Gå till innehåll

Wellbok - well...


heltok

Vad ska wellboken diskutera 2015?  

117 medlemmar har röstat

  1. 1. Vad ska wellboken diskutera 2015?

    • Bitcoin & Kryptovalutor
      32
    • Politik
      32
    • Filosofi
      26
    • Kost & Träning
      32
    • Personlig utveckling
      31
    • Brudar
      30
    • Teknik, vetenskap och nörderi
      38
    • Prylar
      18
    • TVserier, filmer, böcker
      28
    • Allt som är contrarian
      17


Recommended Posts

Som jag skrev så bygger dagens värde på ren spekulation om framtida nytta och blir inte den realiserad som planerat för bitcoin så kommer värdet krascha. Idag finns det 93 cryptovalutor och tom Max keizer kommer med sin egen valuta MaxCoin nu. Alla dessa valutor är värderade på spekulation om framtida nytta

 

Ja men hur kan man göra en uppskattning av att värdet är (för) högt pga av ren spekulation? Hade du tyckt samma sak om bitcoin kostade $100, $10, $1?

 

När det gäller altcoins är det till viss del en annan sak eftersom vissa altcoins i sig enbart är byggda som spekuleringsobjekt och då håller jag med dig om att de enbart är värderade på spekulation och vilket pris som helst kan tyckas för högt. Bitcoin däremot fyller en funktion som inte funnits tidigare och i och med det kan värderingen inte baseras enbart på spekulation.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bitcoin är inte högt värderat idag. Egentligen är det alldelles för tidigt att ens diskutera varför folk/företag inte använder bitcoins i större utsträckning. Det är ungefär som att diskutera varför facebook bara hade några miljoner användare 2005 och att det antagligen är en fluga osv.

 

Kan inte låta bli att berätta att anledningen att Facebook bara hade några miljoner användare 2005 är för att de släppte in allmänheten i september 2006

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

eh, nähä, utveckla gärna? kommer bc generera något framtida kassaflöde eller (förväntad) framtida inkomst till ägare?

 

Den ständiga debatten om att det enda som är värt något är något som genererar en avkastning. Guld är värt ganska mycket och det generar ingen avkastning, eller hur? Ett hus är användbart och genererar ingen avkastning (om man inte hyr ut). Med bitcoin kan du skicka något av värde direkt till någon var som helst när som helst till väldigt låga avgifter. Men nej självklart genererar den inget kassaflöde.

 

Angående att facebook var stängt för allmänheten 2005. Ännu bättre blir liknelsen. Idag är bitcoin knappast något som allmänheten investerar i av olika anledningar. OM man kan ändra på det framöver återstår att se.

 

Slutdebatterat för mig. Någon annan får ta över..

 

Edit: Baller förkortningen för bitcoin är btc och ingenting annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter inte jättebra. Om jag vill hedga lite. Vad ger ni för odds på att MT.Gox har gjort en Full Tilt?

 

Min guesstimering säger 2%, men inte så säker att jag vill betta pengar mot någon som är beredd att betta emot. Känns som en Kapiton med tekniska strul och ökande problem, dvs att det faktiskt är som de skriver.

 

Antar vi fick vad ville ha tillslut. Lika tramsigt som aprilbubblan som bara berodde på att mtgox behövde mer cloudflare och nya serverar?! Får se vad det hela slutar, vi rävar som vart med ett tag har förhoppningsvis lärt oss att överreagera på lite ny turbulens.

 

 

 

lol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens serietips: True Detective

 

Hollywoodstjärnorna Woody Harrelson och Matthew Macconaughey gör TV.

Såg piloten. 2 snutar.

Woody är stereotypen av snut på landet i amerikanska södern, tror på jesus, träig, fru, barn.

Macconaughey ditflyttad, djup, mystisk, ateist, beläst, smart och allmänt förstörd av nåt okänt i sitt tidigare liv.

 

Ett bestialiskt ritualiskt mord på en tjej. Släpande söderdialekt. Långsam berättelse. Allt i moll.

 

Gillade det.

 

 

The series will use an anthology format, with each season featuring a different cast of characters and story.

 

Vanebildande

 

http://hd.se/noje/2014/01/14/true-detective-ar-vanebildande/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dagens serietips: True Detective

 

Hollywoodstjärnorna Woody Harrelson och Matthew Macconaughey gör TV.

Såg piloten. 2 snutar.

Woody är stereotypen av snut på landet i amerikanska södern, tror på jesus, träig, fru, barn.

Macconaughey ditflyttad, djup, mystisk, ateist, beläst, smart och allmänt förstörd av nåt okänt i sitt tidigare liv.

 

Ett bestialiskt ritualiskt mord på en tjej. Släpande söderdialekt. Långsam berättelse. Allt i moll.

 

Gillade det.

 

 

 

 

Vanebildande

 

http://hd.se/noje/2014/01/14/true-detective-ar-vanebildande/

 

Tycker serien blivit lite väl slö och upprepande. Första avsnittet var coolt, men sedan har inte mycket hänt.

