rapportage med synliga kameror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om något ligger inom ena kontroll att undvika så är det brott.

För det första nej, för det andra skulle det ändå inte ge dig kontroll att undvika databasen.

 

Känns som du gör lite antaganden att moralisk = vad lagen säger/majoriten tycker
Jag sätter det snarare som given omgivning, det är systemet vi har. Sedan blir det enligt mig en annan fråga om systemet är omoraliskt. Om vi anser att konsekvensen av att sno en bil ska vara 1 år i fängelset anser jag att det är omoraliskt att fortsätta bestraffa efter att det straffet är avklarat. Annars blir det plötsligt omoraliskt (givet våra systemramar) att sätta någon i fängelset ett år, för vad grundar vi det straffet på? Grunden till det är ju att de förtjänat ett år i fängelset.

 

Sen håller jag självklart med i att siffrorna är mer eller mindre godtyckliga och det är bra att inse det trots att vi bor i Sverige. Men som sagt, jag utgår här ifrån att det är såhär vi lagt upp saker och ting.

 

En rätt ny film som jag inte minns vad den heter - en sån där vidrig film man måste förtränga - handlar om hur kul det kan bli för en helt oskyldig "pedofil", trots friande dom (bakgrunden är att manusförfattaren för en massa år sedan gjorde en film och pedofili och inte hade en aning om det här fenomenet han då förvärrade). Livet är om inte slut så åtminstone aldrig sig likt igen. 0 år i fängelset + det omoraliska straffet utanför. Detta är de territorier den där databasen berör, och för att göra saken värre: inget annat. För faktiskt vidriga människor är databasen mer eller mindre redundant.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nu har jag inte sett filmen i fråga, men hur menar du att en oskyldig och friad individ förlorar på att domen läggs ut på nätet?
Livet är redan förstört som individen känner det, men starka människor kan åtminstone exempelvis packa väskan och börja om någon annanstans. Givet att inte händelsen trycks upp i ansiktet på de nya grannarna.

 

EDIT: Läste någons argument att de gillade databasen för att de inte litade på rättsväsendets bedömningar. Man kan ju tappa hakan för mindre vurpor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berätta för mig, gärna kort och koncist hur man lätt råkar begå och bli dömd för ett brott.

 

Träffade en i Thailand som påstod sig råkat ut för det. Han var 18, var på fest, raggade upp en tjej som sa hon var 16, har sex med henne. Fortsätter träffa henne på fester lite random i två år. Sedan får hennes föräldrar som är religiösa reda på att hon inte är oskuld och polisanmäler honom. Hon hade tydligen ljugit om sin ålder och var 14 vid tillfället så hans döms för våldtäkt av barn. För mig han skulle få typ 6månaders fängelse när han kom hem från resan, han var väl inte jättepigg på det. Antar att han inte är jättepoppis som granne efteråt trots att väldigt många sympatiserar med honom och en hel del säkert har gjort samma sak. Tror inte direkt han är glad över lexbase...

 

Andreas snackar om hearings i NYC:

https://plus.google.com/hangouts/onair/watch?hid=AP36tYcXeTzf93Yic54DjLmXiD0e9k97imjzttUIliRFj4zZXnrW

"Bitcoin is infinitely divisible"

 

NYDFS: "That sounds like delusion."

“The market of radical libertarians is not very big, the market for criminals is not very big.”
"To get 51% of the Bitcoin network would cost you around $700m in mining hardware." - Tyler Winklevoss

 

/r/bitcoin når 100k subs :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...