 

Black Sails är lättsmält änsålänge.

 

The following lyckas på något märkligt sätt fortsätta vara intressant.

 

Archer :heart:

 

Rick and Morty är fint med.

 

Äkta människor har haft en riktigt fin säsong.

 

Mycket bra Andreas:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker serien blivit lite väl slö och upprepande. Första avsnittet var coolt, men sedan har inte mycket hänt.

 

För mig känns det som att serien i första hand handlar om de två detektiverna som man långsamt lär känna med alla deras brister och deras samspel mot varandra. Man undrar varför de inte har pratat med varandra på 10 år.

Man förstår varifrån Matthews smärta och pessimism kommer och kan känna igen Woodys frustration och otrohet.

Själva mordet är mer som en ramberättelse. Har verkligen gillat den suggestiva drömliknande tonen och Matthews släpande berättarröst över mörka landskapsbilder, över de 3 avsnitt som sänts.

 

En snabb översyn över seriehimlen just nu annars:

* Community är tillbaka trots dödsdomen förra säsongen. Skön skruvad säsong, som är seriens känntecken. 2 ur ensemblen har dock slutat.

 

* Rectify hade egentligen sin säsongsavslutning ett tag sen, men även den här är en långsam berättelse om hur en man kommer tillbaks till en liten småstad efter att ha befriats från fängelset, misstänkt för ett mord på sin högstadieflickvän. Han var inlåst i typ 15-20 år och släpptes pga att de nu kunde kolla upp DNA. Handlar om hur han själv reagerar, och hur de kring honom, familjen och lilla samhället reagerar. Vacker berättelse.

 

* Dracula, griper inte riktigt tag i en. Svårt att känna empati eller sympati för någon av rollfigurerna.

 

* Girls. blivit kallad för dagens Sex & the city för 20-somethings. Rätt rolig serie om ett gäng självupptagna flickor. mycket nakenscener, särskilt på tjockisen i huvudrollen. tycker har tappat farten en aning mot slutet.

 

* House of cards - kommer snart. Superalfa i huvudrollen.

 

* Mom - rolig komediserie för när man vill slötitta på nåt.

 

* Shamelss (US) - Familjen Gallagher fortsätter vara favvofamiljen nr 1. Serien tappar aldrig fart trots att man är typ inne på 5e säsongen nu.

 

* Sherlock - man fick bara njuta i 3 veckor som vanligt. ryktet säger att nästa säsong kommer först om 2 år. Klart svagaste säsongen av 3.

 

* The Bridge - också haft sin säsongsavslutning. byggd på svensk/danska Bron/Broen. Kvinnlig aspergerpolis fr USA jobbar med mexikansk ärlig fast med dirty contacts polis från Mexiko. Fin förstasäsong.

 

* Veep - också klar för säsongen. Dreyfuss (Elaine från Seinfeld) gör en riktigt rolig komedi om vicepresidenten i USA (Veep) som har höga ambitioner. Hon är söt, sexig, smart och så där perfekt falsk som en politiker ska vara i USA. En modern variant på Spin City. Mycket bra.

 

* Game of thrones kommer snart :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

s3 av sherlock var en rejäl besvikelse, riktiga skitavsnitt alla tre jämfört med tidigare säsonger som jag älskade. True Detective är otroligt otroligt bra imo. Riktig njutelse, inget man skall förstöra genom att slökika det på datorn över en tallrik fil och mackor.

 

titta i tv-soffan med en pinne highland park eller ardbeg på kvällskvisten däremot. Fulländning!

 

--

 

köpte en macbook pro online för tre dagar sen, fick ETA idag. 17-februari. Wut, hörde rykten i tokboken om att apple var snabba....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min guesstimering säger 2%, men inte så säker att jag vill betta pengar mot någon som är beredd att betta emot. Känns som en Kapiton med tekniska strul och ökande problem, dvs att det faktiskt är som de skriver.

 

Jag tror att risken är större och skulle kunna tänka mig att betta emot ett mindre belopp till de oddsen... 49:1

 

Hur stor är risken att Kapiton gör en full tilt tror du?

 

Vad tror du att de skulle få för konsekvenser om Mt. Gox gör en full tilt?

Vad tror du att de skulle få för konsekvenser om Kapiton gör en full tilt?

 

Med konsekvenser menar jag givetvis kursutvecklingen, men även, och kanske ännu viktigare, chansen att vi inom en snar framtid kan betala med bitcoin på mcdonalds, Ica, Ikea och systembolaget samt att svenne banan gör fler än fem inköp av varor och tjänster per månad som han betalar med bitcoin.

 

 

Artikel och podcast för och emot höga d-vitaminintag:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/07/mycket-d-vitamin-nyttigt-eller-farligt

 

 

Trillske: kom du igång med programmeringen av en min-maskin för bitcoin eller altcoin?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror att risken är större och skulle kunna tänka mig att betta emot ett mindre belopp till de oddsen... 49:1

 

Hur stor är risken att Kapiton gör en full tilt tror du?

 

Vad tror du att de skulle få för konsekvenser om Mt. Gox gör en full tilt?

Vad tror du att de skulle få för konsekvenser om Kapiton gör en full tilt?

 

Med konsekvenser menar jag givetvis kursutvecklingen, men även, och kanske ännu viktigare, chansen att vi inom en snar framtid kan betala med bitcoin på mcdonalds, Ica, Ikea och systembolaget samt att svenne banan gör fler än fem inköp av varor och tjänster per månad som han betalar med bitcoin.

 

 

Artikel och podcast för och emot höga d-vitaminintag:

http://svenska.yle.fi/artikel/2014/02/07/mycket-d-vitamin-nyttigt-eller-farligt

 

 

Trillske: kom du igång med programmeringen av en min-maskin för bitcoin eller altcoin?

 

Angående D-vitamin så ser jag läkares tilltro på vad de vet som problematiskt. Imo vet vi inte och att tolka lite randomstudier kan vara intressant, men det är farligt att övertolka studier då studier ofta inte visar hela sanningen. Bara för att man inte kan hitta en studie som visar fördelarna av något betyder det inte att de inte finns. Jag tror mer på att ha annan heuristik, som Taleb säger "how to live in a world we don't understand". I detta fallet handlar det om att få i oss ~naturliga mängder även på vinterhalvåret, att tro att vi optimera detta genom att analysera några random observationsstudier känns väldigt fragile.

 

Givetvis finns det risker med tillskottet som man får väga mot fördelarna, men fördelarna verkar tydligt bekräftade av den analys jag gjort och jag och andra jag litar på har märkt fördelarna. Tänk efter själva ni som äter 125µg, hur ofta var ni sjuka på vinterhalvåret innan ni började äta d-vitamin och hur ofta är ni sjuka nu? För mig är skillnaden typ ~5dagar vs ~0dagar.

 

 

Om Gox gör en FTP gissar jag att BTC faller till $400. Kapiton tror jag mest att Sebastian får skyddad identitet.

 

Sjukt:

http://www.tv4play.se/program/nyhetsmorgon?video_id=2544319&utm_medium=sharing&utm_source=permalink&utm_campaign=tv4play.se

 

Angående att jämföra bitcoin med annat:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testar här då jag vet att många rullar med mac här (däribland heltok)

 

När jag startar det nu så funkar allt perfekt men när jag klickar i coherence mode så kraschar windows. Någon som varit med om det innan?

 

Det kan tyvärr bero på mängder av saker. Vilka versioner av Parallels/Windows/OSX kör du? Kolla t.ex. den här artikeln, har du tur kanske den hjälper:

 

http://kb.parallels.com/en/111474

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

* Sherlock - man fick bara njuta i 3 veckor som vanligt. ryktet säger att nästa säsong kommer först om 2 år. Klart svagaste säsongen av 3.

Tycker kvällens avsnitt var det bästa hittills. De använde bröllopet på ett suveränt sätt för att rama in Sherlocks och Watsons förhållande, inte minst med bröllopstalet. Det var fan nästan så t o m jag blev lite rörd. :)

 

Black Sails: älskar temat och spelar AC Black Flag på högvarv. Ep1 lovade mycket, men ep2 skadesköt skeppet kraftigt. Hoppas att ep3 lagar det.

 

True detective: framför allt underbart skådespeleri. Jag gillar också när det finns en berättelse som skaparna vill föra fram utan att spekulera tittarsiffror, det är inte bara "ongoing" utan berättelsen har ett slut och en poäng, och så känns det här. Samma gällde för Breaking Bad och Deadwood (mina top-2).

 

House of cards: suverän, hoppas verkligen se2 håller klassen.

 

Apropå det så har jag ett gäng serier som jag tröttnat på just pga tramsigheten:

  • Dexter (slutade titta nånstans i se4 eller 5)
  • True Blood (slutade i se3)
  • Hero (slutade efter se2ep2)
  • Boardwalk Empire (såg inte ens klart se1, men det berodde också mycket på att Buscemi är så vansinnigt felcastad till den rollen)
  • Banshee (nyligen sett se2ep3 och lär inte se fler)
  • Continuum (lessnade nånstans i se2)
  • Strike Back (slutade efter se2ep2)

Tips på om jag borde återuppta nån?

 

Den serie som kanske mest av alla passar in i att vara "ongoing" är The Newsroom, men den har de beslutat att lägga ned. Synd, Jeff Daniels är helt suverän och jag tror faktiskt den kan få folk att tänka och bli intresserade av omvärlden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk efter själva ni som äter 125µg, hur ofta var ni sjuka på vinterhalvåret innan ni började äta d-vitamin och hur ofta är ni sjuka nu? För mig är skillnaden typ ~5dagar vs ~0dagar.

 

mer eller mindre 2 dagar, beroende på hur man definerar sjuk, de senaste 10 åren? lite intressant, trodde det normala var att aldrig vara sjuk efter man fyllt 15.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...